James Christian Kimmel (lahir 13 November 1967) yang dikenali sebagai Jimmy Kimmel ialah pengacara televisyen, penerbit, penulis, pelawak dan pelakon suara Amerika. Beliau adalah pengacara dan penerbit eksekutif Jimmy Kimmel Live!, rancangan bual bicara lewat malam itu ditayangkan di ABC pada tahun 2003. Kimmel menjadi pengacara waktu perdana Anugerah Emmy pada tahun 2012 dan 2016. Beliau menjadi pengacara Anugerah Akademi pada bulan Februari 2017.

Jimmy Kimmel
Kelahiran
James Christian Kimmel

(1967-11-13) 13 November 1967 (umur 56)
WarganegaraAmerika
PekerjaanPengacara TV
Penerbit
Penulis
Tahun aktif1989 - kini
Karya terkenal
Pengacara Jimmy Kimmel Live! (ABC)

Sebelum menjadi pengacara Jimmy Kimmel Live!, beliau terkenal sebagai seorang pengacara bersama untuk Comedy Central's The Man Show dan Win Ben Stein's Money. Kimmel juga telah menghasilkan rancangan seperti Crank Yankers, Sport Show with Norm Macdonald dan The Andy Milonakis Show.

Kehidupan awal dan keluarga sunting

Kimmel dilahirkan di Brooklyn, New York, dan dibesarkan di kawasan kejiranan Mill Basin serta anak sulung daripada tiga kanak-kanak daripada Joan (née Iacono), seorang suri rumah dan James John Kimmel, seorang eksekutif IBM.

Beliau dibesarkan sebagai seorang Katolik dan sebagai seorang anak berkhidmat sebagai pelayan mezbah. Ibu Kimmel adalah keturunan Itali; daripada datuk moyangnya-datuk dan neneknya adalah pendatang Jerman, dan nama keluarga keluarganya adalah "Kümmel" beberapa generasi kembali.

Keluarganya berpindah ke Las Vegas, Nevada, ketika berusia sembilan tahun. Beliau berkelulusan dari Sekolah Tinggi Ed W. Clark di sana dan kemudian belajar di Universiti Nevada, Las Vegas (untuk satu tahun) dan Universiti Negeri Arizona (dua tahun). Beliau gagal untuk mendapatkan ijazah universiti. Beliau menerima ijazah kehormat dari UNLV pada tahun 2013.

Bapa saudara Kimmel, Frank Potenza ("Uncle Frank"), muncul di Jimmy Kimmel Live! sebagai tetamu tetap dari 2003 sehingga kematiannya pada tahun 2011.

Kerjaya sunting

Jimmy Kimmel Live! sunting

 
Kimmel pada bulan September 2012

Pada bulan Januari 2003, Kimmel meninggalkan rancangan "The Man Show" secara tetap untuk menjadi pembawa acara bincang-bincang larut malam, "Jimmy Kimmel Live!" di stesen televisyen ABC. Pada bulan April 2007, laman stuffmagazine.com memilih Jimmy sebagai "orang nakal paling terkenal di televisyen". Jimmy mengatakan bahawa hal itu adalah suatu anugerah tetapi sangat jelas adalah suatu kesalahan besar.

Pada bulan Februari 2008, Jimmy Kimmel menayangkan sebuah video muzik lawak yang disokong oleh banyak bintang dunia hiburan berjudul "I'm Fucking Ben Affleck", sebagai balasan atas video muzik "I'M Fucking Matt Damon" yang dibuat oleh teman wanitanya, Sarah Silverman dan Matt Damon. Video muzik Sarah Silverman tersebut asalnya ditayangkan di acara "Jimmy Kimmel Live!" dan terus menjadi sensasi di laman web YouTube. Video muzik "balasan" Jimmy memaparkan dirinya sendiri, Ben Affleck, dan barisan bintang-bintang dunia hiburan yang membuat versi lawak dari video muzik tahun 1985 "We Are The World": Brad Pitt, Don Cheadle, Cameron Diaz, Robin Williams, Harrison Ford, Dominic Monaghan, Benji Madden dan Joel Madden dari Good Charlotte, Lance Bass, Macy Gray, Dicky Barrett dari The Mighty Mighty Bosstones, Josh Groban, Huey Lewis, Perry Farrell, Christopher Mintz-Plasse, Pete Wentz, Meat Loaf, Rebecca Romijn, Christina Applegate, Jonas Brothers, Dom Joly dan Joan Jett.

Jimmy sering kali menamatkan rancangannya tersebut dengan kata-kata "Permintaan maaf saya bagi Matt Damon, kami kehabisan waktu." Pada suatu episod dimana beliau "di temu ramah" oleh Matt Damon, beliau mengatakan hal yang serupa hanya tak lama selepas Matt Damon hadir, "Maaf, tetapi sekali lagi kami benar-benar kehabisan waktu." Hal ini menyebabkan Matt marah besar, dan para penonton mempersoalkan sama ada perkara itu benar-benar berlaku atau hanya jenaka. Jimmy belakangan menegaskan bahawa hal tersebut ternyata hanyalah sebuah lawak.

Anugerah dan pencalonan sunting

Tahun Penghargaan Pencalonan Keputusan
1999 Daytime Emmy Award Outstanding Game Show Host (Win Ben Stein's Money) Menang
2001 Daytime Emmy Award Outstanding Game Show Host (Win Ben Stein's Money) Tercalon
2003 Teen Choice Awards Teen Choice Award for Choice TV: Late Night (Jimmy Kimmel Live!) Tercalon
2004 Teen Choice Awards Teen Choice Award Choice for TV Show: Late Night (Jimmy Kimmel Live!) Tercalon
2005 People's Choice Awards Favorite Late Night Talk Show Host (Jimmy Kimmel Live!) Tercalon
2009 Writers Guild of America Awards Comedy/Variety – Music, Awards, Tributes – Specials (Jimmy Kimmel's Big Night of Stars) Tercalon
Teen Choice Awards Choice TV: Late Night Show (Jimmy Kimmel Live!) Tercalon
2011 Writers Guild of America Awards Comedy/Variety – Music, Awards, Tributes – Specials (Jimmy Kimmel Live! for "Jimmy Kimmel Live: After the Academy Awards") Tercalon
Critics' Choice Television Awards Best Talk Show (Jimmy Kimmel Live!) Tercalon
2012 People's Choice Awards Favorite Late Night TV Host (Jimmy Kimmel Live!) Tercalon
Critics' Choice Television Awards Best Talk Show (Jimmy Kimmel Live!) Tercalon
Primetime Emmy Award Outstanding Variety Series (Jimmy Kimmel Live!) Tercalon
2013 People's Choice Awards Favorite Late Night TV Host (Jimmy Kimmel Live!) Tercalon
[[Writers Guild of America Awards Comedy/Variety (Jimmy Kimmel Live!) Tercalon
Writers Guild of America Awards Comedy/Variety – Music, Awards, Tributes – Specials (Jimmy Kimmel Live! for "Jimmy Kimmel Live: After the Academy Awards") Tercalon
Producers Guild of America Awards Outstanding Producer of Live Entertainment & Talk Television (Jimmy Kimmel Live!) Tercalon
Hollywood Walk of Fame[1] Menang
Critics' Choice Television Awards Best Talk Show (Jimmy Kimmel Live!) Tercalon
Primetime Emmy Award Outstanding Variety Series (Jimmy Kimmel Live!) Tercalon
Primetime Emmy Award Outstanding Writing for a Variety Series (Jimmy Kimmel Live!) Tercalon
Variety’s Power of Comedy Award[2] Menang
2014 People's Choice Awards Favorite Late Night Talk Show Host (Jimmy Kimmel Live!) Tercalon
Writers Guild of America Awards Comedy/Variety (Jimmy Kimmel Live!) Tercalon
Producers Guild of America Awards Outstanding Producer of Live Entertainment & Talk Television (Jimmy Kimmel Live!) Tercalon
Critics' Choice Television Award Best Talk Show[3] (Jimmy Kimmel Live!) Tercalon
Primetime Emmy Awards Outstanding Variety Series[4] (Jimmy Kimmel Live!) Tercalon
2016 Writers Guild of America Award Comedy/Variety (Music, Awards, Tributes) Menang

Rujukan sunting

  1. ^ "Jimmy Kimmel to get star on Hollywood Walk of Fame". Los Angeles Times. 25 Januari 2013. Dicapai pada 23 Julai 2014.
  2. ^ "Jimmy Kimmel to Receive Variety's Power of Comedy Award". Variety. 10 Juli 2014. Dicapai pada 23 Julai 2014. Check date values in: |date= (bantuan)
  3. ^ "Critics' Choice TV Awards 2014: And the nominees are..." Entertainment Weekly. 28 Mei 2014. Dicapai pada 23 Julai 2014.
  4. ^ "2014 Emmy Nominations: 'Breaking Bad,' 'True Detective' Among the Honored". New York Times. 10 Julai 2014. Dicapai pada 23 Julai 2014.

Pautan luar sunting