Luna Maya Sugeng (lahir di Denpasar, 26 Ogos 1983; umur 40 tahun) adalah seorang pelakon, peragawan dan penyanyi berkewarganegaraan Indonesia berketurunan India, Jawa dan Austria yang memulakan kerjayanya sebagai model iklan dan catwalk. [1]

Luna Maya
Luna Maya semasa sesi fotografi bersama KapanLagi.com pada tahun 2009.
Kelahiran
Luna Maya Sugeng

(1983-08-26) 26 Ogos 1983 (umur 40)
WarganegaraIndonesia
Pusat pendidikanUniversiti Paramadina
PekerjaanPelakon, Penyanyi, Peragawan
Tahun aktif1999 - kini
IbuDesa Maya Waltraud Maiyer
BapaUut Bambang Sugeng
Kerjaya muzik
GenrePop
InstrumenVokal
Syarikat rakaman
Pengkarya berkait
Laman web rasmiwww.itslunamaya.com

Kerjaya sunting

Kerjaya lakonan dan peragaan sunting

Luna Maya memulakan kerjayanya sebagai model gadis penutup untuk pemilihan Aneka Yess! 1999, dan memenangi Favorite winner iaitu pemenang #3 bersama kelas yang bersama Luna Maya ketika itu iaitu Fanny Fabriana dan Fera Feriska yang masih aktif dalam dunia hiburan. Selepas itu, Luna Maya berpeluang menjadi model pengiklanan, salah satunya majalah, mula muncul dalam klip video Cool Colors dengan tajuk "Satu Yang Pasti" pada tahun yang sama. Kemudian dia terus mengisi sebagai bintang klip video untuk kumpulan muzik Naff dalam lagu "Yang Tak Pernah BIsa Mencintaimu" pada tahun 2000, dan Sheila on 7 dalam lagu "Sahabat Sejati". Kemudian selepas itu Luna Maya turut menyertai dunia peragaan di "Look Model Indonesia" dan menjadikan dia antara model paling berjaya di eranya. Selepas berjaya menjadi model, pada tahun 2004, Luna Maya turut mencuba bidang lakonan menerusi filem pertamanya sebagai watak sokongan bernama Barbara menerusi filem 30 Hari Mencari Cinta arahan Upi Avianto dan memasuki filem keduanya serta seram pertamanya dalam lakonannya sebagai Mina menerusi filem Bangsal 13 bersama Endhita arahan Ody C. Harahap. Kemudian tidak lama selepas 2 filem ini datang lagi tawaran untuk bermain dalam filem itu, dia muncul dalam filem Brownies pada tahun yang sama yang memainkan watak Astrid dan juga diarahkan oleh Hanung Bramantyo walaupun dia tidak terlalu banyak muncul dalam filem itu. Tidak lama selepas 3 filem tersebut, pada tahun yang sama, Luna Maya juga segera mencuba dunia sinetron dengan bermain dalam tajuk Kau dan Aku bersama Indra Bruggman, dan Ferry Irawan dan cukup berjaya dalam rating ketika disiarkan.

Namanya semakin melonjak dalam dunia hiburan Indonesia, selepas dia melakonkan watak Cecilia Arriany dalam filem Cinta Silver bersama Restu Sinaga, Catherine Wilson, Christian Sugiono, dan ramai lagi. Bukan setakat bermain, dia juga pernah muncul dalam klip video lagu yang menjadi Original Soundtrack filem gelap yang dinyanyikan oleh mendiang Glenn Fredly dengan judul lagu Kisah Romantis dan ketika itu lagu tersebut sangat meledak dan membuatkan Luna's. nama melonjak lebih, dan juga album dari runut bunyi filem Ia sangat berjaya di pasaran pada masa itu. Selepas itu, Luna Maya muncul dalam filem Ruang, Pesan dari Surga, Jakarta Undercover, dan banyak lagi. Lakonannya sebagai Kinasih (dalam filem Ruang, arahan Teddy Soeriaatmadja), dan Vikitra (dalam filem Jakarta Undercover, arahan Lance), memenangi beberapa pencalonan di anugerah filem kebangsaan berprestij, seperti Anugerah Filem MTV Indonesia, untuk pencalonan dalam kategori "Pelakon Wanita Paling Digemari." dalam filem Ruang pada tahun 2006, dan pada tahun 2007 dalam filem Pesan Dari Surga, kemudian Anugerah Filem Indonesia 2007 untuk pencalonan dalam kategori "Pelakon Utama Wanita Terbaik dan Utama Wanita Paling Digemari. Pelakon" dalam filem Ruang, Festival Filem Bandung 2007 untuk pencalonan dalam kategori "Pelakon Wanita Utama Terpuji" dalam filem Jakarta Undercover dan Luna turut mendapat pencalonan dalam acara kemuncak tertinggi filem Indonesia Piala Citra Festival Filem Indonesia 2006 (dalam filem Ruang) dan Festival Filem Indonesia 2007 (dalam filem Jakarta Undercover) bagi kategori Pelakon Wanita Utama Terbaik. Siri pencapaian Luna Maya menjadikan dia dipilih sebagai salah seorang pembawa obor di Sukan Olimpik 2008.

Selepas itu, sehingga kini Luna Maya masih aktif berlakon dalam filem cereka, turut wujud dalam dunia sinetron dan pernah membintangi beberapa iklan terkenal serta mengacarakan beberapa rancangan televisyen, mengarah dan menghasilkan beberapa klip video, filem pendek dan rancangan. filem, juga menjalankan beberapa perniagaannya. yang masih aktif dan berkembang hari ini.

Kerjaya nyanyian sunting

Luna Maya bukan sahaja terlibat dalam bidang lakonan dan peragaan, kerana Luna turut menyumbangkan suaranya dalam lagu tema Euro 2008, Play, bersama Dewi Sandra dan Sandra Dewi.

Selepas kolaborasi ini, Luna Maya kembali berkolaborasi dengan Dide, yang merupakan vokalis kumpulan Green Leaf. Mereka menyanyikan sebuah lagu berjudul Suara (I Hope) yang disusun semula dalam versi dangdut. Lagu ini menjadi album lagu tema filemnya berjudul Janda Kembang. Selain itu, Luna juga telah berkembang dalam bidang pengarahan dengan mengarahkan filem pendek berjudul Suci and The City, klip video tunggal nyanyian Dhea Ananda berjudul Kau Tak Setia - di mana dia juga bertindak sebagai penerbit untuk album terbarunya, serta klip video dari kumpulan muzik bernama Malka.

Pada April 2010, Luna Maya telah dilantik oleh Indonesia's Showbiz Insiders sebagai #1 Bintang TV Berbayar Tertinggi 2009 dan #3 Pelakon Bergaji Tertinggi 2009, buat pertama kalinya bekerja dengan bekas kekasihnya, Ariel dalam versi pasangan iklan Lux.

Pada November tahun yang sama, Luna muncul sebagai bintang jemputan di konsert mini Cinta Silver yang dinyanyikan oleh Glenn Fredly, yang secara khusus mendedikasikan konsert itu kepada Luna dan pengarah Erwin Arnada. Pada konsert itu, Luna mendeklamasikan puisi cinta.

Kerjaya pengacaraan dan penjurian sunting

Kerjaya pengacaraan Luna bermula dengan pengisian RCTI pada tahun 2005 iaitu Cinema-Cinema, selepas itu Luna diamanahkan untuk mengisi pelbagai rancangan komedi sitkom di Trans TV iaitu Extravaganza pada 2006 bersama Tora Sudiro, Aming dan ramai lagi. Selepas itu, Luna juga berkesempatan mempersembahkan persembahan langsung pertamanya bersama Nirina Zubir, Aming, dan Ringgo Agus Rahman pada malam penganugerahan pertama Indonesian Movie Awards pada 2007. Selepas itu, pada 2008 Luna menjadi hos program muzik pagi “Dahsyat " bersama Raffi Ahmad dan Allahyarham Olga Syahputra. Dahsyat sendiri cukup berjaya dari segi rating televisyen yang sentiasa mendapat rating 1 apabila ditayangkan sebagai program pagi dan pernah mendapat rating saham yang mencecah 85% menjadikan Dahsyat sebagai pemerolehan rating tertinggi dalam sejarah program pagi di RCTI. Dan juga pada acara berprestij televisyen Indonesia iaitu Panasonic Gobel Awards, Dahsyat sendiri cukup berjaya dan sentiasa cemerlang dengan membawa pulang trofi dalam kategori Favourite Music Program & Variety Show selama 8 tahun berturut-turut dari 2010 - 2017. Dan terima kasih kepada Dahsyat, Luna turut mendapat pengiktirafan daripada penonton televisyen dengan menerima pencalonan di Anugerah Panasonic 2009 dan Anugerah Panasonic Gobel 2010 bagi kategori Penyampai Muzik Kegemaran & Rancangan Varieti tetapi tewas kepada rakan sekerjanya, Allahyarham Olga Syahputra. Susulan daripada program-program di atas, termasuk Dahsyat yang menjadi kemuncak kerjaya pengacaraan Luna, turut bersama Raffi Ahmad dan Allahyarham Olga Syahputra, yang banyak memberikan tawaran kerja pengacaraan kepada Luna, malah mereka bertiga. Sehingga kini Luna masih aktif dalam dunia pengacaraan dan terus mengacarakan beberapa rancangan televisyen.

Pada November 2020, Luna Maya telah dilantik sebagai pengacara dan juri utama program realiti dan pertandingan peragaan Indonesia's Next Top Model yang disiarkan oleh NET.[2] Sehingga kini, rancangan itu telah berlangsung selama tiga musim.[3]

Kerjaya penerbitan dan pengarahan sunting

Selain sebagai pelakon, model, pengacara, Luna Maya juga pernah mencuba dunia penerbitan/pengarahan seperti menjadi penerbit bersekutu dalam filem yang turut dilakonkan sendiri di Jakarta Undercover, Luna Maya juga telah berkembang menjadi pengarah dengan bermula dengan pengarahan. sebuah filem pendek berjudul Suci and The City. , lakonan Jian Batari dan pelakon senior Nani Widjaja yang filem pendeknya dimuatkan dalam acara LA Indie Movie 2009 yang turut dipengerusikan oleh maestro filem Indonesia Garin Nugroho bersama rakan pelakon yang mengambil bahagian sebagai pendek pengarah filem serta Luna Maya pada majlis tersebut iaitu Lukman Sardi, Wulan Guritno, Desta, Indra Birowo, Sigi Wimala, Olga Lydia, dan Ringgo Agus Rahman. Selain berada dalam medium filem pendek, Luna Maya turut berpeluang mengarah beberapa klip video single penyanyi terkenal seperti Andien dan kemudiannya ada juga yang dinyanyikan oleh Dhea Ananda dengan tajuk Kau Tak Setia - di mana dia juga bertindak sebagai penerbit. untuk album terbarunya, serta klip video daripada kumpulan muzik bernama Malka.

Ia tidak berakhir di situ, pada tahun 2013 Luna Maya kembali mengarah, menerbitkan, sebuah filem omnibus dengan Sigi Wimala dengan segmen Piano, dan Ilya Sigma dengan segmen Otot (yang membantu Luna Maya menghasilkannya) berjudul Pintu Harmonika. Luna Maya mengarahkan segmen berjudul Skors, lakonan Barry Prima, Nasya Abigail, dan ramai lagi.

Bersambung baru-baru ini setelah sekian lama tidak menceburi dunia pengarahan. Pada 2021 semalam, Luna Maya kembali mengarah semula, tetapi sebagai pengarah jemputan dalam 1-2 episod, dan Luna Maya juga pernah berkhidmat sebagai penerbit kreatif bersama Hestu Saputra dalam Siri Asal WeTV Ustad Millennial, lakonan Prilly Latuconsina, Arbani Yasiz, Umay Shahab, dan banyak lagi.

Kerjaya perniagaan sunting

Luna Maya mempunyai jenama pakaian bernama Luna Habbit yang ditubuhkan pada (2015) di bawah PT Ritel Luna Makmur.

Tidak sampai di sana. Luna Maya juga sudah beberapa kali membuka perniagaan makanan, salah satunya Macama seperti periuk nasi dan agak berkembang sehingga kini.

Selepas makanan dan fesyen, pada (2019) Luna juga cuba bekerjasama dengan Marcel Lukman untuk mengeluarkan jenama kecantikan bernama Nama Beauty. Nama ini dipilih untuk menghargai kecantikan setiap wanita dan mengajak anda tampil yakin. Krim bibir adalah produk pertama yang dikeluarkannya dan kini menjual pelbagai produk kosmetik dan penjagaan kulit yang lain. Dan perniagaan itu sama seperti perniagaan makanan dan fesyen yang turut berkembang sehingga kini.

Pada (2023) Nama Beauty membuka cawangan pertamanya di Pondok Indah Mall.

Luna Maya juga melebarkan sayapnya untuk menceburi bidang produksi media dan perniagaan hiburan dengan menubuhkan TS (Travel Secret) Media. Bukan keseorangan, dia membawa rakan dan rakan sekerjanya Marianne Rumantir, ada beberapa lagi rakan sejawatnya, dan mereka berdua mengacarakan acara yang hadir di TS Media iaitu TS Talks. Juga jangan lupa menyediakan banyak tempat menarik dan menjemput beberapa rakan sekerja/rakan atau pelakon/aktres/selebriti Luna dan Marianne yang mereka kenali untuk terlibat dan menyertai beberapa acara iaitu mengisi pelbagai segmen Travel Secrets di Youtube selain TS Talks dibawakan oleh Luna dan Marianne. Salah satunya ialah segmen Boboho, segmen untuk golongan muda, di mana Erika Carlina diberi peluang untuk menjadi hos dan menjadi hos acara utama bagi segmen tersebut dan banyak lagi, dan sehingga kini Travel Secrets masih berkembang dan berjalan.

Filemografi sunting

Filem sunting

Tahun Tajuk Watak Catatan
2004 30 Hari Mencari Cinta Barbara AMI Awards 2004 kategori Best Original Soundtrack
Bangsal 13 Mina
Brownies Astrid
2005 Cinta Silver Cecilia Ariany
2006 Ekspedisi Madewa Mahasiswi
Ruang Kinasih Best Film Nominee in Festival Film Indonesia 2006 and Indonesian Movie Awards 2007
Pesan dari Surga Canting BNN Awards[4]
Maya, Raya, dan Dara Maya/Raya/Dara Filem pendek, Special Entry for Pusan Internasional Film 2006
2007 Jakarta Undercover Vikitra/Viki Penerbit bersama
Coklat Stroberi Artis pemilihan peran Best Film Nominee in Indonesian Movie Awards 2008
2008 Love Tere Wijaya Movie of the Year Guardians E-Awards 2008
In the Name of Love Rianti Negara Putri Prasetyo
Cinlok Nayla
2009 Asmara Dua Diana Diana Wulandari
Janda Kembang Selasih/Asih Best Original Soundtrack Nominee in AMI Awards 2010
Suci and the City - Pengarah filem pendek
2010 Ratu Kostmopolitan Gina
Nathalie's Instinct Nathalie Filem pendek
2011 My Blackberry Girlfriend Angel
2012 Hi5teria Farah Segmen "Kotak Musik"
Cinta di Saku Celana Artis film
2013 Pintu Harmonika - Penerbit, penerbit eksekutif dan pengarah segmen "Skors"
2014 Princess, Bajak Laut & Alien Mpok Leha Segmen "Babeh Oh Babeh"
Killers Dina Aditya
Tembus Marylia Filem Malaysia
Tak Kemal Maka Tak Sayang Luna Maya
2017 Mantan Tara
Filosofi Kopi 2: Ben & Jody Tarra
The Doll 2 Maira
Devil's Whisper dr. Dian Filem usahasama Amerika Syarikat - Indonesia
Mata Batin - Pereka fesyen
2018 Partikelir Humas LLN
Insya Allah Sah 2 Mutia
Sabrina Maira Pereka fesyen
Suzzanna, Bernapas dalam Kubur Suzzanna
2019 Rumah Kentang: The Beginning Sofie
Eggnoid: Cinta & Portal Waktu Tante Diany
2020 Sabar Ini Ujian Tiffany
2022 Ben & Jody Tarra
Mendarat Darurat Kania
2023 Suzzanna, Malam Jumat Kliwon Suzzanna
Panggonan Wingit
Keterangan
  Belum dikeluarkan

Drama sunting

Tahun Tajuk Peran Catatan
2004 Dan Dewi Tirta Episod 1 - 8
Kau dan Aku Mila
2005 Rahasiaku Sherly
2006 Dunia Tanpa Koma Marita
Cahaya Surga Salma Episod 4
2007 Putri Gita Episod 41
Anggun Anggun
Sujudku Annisa
Akhir Cinta Dinna Drama Malaysia
2008 Yasmin Windy Penampilan khas
2009 Dewi Lila
Nikita Frizka Penampilan khas
Cinta dan Anugerah Luna
2011 Nada Cinta Susan Anastasia
2012 Dewi Bintari Dewi Bintari
2013 Tendangan Si Madun 3 Mariam
Putri Duyung Maya
2014 Cakep Cakep Sakti Peri Venus

Web drama sunting

Tahun Tajuk Watak Catatan
2019 The Rebels Valerie/Tante Val
2021 Ustad Milenial - Penerbit kreatif
2022 Suka Duka Berduka Ella Tanubraja
2023 Hubungi Agen Gue!
Keterangan
  Belum dikeluarkan

Telefilem sunting

  • Pacarku Bidadari Jutek (2010) sebagai Regi
  • From Medan with Love (2011)
  • Demi Silvy, Ku Rela Jadi Baby Sitter (2011) sebagai Silvy
  • Sekali Jatuh 2x Cinta (2012) sebagai Jessica

Televisyen sunting

Videografi sunting

Muzik video sunting

Iklan sunting

Tahun Aktif Iklan
Silverqueen
Red-A
McDonald's
Gudang Garam Merah
Impressions
Cussons Imperial Leather
Batik Keris
2005 Sunsilk Silky Straight
2006 - 2010 LUX
2006 Zestea
2006 Holisticare Ester C
2007 Harper's Bazaar
2007 - 2010 Bu Krim Detergent
2007 Sarimi[5]
2007 Astro Aruna
2007 - 2010 Vitalong C
2008 MGO (My Green Oil)[6]
2008 Kapanlagi.com [7]
2008 - 2010 XL [8]
2008 Astro Xpresi Channel Id
2008 - 2010 Sepatu Bata[9]
2008 - 2010 Notebook Toshiba
2008 - 2010 Toshiba REGZA
2009 Elegant Gold
2009 - 2010 Mercedes Benz
2009 - 2010 Tora Bika Oke!
2010 MiGelas
2010 Makarizo Hair Recovery [10]
2011 iLexus
2012 AXE

Diskografi sunting

Album studio sunting

  • Perjalanan (2011)

Single sunting

  • "Play" feat. Dewi Sandra & Sandra Dewi (Indonesian Theme Song for Euro 2008) (2008)
  • "Suara" (Kuberharap) feat. Dide Hijau Daun (OST Janda Kembang) (2009)
  • "Menuju SurgaMu" (2009)
  • "Tak Bisa Bersamamu" (2010)
  • "Biarlah" feat. Killing Me Inside (2011)
  • "Sudah Biasa" (2012)
  • "Paranoid" feat AC Mizal (2014)

Pencapaian dan pengiktirafan sunting

  • 1999: #3 Cover Girl Aneka Yess!
  • 2005: EO Avante dan E-motion Entertainment Inspiring Women Awards bidang modeling kategori Best Face
  • Duta PBB untuk WFP (Program Pangan Dunia) Indonesia
  • Bintang Potensial 2006 versi tabloid Bintang Indonesia
  • Ikon Ekslusif LUX 2006
  • The Most Sexiest Female In Indonesia 2007 (#3 di dunia) versi majalah FHM
  • Bintang Iklan Wanita Terfavorit 2007 versi responden DetEksi Jawa Pos
  • Pembawa Obor Olimpiade Beijing 2008
  • Duta Besar Produk Toshiba Indonesia
  • !nsert Anniversary Awards 2008 kategori Most Sexiest Female Celebrity
  • Bintang Iklan Wanita Terfavorit 2008 versi responden DetEksi Jawa Pos
  • The Most Beautiful Woman In Indonesia 2008 versi Stop Magazine
  • !nsert Anniversary Award 2009 kategori We Love to Hate Artist
  • Rolling Stone Editors’ Choice Awards 2009 kategori The Sensational Artist of the Year
  • Artis Tersilet 2009 versi Silet RCTI
  • Bintang Paling Berkilau 2009 versi tabloid Bintang Indonesia
  • Bintang Indonesia 2009 versi tabloid Bintang Indonesia
  • Awarding Night LA Lights Indie Movie 2009 kategori Special Mention Award untuk film Suci And The City
  • Official Ambassador of Mercedes Benz Indonesia 2010
  • Nominasi Yahoo! OMG! Awards 2012 kategori Most Shocking Break-Up (dengan Ariel)
  • Grazia Glitz and Glam Awards kategori Cover Terfavorit 2019

Anugerah dan penghargaan sunting

Tahun Anugerah Kategori Karya yang dinominasikan Keputusan
2006 Festival Film Indonesia Pemeran Utama Wanita Terbaik Ruang Tercalon
MTV Indonesia Movie Awards Most Favourite Actress Tercalon
Festival Film Jakarta Pemeran Utama Wanita Terpilih Tercalon
2007 Indonesian Movie Actors Awards Pemeran Utama Wanita Terbaik Tercalon
Pemeran Utama Wanita Terfavorit Tercalon
MTV Indonesia Movie Awards Most Favourite Actress Pesan dari Surga Tercalon
Festival Film Bandung Pemeran Utama Wanita Terpuji Film Bioskop Jakarta Undercover Tercalon
Festival Film Indonesia Pemeran Utama Wanita Terbaik Tercalon
2008 Nickelodeon Indonesia Kids' Choice Awards
Aktris Terfavorit
Tercalon
2009 Menang
Pembawa Acara Terfavorit
Tercalon
Panasonic Gobel Awards Aktris Terfavorit Sujudku Tercalon
Presenter Musik & Reality Show Terfavorit Dahsyat Tercalon
2010 Aktris Terfavorit Dewi Tercalon
Presenter Musik & Reality Show Terfavorit Dahsyat Tercalon
Anugerah Musik Indonesia Karya Produksi Kolaborasi Terbaik "Suara (Ku Berharap)" (bersama Dide Hijau Daun) - (OST. Janda Kembang) Tercalon
Karya Produksi Original Soundtrack Terbaik Tercalon
Nickelodeon Indonesia Kids' Choice Awards
Aktris Terfavorit
Tercalon
2012 Piala Maya Aktris Terpilih dalam Omnibus Hi5teria (Segmen: Kotak Musik) Tercalon
2014 Princess, Bajak Laut & Alien (Segmen: Babeh Oh Babeh) Tercalon
2018 Indonesian Box Office Movie Awards Pemeran Utama Wanita Terbaik The Doll 2 Tercalon
2019 Piala Maya Aktris Utama Terpilih Suzzanna, Bernapas dalam Kubur Menang
Indonesian Box Office Movie Awards Pemeran Utama Wanita Terbaik Tercalon
Indonesian Movie Actors Awards Tercalon
Pemeran Utama Wanita Terfavorit Menang
Festival Film Bandung Pemeran Utama Wanita Terpuji Film Bioskop Menang
2021 Piala Maya Penampilan Singkat nan Berkesan Sabar ini Ujian Tercalon
Festival Film Bandung Pemeran Pembantu Wanita Terpuji Film Bioskop Tercalon
Festival Film Wartawan Indonesia Aktris Pendukung Terbaik - Genre Film Komedi Menang

Rujukan sunting

  1. ^ "Indonesian actress Luna Maya". London Academy of Media Film & TV. Dicapai pada 31 January 2011.
  2. ^ Soemolang, Rudolf Arnaud. "Indonesia's Next Top Model Segera Digelar NET TV, Luna Maya dan Deddy Corbuzier Jadi Jurinya - Denpasar Update". denpasarupdate.pikiran-rakyat.com (dalam bahasa Indonesia). Dicapai pada 2022-08-10.
  3. ^ "Ajang Indonesia's Next Top Model Cycle 2 Segera Tayang, Netizen Justru Kecewa Karena Tidak Ada Sosok Ini". Berita KBB. Dicapai pada October 25, 2021. Italic or bold markup not allowed in: |publisher= (bantuan)
  4. ^ 'Award' BNN
  5. ^ Sarimi Indonesia "wedding"
  6. ^ Luna Maya Dan Moreno Soeprapto Ikon MyGreenOil
  7. ^ Luna Maya, Ikon KapanLagi.com
  8. ^ XL "Ruang Ganti"
  9. ^ "Bata Indonesia Appoints Ladies Brand Ambassador". Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-05-06. Dicapai pada 2011-02-16.
  10. ^ Luna Maya Ikon Makarizo Indonesia

Pautan luar sunting