Bumiputra-Commerce Holdings

(Dilencongkan dari Bumiputra Commerce Bank)

(BCB) Bumiputra Commerce Bank (Jawi: بوميڤوترا-كوممرس هولديڠس برحد; dahulu dikenali sebagai Commerce Asset-Holdings Berhad) ialah bahagian disenaraikan untuk Kumpulan BCB, kumpulan perkhidmatan kewangan Malaysia kedua terbesar. Ia telah disenaraikan dalam Papan Utama Bursa Malaysia, bursa saham negara semenjak 1987. Seperti pada 11 Mac 2009, BCB adalah syarikat terbesar keenam dalam Bursa Malaysia dengan modal pasaran RM21.7 bilion.

(BCB) Bumiputra Commerce Bank
Jenis/bentuk sahAwam
IndustriPerkhidmatan kewangan
DitubuhkanJanuari 1924 (as Bumiputra Commerce Holdings)
February 2001
Ibu pejabat Kuala Lumpur, Malaysia
Tokoh pentingTan Sri Dato' Md Nor Yusof, Pengerusi
Dato' Sri Nazir Razak,
Ketua Eksekutif Kumpulan
KeluaranPerbankan peruncitan Sunting ini di Wikidata
HasilRM7.74 bilion (2008)
Pendapatan bersihRM1.95 bilion (2008)
Jumlah asetRM206.7 bilion (2008)
Jumlah ekuitiRM11.2 bilion (2008)
Bilangan kakitangan36,209 (2008)
Tapak webLaman web CIMB Group
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini
Logo lama (BCB)

(BCB) Bumiputra Commerce Banktelah melalui satu proses penstrukturan semula dalaman, yang telah menghasilkan dalam perubahan syarikat. Dahulunya operasi entitinya dalam pelbagai sektor perkhidmatan kewangan dikendalikan sebahagian besar pada satu asas sendiri. Bagaimanapun, sejak lewat 2004, ia bermula untuk mengukuhkan semua operasinya di bawah Kumpulan BCB, untuk membentuk sebuah bank universal ditunjangi oleh BCB, bank pelaburan terbesar Asia Tenggara.

Kumpulan BCB Holdings adakah penyedia perkhidmatan kewangan Malaysia kedua terbesar dan satu daripada kumpulan perbankan sejagat utama Asia Tenggara. Ia menawarkan perbankan pengguna, perbankan pelaburan, perbankan Islam, pengurusan aset dan produk dan perkhidmatan insurans. Beribu pejabat di Kuala Lumpur, pejabat rantau utamanya terletak di Singapura, Indonesia dan Thailand. Ia mengoperasi perniagaannya terus tiga jenama entiti utama, BCB Bank, BCB Investment Bank dan BCB Islamic. Kumpulan BCB adalah juga pemegang saham majoriti bagi PT BCB Bank Niaga Tbk di Indonesia. BCB mempunyai sejumlah kekuatan kakitangan lebih daripada 36,000 terletak dalam pejabatnya di 11 buah negara. Bersama mereka berkhidmat hampir 7 juta orang pelanggan.[1]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "BCB profile". Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-07-08. Dicapai pada 2009-08-07.

Pautan luar sunting