Air Niugini Limited ialah syarikat penerbangan nasional Papua New Guinea, yang berpusat di Air Niugini House di harta tanah wilayah Jacksons International Airport, Port Moresby . [2] Ia mengendalikan rangkaian domestik dari Port Moresby ke 12 lapangan terbang utama sementara syarikat subsidiari Link PNG mengendalikan lapangan terbang kecil. Ia juga mengendalikan perkhidmatan antarabangsa di Asia, Oceania, dan Australia di setiap minggu. Pangkalan utamanya ialah Lapangan Terbang Antarabangsa Jacksons yang terletak di 7 Mile, Port Moresby, Papua New Guinea. [3] Niugini ialah kata Tok Pisin untuk New Guinea .

Air Niugini
Syarikat Penerbangan Air Niugini
IATA ICAO Pengenal
PX ANG NIUGINI[1]
Ditubuhkan1973; 51 tahun yang lalu (1973)
Hab
Program kesetiaanDestinations
SubsidiariLink PNG
Pesawat26 (20 buah milik syarikat penerbangan Air Niugini dan 6 buah milik syarikat penerbangan Link PNG)
Destinasi48 (jumlah keseluruhan destinasi)
36 (tidak termasuk destinasi yang ditamatkan)
Ibu pejabatPapua New Guinea Port Moresby, Papua New Guinea
Orang pentingSir Kostas George Constantinou OBE (Ketua) Bruce Alabaster (CEO)
Laman webwww.airniugini.com.pg

Data Kod sunting

  • Kod IATA : PX
  • Kod ICAO : ANG
  • Panggilan: NIUGINI

Sejarah sunting

www.airniugini.com.pg/about-us/our-history/

 
Air Niugini Fokker F28 pada 1980-an
 
Air Niugini Airbus A310-200 pada tahun 1990-an

Syarikat penerbangan ini telah ditubuhkan pada bulan November 1973 sebagai syarikat penerbangan nasional Negara Papua New Guinea dengan kerajaan memegang sebanyak 60% saham, Ansett (16%), Qantas (12%) dan Trans Australia Airlines (TAA) (12%). [3] Ia bermula sebagai syarikat penerbangan domestik yang eksklusif; namun ia berkembang untuk menawarkan perkhidmatan antarabangsa tidak lama kemudian. Dalam mendirikan syarikat penerbangan itu, pemerintah bertujuan untuk mendorong pembangunan wilayah di sebuah negara tanpa jaringan jalan yang luas. Syarikat penerbangan ini ditubuhkan menggunakan siri pesawat DC-3 dan Fokker F27 . [4]

Pada tahun 1975 ketika PNG merdeka, juruterbang dari dua syarikat penerbangan yang beroperasi untuk kerajaan ialah dari Ansett Australia dan Trans Australia Airlines. Majoriti juruterbang ini memilih untuk kembali ke syarikat-syarikat ini dan meneruskan karier mereka di Australia. Ini meninggalkan kekurangan besar dalam kekuatan perintis dengan (lebih dari 95%) dan akibatnya penggantian direkrut dari Australia dan New Zealand. Juruterbang ini mempunyai sedikit atau tiada pengalaman dalam operasi syarikat penerbangan dan sedikit jika ada kemahiran atau pengalaman yang beroperasi di persekitaran PNG yang sangat bermusuhan.

Walaupun begitu, mereka ada dilatih oleh juruterbang keluar dari Ansett dan TAA dan dengan latihan kelas pertama di belakang mereka terus memberikan perkhidmatan yang selamat dan boleh dipercayai kepada semua PNG. Ketika Air Niugini mengambil alih laluan antarabangsa - yang kemudian dikawal oleh Qantas - sekali lagi juruterbang senior diminta untuk menukar dari pesawat turboprop asas (F27) menjadi pesawat jet 4-enjin bersiri B707-338C. Penggera yang kuat dinyatakan bahawa "juruterbang hutan" ini tidak mungkin mengoperasikan pesawat jet besar yang hingga kini diterbangkan oleh kru penerbangan Qantas. Sekali lagi dengan latihan dan sokongan yang sangat baik dari Syarikat Penerbangan Qantas, kru PX berjaya bertukar menjadi B707 yang terhormat dan dari sana mengambil alih semua pemeriksaan dan latihan pada kedua pesawat tersebut dan terus berlanjutan selepas itu ke pelbagai pesawat pengganti yang terutama bersiri A300-B4, A310-300, B757 dan B767.

Terdapat dua kemalangan dalam masa operasi domestik dengan kehilangan keseluruhan satu pesawat F28 dan lagi satu DHC7, kedua-duanya disebabkan oleh kesalahan juruterbang. Tiada kematian atau kecederaan yang berlaku dalam kedua-dua kemalangan tersebut.

Perkhidmatan antarabangsa dimulakan sejak awal dalam sejarah syarikat penerbangan dengan siri Boeing 720 yang disewa dari Tarikh 6 Februari 1976 hingga Tarikh 2 Februari 1977. Ini kemudian diganti dengan siri Boeing 707 yang dibeli dari Qantas. [5] [6] Pada akhir 1970-an, perkhidmatan dalaman dilakukan dengan gabungan jet Fokker F28 dan pesawat turbo-prop Fokker F27 . Pada akhir tahun 1975 Air Niugini telah menyewa pesawat jenis siri Boeing 727-200 dari Ansett dan TAA untuk melayani laluan ke Brisbane . [7] Syarikat penerbangan itu juga memperoleh sewa siri Boeing 707 dari Syarikat Penerbangan Qantas untuk memulakan perkhidmatan mingguan ke Manila dan Hong Kong . Pada tahun 1976, pemerintah membeli saham Qantas dan TAA dan pada tahun 1980 memperoleh saham Ansett untuk menjadikan syarikat penerbangan tersebut dimiliki sepenuhnya oleh kerajaan. Armada F-27 dihentikan pada awal 1980-an dengan pengenalan pesawat siri turbo-prop empat enjin de Havilland Canada Dash 7 yang baru dibangunkan.

Pada tahun 1979, Air Niugini membuka laluan ke Honolulu dan ke Singapura melalui Jakarta . Pada tahun yang sama, kemudahan baharu dibuka di Jacksons Airport dan Pejabat Jualan baharu dibuka di Bandar Hong Kong, Bandaraya Tokyo, Eropah dan Amerika Syarikat. [8] Air Niugini mengendalikan pesawat siri Boeing 707 mereka dari Auckland ke Hong Kong melalui Port Moresby dalam perjanjian tiga pihak dengan Air New Zealand dan Cathay Pacific . Perkhidmatan ini beroperasi dari tahun 1981 hingga tahun 1985.

Pada tahun 1984, syarikat penerbangan itu telah mengganti dua pesawat siri Boeing 707 dengan siri Airbus A300 dengan sewa dari TAA. Ini diganti beberapa tahun kemudian dengan dua buah pesawat Airbus A310 ketika syarikat penerbangan berkembang untuk menawarkan penerbangan terutama antara ibu bandar Australia Timur dan destinasi di Asia seperti Singapura dan Manila melalui hab mereka di Bandaraya Port Moresby .

Syarikat penerbangan itu mengalami banyak kesulitan pada tahun 1990-an, dengan kerusuhan di daerah Bougainville dan letusan gunung berapi di Rabaul yang tidak stabil dalam perkhidmatan domestik yang paling sibuk. Krisis mata wang Asia juga memberi kesan, dengan Syarikat Penerbangan Air Niugini mencatat kerugian kewangan dalam dekad ini. Pemerintah Papua New Guinea bertindak balas dengan memotong pekerjaan dari syarikat penerbangan, menekan gaji, dan juga membuka pejabat di Asia dan Eropah dalam usaha agar syarikat penerbangan itu menguntungkan. Pembaharuan itu membuahkan hasil pada tahun 2003, dengan syarikat penerbangan mencatatkan keuntungan sebanyak AS $ 15.8 juta untuk di tahun itu.

pesawat siri Boeing 767 diperoleh pada bulan Ogos 2002, menggantikan pesawat siri Airbus, dan digunakan untuk menawarkan perkhidmatan antarabangsa yang diperluas. [9] Digabungkan dengan harga yang agresif, ini menjadikannya syarikat penerbangan dengan harga paling kompetitif di banyak laluannya. Perjanjian perkongsian masih ada dengan Syarikat Penerbangan Qantas di mana syarikat penerbangan itu membeli "blok" tempat duduk dalam penerbangan Air Niugini di Laluan antara Port Moresby dan Australia .

Perubahan kewangan nampaknya telah memberi tekanan yang besar dari pelbagai sektor, termasuk IMF dan Kerajaan Australia, untuk menswastakan syarikat penerbangan nasional itu. Pemerintah PNG telah menyuarakan keprihatinan bahawa penswastaan akan membahayakan laluan domestik yang memberikan perkhidmatan penting kepada masyarakat di daerah dan mendorong pembangunan ekonomi, tetapi yang gagal untuk memperoleh keuntungan.

Dari bulan September 2004, Pesawat Siri Fokker 100s telah diperkenalkan untuk menggantikan Siri pesawat Fokker F28 yang sudah tua yang digunakan di beberapa laluan domestik, perkhidmatan harian ke bandar Cairns , dan perkhidmatan dua kali seminggu ke Bandaraya Honiara di Kepulauan Solomon .

Pada bulan Mac 2006, Menteri Pengangkutan dan Penerbangan Awam Don Polye telah mengumumkan kebijakan udara terbuka, yang akan membolehkan syarikat penerbangan lain terbang dengan laluan antarabangsa ke dan dari Papua New Guinea. Dasar ini akan berkuat kuasa pada tahun 2007. [10]

Pada bulan Disember 2007, Air Niugini telah mengembalikan pesawat siri Boeing 767 yang disewa kepada pemiliknya, Air New Zealand . [11] Syarikat penerbangan itu secara ringkas memasuki perjanjian sewa basah dengan Viva Macau sebelum melakukan sewa dengan Icelandair untuk pesawat siri Boeing 767-300ER dan Boeing 757-200W. 757 dikembalikan pada bulan Mac 2011 dan digantikan dengan dua pesawat siri 767-300ER tambahan. [12]

Pada Tarikh 18 April 2008, penerbangan bermula di laluan Sydney-Port Moresby pada mulanya menggunakan siri pesawat Embraer 190 yang disewa dari SkyAirWorld of Australia. [13]

Pada Tarikh 15 Oktober 2014, Air Niugini mengumumkan syarikat penerbangan milik penuhnya, Link PNG, yang mula beroperasi pada Tarikh 1 November 2014 bertepatan dengan 41 tahun operasi Air Niugini. [14] Hubungkan laluan perkhidmatan PNG terutamanya ke pusat wilayah dan daerah yang dikendalikan oleh pesawat Air Niugini siri Dash-8-Q200 dan Q300. sebanyak 7 pesawat siri Fokker-70 diperoleh (Oktober 2015) dari Syarikat Penerbangan KLM dan dipindahkan pada bulan Oktober-Disember 2015.

Pada bulan Jun 2018, orang yang melakukan rusuhan di Bandar Mendi berikutan keputusan pilihan raya yang dipertikaikan yang telah memusnahkan Link PNG Dash-8 di lapangan terbang bandar. [15]

Pada Tarikh 14 Jun 2019, Air Niugini mengumumkan akan mengambil alih laluan Cairns-Hong Kong yang ditinggalkan Cathay Pacific . Mereka akan terbang melalui Port Moresby dengan harapan dapat memperoleh banyak pendapatan dari mengangkut makanan laut hidup ke pasar Asia. [16]

Pada bulan Julai, 2019, Air Niugini membatalkan pesanannya untuk satu pesawat siri 787-8 yang ditangguhkan sebelumnya.

Destinasi sunting

 
Sebuah Air Niugini Boeing 737-800 di Jacksons International Airport, hab syarikat penerbangan itu, pada tahun 2015

[17] Air Niugini beroperasi ke 25 Laluan destinasi domestik dan 14 Laluan destinasi antarabangsa di 10 negara di seluruh Asia dan Oceania pada Bulan Mac Tahun 2017.

Perjanjian Perkongsian Saham sunting

Air Niugini mempunyai perjanjian perkongsian saham dengan beberapa syarikat penerbangan berikut: [18]

Galeri Armada Syarikat Penerbangan Air Niugini (PX) sunting

Armada sunting

Armada semasa - Air Niugini sunting

 
Air Niugini Boeing 767-300ER
 
Air Niugini Boeing 757-200 di Lapangan Terbang Sydney Airport
 
Air Niugini Fokker 100 di Lapangan Terbang Brisbane

Setakat Oktober 2019, Armada Air Niugini terdiri daripada pesawat berikut:[19]

Armada Air Niugini
Pesawat Dalam Pekhidmatan Tempahan Penumpang Nota
C Y Total
Boeing 737-700 1 16 106 122
Boeing 737-800 1 20 138 158
Boeing 737 MAX 8 4 TBA 192 Penghantaran di Tahun 2020[20]
Boeing 767-300ER 2 28 160 188
Fokker 70 8 80 80
Fokker 100 7 8 93 101
Total 20 5

Armada semasa - Pautan (Link) PNG sunting

Armada Link PNG terdiri daripada sejumlah pesawat berikut (pada Ogos 2016): [21]

Armada Link PNG
Pesawat Dalam Perkhidmatan Tempahan Penumpang[22] Nota
Bombardier Dash 8-300 4 50
Bombardier Dash 8-200 2 30
Total 6

Armada Bekas sunting

[23]

Pautan Mengenai Link PNG (Anak Syarikat Penerbangan Air Niugini) sunting

Pautan Jadual Penerbangan Link PNG sunting

http://www.airniugini.com.pg/linkpng/flight-schedule/
http://airniugini.com.pg/wp-content/uploads/2018/03/Sched-125A-11mar2018-24Mar18-01.pdf

Pautan Peta Jalur Penerbangan Link PNG sunting

http://www.airniugini.com.pg/linkpng/route-maps/

Pautan Perihal Link PNG sunting

http://www.airniugini.com.pg/linkpng/company-profile/

Pautan Mengenai Penerbangan Piagam sunting

http://www.airniugini.com.pg/about-us/air-niugini-flight-charter/

Perkhidmatan pelanggan sunting

Perkhidmatan dalam pesawat sunting

Kelas perkhidmatan Air Niugini menawarkan sebanyak 2 kelas perkhidmatan   - Kelas Perniagaan dan Kelas Ekonomi. Sebilangan besar laluan domestik hanya mempunyai Kelas Ekonomi sahaja, sementara semua laluan antarabangsa menawarkan kedua-dua kelas perkhidmatan (kecuali perkhidmatan Laluan ke Cairns dan perkhidmatan petang terpilih Laluan ke Brisbane).

Perkhidmatan makanan dan minuman Air Niugini menawarkan makanan dan minuman di hampir semua penerbangan. Di laluan domestik, hanya makanan ringan dan minuman sahaja yang disajikan. Di semua laluan antarabangsa, makanan utama disajikan.

Air Niugini bebas cukai dalam penerbangan menawarkan kedai Bebas Cukai dalam penerbangan di semua Laluan penerbangan antarabangsa.

Hiburan Air Niugini menawarkan hiburan hanya di laluan antarabangsa yang terpilih. Penerbangan domestik, serta penerbangan ke Cairns, Honiara, dan Nadi, biasanya tidak memberikan hiburan, tetapi penumpang ke Brisbane, Kuala Lumpur, Sydney, Singapura, Manila, Hong Kong, dan Tokyo ditawarkan filem dan pelbagai muzik.

Majalah Paradise majalah dalam penerbangan Air Niugini, adalah percuma di kebanyakan penerbangan. Majalah itu, yang dihasilkan setiap 2 bulan, berisi pelbagai maklumat dan cerita mengenai Negara Papua New Guinea, serta perincian dan peta laluan Syarikat Penerbangan Air Niugini.

Program flyer yang kerap sunting

Kelab Eksekutif (Executive Club) ialah lounge/lobi Air Niugini dan program kerap terbang. Tiga keahlian (Kad Biru, Kad Hijau, dan Korporat) membolehkan faedah tertentu kepada pemegang keahlian. Keahlian Kad Biru memberi kelebihan seperti elaun bagasi tambahan, pemilihan tempat duduk lebih awal, potongan harga untuk pembelian bebas cukai, pengendalian bagasi yang diutamakan, dan akses Paradise Lounge (Lobi Syurga) domestik. Keahlian Green Card memberikan semua keistimewaan Kad Biru serta faedah tambahan seperti Akses Lounge/Lobi antarabangsa di Sydney, Brisbane, Cairns, Manila, Tokyo, Singapura, dan Hong Kong. Keahlian korporat terdiri daripada Kad Biru dan Hijau.

Insiden sunting

Penerbangan PX73 Air Niugini sunting

Pada pagi Tarikh 28 September 2018, Penerbangan PX73 [18] (Dikendalikan oleh Pesawat siri Boeing 737-800 P2-PXE) mendarat 150 ela (140 m) pendek landasan ke lagun dari Lapangan Terbang Antarabangsa Chuuk di Weno, Chuuk dari Negara -negara Persekutuan Mikronesia . Terdapat empat puluh tujuh orang di dalam pesawat (tiga puluh enam penumpang dan sebelas anak kapal). Menurut laporan awal, semua empat puluh tujuh selamat, dan tiada kecederaan serius. [24] Namun, tidak lama selepas nahas itu, syarikat penerbangan melaporkan satu penumpang hilang. Pada hari Isnin, 1 Oktober, dua hari selepas kemalangan itu, Air Niugini mengumumkan kematian seorang penumpang lelaki. [25]

Tiada bahan api sunting

pada 5 Januari 2023, beberapa Syarikat Penerbangan di Papua New Guinea, telah mengantung operasi penerbangan, yang disebabkan oleh Tiada bekalan Bahan Api, yang diberikan oleh Syarikat Puma Energy, yang mendakwa bahawa Bank utama di negara Papua New Guinea, kekurangan tukaran mata wang asing, untuk digunakan sebagai membeli bahan api, insiden ini membuat Penumpang menuntut, Perdana Menteri Papua New Guinea James Marape, untuk campur tangan terhadap insiden ini, syarikat Penerbangan Nasional Air Nuigini, berkata

semua penerbangan di seluruh negara akan dibatalkan kerana Puma Energy telah menggantung bekalan bahan api Jet A1.

[26], dan sudah di mulakan semula Operasi Penerbangan, selepas berjaya selesaikan isu bahan api, pada 6 Januari 2023. [27]

Lihat juga ini sunting

  • Senarai syarikat penerbangan Papua New Guinea

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Airline Codes". The Airline Codes Web Site. Dicapai pada 30 June 2013.
  2. ^ "Privacy Policy." Air Nuigini. Retrieved on 3 February 2011. "Air Niugini House Port Moresby, National Capital District Jackson’s Airport"
  3. ^ a b Flight International 27 March 2007
  4. ^ "ANG Fleet History". Airniugini.com.pg. 31 May 2006. Diarkibkan daripada yang asal pada 2006-10-07.
  5. ^ "VH-JET#1 & Her Sisters - VH-EBU/P2-ANH". 707.adastron.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 11 May 2012. Dicapai pada 30 June 2013.
  6. ^ "VH-JET#1 & Her Sisters - photo of the Boeing 707 & the Boeing 720B it replaced". 707.adastron.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 21 April 2012. Dicapai pada 30 June 2013.
  7. ^ ANG History, AirNiugini.com
  8. ^ International Growth, AirNiugini.com
  9. ^ "ANG fleet". Airniugini.com.pg. 31 May 2006. Diarkibkan daripada yang asal pada 2006-10-06.
  10. ^ Pacific Magazine[pautan mati]
  11. ^ Trevor Michie. "ANG in 2007". Michie.net. Dicapai pada 30 June 2013.
  12. ^ "IslandBusiness". Diarkibkan daripada yang asal pada 29 October 2007.
  13. ^ Trevor Michie. "ANG in 2008". Michie.net. Dicapai pada 30 June 2013.
  14. ^ centreforaviation.com. "LINK PNG". centreforaviation.com. Dicapai pada 6 November 2014.
  15. ^ Tlozek, Eric (14 June 2018). "Angry protesters burn passenger plane after PNG Highlands' election result". ABC News. Dicapai pada 5 October 2018.
  16. ^ http://www.airniugini.com.pg/about-us/news/air-niugini-ready-to-take-up-the-cairns-hong-kong-route-via-port-moresby/
  17. ^ https://commons.wikimedia.org/wiki/
  18. ^ a b "Profile on Air Niugini". CAPA. Centre for Aviation. Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-11-02. Dicapai pada 2016-11-02.
  19. ^ "Air Niugini Fleet Details and History". www.planespotters.net. Dicapai pada 12 October 2019.
  20. ^ "Air Niugini orders four Boeing 737 MAX 8s". ATW Online. 19 February 2016.
  21. ^ "Global Airline Guide 2016 (Part Two)". Airliner World (November 2016): 28.
  22. ^ "Link PNG Fleet Details and History". www.planespotters.net. Dicapai pada 28 September 2018.
  23. ^ Trevor Michie. "Air Niugini Fleet Information". Michie.net. Dicapai pada 30 June 2013.
  24. ^ https://edition.cnn.com/2018/09/28/asia/air-niugini-micronesia-intl/index.html
  25. ^ https://www.cbsnews.com/news/air-niugini-1-dead-chuuk-island-plane-crash-pacific-lagoon-short-of-runway/
  26. ^ KOSMO! (6 Januari 2023). "Pesawat Papua New Guinea gagal terbang kerana tiada bahan api". www.kosmo.com.my. KOSMO (Malaysia). Dicapai pada 7 Januari 2023. Syarikat Puma Energy yang merupakan satu-satunya pembekal bahan api di Papua New Guinea berkata, masalah tersebut itu disebabkan kekurangan mata wang asing yang dialami Bank Pusat negara berkenaan.(dalam bahasa Bahasa Melayu)
  27. ^ Air Niugini Resume Operations, on 6 January 2023

Pautan luaran sunting

  Kategori berkenaan Air Niugini di Wikimedia Commons