Orang-orang Putian, (Cina: 莆田 人, pinyin: Pútiánrén, Puxian Min: 莆 仙 儂, Perumian Hinghwa: Pó-sing-náng) juga dikenali sebagai Henghua atau Hinghwa adalah orang Han dari Putian, sebahagian dari Wilayah Fujian, China. Mereka bercakap dalam Puxian Min, bahasa Min. Min adalah salah satu bahasa Sinit.

Putian
莆仙人/興(兴)化人
Pó-sing-náng/Hing-hua̍-náng
Putian Han 莆田漢人
Kawasan ramai penduduk
Bahasa
Puxian Min, Mandarin, dan Min Nan
Agama
Predominantly Mahayana Buddhism, Konfusianisme, Taoisme, Traditional Chinese religion atau Ateisme
Kumpulan etnik berkaitan
Ancient Minyue people†, Fuzhou people, Hoklo people, Leizhou Min speakers and other Han Chinese

Mereka juga boleh dirujuk sebagai Xinghua. Daerah Hing Hua diukir dari daerah Quanzhou semasa dinasti Song dan diberi nama HingHua. Orang-orang Putian berasal dari Xinyang di wilayah Henan sekarang dan berpindah ke kawasan sekarang Putian berabad-abad yang lalu. Orang-orang Putian dikatakan kebanyakannya bertanggungjawab terhadap urusan agama semasa era itu, dan berpindah ke Fujian selepas perang saudara.

Mereka dirujuk sebagai Henghua di Malaysia.

Kini, terdapat banyak masyarakat diaspora Henghua di seluruh Asia Tenggara, terutamanya di Malaysia di mana mereka boleh ditemui di bandar-bandar seperti Kuala Terengganu dan Kuching. Di Indonesia, kebanyakan Henghua tinggal di Jawa dan sejak lama diketahui oleh perniagaan mereka yang terutama berkaitan dengan kenderaan basikal dan pengangkutan.

Orang terkenal sunting

Sejarah sunting

Moden sunting

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "salinan arkib". Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-03-03. Dicapai pada 2017-10-03.