Roti batang juga dikenali sebagai grissini, grissino atau roti jejari merupakan roti yang berukuran pensel dari roti panggang rapuh dan kering yang berasal dari Itali.

Roti batang
Roti batang
Nama alternatifGrissini
JenisRoti
Tempat asal Itali
Bahan yang biasa digunakanTepung Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Penyediaan sunting

Di restoran Itali-Amerika, roti boleh ditawarkan sebagai makanan pembuka selera.[1] Dalam beberapa keadaan atau wilayah, kemungkinan jenis yang lebih besar daripada ukuran pensel. Roti ini juga boleh digabungkan dengan bahan-bahan seperti prosciutto sebagai hors d'œuvre. Di banyak restoran Amerika Utara, roti bakar sering diisi dengan mentega, bawang putih dan keju apabila disajikan sebagai makanan pembuka sebagai makanan pencuci mulut dan boleh ditaburkan dengan serbuk kayu manis, gula[2] dan aising.[3]

Roti batang kering yang telah dibuat sebelumnya boleh didapati dijual di pasar sebagai makanan ringan atau makanan pembuka sebelum makan untuk kegunaan rumah, agak serupa dengan keropok. Biasanya disajikan dengan sedikit jenis isih, seperti keju.[4]

Resipi lain untuk roti batang, yang disebut rosquilletas, terdapat di Comunitat Valenciana (Sepanyol).[5]

Galeri sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Joseph, Ryan (9 August 2018). "Why Olive Garden Serves Unlimited Breadsticks". Thrillist. Dicapai pada 19 August 2018.
  2. ^ Pelbagai rujukan:
  3. ^ Broyles, Tom. "Earn more dough by making some bread . . . sticks". PMQ Pizza Magazine. Dicapai pada 19 August 2018.
  4. ^ "Creamy Swiss with Classic Breadsticks". The Laughing Cow (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 17 April 2018. Dicapai pada 16 April 2018.
  5. ^ "Aima Rosquilletas Artesanas Hechas a Mano · Castellón". Aima Rosquilletas (dalam bahasa Sepanyol). Dicapai pada 16 April 2018.