Chōnin (Jepun: 町人, "orang bandar") merupakan kelas sosial muncul di Jepun ketika tahun-tahun awal zaman Tokugawa. Kebanyakan chōnin merupakan saudagar, tetapi beberapa daripada mereka merupakan tukang juga. Nōmin (Jepun: 農民, "petani") tidak dianggap chōnin. Asendans sosioekonomi chōnin persamaan tertentu dengan lebih kurang kebangkitan sezaman kelas pertengahan di Barat.

Edo, Fukagawa (Muzium Edo Fukagawa)
Rumah saudagar (Muzium Edo Fukagawa )

Asal-usul sunting

Menjelang lewat abad ke-17, kemakmuran dan pertumbuhan Edo mula menghasilkan perubahan tidak diduga dalam susunan sosial Tokugawa. Chōnin, mengikut teori berada di bawah hierarki Edo (shinōkōshō, samurai-petani-artisan-saudagar, dengan chōnin merangkumi dua kumpulan yang hujung), berkembang dari segi sosial dan ekonomi sehingga menjejaskan daimyō dan samurai, yang bersungguh berdagang beras (sumber utama pendapatan domain) untuk wang dan barang pengguna. Pembaharuan pasaran besar-besaran mencabarkan lebih jauh hierarki sosial. Contohnya, kedai jabatan Edo yang besar ada polisi wang sahaja, yang lebih menyukai chōnin dengan bekalan wang sedia ada mereka.

Kepentingan sunting

Walaupun mereka penting, chōnin tidak biasa di luar Jepun. Walau bagaimanapun, mereka memainkan peranan penting dalam pembangunan produk budaya Jepun seperti ukiyo-e, rakugo, dan kraftangan sezaman. Ideal estetik seperti iki, tsū, dan inase juga dibangunkan dalam kalangan chōnin.

Pautan luar sunting