Petua Nenek merupakan sebuah siri drama televisyen Malaysia tahun 2018 arahan Along Kamaludin, dibintangi oleh Adiba Yunus, dan Liza Abdullah. Siri ini memulakan tayangan perdana di Slot Dahlia TV3 bermula 22 Disember 2018 menggantikan Isteriku Mem Besar. [1]

Petua Nenek
GenreKeluarga
Cinta
Komedi
Ditulis olehAzlina Din
Azni Ishak
PengarahAlong Kamaludin
Dibintangi oleh
Liza Abdullah
Adibah Yunus
Fazli Zainal
Zaidi Omar
Lagu pembukaanJom Coffee Coffee - Nanasheme
Lagu penutupJom Coffee Coffee - Nanasheme
Negara asalMalaysia
BahasaBahasa Malaysia
Bilangan episod20
Penerbitan
Penerbit eksekutifMohd Fariz Che Aziz
Nur Farhana Dato' Sri Zulkifli
PenerbitDato' A. Aida
Datin Sri Noraini Abdul Jalil
Tempoh siaran42–43 minit
Syarikat penerbitan
A. Aida Production
Penyiaran
Saluran asalTV3 (Slot Dahlia)
Tonton
Siaran asal22 Disember 2018 – 24 Februari 2019
Kronologi
MengikutiIsteriku Mem Besar
Diikuti olehCikgu, Papa Kirim Salam

Sinopsis sunting

Mengisahkan Qaseh Arina (Adiba Yunus) yang dibesarkan oleh neneknya, Nek Embun (Liza Abdullah). Nek Embun merupakan seorang bidan yang terkenal dengan pelbagai petua. Sejak kecil lagi Qaseh sudah mengikuti Nek Embun menyambut kelahiran bayi dan Qaseh ingin menjadi seperti neneknya itu. Setiap petua Nek Embun, Qaseh catitkan di dalam buku notanya. Petua-petua Nek Embun dibawa Qaseh sehinggalah dia melanjutkan pelajaran di universiti di Kuala Lumpur. Pelbagai aksi mencuit hati yang dilakukan oleh Qaseh dengan petua-petua Nek Embun sehinggakan dia dikatakan kolot oleh rakan-rakan universiti.

Orang bandar tidak percaya pada petua-petua Qaseh. Tetapi, petua Qaseh berhasil membantu menyelesaikan masalah Nash (Raja Afiq), jejaka kaya dan tampan tetapi mempunyai masalah bau badan. Sejak itu mereka berkawan baik. Pelbagai lagi aksi mencuti hati Qaseh dengan petua-petuanya sehinggakan rakan serumahnya dimasukkan ke hospital kerana alah pada ramuan yang digunakan Qaseh.

Qaseh dimarahi dan dihalau keluar dari rumah sewa mereka. Apakah yang akan terjadi pada Qaseh? Masihkah dia berpegang pada petua-petua Nek Embun?

Kemunculan wanita misteri yang mengaku sebagai 'ibu' Qaseh menjadikan 2 episod terakhir penuh dengan tanda tanya. Siapa sebenarnya beliau? Kenapa Qaseh di biarkan membesar bersama Nek Embun jika ibunya masih hidup?

Pelakon sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Drama Petua Nenek. MyInfoTaip. Dicapai 17 Ogos 2021