Wikipedia:Calon rencana pilihan/Mat Kilau: Kebangkitan Pahlawan/arkib1

Mat Kilau: Kebangkitan Pahlawan sunting

Mat Kilau: Kebangkitan Pahlawan (sunting|bincang|sejarah|laman dipaut|pantau|log)

Pencalon: Wiki Farazi (bincang · sumbangan · log) 7:59 (MST), 27 Mac 2023

Mat Kilau: Kebangkitan Pahlawan ialah sebuah filem biografi epik sejarah Malaysia 2022 arahan Syamsul Yusof (gambar) dengan skrip oleh Syamsul dan Shahruddin Mt Dali terbitan Studio Kembara. Dibintangi oleh Adi Putra sebagai watak tajuk, filem ini diilhamkan dari tokoh epik sejarah Malaysia, Mat Kilau. Ia mengisahkan tentang Mat Kilau bersama dengan ayahandanya, Tok Gajah dan sahabatnya berjuang bermati-matian menentang penjajahan British satu ketika dahulu. Beto Kusyairy, Fattah Amin, Yayan Ruhian dan Johan As'ari menjayakan watak sebagai pelakon pembantu.

Idea untuk mengarahkan filem ini mula diutarakan oleh Syamsul pada 2017 setelah menerima tawaran daripada Studio Kembara untuk menghasilkan filem ini selepas pengarah terdahulu menarik diri. Penggambaran dijalankan di Perak, Pahang, Melaka dan Selangor selama 100 hari pada 2018 dengan kos pembikinan sebanyak RM8 juta. Filem ini telah ditayangkan di pawagam seluruh negara, Singapura dan Brunei pada 23 Jun 2022.

Filem Mat Kilau menerima ulasan yang sangat positif dari penonton, dan telah meraih kutipan tertinggi sebanyak RM97 juta hanya dalam tempoh 40 hari ditayangkan, menjadikannya filem dengan kutipan tertinggi di Malaysia (termasuk filem-filem tempatan dan antarabangsa) bagi tahun 2022 sekaligus mengatasi Avengers: Endgame (2019, dengan kutipan RM87.5 juta) sebagai filem dengan kutipan tertinggi keseluruhan dalam sejarah tayangan pawagam Malaysia, di samping mengatasi rekod Munafik 2 (2018, dengan kutipan RM48 juta), juga arahan Syamsul sendiri, sebagai filem tempatan paling laris.