Shō On (Jepun: 尚温, Mandarin pinyin: Shàng Wēn; lahir 25 April 1784 – meninggal 8 Ogos 1802 pada umur 18 tahun) merupakan Raja Kerajaan Ryūkyū yang memerintah 1795 hingga 1802. Beliau membuat sumbangan besar kepada pendidikan Ryukyu pada zamannya.

Shō On
Raja Ryūkyū
Pemerintahan1795–1802
Didahului olehShō Boku
Diikuti olehShō Sei
KeputeraanApril 25 1784
KemangkatanOgos 8 1802
PemakamanTamaudun, Shuri
PasanganSentoku (Sashiki Aji)
AnakandaShō Sei
Tarikh zaman
Kenryū Qianlong 乾隆
Kakei Jiaqing 嘉慶
KerabatKeturunan Shō kedua
AyahandaShō Tetsu
BondaTokusawa (Kikoe Ōkimi)

Shō On merupakan cucu sulung bekas raja, Shō Boku. Bapanya Shō Tetsu (尚哲) meninggal dunia ketika Shō Boku masih hidup, dengan itu dia menjadi pewaris kerajaan. Selepas kematian Shō Boku, Shō Pada ditabalkan sebagai raja. Walau bagaimanapun, Shō On baru berusia 11 tahun, gurunya Sai Seishō (蔡世昌) menjadi Kokushi (国師), berkhidmat sebagai pemangku raja.

The Kokugaku (国学) ditubuhkan sebagai Akademi Kebangsaan Kerajaan Ryukyu di Istana Shuri pada 1798. Empat sekolah telah juga ditubuhkan di kawasan luar bandar, malah petani juga boleh menerima pendidikan.

Tetapi idea pendidikan yang sama tidak diterima oleh orang Kumemura, dengan itu mereka melancarkan pemberontakan terhadap pembaharuan tersebut, dan Sai Seishō meninggal dunia dalam kejadian itu. Pemberontakan itu segera dipatahkan, dan beberapa keistimewaan pendidikan orang Kumemura telah dimansuhkan.

Shō Pada meninggal dunia ketika dia berusia 18 tahun. Beliau hanya mempunyai seorang anak, Shō Sei, tetapi meninggal dunia 1 tahun kemudian. Adiknya Shō ko menggantikannya.