Vladimir Putin

Presiden Rusia ke-2 dan ke-4

Vladimir Vladimirovich Putin (Rusia: Влади́мир Влади́мирович Пу́тин; lahir 7 Oktober 1952) ialah seorang ahli politik Rusia yang merupakan Presiden Rusia yang terkini. Beliau sebelumnya pernah berkhidmat sebagai Perdana Menteri Rusia di bawah pentadbiran presiden Boris Yeltsin (1999 - 2000) dan Dmitry Medvedev (2008 - 2012).

Vladimir Putin
Владимир Путин
Putin pada 2021
Presiden Rusia ke-2 dan 4
Memegang jawatan
7 Mei 2012
Perdana MenteriViktor Zubkov
Dmitry Medvedev
Mikhail Mishustin
Didahului olehDmitry Medvedev
Dalam jawatan
7 Mei 2000 – 7 Mei 2008
Pemangku: 31 Disember 1999 - 7 Mei 2000
Perdana MenteriMikhail Kasyanov
Mikhail Fradkov
Viktor Zubkov
Didahului olehBoris Yeltsin
Digantikan olehDmitry Medvedev
Perdana Menteri Rusia
Dalam jawatan
8 Mei 2008 – 7 Mei 2012
PresidenDmitry Medvedev
TimbalanSergei Ivanov
Viktor Zubkov
Igor Shuvalov
Didahului olehViktor Zubkov
Digantikan olehDmitry Medvedev
Dalam jawatan
16 Ogos 1999 – 7 Mei 2000
Pemangku: 9 Ogos 1999 - 16 Ogos 1999
PresidenBoris Yeltsin
TimbalanNikolai Aksyonenko
Viktor Khristenko
Mikhail Kasyanov
Didahului olehSergei Stepashin
Digantikan olehMikhail Kasyanov
Pengerusi Jemaah Menteri Negara-Negara Kesatuan
Dalam jawatan
27 Mei 2008 – 18 Julai 2012
Didahului olehViktor Zubkov
Digantikan olehDmitry Medvedev
Pengerusi Rusia Bersatu
Dalam jawatan
7 Mei 2008 – 26 Mei 2012
Didahului olehBoris Gryzlov
Digantikan olehDmitry Medvedev
Setiausaha Majlis Keselamatan Rusia
Dalam jawatan
9 Mac 1999 – 9 Ogos 1999
PresidenBoris Yeltsin
Didahului olehNikolay Bordyuzha
Digantikan olehSergei Ivanov
Pengarah Khidmat Keselamatan Persekutuan
Dalam jawatan
25 Julai 1998 – 29 Mac 1999
PresidenBoris Yeltsin
Didahului olehNikolay Kovalyov
Digantikan olehNikolai Patrushev
Butiran peribadi
LahirВладимир Владимирович Путин
Vladimir Vladimirovich Putin

(1952-10-07) 7 Oktober 1952 (umur 71)
Leningrad, RSPS Rusia, Kesatuan Soviet
KerakyatanRusia
Parti politikBebas (1991–95; 2001–08; 2012–kini)
Sekutu gabungan
politik lain
KPSS (1975 hingga 1991)
Rumah Kita – Rusia (1995)
Rusia Bersatu (2008 - 2012)
PasanganLyudmila Putina[1]
Anak-anakMariya (1985)
Yekaterina (1986)
Alma materUniversiti Negara Leningrad
ProfesionPeguam
Tandatangan
Laman web rasmiLaman web rasmi

Putin menjadi pemangku Presiden pada 31 Disember 1999, mengganti tempat Boris Yeltsin yang meletak jawatan, kemudian memenangi pilihan raya presiden 2000. Pada tahun 2004, beliau dipilih semula untuk penggal kedua sehingga 7 Mei 2008. Disebabkan Perlembagaan Rusia tidak membenarkan presiden berkhidmat melebihi dua penggal, Putin menyokong Dmitry Medvedev pada pilihan raya 2008. Medvedev kemudian mencalonkan Putin sebagai Perdana Menteri. Pada 2012, mereka bersetuju Putin patut bertanding semula sebagai presiden, yang kemudian dimenanginya pada pusingan pertama.[2][3] Putin kemudiannya memenangi semula pilihan raya pada tahun 2018.

Biografi sunting

Putin lahir pada 7 Oktober 1952 di St Petersburg yang dikenali dengan nama Leningrad. Beliau merupakan anak tunggal setelah kedua-dua adik beradiknya meninggal ketika masih kecil, yang pertama ketika lahir yang kedua kerana dipteria. Sekalipun mengakui pemerintahan Komunis, Putin telah dibaptis berdasarkan kepercayaan Gereja Ortodoks. Ketika muda, beliau sering dipanggil "Putka". Ayahnya, Vladimir Spiridonovich Putin, adalah perkerja di sebuah kilang dan meninggal pada bulan Ogos 1999. Ibunya Maria Ivanovna Putina, meninggal 6 bulan lebih awal.

Putin memiliki kemampuan yang cukup baik dalam berbahasa Inggeris dan Jerman serta memiliki kemahiran membela diri khususnya sambo (bela diri ala Rusia) dan judo. Beliau juga bukannya seorang perokok dan peminum alkohol yang kuat.

Vladimir Putin menikahi Lyudmila pada tahun 1983 dan memiliki dua orang anak iaitu Katya (1985) dan Masha (1986). Kedua-duanya lahir di Dresden, Jerman dan kini bersekolah di sekolah antarabangsa di Moskow. Dia memiliki binatang peliharaan berupa seekor anjing pudel yang dipanggil Tosca. Lyudmila sendiri seorang lulusan sarjana bidang filologi dari University Leningrad. Setelah lulus dia bekerja sebagai pramugari di Kaliningrad dan sekarang sebagai pengajar. Dia memiliki kebolehan dalam Bahasa Inggeris, Jerman dan Sepanyol.

Kerjaya sunting

 
Putin bertemu Perdana Menteri Malaysia Mahathir bin Mohamad di Putrajaya, 5 Ogos 2003

Vladimir Putin Vladimir mengambil kuliah dalam bidang undang-undang di Universiti Negara St. Petersburg (dikenali sebagai Leningrad State University (LSU) semasa beliau belajar di sana) dalam jurusan undang-undang.

Setelah lulus kuliah pada tahun 1975, beliau mula bekerja di KGB sebagai perisik dan ditugaskan di Dresden, Jerman Timur pada Ogos 1985. Dalam kerjayanya di KGB, Vladimir Putin menggunakan identiti tiruan sebagai penterjemah. Semasa bertugas di Dresden, Putin bekerja sebagai salah satu pegawai perhubungan KGB kepada polis rahsia Stasi dan dilaporkan dinaikkan pangkat kepada Leftenan Kolonel. Menurut laman web rasmi Kremlin, rejim komunis Jerman Timur memberi penghargaan kepada Putin dengan pingat gangsa untuk "perkhidmatan yang setia kepada Tentera Rakyat Nasional". Putin secara terbuka menyatakan kegembiraannya terhadap aktivitinya di Dresden, menceritakan pertemuannya dengan penentang anti-komunis pada tahun 1989 yang cuba menduduki bangunan Stasi di bandar tersebut. Beliau menjadi saksi ketika kejatuhan Jerman Timur dan memegang tanggungjawab untuk memelihara semua fail dan rahsia. Pada saat itu KGB Jerman Timur menghubungi pucuk kepimpinan Kesatuan Soviet di Moscow namun tiada jawapan dari Moscow, meskipun akhirnya selamat karana ditolong oleh pasukan Kesatuan Soviet. Bagi beliau diamnya Moscow merupakan isyarat bahawa Moscow tidak akan mengambil tindakan apa-apa dan hanya menunggu kejatuhan pemerintahan Jerman Timur.

Beliau meninggalkan KGB pada tahun 1990 dan menjalin perikatan dengan seorang liberalis Anatoly Sobchak, datuk bandar di St Petersburg yang bertemu selama dia kuliah serta bekerja padanya sebagai pembantu sejak Mac 1994. Ketika Sobchak kehilangan kedudukan pada tahun 1996. Timbalan Perdana Menteri Anatoly Chubais, mencadangkannya sebagai pejabat pentabdiran kepresidenan. Pada bulan Julai 1998 mengambil alih sebagai FSB, agensi perisikan Rusia yang baru menggantikan Nikolai Kovalyov. Setelah Presiden Boris Yeltsin memberhentikan perdana menteri Sergei Stephasin pada bulan Ogos 1999, Putin menjabat sebagai Perdana Menteri. Menjelang awal tahun 2000, Boris Yeltsin mengundurkan diri dari jabatan kepresidenan dan menunjuknya sebagai pejabat kepresidenan. Pada pemilihan presiden tanggal 26 Mac 2000, Putin mendapatkan suara 52.94 persen pemilih. Secara rasmi dia mengambil alih sebagai Presiden Rusia pada tanggal 7 Mei 2000.

Boris Yeltsin menyatakan Vladimir Putin kepada seluruh rakyat Rusia dengan berkata bahwa "Dia dapat mengulangi kejayaan Rusia yang baru pada abad 21". Sergei Stepashin, pejabat yang digantikannya mengatakan bahwa dia seorang yang jujur. Mantan presiden Amerika Syarikat Bill Clinton mengatakan dia mampu untuk menjadikan Rusia sebagai negara yang berprospek dan kuat. Sedangkan mantan Presiden Kesatuan Soviet Mikhail Gorbachev ketika bertemu dengan Putin pada bulan Ogos 2000 memastikan dia tidak akan merosak Demokrasi Rusia.

Terlepas dari itu semua, Putin memang bermaksud mengembalikan kejayaan Rusia yang masih dirindui rakyat Rusia pada zaman Kesatuan Soviet. Dia mengganti lagu kebangsaan Rusia pada masa Yeltsin, "Patrioticheskaya Pesnya", atau lagu patriotik yang tanpa lirik dengan menggunakan lagu kebangsaan Kesatuan Soviet "Gimn Sovetskogo Soyuza" dengan mengganti liriknya menjadi "Gimn Rossiyskaya Federatsiya" dengan memakai aransemen muzik pada masa Kesatuan Soviet, Aleksander V. Aleksandrov (selengkapnya dapat dilihat pada Lagu Kebangsaan Rusia), menahan pengusaha miyak Yukos Mikahil Khodorovsky dan menjual sahamnya, serta perlahan lahan menasionalisasikan perusahaan. Beberapa media baik nasional Rusia maupun internasional menyebutkan bahawa Putin beransur-ansur menumpukan kekuasaannya di Kremlin seperti mana Kesatuan Soviet dahulu. Salah satu langkah beliau dapat dibaca dari pernyataannya dengan mengatakan bahawa kejatuhan Kesatuan Soviet adalah sebuah tragedi kebangsaan.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ BBC NEWS | Europe | Film 'reveals' Putin's love life
  2. ^ Putin Hails Vote Victory, Opponents Cry Foul RIAN
  3. ^ "Elections in Russia: World Awaits for Putin to Reclaim the Kremlin". The World Reporter. Mac 2012. Dicapai pada 2012-03. Check date values in: |accessdate= (bantuan)

Pautan luar sunting