YB Senator Tuan Mohd Hasbie bin Muda adalah ahli politik Malaysia berketurunan Melayu. Beliau kini berkhidmat sebagai Ahli Dewan Negara. Di peringkat parti beliau memegang jawatan sebagai Ketua Pemuda AMANAH dan Pengerusi AMANAH Terengganu.

Yang Berhormat Senator

Mohd Hasbie Muda
Ahli Dewan Negara, Parlimen Malaysia ke-15
Dalam jawatan
20 Mac 2023 – 19 Mac 2026
Perdana MenteriAnwar Ibrahim
PenggalPertama
Timbalan Ketua Pemuda PH
Memegang jawatan
29 Julai 2022
PemimpinKelvin Yii Lee Wuen
Didahului oleh
  • Adam Adli
  • Felix Joseph Saang
  • Nurthaqaffah Nordin
Ketua Pemuda AMANAH Nasional
Memegang jawatan
23 Oktober 2021
PresidenMohamad Sabu
TimbalanDanial Al-Rashid Haron
Didahului olehShazni Munir Mohd Ithnin
Pengerusi AMANAH Terengganu
Memegang jawatan
2024
PresidenMohamad Sabu
Didahului olehRaja Kamarul Bahrin Shah Raja Ahmad
Butiran peribadi
LahirKampung Nyiur, Paka, Dungun, Terengganu
Parti politik
PasanganDr. Adila Abdullah
Anak-anak5
Alma materUniversiti Malaya
PekerjaanAhli Politik

Hasbie Muda dilahirkan pada tahun 1987 di Paka, Dungun. Beliau melanjutkan pengajian diperingkat Ijazah Sarjana Muda Ekonomi di Univerisiti Malaya pada 2007. Hasbie Muda berkahwin dengan Dr Adila Abdullah dan dikurniakan 5 orang anak.

Sewaktu di Universiti, Hasbie merupakan seorang aktivis mahasiswa dan beliau memenangi kerusi umum MPMUM bagi pihak Pro Mahasiswa (Gagasan/GMUM) setelah GMUM gagal memenanginya selama 4 tahun.

PENGLIBATAN DALAM POLITIK sunting

Hasbie Muda merupakan AJK Pemuda PAS Pusat pada 2014 dibawah kepimpinan Suhaizan Kayat sebelum bersama sama pimpinan G18 dari PAS menubuhkan Parti AMANAH Negara (AMANAH) pada tahun 2015.

Beliau mengetuai Pemuda AMANAH Terengganu dari tahun 2015 sehingga 2019. Hasbie Muda juga merupakan AJK Pemuda AMANAH Nasional sedari awal penubuhan.

Pada 2021, Hasbie Muda mengantikan Sdr Shazni Munir sebagai Ketua Pemuda AMANAH Nasional setelah Shazni meninggal dunia akibat pendemik Covid-19. Beliau memimpin Pemuda AMANAH untuk berdepan 3 kali Pilihan Raya iaitu Pilihan Raya Negeri Melaka, Pilihan Raya Negeri Johor dan seterusnya PRU15.

Hasbie Muda menyertai pilihan raya buat kali pertama pada PRU14, Beliau bertanding di Dun Paka, Dungun Terengganu dan pada PRU15 lalu beliau diamanahkan untuk bertanding di kerusi Parlimen Temerloh, Pahang.

Hasbie Muda dilantik sebagai Ahli Dewan Negara (Senator) pada bulan Mac 2023.

Beliau merupakan penulis buku politik  dan diantara buku tulisan beliau adalah ‘Kemenangan Yang Tertangguh’ dan ‘PAS & Pilihan Raya’.

Rujukan sunting