Geografi Kuala Lumpur

Geografi Kuala Lumpur, Malaysia dicirikan oleh lembah besar - dikenali sebagai Lembah Klang - yang bersempadan dengan Banjaran Titiwangsa di timur, beberapa banjaran kecil di utara dan selatan dan Selat Melaka di barat. Nama Kuala Lumpur secara harfiah bermaksud pertemuan berlumpur; Kuala Lumpur terletak di persimpangan Sungai Klang dan Gombak, menghadap Selat Melaka.

Masjid Jamek di persimpangan sungai Gombak (kiri) dan Klang (kanan). Kedua-dua sungai mempunyai warna yang berbeza kerana beban aliran yang berlainan.
Bukit Bintang di latar depan dengan Banjaran Titiwangsa di latar belakang.

Terletak di pusat Negeri Selangor, Kuala Lumpur sebelum ini di bawah kerajaan negeri Selangor. Pada tahun 1974, Kuala Lumpur dipisahkan dari Selangor untuk membentuk Kuala Lumpur hari ini di bawah Kerajaan Persekutuan Malaysia. Lokasinya di Pantai Barat Semenanjung Malaysia, yang mempunyai tanah datar yang lebih luas daripada Pantai Timur, telah menyumbang kepada pembangunan yang lebih pantas berbanding bandar-bandar lain di Malaysia.

Bandar ini kini berkeluasan 243.65 km² (94.07 meter persegi), dengan ketinggian purata 21.95 m (72 kaki).

Alam sekitar sunting

Sumber asli sunting

Kuala Lumpur kaya dengan timah.

Bahaya semulajadi sunting

Kawasan ini tertakluk kepada banjir kilat akibat ribut petir dan hujan lebat.

Pencemaran sunting

Kuala Lumpur mempunyai pencemaran yang sederhana berbanding dengan bandar-bandar moden yang lain di dunia. Disebabkan berhampiran Pulau Sumatera, zarah debu dikendalikan oleh angin dari kebakaran hutan secara tidak langsung tetapi sementara, mewujudkan fenomena yang dikenali sebagai jerebu.

Parlimen sunting

 
Parlimen Kuala Lumpur.
  1. Bukit Bintang adalah daerah membeli-belah dan hiburan yang terkenal dan tempat pelancongan di Kuala Lumpur; jalan yang berjalan melaluinya dipanggil Jalan Bukit Bintang.
  2. Titiwangsa
  3. Setiawangsa
  4. Wangsa Maju adalah tapak ladang getah Setapak dari tahun 1900-an hingga 1980-an. Perbandaran itu dibuka pada 1984. Hari ini, Wangsa Maju menjadi salah satu perbandaran terbesar di Kuala Lumpur selepas Bandar Tun Razak dan Bandar Tasik Selatan di Cheras.
  5. Batu
  6. Kepong terletak berdekatan Selayang di Selangor.
  7. Segambut
  8. Lembah Pantai
  9. Seputeh
  10. Bandar Tun Razak telah dinamakan semula pada tahun 1981 oleh Perdana Menteri keempat, Datuk Seri Dr. Mahathir Mohamad. Perbandaran itu sebelum ini dikenali sebagai Kampung Konggo (atau Kampung Congo), kerana kawasan ini merupakan penempatan untuk beberapa bekas anggota tentera Malaysia yang telah berkhidmat di Congo, Afrika pada tahun 1960 di bawah panji-panji PBB; masih hidup di kawasan ini. this area.
  11. Cheras meliputi kawasan geografi yang besar di bahagian timur Kuala Lumpur.