Hurikan Irene ialah ribut tropika yang membadai negara-negara Karibia sebelum bertemu daratan di Carolina Utara, pantai timur Amerika Syarikat. Hurikan ini kemudian merentasi Bandar Raya New York, namun begitu kemusnahan yang dialami hanyalah kecil, tetapi kerosakan yang lebih besar berlaku di tanah besar negeri New York dan Vermont. Apabila ribut ini tiba di Quebec, Kanada, ribut ini kemudian reda dan menjadi ribut luar tropika ketika bergerak masuk ke Kanada Atlantik.[2]

Hurikan Irene
Hurikan kategori 3 major (SSHWS/NWS)
Hurikan Irene yang berada di selatan Bahama pada 24 Ogos
Terbentuk20 Ogos 2011
Reda29 Ogos 2011
Angin terkuat1 minit berterusan: 120 bpj (195 km/j)
Tekanan terendah942 mbar (hPa); 27.82 inHg
Kematian21 kematian langsung,
6 kematian tidak langsung[1]
Kerosakan$16.5 billion (2011 USD)
Kawasan terjejasAntille Kecil, Puerto Rico, Republik Dominica, Haiti, Cuba, Kepulauan Turks and Caicos, Bahamas, Florida, South Carolina, North Carolina, Virginia, Maryland, Delaware, Pennsylvania, New Jersey, New York, Connecticut, Rhode Island, Quebec, Kanada Atlantik
Sebahagian daripada musim hurikan Atlantik 2011

Hurikan pertama bagi Lautan Atlantik pada tahun ini terbentuk daripada gelombang tropika yang terbentuk berhampiran Antille Kecil yang kemudiannya berpusar berdekatan Kepulauan Lindung Angin dan membentuk ribut tropika kesembilan bagi tahun 2011. Pada 20 Ogos, Pusat Hurikan Kebangsaan (NHC) mula mengeluarkan nasihat cuaca bagi orang awam. Pada 21 Ogos, ribut tropika Irene bergerak berhampiran St. Croix, Kepulauan Virgin Amerika Syarikat. Keesokannya ribut ini bertemu daratan di Puerto Rico dengan kekuatan angin seolah-olah angin hurikan dan menyebabkan kerosakan harta yang teruk disebabkan oleh angin kencang dan dihanyutkan arus banjir yang deras.

Berhampiran Kepulauan Turks dan Caicos, ribut ini berubah menjadi hurikan kategori 3 setelah ribut ini melalui kepulauan Bahama. Kemudian, apabila hurikan ini meluncur ke utara, ekor hurikan ini membadai Florida dengan angin berkelajuan ribut tropika. Pada pagi 27 Ogos, Outer Banks di bahagian timur Carolina Utara merupakan tempat bertemu daratan kali kedua hurikan ini. Hurikan ini bergerak membadai kawasan Hampton Roads di tenggara Virginia [3].

Meteorological sejarah sunting

Pada 15 Ogos, 2011, gelombang tropika keluar dari pantai Afrika dan muncul di Lautan Atlantik berciri putaran sikloni peringkat rendah dan kelembapan tropika yang mendalam. Ia beransur-ansur ke arah barat selama beberapa hari melalui Cape Verde Islands .Terjadi banyak ribut, petir dan curahan hujan lebat.Pada 19 Ogos, struktur perolakan mula menunjukkan tekanan atmosfera dan seterusnya siklon tropika.Pada 20 Ogos, National Hurricane Center (Mulyadi) menyatakan bahawa siklon tropika menghampiri Antillen Lesser.Sebuah pesawat peninjau mengesahkan kehadiran olakan bertenaga dan luar biasa tinggi.

Lokasi awal sunting

Kedudukan titik pusat Irene kira-kira 190 km (305 km) timur Dominica dan melalui timur Caribbean.Pada 21 Ogos , taufan ini mendarat di Hispaniola dan ke pulau Saint Croix -ke arah Puerto Rico , di mana ia mengalami peningkatan yang besar.Kemudian mendarat di Punta Santiago dengan kelajuan 70 mph (110 km / h). Data Doppler menunjukkan kelajuan angin melebihi daya taufan. tapi masih kategori 1 .

Pada 23 Ogos,mula bergerak ke Bahamas dengan lebih bertenaga dan dikategori 3. Pada 27 Ogos, Irene masih lemah kepada Kategori 1 di Carolina Utara.Kemudian mendarat berhampiran Cape Lookout , Carolina Utara dengan kelajuan angin 85 mph (140 km / h). Pada 27 Ogos, Irene muncul semula di Atlantik berhampiran hujung selatan Chesapeake Bay.

Persediaan sunting

Amaran ribut tropika telah dikeluarkan di Puerto Rico dan lain-lain kawasan Carribean, Hispaniola, Republik Dominica.Pada 21 Ogos amaran dinaikkan terutama di Haiti dan Puerto Rico, Dominica, Bahamas , Kepulauan Turk dan Caicos .

Lebih 65 juta orang di Carolinas Cape Cod berisiko tinggi.Antaranya ialah kilang-kilang penapis minyak, pelabuhan, industri, dan loji nuklear. Persediaan bekalan makanan, keselamatan rumah, kenderaan dan bot .Amaran dan arahan pemindahan kepada penduduk di North Carolina , Virginia , Maryland , Delaware , Pennsylvania , New Jersey , New York ,Connecticut , Rhode Island , dan Massachusetts.Ratusan ribu penduduk dipindahkan dari kawasan pantai dan pusat perlindungan disediakan. Banyak stesen petrol kekurangan bekalan minyak petrol.Enam perlawan Liga Besbol dan satu perlawanan National Football League ditangguhkan.Kejohanan golf telah dipendekkan .Begitu juga tiga perlawanan Major League Soccer ditangguhkan.

Pada 23 Ogos, perintah pemindahan mandatori telah dikeluarkan di Ocracoke Island dan Hyde County , Charleston dan daerah Dorchesterdi South Carolina . Gabenor Bev Perdue mengisytiharkan darurat pada 25 Ogos.Pemindahan mandatori dikeluarkan di Carteret County dan semua pelancong Dare County.Penduduk di Bank Bogue mula dipindahkan pada 6:00 , 26 Ogos.Pelancong di Currituck County dinasihatkan supaya bergerak.Seymour Johnson Air Force Base menggunakan jet Barksdale Force Base Louisiana.Kor Marin Air Station Cherry Point Marine Corps Air Station New River memindahkan pesawat mereka. 250 pemotong pokok siap sedia .

Gabenor Virginia , Bob McDonnell mengisytiharkan darurat di sepanjang pantai. Pihak berkuasa di bandar-bandar Norfolk , Virginia Beach , Newport News , Hampton , dan Portsmouth dipindahkan secara sukarela dari tepi laut.Bandar - Poquoson mengarahkan pemindahan mandatori untuk semua penduduk . Bangunan sekolah dijadikan pusat perlindungan.Pada 25 Ogos, berpuluh-puluh kapal-kapal di limbungan Norfolk dan Newport mula berundur atau bersedia mengharungi ribut. Antaranya ialah , termasuk kapal pembawa Enterprise , Dwight D. Eisenhower , Harry S. Truman , Theodore Roosevelt , dan Gerald R. Ford . Tentera Laut Amerika Syarikat mengarahkan kapal untuk menghentikan operasi mereka.Pangkalan tentera di Fort Monroe dipindahkan pada 26 Ogos ; Langley Air Force Base hari berikutnya.

Pada 25 Ogos, GabenorMaryland ,Martin O'Malley mengisytiharkan darurat dan pemindahan mandatori. Pada 26 Ogos, Dorchester dan Wicomico kgm diisytiharkan negeri- negeri kecemasan. Tempat perlindungan awam telah disediakan di Dorchester, Somerset , Wicomico , dan Worcester kgm.

Perkhidmatan Amtrak dari Washington DC dibatalkan dari 26 Ogos sehingga 28 Ogos. Jadual perjalanan kargo Maersk Line diubahsuai.Majlis pembukaan Memorial Martin Luther King ditangguhkan.

Di Delaware , Gabenor Jack Markell mengarahkan pengunjung untuk mengosongkan pantai Delaware berkesan 06:00 pada 25 Ogos. Di Cape Mei - Lewes Ferry juga menggantung perkhidmatan lewat 27 Ogos hingga 28 Ogos .Jambatan di Terusan Chesapeake dan Delaware dan Sungai India (Delaware) boleh ditutup disebabkan oleh angin kencang pada 27 Ogos.

Amaran banjir kilat dikuatkuasakan di Philadelphia dan Harrisburg, Pennsylvania . Datuk bandar Philadelphia ,Michael Nutter menyatakan bahawa kemusnahan teruk di sana.Gabenor Tom Corbett mengisytiharkan darurat.Pada 26 Ogos, Datuk Bandar Philadelphia ,Michael Nutter mengumumkan menggesa penduduk lebih berhati-hati .Loji penapis minyak Sunoco Marcus Hook menurunkan kadar pengeluaran sebanyak 25 peratus, atau 140,000 tong sehari.

Di New Jersey, Gabenor Chris Christie mengisytiharkan darurat pada 25 Ogos. [[Presiden Obama turut mengumumkan negeri kecemasan / darurat pada 27 Ogos 27 .Rel New Jersey Transit , bas dan kereta api ringan digantung pada Sabtu, 27 Ogos dan Ahad, 28 Ogos. Lembaga Lapangan Terbang New York dan New Jersey menggantung perjalanan.

Di Cape May County , pemindahan mandatori diperintahkan untuk pelawat pada 25 Ogos .Semua masyarakat Atlantic County termasuk Brigantine , Ventnor , Margate dan Longport -telah diletakkan di bawah pemindahan sukarela pada 8:00 , 25 Ogos , dan hari berikutnya pemindahan mandatori .Semua resort kasino Atlantic City ditutup pada 26 Ogos .Semasa Taufan Gloria pada 1985 ia pernah ditutup.Sudang media oleh Christie menyatakan bahawa 90 peratus daripada penduduk Cape May County telah dipindahkan dan mengumumkan rancangan untuk menghantar bas ke Atlantic City .Seramai 1,500 Pengawal Negara tentera telah dikerahkan di New Jersey.

Di Ocean County , Pulau Long Beach ,pemindahan mandatori bermula pada 08:00 pada 26 Ogos.Manakala pemindahan penduduk di Semenanjung Barnegat serentak dijalankan.Operasi tol di Parkway selatan Sungai Raritan dan di Lebuhraya Atlantic City telah melegakan trafik .Lalu lintas di New Jersey Route 55 selatan Vineland , [89] New Jersey Route 47 dan New Jersey Route 347 hanya dibenarkan ke arah utara. Pintu Sungai floodgates dibuka dalam usaha untuk mengurangkan limpahan sungai dan banjir.

Gabenor New York, Gabenor Andrew Cuomo mengisytiharkan darurat pada 26 Ogos.Gabenor New York City, Michael Bloomberg mengumumkan mewujudkan "sistem tempat tinggal yang besar" untuk penduduk tanpa akses kepada kawasan yang lebih tinggi.Presiden Barack Obama mengeluarkan perisytiharan kecemasan untuk kawasan metropolitan New York, membebaskan dana bencana persekutuan, dan tugas Agensi Pengurusan Kecemasan Persekutuan dan Jabatan Keselamatan Dalam Negeri untuk menyelaraskan usaha bantuan bencana.

Gabenor Cuomo mengarahkan kerahan 2000 tentera Pengawal Kebangsaan dan menyelia Rejimen 69 di New York City.Pihak Berkuasa Pengangkutan Metropolitan (MTA) dan Lembaga Pelabuhan di New York dan Long Island akan dibantu.

Paras air laut meningkat dari lonjakan ribut dan air pasang meramalkan membawa kepada penutupan lengkap MTA, sistem transit massa terbesar negara. Semua New York City Subway , bas, dan perkhidmatan kereta api komuter dihentikan pada tengah hari 27 Ogos. Hospital Universiti Staten Island , Hospital arnab Island , New York University Hospital Pusat, dan Veteran Pentadbiran Hospital mula memindahkan pesakit pada 26 Ogos.16 rumah kejururawatan dan kemudahan penjagaan orang dewasa telah dipindahkan. Festival New York International Fringe membatalkan semua persembahan pada 27 Ogos dan 28.Acara Persatuan Tenis Amerika Syarikat dibatalkan.


Rujukan sunting

  1. ^ "Irene’s Damage: Deaths, Flooding, Power Losses State-by-State"
  2. ^ Canadian Broadcasting Corporation (2011-08-29). "Post-tropical Irene soaks Quebec, Maritimes". CBC. Associated Press. Dicapai pada 2011-08-29.
  3. ^ Samantha Gross (2011-08-27). "http://www.boston.com/news/nation/articles/2011/08/27/nhc_irene_weakens_slightly_winds_drop_to_85_mph/". The Boston Globe. Associated Press. Dicapai pada 2011-08-27. Unknown parameter |coauthors= ignored (|author= suggested) (bantuan); External link in |title= (bantuan)[pengesahan diperlukan]