Persidangan Meridian Antarabangsa

Persidangan Meridian Antarabangsa adalah satu persidangan yang diadakan pada bulan Oktober tahun 1884 di Washington, DCAmerika Syarikat, untuk menentukan meridian perdana untuk kegunaan antarabangsa.[1] Persidangan Ini diadakan atas permintaan Presiden AS Chester A. Arthur. Subjek perbincangan adalah pemilihan "meridian yang akan digunapakai sebagai longitud sepunya dan piawaian perhitungan masa di seluruh dunia". Ia menyebabkan pemilihan Greenwich Meridian sebagai standard antarabangsa untuk longitud kosong darjah.

Latar belakang sunting

Menjelang tahun 1870 terdapat tekanan untuk menubuhkan meridian utama bagi tujuan navigasi dan untuk menyatukan masa tempatan bagi jadual kereta api. Kongres Geografi Antarabangsa pertama, yang diadakan di Antwerp pada tahun 1871, melancarkan usul memihak kepada penggunaan Meridian Perdana untuk carta laluan (skala kecil), mencadangkan agar ia menjadi mandatori dalam tempoh 15 tahun.[2]

 
Waktu tempatan di seluruh Amerika Syarikat, di bandar-bandar utama

Di Britain, Great Western Railway telah diseragamkan pada tahun 1840 dan pada tahun 1847 Kesatuan Kliring Kereta Api mengeluarkan dekri bahawa "GMT diterima pakai di semua stesen sebaik sahaja Pejabat Pos Besar membenarkannya". Pejabat Pos pada masa ini menghantar isyarat masa dari Greenwich melalui telegraf ke sebahagian besar negara untuk menetapkan jam. Menjelang Januari 1848, Panduan kereta api Bradshaw menunjukkan masa bersatu dan mendapat persetujuan umum, walaupun pertikaian undang-undang bermakna tidaklah sehingga tahun 1890 GMT diguna secara rasmi di seluruh UK.[3]

Di Amerika Syarikat, masalahnya lebih teruk, dengan satu jadual menunjukkan lebih 100 waktu tempatan berbeza dengan lebih daripada 3 jam. Pada tahun 1870, Charles F. Dowd menerbitkan risalah yang bertajuk A System of national time and its application (Sistem waktu kebangsaan dan aplikasinya) menganjurkan tiga zon waktu di seluruh negara berdasarkan meridian Washington, yang kemudian mengubahsuaikannya kepada empat zon berdasarkan meridian Greenwich pada tahun 1872.

Cadangan pertama untuk keselarasan masa yang konsisten di seluruh dunia adalah dalam memoir yang bertajuk "Terrestrial Time" oleh Sandford Fleming, pada masa itu ketua jurutera Kereta Api Pasifik Kanada, dibentangkan kepada Institut Kanada pada tahun 1876. Jam bayangan ini dijangka menunjukkan waktu sejagat 24 jam dengan dail tambahan yang mempunyai masa tempatan dibulatkan ke jam yang terdekat.[4] Beliau juga menegaskan bahawa kebanyakan pembetulan untuk waktu min tempatan adalah lebih besar daripada yang terlibat meninggalkan masa suria. Pada 1878/9, beliau mengemukakan cadangan ubah suai menggunakan meridian Greenwich. Dua kertas Fleming dianggap sangat penting sehinggakan pada bulan Jun 1879 Kerajaan British telah menyalin salinan itu kepada lapan belas buah negara asing dan pelbagai badan saintifik di England.[5] Pada masa yang sama, Persatuan Metrologi Amerika menghasilkan "Report on Standard Time" (Laporan Masa Piawai) oleh Cleveland Abbe, ketua Perkhidmatan Cuaca Amerika Syarikat mencadangkan skim yang pada dasarnya sama.

Cadangan-cadangan ini tidak memenuhi kelulusan sejagat dalam komuniti saintifik, yang ditentang oleh John Rodgers, Penguasa Balai Cerap Tentera Laut, Washington dan Astronomer Royal British, George Airy yang mempunyai kedua-dua perkhidmatan talian yang menyokong masa tempatan di pelbagai bandar. Balai Cerap Laut juga telah menggagalkan penghantaran masa isyarat Greenwich dari Harvard, di mana ia diterima melalui kabel transatlantik dan digunakan untuk mengambil masa bola isyarat di Boston.[6]

Persidangan Meridian Antarabangsa mempunyai asal-usul dalam Kongres Geografi Antarabangsa Ketiga yang diadakan di Venice pada 1881, di mana penubuhan meridian utama sejagat dan masa piawai yang seragam adalah keutamaan tinggi dalam agenda. Persidangan Geodesik Antarabangsa Ketujuh di Rom pada bulan Oktober 1883 kemudiannya membuang sebahagian besar butiran teknikal, meninggalkan perjanjian diplomatik untuk persidangan yang kemudian. Amerika Syarikat meluluskan Akta Kongres pada 3 Ogos 1882 yang membenarkan Presiden memanggil persidangan antarabangsa untuk menetapkan meridian Perdana sepunya untuk masa dan longitud di seluruh dunia.[7]

Sebelum jemputan dihantar pada 1 Disember, usaha bersama Abbe, Fleming dan William Frederick Allen, Setiausaha keretapi AS' Konvensyen Masa Umum dan Penyunting Urusan Panduan Rasmi Pelancong ke Kereta Api, telah membawa syarikat-syarikat kereta api Amerika Syarikat ke persetujuan yang membawa kepada masa standard kereta api yang diperkenalkan pada tengah hari pada 18 November 1883 di seluruh negara. Walaupun ini tidak ditubuhkan secara sah sehingga tahun 1918, terdapat perasaan fait accompli (matlamat tercapai) kuat di seluruh negara yang mendahului persidangan itu, walaupun penetapan masa tempatan bukan sebahagian daripada persidangan.[8]

Peserta sunting

Dua puluh enam buah negara, diwakili oleh 41 perwakilan, mengambil bahagian dalam persidangan ini:

Resolusi sunting

Pada 22 Oktober 1884,[9] resolusi berikut telah diterima pakai oleh persidangan tersebut (pengundian berlaku pada 13 Oktober[10]):

  1. Adalah pendapat Kongres ini bahawa wajar untuk mengguna pakai meridian utama tunggal untuk semua negara, sebagai ganti banyaknya meridian awal yang sekarang wujud. (Resolusi ini telah diterima pakai sebulat suara.)
  2. Bahawa Persidangan ini mencadangkan kepada Kerajaan-kerajaan di sini mewakili penggunaan meridian yang melewati pusat peralatan transit di Balai Cerap Greenwich sebagai meridian awal untuk longitud. (Setuju, 22; Bantah, 1; Berkecuali, 2.)
  3. Bahawa longitu meridian ini akan dikira dalam dua arah sehingga 180 darjah, longitud timur ditambah dan longitud barat dikurang. (Setuju, 14; Bantah, 5; Berkecuali, 6.)
  4. Bahawa Persidangan ini mencadangkan penggunaan hari sejagat untuk semua tujuan yang didapati sesuai, dan yang tidak akan mengganggu penggunaan waktu tempatan atau piawai mengikut mana yang wajar. (Setuju, 23; Berkecuali, 2.)
  5. Bahawa hari sejagat ini menjadi hari min suria; yang bermula untuk seluruh dunia semasa tengah malam meridian awal, bertepatan dengan permulaan hari sivil dan tarikh meridian; dan akan dikira dari sifar sehingga dua puluh empat jam. (Setuju, 14; Bantah, 3; Berkecuali, 7.)
  6. Bahawa Persidangan ini menzahirkan harapan bahawa dengan seberapa segera yang dapat dilaksanakan agar hari-hari astronomi dan nautika akan dapat diatur di mana-mana agar bermula pada tengah malam.
  7. Bahawa Persidangan ini menyatakan harapan bahawa kajian teknikal yang dirancang untuk mengatur dan memperluaskan penerapan sistem perpuluhan kepada pembahagian ruang sudut dan waktu akan diteruskan, sehingga memungkinkan perpanjangan aplikasi ini untuk semua kes di mana ia mempersembahkan kelebihan sebenar. (Setuju, 21; Berkecuali, 3.)

Resolusi 2, menetapkan meridian di Greenwich, telah diluluskan 22–1 (San Domingo, sekarang Republik Dominika, mengundi menentang); Perancis dan Brazil enggan mengundi. Perancis tidak mengamalkan meridian Greenwich sehingga tahun 1911.[11]

Resolusi 4 jelas mengecualikan waktu piawai dari hari sejagat. Walaupun dua perwakilan, termasuk Sandford Fleming, mencadangkan penggunaan waktu piawai oleh semua negara, perwakilan lain membantah, menyatakan bahawa ia di luar jangkauan persidangan, sehingga cadangan itu tidak dikenakan. Oleh itu persidangan tidak mengguna pakai sebarang zon waktu, bertentangan dengan kepercayaan popular.

Mengenai resolusi 6: Great Britain telah memindahkan permulaan hari nautika dari tengah hari, dua belas jam sebelum tengah malam, ke tengah malam pada tahun 1805, semasa Pertempuran Trafalgar. Hari astronomi pula telah beralih dari tengah hari, dua belas jam selepas tengah malam, ke tengah malam bermula 1 January 1925 oleh resolusi Kesatuan Astronomi Antarabangsa yang baru terbentuk.

Resolusi berikut tidak diterima pakai:

  1. Pada 13 Okt : "Diresolusikan, Bahawa meridian awal harus mempunyai sifat neutraliti mutlak. Ia harus dipilih memastikan semata-mata untuk sains dan perdagangan antarabangsa atas semua kelebihan yang mungkin, dan terutamanya bukan memotong benua yang besar-bukan Eropah mahupun Amerika." - "dua puluh satu membantah dan tiga bersetuju." - Perancis, Brazil, San Domingo mengundi setuju.

Perwakilan sunting

Nama Penetapan atas nama ...
Baron Ignatz von Schaeffer Utusan Luar Biasa dan Menteri Berkuasa Penuh Austria-Hungaria
Dr. Luís Cruls Pengarah Balai Cerap Imperial Rio de Janeiro Brazil
Komodor S. R. Franklin Angkatan Laut Amerika Syarikat, Penguasa Balai Cerap Angkatan Laut A.S. Colombia
En. Juan Francisco Echeverria Jurutera Awam Costa Rica
En. A. Lefaivre Menteri Berkuasa Penuh dan Konsul Jenderal Perancis
Pierre Beliau Pengarah Balai Cerap Fizik Paris Perancis
Baron H. von Alvensleben Utusan Luar Biasa dan Menteri Berkuasa Penuh Empayar Jerman 
Kapten Sir F. O. J. Evans Tentera Laut Diraja Great Britain
Prof. J. C. Adams Pengarah Balai Cerap Cambridge Great Britain
Lt. Jeneral Richard Strachey Anggota Majlis India Great Britain
En. Fleming Sandford mewakili Kekuasaan Kanada Great Britain
M. Miles Rock Presiden Suruhanjaya Sempadan  Guatemala
Hon. W. D. Alexander Juruukur-Am Hawaii
Hon. Luther Aholo Penasihat Privi Hawaii
Count Albert de Hutan Setiausaha Pertama Perwakilan Itali
Profesor Kikuchi Dairoku Dekan Jabatan Sains di Universiti Tokyo Jepun
Mr Leandro Fernandez Jurutera Awam Mexico
En. Angel Anguiano Pengarah balai Cerap Negara Mexico Mexico
Kapten John Stewart Konsul Am Paraguay
En. C. de Struve Utusan Luar Biasa dan Menteri Berkuasa Penuh Rusia
Mejar Jeneral Stebnitzki Kakitangan Kekaisaran Rusia  Rusia
En. J. de Kologrivoff Ahli Majlis Semasa Rusia
En. M. de J. Galvan Utusan Luar Biasa dan Menteri Berkuasa Penuh San Domingo
En. Antonio Batres Utusan Luar Biasa dan Menteri Berkuasa Penuh Salvador
En. James Juan Utusan Luar Biasa dan Menteri Berkuasa Penuh Sepanyol
En. Emilio Ruiz del Arbol Atasé Tentera laut untuk  Perwakilan Sepanyol Sepanyol
En. Juan Pastorin Pegawai tentera Laut Sepanyol
Count Carl Lewenhaupt Utusan Luar Biasa dan Menteri Berkuasa Penuh Sweden
Kolonel Emil Frey Utusan Luar Biasa dan Menteri Berkuasa Penuh Switzerland
Laksamana Muda C. R. P. Rodgers Angkatan Laut Amerika Syarikat Amerika Syarikat
M. Lewis Morris Rutherfurd Amerika Syarikat
En. W. F. Allen Setiausaha Konvensyen Masa Kereta Api   Amerika Syarikat
Komandan W. T. Sampson Angkatan Laut Amerika Syarikat Amerika Syarikat
Profesor Cleveland Abbe Pejabat Isyarat Amerika Syarikat Amerika Syarikat
Señor Dr. A. M. Soteldo Kuasa Usaha Venezuela
En. Francisco Vidal Gormaz Pengarah Pejabat Hidrografi  Chile
En. Alavaro Bianchi Tupper Penolong Pengarah Chile
En. Carl Steen Andersen de Bille Menteri Penduduk dan Konsul Jeneral Denmark
En. Hinckeldeyn Atasé Perwakilan Jerman Jerman
En. William Coppinger Konsul Jenderal Liberia
En. G. de Weckherlin Utusan Luar Biasa dan Menteri Berkuasa Penuh Belanda
En. Rustem Effendi Setiausaha Perwakilan Uthmaniyyah

Hasil sunting

Isu utama di persidangan itu, selain daripada isu-isu prosedur seperti peruntukan terjemahan Perancis yang sah mengenai prosiding, adalah desakan Perancis bahawa meridian harus mempunyai peranan yang sangat neutral dengan cara yang sama mereka mengekalkan bahawa meter adalah ukuran yang neutral. Keperluan ini bertentangan dengan keperluan untuk meletakkan asas ukuran pada sebuah balai cerap yang dibina di atas tanah dan cadangan Fleming menggunakan anti-meridian Greenwich tidak disokong oleh delegasi British. Pada akhirnya, hujah pragmatik untuk kesinambungan dengan kebanyakan carta-carta nautikal memenangi hari itu dan delegasi Perancis elak daripada mengundi.

Dengan mengubah permulaan hari astronomi dari tengah hari ke tengah malam, persidangan ini mengelakkan isu yang dibangkitkan oleh Persidangan Geodetik mengenai perubahan tarikh yang berlaku di tengah-tengah hari di Eropah, supaya Garisan Tarikh Antarabangsa dapat berada di mana ia kini.

Mengenai persoalan masa sejagat, pendapat Fleming kepada sebuah jawatankuasa pimpinan telah disampaikan: "Dalam penghakiman saya, pendekatan yang paling dekat dengannya yang mungkin dicuba dengan peluang untuk berjaya, adalah mempunyai pertama, satu masa piawai utama, berdasarkan meridian utama yang akan digunakan untuk tujuan bukan tempatan; kedua, untuk mempunyai dua puluh empat masa piawai sekuder untuk mengawal perhitungan tempatan."[12] Terdapat perbincangan mengenai penetapan zon sekurang-kurangnya 10 minit (2½°), tetapi tidak ada usul yang dibentangkan, kerana terlalu sedikit pengalaman untuk membantu dalam membuat pilihan.

Kebanyakan negara Eropah menjajarkan jam mereka dengan Greenwich dalam tempoh sepuluh tahun, Sweden dan Amerika Utara sudah berbuat demikian, dan trend terus berlanjut. Perancis mengekalkan masa Paris hingga tahun 1911 dan pada tahun berikutnya mengadakan persidangan kedua untuk menangani perbezaan antara balai cerap yang berbeza yang menjadi jelas, yang menyebabkan penubuhan Bureau International de l'Heure selepas Perang Dunia I.[13]

Rujukan sunting

  1. ^ "International Conference Held at Washington for the Purpose of Fixing a Prime Meridian and a Universal Day. October, 1884. Protocols of the proceedings". Project Gutenberg. 1884. Dicapai pada 30 November 2012.
  2. ^ Howse, Derek (1980). "Greenwich time and the discovery of the longitude". Oxford University Press. m/s. 131.
  3. ^ Howse 1980, halaman 87–115
  4. ^ Fleming, Sandford (1876). "Terrestrial Time". Canadian Institute. Dicapai pada 18 January 2013.
  5. ^ Howse 1980, halaman 132
  6. ^ White, Matthew W. (2004). "Economics of Time Zones" (PDF). m/s. 5. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 11 September 2006. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  7. ^ Howse 1980, halaman 138
  8. ^ Howse 1980, halaman 152
  9. ^ Howse 1997, halaman 12
  10. ^ Howse 1997, halaman 137
  11. ^ Paris Walking Tours - Observatory of Paris
  12. ^ "What shall be the prime meridian for the world?". Report of Committee on standard time and prime meridian, International institute for preserving and perfecting weights and measures. Cleveland, Ohio. 1884.
  13. ^ Howse 1980, halaman 164–165

Bacaan lanjut sunting

  • Howse, Derek (1980). Greenwich Time and the discovery of the longitude. Oxford Univ Press.CS1 maint: ref=harv (link)

Pautan luar sunting