Mario Kart 64 adalah permainan video perlumbaan kart yang dibangunkan dan diterbitkan oleh Nintendo untuk konsol Nintendo 64 (N64). Ia merupakan kemasukan utama kedua dalam siri Mario Kart dan menjadi pengganti kepada Super Mario Kart (1992) untuk Super Nintendo Entertainment System. Ia dilancarkan di Jepun pada 14 Disember 1996; di Amerika Utara pada 10 Februari 1997; di United Kingdom pada 13 Jun 1997; dan di Eropah pada 24 Jun 1997. Ia juga dilancarkan untuk iQue Player di China pada 25 Disember 2003. Permainan ini turut dikeluarkan untuk Wii dan Wii U Virtual Console pada tahun 2007 dan 2016, dan pada Nintendo Switch Online + Expansion Pack pada 25 Oktober 2021.

Mario Kart 64
PembangunNintendo EAD
PenerbitNintendo
PengarahHideki Konno
PengeluarShigeru Miyamoto
Pengatur caraMasato Kimura
ArtisTadashi Sugiyama
KomposerKenta Nagata
SiriMario Kart
PlatformNintendo 64, iQue Player
Pelepasan
  • JP: December 14, 1996
  • NA: February 10, 1997
  • UK: June 13, 1997
  • EU: June 24, 1997
iQue Player
GenreKart racing
ModPemain tunggal, Permainan video multipemain

Pemain mengawal salah satu daripada lapan watak dari francais Mario, yang bersaing di sekitar 16 litar (4 dalam setiap 4 cawan) dengan item yang boleh membahayakan pihak lawan atau membantu pengguna. Perubahan daripada versi asal termasuk pengenalan grafik komputer 3D untuk reka bentuk litar, dan sokongan empat pemain.[2] Watak dan item tetap menggunakan sprite 2D, tetapi ciri-ciri litar 3D termasuk ketinggian, jambatan, dinding, dan lubang. Permainan ini mencapai kejayaan komersial dan secara umumnya dipuji kerana keseronokan dan nilai ulangan yang tinggi untuk mod berbilang pemainnya. Ia dianggap sebagai salah satu permainan video terhebat sepanjang zaman.[3][4]

Permainan sunting

Fail:Mario-Kart-64.jpg
Mario berlumba di Jungle Parkway DK, kursus pertama Piala Khas. Mario Kart 64 ialah permainan pertama dalam siri ini yang menggunakan grafik komputer 3D .

Mario Kart 64 ialah permainan perlumbaan kart di mana pemain mengawal salah satu daripada lapan watak Mario yang boleh dipilih, berlumba di beberapa trek perlumbaan yang berbeza dari segi bentuk dan tema. Semasa perlumbaan, pemain boleh mendapatkan item secara rawak dari kotak khas yang diletakkan di kawasan berbeza trek, yang digunakan untuk menghalang lawan dan mendapatkan kelebihan. Sebagai contoh, cengkerang dan pisang Koopa Troopa membolehkan pemain menyerang lawan dan memperlambat mereka, manakala Cendawan memberikan pemain peningkatan sementara dalam kelajuan dan keupayaan melompat.[5] Dalam perubahan daripada ansuran sebelumnya, pemain boleh membawa lebih daripada satu item pada satu masa.[6] Mario Kart 64 mempunyai 16 trek perlumbaan yang dibahagikan kepada 4 cawan, masing-masing dengan 4 trek. Ia juga mempunyai 4 peringkat pertempuran untuk mod Pertempuran.[7] Ia adalah permainan pertama dalam siri Mario Kart yang menyokong aliran slip.

Mod permainan sunting

Mario Kart 64 mempunyai empat mod permainan: Grand Prix, Time Trial, Versus dan Battle. Mod Grand Prix menyokong permainan pemain tunggal dan berbilang pemain kompetitif, manakala mod lain hanya menyokong satu atau yang lain.

  • Mod Grand Prix mempunyai satu atau dua pemain mengambil bahagian dalam empat perlumbaan tiga pusingan berturut-turut, masing-masing pada kursus yang berbeza, pada salah satu daripada empat cawan yang boleh dipilih (Mushroom, Flower, Star, atau Special [8] ) melawan tujuh (atau enam) komputer pemain . Apabila pemain melengkapkan perlumbaan, mata diberikan berdasarkan kedudukan yang mereka selesaikan antara pertama hingga kelapan dan susunan penempatan akan dibawa ke perlumbaan seterusnya sebagai barisan permulaan yang baharu. Jika pemain berada di kedudukan ke-5 atau di bawah, pemain mesti memulakan semula perlumbaan. Tidak seperti Super Mario Kart yang asal, pemain boleh memulakan semula bilangan kali tanpa had, dan bukannya hanya dibenarkan tiga kali dimulakan semula. Selepas menamatkan semua empat perlumbaan dalam setiap piala, trofi diberikan kepada pemain yang memperoleh pengumpulan mata tertinggi: gangsa untuk tempat ketiga, perak untuk kedua, dan emas untuk pertama. Majlis anugerah berlangsung di istana Peach di Royal Raceway, perlumbaan ketiga Piala Star. Tahap kesukaran diukur dengan saiz enjin : 50, 100, atau 150 cc . Terdapat kesukaran tambahan yang boleh dibuka kunci dipanggil "Tambahan", yang membolehkan pemain berlumba pada kelajuan 100cc di trek yang disongsangkan dari kiri ke kanan. Ini adalah permainan pertama dalam siri ini yang menyediakan ciri ini. Ansuran kemudian memanggil ciri ini "Mod Cermin" di mana pemain berlumba di trek terbalik mendatar pada kelajuan 150cc.
  • Percubaan Masa ialah mod pemain tunggal sahaja dengan objektif untuk melengkapkan perlumbaan tiga pusingan di trek yang dipilih dalam jumlah masa terpantas. Tiada pelumba lawan atau kotak item, walaupun pemain akan sentiasa memulakan setiap perlumbaan dengan Triple Mushroom dalam simpanan. Untuk mana-mana kursus tertentu, lima teratas jumlah masa terpantas disimpan, dan masa pusingan tunggal terpantas bagi mana-mana perlumbaan juga disimpan. Pemain boleh memilih untuk berlumba dengan watak hantu, yang akan meniru pergerakan pemain dari perlumbaan sebelumnya. Data hantu untuk sehingga dua kursus berbeza boleh disimpan secara kekal hanya pada peranti Pak Pengawal . Walau bagaimanapun, versi Konsol Maya Mario Kart 64 yang dikeluarkan pada Wii tidak serasi dengan peranti dan oleh itu tidak dapat menyimpan data hantu.
  • Mod Versus mempunyai dua hingga empat pemain yang bersaing dalam perlumbaan tunggal di mana-mana trek tanpa sebarang pemain komputer. Dengan dua pemain, jumlah kemenangan bagi setiap pemain dijejaki, dan dalam perlumbaan tiga atau empat pemain, bilangan kemenangan tempat pertama, kedua dan ketiga dijejaki untuk setiap pelumba.
  • Mod pertempuran menyokong dua hingga empat pemain, dan objektif terakhir lelaki berdiri mempunyai pemain menyerang satu sama lain dengan item di dalam salah satu daripada empat kursus arena yang boleh dipilih. Pemain memulakan perlawanan dengan tiga belon dipasang pada setiap kart mereka. Seorang pemain akan kehilangan satu belon setiap kali watak mereka rosak dengan bersentuhan dengan salah satu item yang menyinggung pemain lain, dan disingkirkan daripada permainan apabila kehilangan semua belon. Perlawanan berakhir apabila seorang pemain kekal, yang kemudiannya diisytiharkan sebagai pemenang. Dalam perlawanan tiga atau empat pemain, watak dua pemain pertama yang kehilangan semua belon mereka akan berubah menjadi "Mini Bomb Karts" mudah alih dan kehilangan keupayaan untuk memenangi perlawanan. Mini Bomb Kart masih boleh dikendalikan oleh pemain dan boleh berlanggar dan menyebabkan kerosakan pada pemain lain hanya sekali, selepas itu ia tidak lagi boleh mengambil bahagian.

Peta litar lumba dengan lokasi pemain boleh dilihat sebagai peta kecil, bar kemajuan segi empat tepat ("Data Kedudukan"), atau meter kelajuan boleh ditunjukkan sebagai gantinya. Di Lembah Yoshi, perlumbaan kedua Piala Khas, bar kemajuan segi empat tepat tidak mengenal pasti watak kerana laluan kursus yang tidak jelas.[9]

Watak yang boleh dimainkan sunting

Mario Kart 64 menampilkan lapan watak yang boleh dimainkan: Mario, Luigi, Princess Peach, Toad, Yoshi, Bowser, Wario, dan Donkey Kong. Watak-watak ini dibahagikan kepada tiga kelas berat: ringan, di mana kartinnya mempunyai pecutan tertinggi dan kelajuan maksimum tinggi dengan pengorbanan berat yang rendah; kelas berat, di mana kartinnya mempunyai berat yang lebih tinggi untuk mengetuk pemain lain dan mengurangkan kelajuan semasa membelok, tetapi mencapai kelajuan maksimum dan pecutan yang lebih tinggi; dan kelas menengah, di mana kartinya mempunyai pecutan sederhana dan kelajuan maksimum yang sama seperti kelas berat, tetapi dengan kawalan stereng yang lebih baik.[10][11] Permainan ini asalnya memaparkan watak Kamek, watak jahat dari Pulau Yoshi, sebelum kemudiannya digantikan oleh Donkey Kong.[12][13]

Pembangunan sunting

Pengembangan bermula pada tahun 1995 dengan judul Super Mario Kart R, di mana "R"[14] merujuk kepada "diberikan".[15] Permainan ini dibangunkan bersamaan dengan Super Mario 64 dan The Legend of Zelda: Ocarina of Time dengan niat menjadi permainan pelancaran untuk Nintendo 64, walaupun lebih banyak sumber diberikan kepada dua yang lain.[16] Pencipta siri Mario, Shigeru Miyamoto, bertindak sebagai penerbit dan sering berunding dengan pengarah permainan, Hideki Konno.[17] Beberapa rakaman awal permainan telah dipamerkan secara ringkas di Pameran Perisian Shoshinkai di Jepun pada 24 November 1995. [18] [19] [20] Miyamoto menyatakan bahawa permainan itu telah siap sebanyak 95%, tetapi Nintendo memilih untuk tidak mempamerkan versi yang boleh dimainkan kerana logistik yang sukar untuk menunjukkan ciri berbilang pemain.[19] Prototaip itu memaparkan item Feather dari Super Mario Kart dan Magikoopa sebagai salah satu daripada lapan watak yang boleh dimainkan, yang kemudiannya digantikan dengan Donkey Kong dalam permainan yang selesai.[14][21]

Kawalan pemanduan pemain direka bentuk agar serupa dengan mengendalikan kereta kawalan radio.[22][23] Mario Kart 64 menampilkan trek yang dipaparkan sepenuhnya dalam 3D, dan papan tanda iklan digunakan untuk memaparkan watak dan item melalui penggunaan Pemodelan Aksara Lanjutan (ACM), CPU MIPS, dan stesen kerja Silicon Graphics. Konno menyatakan bahawa, walaupun menjadikan aksara sebagai model 3D bukanlah sesuatu yang mustahil, paparan lapan aksara 3D serentak akan melebihi kapasiti pemprosesan konsol. Sebaliknya, watak-watak itu terdiri daripada sprite pra-diberikan yang menunjukkan watak dari pelbagai sudut untuk mensimulasikan penampilan 3D, serupa dengan Super Mario Kart, Killer Instinct, dan Cruis'n USA.[16] Rare, pembangun permainan Donkey Kong Country, menyediakan model watak Donkey Kong. Di tengah-tengah pengeluaran permainan, pembangun mengalami ranap cakera keras, menyebabkan model watak asal hilang. Mereka terpaksa membuat semula "kira-kira 80%" model watak dan mengemas kini skrin pemilihan watak untuk menghidupkannya, yang berbeza dengan rancangan asal yang menggunakan pegun.[24]

Teknik gelang getah AI digunakan untuk menghalang semua pelumba daripada mudah berpisah, dan item Spiny Shell, yang menyasarkan dan menyerang pemain di tempat pertama, telah ditambahkan untuk memastikan setiap perlumbaan kekal berdaya saing dan seimbang. Item ini kemudiannya disertakan dalam semua permainan Mario Kart yang menyusulnya.[25]

Runut bunyi sunting

Runut bunyi untuk Mario Kart 64 dihasilkan oleh Kenta Nagata, yang merupakan karyanya yang pertama untuk permainan Nintendo. Runut bunyi ini dikeluarkan beberapa kali dalam format yang berbeza, termasuk cakera padat dan kaset audio.[26] Empat versi album berbeza telah dikeluarkan: "Trek Perlumbaan dan Lagu Lagu Hit Terhebat" di Amerika Utara; "Lagu Asli dan Litar Kelab" di Jepun. Ia kemudiannya dikeluarkan dalam koleksi tiga cakera, bersama-sama dengan runut bunyi Star Fox 64 dan Super Mario 64.[27]

Penerimaan sunting

 

Penerimaan
Markah agregat
PengagregatMarkah
Metacritic83/100[28]
Markah ulasan
PenerbitanMarkah
AllGame     [29]
Computer and Video Games4/5[30]
Edge8/10[31]
Electronic Gaming Monthly9.25/10[32]
GameFan92/100[a]
Game RevolutionB−[36]
GameSpot6.4/10[35]
Hyper Magazine95%[37]
IGN8.1/10 (N64)[38]
7.9/10 (Wii)[39]
NGC Magazine91% (JP)[41]
91% (PAL)[42]
NintendoLife           (Wii)[43]
Official Nintendo Magazine90%[45]
Cubed3
Officiel Nintendo Magazine

Mario Kart 64 mendapat ulasan secara umum yang positif daripada pengkritik dan terbukti sebagai kejayaan komersial. Agregator ulasan Metacritic menempatkannya sebagai tajuk keenam tertinggi untuk Nintendo 64 berdasarkan lima belas ulasan. Permainan ini telah terjual sebanyak 9.87 juta salinan di seluruh dunia, menjadikannya permainan kedua terlaris di N64.[49]

Pengkritik telah membincangkan persembahan dan visual permainan Mario Kart 64. Penyokong permainan merasa ia menggunakan kuasa N64 dengan baik (menurut GamePro dan Electronic Gaming Monthly), membuatkannya menonjol dalam genre perlumbaan dan siri Mario (menurut Trent Ward dari GameSpot), dan merupakan peningkatan berbanding pendahulunya yang menggunakan platform 16-bit (menurut Corbie Dillard dari NintendoLife dan pengulas GameRevolution). Carine Barrel dari French Officiel Nintendo Magazine menikmati visual yang berwarna-warni dan cair, serta menyatakan bahawa persembahan keseluruhannya memberikan pengalaman yang "ajaib".

Walaupun demikian, beberapa pengkritik grafik menganggapnya kurang terperinci (menurut Tom Gulse dari Computer and Video Games dan Peer Schneider dari IGN), tidak sebaik entri 16-bit sebelumnya (menurut Scott McCall dari AllGame dan Neil West dari Next Generation), dan gagal memanfaatkan sepenuhnya kuasa N64 (menurut Francois Caron dari Jeuxvideo.com). Kritikan umum juga ditujukan kepada penggunaan sprite 2D, dengan West berhujah bahawa ia membuat permainan kelihatan seperti 16-bit.

Reka bentuk trek Mario Kart 64 ' pengkritik terpolarisasi permainan. Permainan ini dipandang sebagai tidak inovatif (Schneider), terlalu mudah (Caron), dan ringkas dan membosankan (Ward dan Nick Ferguson dari Edge ). Ed Lomas ' Komputer dan Permainan Video dan Jonathan Nash ' Majalah N64 merasakan bahawa kejayaan terlalu bergantung pada mendapatkan kuasa yang betul. Morley tidak menyukai reka bentuk trek lebar Mario Kart 64 ' lebuh raya dengan mengatakan bahawa ia tidak memberikan pengalaman "dipenuhi adrenalin" yang mungkin diharapkan oleh pemain. Pengkritik juga mendapati kesilapan dalam penggunaan permainan ini bagi kesukaran mengimbangi gelang getah, menyedari bahawa ia memberi musuh AI kelebihan yang tidak adil. Isu teknikal seperti pengesanan perlanggaran yang lemah dan ketinggalan dalam "Mod Pertempuran" empat pemain juga diperhatikan.

Permainan ini memang mendapat sokongan daripada penyokongnya. Mereka menyatakan bahawa jumlah treknya yang besar, seperti yang dinyatakan oleh West, GamePro, dan Electric Playground, menjadikan reka bentuk trek lebih terperinci dan mengagumkan berbanding Super Mario Kart (Schneider dan Diillard). Selain itu, banyak yang menganggap permainan ini memiliki nilai ulangan yang tinggi, seperti yang diakui oleh Caron dan GamePro. David Wildgoose dan Jonathan 'Hyper' menonjolkan kawalan pusingan yang fleksibel dengan kayu bedik berbilang sudut, dan mereka menyebutnya sebagai "sempurna" dan menyerupai kart kehidupan sebenar. Jonathan menikmati tingkat fokus dan refleks pantas yang diperlukan oleh pemain. Wildgoose melaporkan pengalaman banyak detik yang tidak dijangka semasa bermain permainan kerana kecerdikan AI dan kotak yang berisi peningkatan kuasa yang berbeza setiap kali dikumpulkan. Para pengulas, termasuk yang awalnya ragu-ragu terhadap grafik, mencatatkan beberapa sentuhan positif seperti selekoh 180 darjah di Istana Bowser, landasan kereta api di Gurun Kalimari, trak di Toad's Turnpike, lembu di Ladang Moo Moo, istana Peach di Royal Raceway, dan penguin gelongsor di Tanah Sherbet sebagai sorotan. Kepulan asap yang keluar dari kart juga mendapat perhatian positif. Para pengkritik mendapati bahawa mod berbilang pemain lebih unggul daripada pemain tunggal, dengan Schneider memanggilnya sebagai "kekacauan berbilang pemain pada tahap terbaiknya." Electronic Gaming Monthly juga menyebutnya sebagai naib juara untuk "Permainan Berbilang Pemain Terbaik" (di belakang Saturn Bomberman) pada Anugerah Pilihan Editor 1997 mereka.[50]

Permainan ini popular secara komersial dan membantu melahirkan beberapa sekuel yang telah dibawa keluar merentas generasi konsol Nintendo. Mario Kart 64 menduduki tempat ke-17 dalam senarai 100 permainan Nintendo terhebat sepanjang zaman menurut Majalah Rasmi[51] dan ke-49 dalam senarai 100 permainan konsol terbaik sepanjang masa menurut Gaming Monthly 1997.[52]

Pada tahun 1998, Mario Kart 64 telah dicalonkan untuk kategori Permainan Perlumbaan Konsol Terbaik oleh Akademi Seni dan Sains Interaktif semasa Anugerah Pencapaian Interaktif yang julung kali diadakan.[53]

Kehadiran speedrunning sunting

Sebagai tambahan kepada rekod dunia percubaan masa yang telah didokumentasikan secara praktikal sejak awal dan masih berterusan hingga hari ini,[54] Mario Kart 64 mempunyai sejarah larian pantas yang panjang dan kaya. Ia sering menjadi subjek dalam dokumentari larian pantas Summoning Salt, melibatkan kedua-dua kaedah bermain secara kompetitif dalam mod pemain tunggal. Videonya tentang Mario Kart 64 saja telah meraih lebih daripada 26 juta tontonan setakat Oktober 2023.[55]

Rujukan sunting

Petikan sunting

  1. ^ "马力欧卡丁车圣诞节零时上市!" [Mario Kart is Available at Zero Hour on Christmas!] (dalam bahasa Chinese). iQue. December 25, 2003. Diarkibkan daripada yang asal pada December 5, 2004. Dicapai pada March 15, 2023.CS1 maint: unrecognized language (link)
  2. ^ "Super Mario Kart R" (PDF). Electronic Gaming Monthly. No. 88. Ziff Davis. November 1996. m/s. 46. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada June 27, 2021. Dicapai pada June 14, 2020.
  3. ^ Tony Mott, penyunting (2013). 1001 Video Games You Must Play Before You Die. Universe Publishing. ISBN 978-1-84403-766-7.
  4. ^ Polygon Staff (November 27, 2017). "The 500 Best Video Games of All Time". Polygon.com. Diarkibkan daripada yang asal pada March 3, 2018. Dicapai pada December 1, 2017.
  5. ^ "Mario Kart 64: Classic Kart Action Is Back on Track" (PDF). Electronic Gaming Monthly. No. 91. Ziff Davis. February 1997. m/s. 106–9. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada February 2, 2021. Dicapai pada June 14, 2020.
  6. ^ "Super Mario Kart 64" (PDF). Electronic Gaming Monthly. No. 90. Ziff Davis. January 1997. m/s. 120. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada December 6, 2020. Dicapai pada June 14, 2020.
  7. ^ Mario Kart 64 Nintendo Player's Guide. Nintendo Power. 1997. m/s. 4–5.
  8. ^ "NG Alphas: Super Mario Kart 64". Next Generation. No. 25. Imagine Media. January 1997. m/s. 155–163.
  9. ^ Mario Kart 64 instruction booklet (NUS-NKTP-AUS) (PDF) (dalam bahasa Inggeris). Nintendo Australia. 1997. m/s. 7, 18. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada November 23, 2021. Dicapai pada November 23, 2021.
  10. ^ Mario Kart 64 – Analyzing and Tiering (dalam bahasa Inggeris), diarkibkan daripada yang asal pada February 16, 2020, dicapai pada February 25, 2022
  11. ^ "Mario Kart 64 Instruction Booklet, 1997, Nintendo" (PDF). Diarkibkan (PDF) daripada yang asal pada January 3, 2021. Dicapai pada April 25, 2016.
  12. ^ Saavedra, John (February 10, 2017). "How Mario Kart 64 Became the N64's Best Racing Game". Den of Geek. Diarkibkan daripada yang asal pada June 14, 2021. Dicapai pada March 31, 2021.
  13. ^ Cardoso, Jose (May 9, 2016). "20 things you didn't know about Mario Kart 64". ShortList. Diarkibkan daripada yang asal pada June 14, 2021. Dicapai pada March 31, 2021.
  14. ^ a b "Super Mario Kart R [N64 - Beta]". Unseen64. April 4, 2008. Diarkibkan daripada yang asal pada January 22, 2021. Dicapai pada August 13, 2010.
  15. ^ "Nintendo 64 Preview" (PDF). Maximum: The Video Game Magazine. No. 7. Emap International Limited. June 1996. m/s. 22. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada October 25, 2020. Dicapai pada June 15, 2020.
  16. ^ a b "It Started With A Guy In Overalls". Iwata Asks: Mario Kart Wii. Nintendo of America. Diarkibkan daripada yang asal pada July 25, 2015. Dicapai pada September 25, 2012.
  17. ^ "What's Next for Shigeru Miyamoto?". Next Generation. No. 26. Imagine Media. February 1997. m/s. 144.
  18. ^ Semrad, Ed (February 1996). "Ultra 64 Unveiled" (PDF). Electronic Gaming Monthly. No. 79. Sendai Publishing. m/s. 6. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada October 25, 2020. Dicapai pada June 15, 2020.
  19. ^ a b "The Return of the Awesome Mario Kart!" (PDF). Maximum: The Video Game Magazine. No. 3. Emap International Limited. January 1996. m/s. 105. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada February 24, 2021. Dicapai pada June 15, 2020.
  20. ^ Liedholm, Marcus (January 1, 1998). "Kèo nhà cái". Nintendo Land. Diarkibkan daripada yang asal pada May 3, 2008. Dicapai pada March 27, 2008.
  21. ^ Knight, Rich (August 21, 2012). "7. Magikoopa". The 10 Greatest Wizards In Video Games. Complex Gaming. Diarkibkan daripada yang asal pada February 9, 2015. Dicapai pada October 7, 2012.
  22. ^ "Mario Kart 64 – 1996 Developer Interview". Shmuplations. Diarkibkan daripada yang asal pada December 30, 2019. Dicapai pada June 1, 2021.
  23. ^ Nintendo Power 92.
  24. ^ "Mario Kart 64 – 1996 Developer Interview". Shmuplations. Diarkibkan daripada yang asal pada December 30, 2019. Dicapai pada March 2, 2021.
  25. ^ Totilo, Stephen (March 9, 2011). "The Maker Of Mario Kart Justifies The Blue Shell". Kotaku. Diarkibkan daripada yang asal pada May 7, 2021. Dicapai pada September 26, 2012.
  26. ^ "Mario Kart 64 Race Tracks cassette tape release information". Video Game Music Database. 1997. Diarkibkan daripada yang asal pada August 9, 2020. Dicapai pada November 19, 2012.
  27. ^ "Nintendo 64 Trilogy Music From The Greatest Nintendo 64 Games". discogs. September 1997. Diarkibkan daripada yang asal pada July 9, 2018. Dicapai pada November 19, 2012.
  28. ^ "Mario Kart 64 aggregate score". Metacritic (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada January 13, 2019. Dicapai pada June 10, 2021.
  29. ^ McCall, Scott. "Mario Kart 64 – Review". AllGame. Diarkibkan daripada yang asal pada December 10, 2014. Dicapai pada April 13, 2017.
  30. ^ Lomas 1997, m/s. 61.
  31. ^ Ferguson 1997, m/s. 74.
  32. ^ Boyer 1997, m/s. 44.
  33. ^ "Mario Kart 64 review". Electric Playground. Greedy Productions Ltd. Diarkibkan daripada yang asal pada February 9, 2005. Dicapai pada June 15, 2021.
  34. ^ "Viewpoint". GameFan. Jil. 5 no. 2. January 1997. m/s. 28–30. Dicapai pada June 21, 2021.
  35. ^ Ward, Trent (February 6, 1997). "Mario Kart 64 review". GameSpot. San Francisco. Diarkibkan daripada yang asal pada May 3, 2019. Dicapai pada June 10, 2021.
  36. ^ "Mario Kart review". GameRevolution. AtomicOnline. June 6, 2004. Diarkibkan daripada yang asal pada May 14, 2006. Dicapai pada June 15, 2021.
  37. ^ Wildgoose, David (June 1997). "Mario Kart 64". Hyper. No. 44. m/s. 38–41. Dicapai pada June 21, 2021.
  38. ^ Schneider, Peer (February 20, 1997). "IGN: Mario Kart 64 Review". IGN. Diarkibkan daripada yang asal pada April 13, 2008. Dicapai pada May 3, 2022.
  39. ^ Thomas, Lucas M. (January 30, 2007). "Mario Kart 64 VC Review". IGN. Diarkibkan daripada yang asal pada August 10, 2018. Dicapai pada January 17, 2014.
  40. ^ Caron, Francois (August 12, 2009). "Test du jeu Mario Kart 64 sur N64". Jeuxvideo (dalam bahasa Perancis). Paris: Webedia. Diarkibkan daripada yang asal pada May 1, 2021. Dicapai pada June 9, 2021.
  41. ^ Nash, Jonathan (April 1997). "Mario Kart 64". N64 Magazine. No. 1. m/s. 66–73. Dicapai pada June 21, 2021.
  42. ^ Nash, Jonathan (July 1997). "Mario Kart 64". N64 Magazine. No. 4. Future Publishing. m/s. 30–45.
  43. ^ "Mario Kart 64 on Virtual Console". NintendoLife. Brighton: Gamer Network. Diarkibkan daripada yang asal pada April 25, 2021. Dicapai pada September 25, 2011.
  44. ^ West 1997, m/s. 113.
  45. ^ White, Shaun; McComb, Dave (July 1997). "Mario Kart 64". Official Nintendo Magazine. No. 58. m/s. 24–35. Dicapai pada June 21, 2021.
  46. ^ "Mario Kart 64". Video Games (dalam bahasa Jerman). May 1997. m/s. 80–82. Dicapai pada June 21, 2021.
  47. ^ Morley, Ross (March 9, 2003). "Mario Kart 64 (Nintendo 64) Review – Page 1 – Cubed3". Cubed3. Diarkibkan daripada yang asal pada September 28, 2018. Dicapai pada June 9, 2021.
  48. ^ Barrel 1997, m/s. 27.
  49. ^ Futter, Mike (June 2, 2014). "Mario Kart 8 Speeds To Over 1.2 Million Sales In Opening Weekend". Game Informer. GameStop. Diarkibkan daripada yang asal pada June 4, 2014. Dicapai pada June 2, 2014.
  50. ^ "Editors' Choice Awards". Electronic Gaming Monthly. No. 104. Ziff Davis. March 1998. m/s. 94.
  51. ^ "20-11 Official Nintendo Magazine". Official Nintendo Magazine. Diarkibkan daripada yang asal pada February 25, 2009. Dicapai pada February 25, 2009.
  52. ^ "100 Best Games of All Time". Electronic Gaming Monthly. No. 100. Ziff Davis. November 1997. m/s. 129.
  53. ^ "Mario Kart 64". interactive.org. Academy of Interactive Arts and Sciences. Dicapai pada February 13, 2023.
  54. ^ "Mario Kart 64 Players' Page". www.mariokart64.com. Dicapai pada 2023-10-18.
  55. ^ The Quest to Beat abney317 (dalam bahasa Inggeris), dicapai pada 2023-10-18

Pautan luar sunting


Ralat petik: Tag <ref> untuk kumpulan "lower-alpha" ada tetapi tag <references group="lower-alpha"/> yang sepadan tidak disertakan