Letusan gunung berapi Krakatau 1883

Letusan gunung berapi Krakatau 1883 di Hindia Timur Belanda (kini Indonesia) bermula pada petang hari Ahad, 26 Ogos 1883 (dengan asal-usulnya pada awal Mei tahun itu), dan memuncak pada pagi Isnin, 27 Ogos ketika lebih dari 70% pulau dan kepulauan sekitarnya dimusnahkan kerana ia runtuh ke dalam kaldera. Kegiatan seismik tambahan dilaporkan berterusan sehingga Februari 1884, walaupun laporan kegiatan seismik selepas Oktober 1883 kemudiannya ditolak oleh penyiasatan Rogier Verbeek ke dalam letusan itu. Letusan 1883 merupakan salah satu peristiwa gunung berapi paling dahsyat dan paling merosakkan dalam sejarah yang direkodkan. Sekurang-kurangnya 36,417 kematian disebabkan oleh letusan dan tsunami. Kesan tambahan yang ketara juga dirasai di seluruh dunia pada hari-hari dan minggu selepas letusan gunung berapi.

Letusan gunung berapi Krakatau 1883
Litograf letusan (sekitar 1888)
Gunung berapiKaldera Krakatau
Tarikh26–27 Ogos 1883
JenisUltra Plinian
LokasiKepulauan Krakatua, Selat Sunda, Hindia Timur Belanda
6°06′07″S 105°25′23″E / 6.102°S 105.423°E / -6.102; 105.423Koordinat: 6°06′07″S 105°25′23″E / 6.102°S 105.423°E / -6.102; 105.423
VEI6
KesanLetusan letusan akhir didengar sejauh 4,830 km (3,000 batu), menyebabkan sekurang-kurangnya 36,417 kematian; 20 juta tan sulfur dibebaskan ke atmosfera; menghasilkan musim sejuk gunung berapi (mengurangkan suhu di seluruh dunia dengan purata 1.2 ° C (2.2 ° F) selama lima tahun)
Peta Krakatau selepas letusan 1883, menunjukkan perubahan dalam geografi.

Fasa awal sunting

Pada tahun-tahun sebelum letusan 1883, aktiviti seismik di sekitar gunung berapi Krakatoa adalah sengit, dengan gempa bumi merasakan sejauh Australia. Bermula dari 20 Mei 1883, pembuangan stim mula berlaku secara kerap dari Perboewatan, yang paling utara di tiga pulau itu. Letusan abu mencapai ketinggian kira-kira 6 km (20,000 kaki) dan letupan boleh didengar di Batavia Baru (Jakarta) 160 km (99 mi) jauhnya. Aktiviti dilumpuhkan menjelang akhir Mei, dan tidak ada lagi kegiatan yang direkodkan selama beberapa minggu.

Letusan di Krakatoa bermula semula sekitar 16 Jun dengan letupan keras dan awan hitam tebal yang meliputi pulau-pulau selama lima hari. Pada 24 Jun, satu angin timur yang berlaku di awan, dan dua tiang abu dapat dilihat dari Krakatoa. Kerusi letusan itu dipercayai merupakan lubang baru atau ventilasi yang terbentuk antara Perboewatan dan Danan. Keganasan letusan yang berterusan menyebabkan pasang surut di sekitar menjadi sangat luar biasa, dan kapal-kapal di angkat terpaksa dihubungkan dengan rantai. Gempa dirasakan di Anyer, Banten, dan kapal-kapal mula melaporkan massa besar pumis di barat di Lautan Hindi.

Pada 11 Ogos, seorang jurutera topografi Belanda, Kapten H. J. Ferzenaar, menyiasat kepulauan Krakatoa.[1] Beliau mencatatkan tiga tiang abu utama (yang lebih baru dari Danan), yang mengaburkan bahagian barat pulau itu, dan wap dari sekurang-kurangnya sebelas lubang lain, kebanyakannya antara Danan dan Rakata. Apabila dia mendarat, beliau mencatatkan lapisan abu kira-kira 0.5 m (1 kaki 8 inci) tebal, dan pemusnahan semua tumbuh-tumbuhan, hanya meninggalkan tunggul pokok. Beliau menasihatkan sebarang pendaratan lanjut. Keesokan harinya, sebuah kapal yang melintas ke utara melaporkan kebakaran baru "hanya beberapa meter di atas paras laut"; ini mungkin tempat paling utara ditunjukkan pada peta Ferzenaar. Aktiviti diteruskan pada pertengahan bulan Ogos.

Fasa iklim sunting

Menjelang 25 Ogos, letusan Krakatoa semakin meningkat. Pada kira-kira jam 13:00 (waktu tempatan) pada 26 Ogos, gunung berapi itu menjadi fasa paroksismal. Menjelang jam 14:00, awan abu hitam boleh dilihat 27 km (17 batu) tinggi. Pada ketika ini, letusan itu hampir berterusan dan letupan boleh didengar setiap sepuluh minit atau lebih. Kapal dalam jarak 20 km (12 mi) gunung berapi melaporkan kejatuhan abu berat, dengan kepingan panas berduri hingga 10 cm (4 in) pendaratan diameter pada dek mereka. Antara jam 18:00 dan 19:00, tsunami kecil melanda pantai Jawa dan Sumatera, sekitar 40 km (25 batu) dari sini.

Pada 27 Ogos, empat letupan besar berlaku. Pada pukul 5:30 pagi, letupan pertama berlaku di Perboewatan, mencetuskan tsunami menuju ke Telok Betong, yang kini dikenali sebagai Bandar Lampung. Pada pukul 6:44 pagi, Krakatoa meletup lagi di Danan, dengan tsunami yang terhasil ke arah timur dan barat. Letupan terbesar, pada 10:02 pagi, sangat ganas sehingga kedengaran 3,110 km (1,930 mi) di Perth, Australia Barat, dan pulau Rodrigues di Lautan Hindi berhampiran Mauritius, 4,800 km (3,000 mi) jauhnya difikirkan sebagai tembakan meriam dari sebuah kapal yang berdekatan. Letupan ketiga telah dilaporkan sebagai bunyi paling kuat yang terdengar di zaman bersejarah.[2][3]:79 Ketegaran letupan yang didengari 160 km (100 batu) dari gunung berapi telah dikira menjadi 180 dB.[4] Setiap letupan disertai oleh tsunami yang dianggarkan melebihi 30 meter (98 kaki) di tempat-tempat yang tinggi. Kawasan Selat Sunda dan banyak tempat di pantai Sumatera dipengaruhi oleh aliran piroklastik dari gunung berapi. Tenaga yang dikeluarkan dari letupan itu dianggarkan sama dengan kira-kira 200 megatan TNT,[5] kira-kira empat kali lebih kuat seperti Tsar Bomba, senjata termonuklear yang paling kuat yang pernah diletupkan. Pada pukul 10:41 pagi, tanah runtuh merosot separuh daripada gunung berapi Rakata, menyebabkan letupan terakhir.

Letusan terakhir sunting

Gelombang tekanan yang dihasilkan oleh ledakan keempat dan terakhir yang melimpah dari Krakatoa pada 1,086 km / j (675 mph). Letusan itu dianggarkan mencapai 310 dB, cukup kuat untuk didengar dengan jelas 5,000 kilometer (3,100 mi) jauhnya. Ia sangat berkuasa sehingga ia pecah gendang pelaut 64 km (40 mil) jauhnya ke atas kapal-kapal di Selat Sunda, dan menyebabkan lonjakan lebih daripada 2 1/2 inci merkuri (8.5 kPa) dalam tolok tekanan 160 km (100 batu) jauhnya, dipasang pada gasometer di kilang gas Batavia, menghantar mereka dari skala.{{refn|Lonjakan lebih daripada 2½ inci merkuri (ca 85 hPa) sama dengan kira-kira 180 dBSPL; untuk membandingkan kesan ini, ambang manusia untuk kesakitan ialah 134 desibel (dBSPL); dan kerosakan kesan pendengaran jangka pendek boleh berlaku pada 120 dBSPL

Gelombang tekanan dicatatkan di barograf di seluruh dunia. Beberapa barograf merekodkan gelombang tujuh kali dalam tempoh lima hari: empat kali dengan gelombang perjalanan dari gunung berapi ke titik antipodalnya, dan tiga kali perjalanan kembali ke gunung berapi. Oleh itu, gelombang membulatkan dunia tiga setengah kali. Abu didorong ke ketinggian anggaran 80 km (50 mi).

Letusan itu berkurang dengan cepat selepas itu, dan pada pagi 28 Ogos, Krakatoa diam. Letusan kecil, kebanyakannya lumpur, diteruskan ke bulan Oktober 1883. Pada masa itu, kurang daripada 30% pulau asalnya kekal.

Kebarangkalian punca sunting

Nasib Krakatau utara sendiri telah menjadi subjek dari beberapa pertikaian di kalangan ahli geologi. Ia pada mulanya dicadangkan bahawa pulau itu telah ditiup oleh daya letusan. Walau bagaimanapun, sebahagian besar bahan yang didepositkan oleh gunung berapi itu adalah makematik yang asal dan kaldera yang dibentuk oleh letusan itu tidak banyak dipenuhi dengan deposit dari letusan tahun 1883. Ini menandakan bahawa pulau itu berkurangan ke dalam ruang magma kosong pada akhir jujukan letusan, dan bukannya telah musnah semasa letusan.

Hipotesis yang diwujudkan - berdasarkan penemuan penyiasat kontemporari - mengandaikan bahawa sebahagian pulau itu reda sebelum letupan pertama pada pagi 27 Ogos. Ini memaksa lumpur gunung berapi di bawah paras laut menyebabkan:

  • banjir besar yang mencipta beberapa letupan freatik (interaksi air bawah tanah dan magma).
  • air laut untuk menyejukkan magma yang cukup untuk merosakkan dan menghasilkan kesan "periuk tekanan" yang hanya dilepaskan apabila tekanan letupan tercapai.

Walau bagaimanapun, terdapat bukti geologi yang tidak menyokong andaian bahawa hanya penenggelaman sebelum letupan adalah punca. Sebagai contoh, deposit pumis dan ignimbrit bukan sejenis konsisten dengan interaksi magma-air laut. Penemuan ini telah membawa kepada hipotesis lain:

  • kemerosotan tanah di dalam air atau sebahagian besar penenggelaman tiba-tiba mendedahkan bilik magma yang sangat bertekanan, membuka laluan untuk air laut untuk memasuki ruang magma dan menetapkan pentas untuk interaksi magma-air laut.
  • letupan akhir mungkin disebabkan oleh pencampuran magma yang disebabkan oleh penyerapan secara tiba-tiba magma basal panas ke dalam magma yang lebih sejuk dan lebih ringan di dalam ruang di bawah gunung berapi. Ini akan menyebabkan kenaikan tekanan yang cepat dan tidak mampan, yang membawa kepada letupan bencana. Bukti teori ini ialah wujudnya pumis yang terdiri daripada bahan cahaya dan gelap, material gelap menjadi asal yang lebih panas. Walau bagaimanapun, bahan tersebut dilaporkan kurang daripada lima peratus daripada kandungan krim ignigbrit Krakatoa dan beberapa penyiasat telah menolak ini sebagai punca utama letupan 27 Ogos.
Model numerik letupan hidrovolkanik dari generasi Krakatoa dan Tsunami.

Model berangka untuk letupan hidrovolkanik Krakatoa dan tsunami yang dihasilkan diterangkan oleh (Mader & Gittings, 2006).[6] Dinding air yang tinggi dibentuk yang pada mulanya lebih tinggi daripada 100 meter didorong oleh air, basalt dan udara yang terkejut.

Siasatan Verbeek sunting

Walaupun fasa letusan letusan 1883 berakhir pada lewat petang 27 Ogos, selepas cahaya kembali pada 29 Ogos, laporan berterusan selama berbulan-bulan bahawa Krakatau masih dalam letusan. Salah satu tugas awal jawatankuasa Verbeek adalah untuk menentukan sama ada ini benar dan juga mengesahkan laporan gunung berapi lain yang meletus di Jawa dan Sumatera. Secara umumnya, ini didapati palsu, dan Verbeek mengira apa-apa dakwaan Krakatoa masih meletus selepas pertengahan Oktober kerana mengukuhkan bahan panas, tanah runtuh akibat hujan monsun yang lebat pada musim itu, dan "halusinasi akibat aktiviti elektrik" dilihat dari jarak jauh.

Tiada tanda-tanda aktiviti selanjutnya dilihat sehingga tahun 1913, ketika letusan dilaporkan. Siasatan mendapati tiada bukti bahawa gunung berapi itu sedang membangkitkan, dan ia telah memutuskan bahawa apa yang telah disalah anggap untuk memperbaharui aktiviti sebenarnya adalah tanah runtuh besar (mungkin yang membentuk arka kedua ke tebing Rakata).

Pemeriksaan selepas 1930 carta bathymetrik yang dibuat pada tahun 1919 memperlihatkan bukti bantalan menunjukkan magma berhampiran permukaan di tapak yang menjadi Anak Krakatau.

Lihat juga sunting

Catatan sunting


Rujukan sunting

  1. ^ Thornton, Ian W. B. (1996). Krakatau: The Destruction and Reassembly of an Island Ecosystem. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press. m/s. 10–11. ISBN 0-674-50568-9.
  2. ^ "How Krakatoa made the biggest bang"; The Independent, 3 May 2006
  3. ^ Symons, G.J. (ed) ''The Eruption of Krakatoa and Subsequent Phenomena'' (Report of the Krakatoa Committee of the Royal Society). London, 1888. Internet Archive. 1888. Dicapai pada 2015-05-05.
  4. ^ Oliveira, Justin M.; Vedo, Sabrina; Campbell, Michael D.; Atkinson, Joseph P. (2010). "KSC VAB Aeroacoustic Hazard Assessment" (PDF). KSC Engineering, NASA. m/s. 43. Dicapai pada 15 November 2016.
  5. ^ "The eruption of Krakatoa, August 27, 1883". Commonwealth of Australia 2012, Bureau of Meteorology. Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-03-18. Dicapai pada 5 April 2012.
  6. ^ Mader, Charles L.; Gittings, Michael L. (2006). "Numerical model for the Krakatoa hydrovolcanic explosion and tsunami". Science of Tsunami Hazards. Tsunami Society International. 24 (3): 174–182.

Bibliografi sunting

  • Dickins, Rosie; "The Children's Book of Art (An introduction to famous paintings)" Usborne Publishing Ltd., Usborne House, 83–85 Saffron Hill, London ISBN 978-0-439-88981-0 (2005)
  • Furneaux, Rupert; Krakatoa (1965) London, Secker and Warburg.
  • Self, Stephen; Rampino, Michael R. (1981). "The 1883 eruption of Krakatau". Nature. 294 (5843): 699–704. Bibcode:1981Natur.294..699S. doi:10.1038/294699a0.
  • Simkin, Tom and Richard S, Fiske (editors); Krakatau, 1883—the volcanic eruption and its effects (1983) Washington, D.C. : Smithsonian Institution Press. ISBN 0-87474-841-0
  • Verbeek, Rogier Diederik Marius (1884). "The Krakatoa eruption". Nature. 30 (757): 10–15. Bibcode:1884Natur..30...10V. doi:10.1038/030010a0.
  • Verbeek, Rogier Diederik Marius; Krakatau. Batavia, 1885, Internet Archive link

Pautan luar sunting