Kepulauan Kamar (Arab: جزر القمر, rumi: Juzr al-Qumur / Qamar, Bahasa-bahasa Kamari: Komori, Perancis: Comores diinggeriskan kepada Comoros) atau nama rasminya Kesatuan Kamari (Bahasa-bahasa Kamari: Udzima wa Komori; Perancis: Union des Comores; Arab: الاتحاد القمري, rumi: al-Ittiḥād al-Qumurī / Qamarī) adalah sebuah negara kepulauan di Lautan Hindi, terletak di luar pantai Afrika timur, di hujung Selat Mozambique utara, di antara Madagaskar utara dan timur laut Mozambique. Negara-negara yang berdekatan adalah Mozambique, Tanzania, Madagaskar, dan Seychelles.

Kesatuan Kamari
كساتوان قمري
  • الاتحاد القمري (Arab)
  • al-Ittiḥād al-Qumurī/Qamarī
  • Union des Comores (Perancis)
  • Umoja wa Komori (Ngazidja Comorian)
Bendera Comoros
Jata Comoros
Bendera Jata
Cogan kata
  • وحدة، تضامن، تنمية (Arab)
  • "Unité – Solidarité – Développement" (Perancis)
  • "Perpaduan – Solidariti – Pembangunan"
Lagu kebangsaanUdzima wa ya Masiwa  (Comoros)
Lokasi  Comoros  (biru gelap) – di Afrika  (biru cair & kelabu gelap) – di Kesatuan Afrika  (biru cair)
Lokasi  Comoros  (biru gelap)

– di Afrika  (biru cair & kelabu gelap)
– di Kesatuan Afrika  (biru cair)

Lokasi Comoros
Ibu negara
dan bandar terbesar
Moroni
11°41′S 43°16′E / 11.683°S 43.267°E / -11.683; 43.267
Bahasa rasmi
Kumpulan etnik
Agama
Islam Ahlu sunnah
KerajaanRepublik persekutuan berpresiden
• Presiden
Moustadroine Abdou
• Presiden Perhimpunan
Abdou Ousseni
Badan perundanganPerhimpunan Kesatuan
Keluasan
• Jumlah
1,659 km2 (641 bt2) (ke-171)
• Perairan (%)
Boleh diabaikan
Penduduk
• Perkiraan 2018
850,688 (ke-160)
457/km2 (1,183.6/sq mi) (ke-27)
KDNK (PPP)2019
• Jumlah
USD2.446 bilion[1] (ke-178)
$2,799[1] (ke-177)
KDNK (nominal)2019
•  Jumlah
USD1.179 bilion[1] (ke-182)
USD1,349[1] (ke-165)
Gini (2013)45.0[2]
sederhana · ke-141
HDI (2021) 0.558[3]
sederhana · ke-156
Mata wangFranc Comoros
(KMF)
Zon waktuUTC+3 (EAT)
Bahagian memandukanan
Kod panggilan+269
Kod ISO 3166KM
DPT internet.km

Negara ini adalah anggota negara Liga Arab yang terselatan. Pada 1,862 km2 (719 bt2),[4] (tidak termasuk Mayotte) ketiga terkecil mengikut keluasan wilayah seluruh rantau benua Afrika. Dan dengan jumlah penduduk dianggarkan 798.000, itu adalah negara Afrika keenam terkecil megikut populasi -meskipun memiliki salah satu kepadatan penduduk tertinggi di Afrika.

Secara rasminya negara Kamari terdiri daripada empat pulau di kepulauan gunung berapi Comoros: Grande Comore atau Ngazidja, Mohéli atau Mwali, Anjouan atau Nzwani, dan Mayotte atau Mahoré, dan juga banyak pulau kecil. [5][6] Namun, kerajaan Kesatuan (atau para pendahulu, sejak kemerdekaan) tidak pernah metandbir pulau Mayotte, yang mana masih diuruskan oleh perancis sebagai jajahan seberang laut. Mayotte adalah satu-satunya pulau di kepulauan yang memilih menentang kemerdekaan daripada Perancis, dan Perancis telah memveto resolusi Majlis Keselamatan PBB yang akan meneguhkan kedaulatan Kamari terhadap pulau itu. [7][8] Di samping itu juga, 29 Mac 2009 referendum menyaksikan Mayotte menjadi sebuah jabatan luar negeri dari Perancis pada tahun 2011 disahkan oleh kebanyakan orang-orang Mayotte.

Kepulauan ini terkenal dengan pelbagai budaya dan sejarah, sebagai bangsa yang terbentuk di persimpangan daripada banyak tamadun. Meskipun di pulau diperebutkan Mayotte Bahasa rasmi satu-satunya ialah Perancis, "Kesatuan Comoros" mempunyai tiga bahasa rasmi: Bahasa Comorian (Shikomor), Arab dan Perancis.

"Kesatuan Comoros" adalah satu-satunya negara untuk menjadi ahli dari masing-masing daripada Kesatuan Afrika, Francophonie, Pertubuhan Persidangan Islam , Liga Arab, dan Suruhanjaya Lautan Hindi. Namun, mempunyai sejarah bermasalah sejak kemerdekaan pada tahun 1975, menyaksikan banyak rampasan kuasa.

Sekitar separuh penduduk hidup di bawah garis kemiskinan antarabangsa US $ 1,25 sehari. [9]

Penamaan sunting

Namanya berasal daripada perkataan bahasa Arab قَمر qamar ("bulan").[10][11] Nama ini dikatakan berkaitan nama lama para pelayar Arab untuk Madagaskar iaitu قُمر Q(u)mr sekaligus kepulauan tersebut dianggap sebahagian rangkumannya bernama جُزر القُمر Juzr al-Qumr.[12]

Sejarah sunting

Sejarah Comoros (Arab: تاريخ جزر القمر) menjangkau kira-kira 800–1000 AD ketika kepulauan itu mula-mula didiami. Comoros telah didiami oleh pelbagai kumpulan sepanjang masa ini. Perancis menjajah pulau-pulau itu pada abad ke-19, dan mereka merdeka pada tahun 1975.[13]

Kependudukan zaman prapenjajah sunting

Manusia pertama yang menduduki Kepulauan Comoros difikirkan adalah penempatan Afrika dan Austronesia, membuat perjalanan dengan bot. Mereka tinggal di sana tidak lebih daripada abad keenam Masihi, tarikh yang paling awal tapak arkeologi diketahui, ditemui di Nzwani, meskipun beberapa sumber berspekulasi bahawa penyelesaian bermula pada awal abad pertama. [14] Pulau Comoros telah dihuni dengan jayanya daripada pelbagai kumpulan dari pantai Afrika, Teluk Parsi, Kepulauan Melayu, dan Madagascar. Orang Swahili adalah penduduk pertama tiba di pulau-pulau sebagai sebahagian daripada lebih besar penyebaran masyarakat Bantu yang berlaku di Afrika ketika milenium pertama.

Pembangunan Comoros adalah dibahagikan ke dalam beberapa fasa, bermula dengan pengaruh Swahili dan penempatan di dalam fasa Dembeni (untuk kesepuluh abad kesembilan), di mana setiap pulau memelihara satu pusat perkampungan. [15] Dari abad kesebelas hingga kelima belas, perdagangan dengan pulau Madagascar dan pedagang dari Timur Tengah telah berkembang, muncul pula desa-desa yang lebih kecil, dan bandar-bandar yang ada diperluas. Warga dan sejarawan dari negara Comoros menyatakan bahawa tarikh awal penempatan Arab bahkan sebelum kedatangan mereka yang diketahui kepulauan, dan sejarawan Swahili sering menjejaki salasilah leluhur kembali semula ke masyarakat Arab yang telah berkelana dari Yaman dan kerajaan purba Saba 'di Eden (berfikir untuk Eden menjadi Alkitab) walaupun orang-orang yang tidak yakin jika hal ini benar.

Penjajahan Arab sunting

Para pedagang Arab yang pertama telah membawa pengaruh Islam ke pulau-pulau berkenaan. Salah satu fakta yang paling mungkin adalah orang Arab berniaga untuk hamba abdi di Afrika, meningkatkan penyebaran dan dominasi budaya Arab. Untuk membolehkan agama Islam bertaut kuat, masjid besar dibina. Kepulauan Comoros, seperti daerah pesisir lain di kawasan itu, merupakan kawasan persinggahan yang penting di laluan perdagangan awal Islam yang sering dikunjungi oleh pedagang-pedagang Parsi dan Arab. Di sebalik jaraknya yang jauh dari pantai, Comoros terletak di sepanjang laluan laut utama antara Kilwa dan Mozambique, sebuah saluran keluar untuk emas Zimbabwe. [16]

Pada abad kesembilan belas, pengaruh berbahasa Arab Sunni Parsi dari Shiraz, Iran, mendominasi pulau-pulau. Syirazi berdagang di sepanjang pantai Afrika Timur, dan Timur Tengah, menubuhkan penempatan dan tanah jajahan di kepulauan.

Penjajahan Arab di daerah meningkat ketika berhampiran Zanzibar jatuh ke pentadbiran Arab Oman, dan kebudayaan Comorian, terutama senibina dan agama, juga semakin berada di bawah kawalan empayar Arab. Banyak saingan kesultanan wilayah terjajah di abad keenam belas dan ketujuh belas. [17] Pada saat Eropah menunjukkan kecenderungan di Comoros, budaya Arab yang dominan dari pulau-pulau menyebabkan banyak untuk mengingatkan masyarakat sejarah penjajah Arab yang mengorbankan warisan bahasa Swahili dan Afrika asli. Lebih banyak biasiswa Barat oleh Thomas Tombak dan Randall Pouwells menekankan keunggulan sejarah Afrika hitam di atas perspektif difusionis. [18]

Geografi sunting

 
Peta semua pulau
 
Lokasi Comoros (dalam bulatan)
 
Peta Comoros dan Selatan Afrika
 
Peta Anjouan
 
Peta Moheli

Kepulauan Comoro terdiri daripada empat pulau utama yang sejajar di sepanjang paksi barat laut-tenggara di hujung utara Selat Mozambique, antara Mozambique dan pulau Madagaskar. Masih dikenali secara meluas dengan nama Perancis mereka, pulau-pulau itu secara rasmi telah dipanggil dengan nama Swahili mereka oleh kerajaan Comorian. Mereka ialah Grande Comore (Njazidja), Mohéli (Mwali), Anjouan (Nzwani), dan Mayotte (Mahoré). Jarak pulau antara satu sama lain—Grande Comore adalah kira-kira 200 kilometer dari Mayotte, empat puluh kilometer dari Mohéli dan lapan puluh kilometer dari Anjouan—bersama-sama dengan kekurangan kemudahan pelabuhan yang baik, menyukarkan pengangkutan dan komunikasi. Comoros adalah pulau yang cerah.

Politik sunting

Kesatuan Comoros terdiri daripada tiga pulau Njazidja (Grande Comore), Mwali (Mohéli) dan Nzwani (Anjouan) manakala pulau Mayotte kekal di bawah pentadbiran Perancis. Politik Kesatuan Comoros berlaku dalam rangka kerja republik presiden persekutuan, di mana Presiden Comoros adalah ketua negara dan ketua pemerintahan, dan sistem berbilang parti. Badan eksekutif dilaksanakan oleh pemerintahan. Badan perundangan persekutuan terletak pada kedua-dua pemerintahan dan parlimen. Warisan prakolonial kesultanan berlarutan manakala situasi politik di Comoros sangat tidak stabil sejak negara itu merdeka pada 1975, tertakluk kepada ketidaktentuan rampasan kuasa dan pemberontakan politik.

Sehingga 2008, Comoros dan Mauritania dianggap oleh organisasi yang berpangkalan di AS, Freedom House sebagai satu-satunya "demokrasi pilihan raya" sebenar di Dunia Arab.[19]

Ekonomi sunting

Ekonomi Comoros berasaskan pertanian sara diri dan perikanan.[20] Comoros mempunyai rangkaian pengangkutan yang tidak mencukupi, penduduk yang muda dan meningkat pesat, dan sedikit sumber semula jadi. Tahap pendidikan tenaga buruh yang rendah menyumbang kepada tahap sara hidup aktiviti ekonomi, pengangguran yang tinggi, dan pergantungan berat kepada geran asing dan bantuan teknikal. Comoros, dengan anggaran pendapatan per kapita keluaran dalam negara kasar (KDNK) kira-kira $700, adalah antara negara termiskin dan kurang maju di dunia. Walaupun kualiti tanah berbeza dari pulau ke pulau, kebanyakan pembentukan tanah bertatahkan lava yang meluas tidak sesuai untuk pertanian. Akibatnya, kebanyakan penduduknya menyara hidup dari pertanian sara diri dan nelayan. Purata gaji pada 2007 berlegar sekitar $3–4 sehari.

Pertanian, termasuk perikanan, pemburuan, dan perhutanan, adalah sektor utama ekonomi. Ia menyumbang 40% kepada KDNK, menggaji 80% tenaga buruh, dan menyediakan kebanyakan eksport. Negara tidak berdikari dalam pengeluaran makanan; beras, makanan ruji utama, menyumbang sebahagian besar import.

Demografi sunting

 
Penduduk, kadar kesuburan dan kadar pembiakan bersih, anggaran Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu

Orang Comoros (Arab: القمري) yang mendiami Grande Comore, Anjouan, dan Mohéli (86% daripada populasi) berkongsi asal-usul Afrika-Arab. Islam adalah agama yang dominan, dan sekolah Al-Quran untuk kanak-kanak menguatkan pengaruhnya. Walaupun budaya Islam bertapak kukuh di seluruh dunia, minoriti kecil beragama Kristian.

Bahasa yang paling biasa ialah bahasa Comorian, berkaitan dengan Swahili. Perancis dan Arab juga dituturkan. Kira-kira 89% daripada penduduk adalah celik huruf.

Lihat juga sunting

Lihat juga Daftar negara

Rujukan sunting

  1. ^ a b c d "Comoros". International Monetary Fund. Dicapai pada 17 April 2012.
  2. ^ "GINI index". World Bank. Diarkibkan daripada yang asal pada 30 April 2014. Dicapai pada 26 Julai 2013.
  3. ^ Human Development Report 2020 The Next Frontier: Human Development and the Anthropocene (PDF). United Nations Development Programme. 15 Disember 2020. m/s. 343–346. ISBN 978-92-1-126442-5. Diarkibkan (PDF) daripada yang asal pada 9 Oktober 2022. Dicapai pada 16 Disember 2020.
  4. ^ Dominique and Michelle Frémy (2004).Quid 2005 Editions Robert Laffont. p.1175.
  5. ^ The first UN General Assembly Resolution regarding the matter, "Question of the Comorian island of Mayotte (PDF)," United Nations General Assembly Resolution A/RES/31/4, (21 Oktober 1976) states "the occupation by France of the Comorian island of Mayotte constitutes a flagrant encroachment on the national unity of the Comorian State, a Member of the United Nations," rejecting the French-administered referendums and condemning French presence in Mayotte.
  6. ^ As defined by the Organization of African Unity, the Movement of Non-Aligned Countries, the Organisation of the Islamic Conference, and the United Nations General Assembly: the most recent UN General Assembly Resolution regarding the matter, "Question of the Comorian island of Mayotte," United Nations General Assembly Resolution A/RES/49/18, (6 Disember 1994) states "the results of the referendum of 22 December 1974 were to be considered on a global basis and not island by island,...Reaffirms the sovereignty of the Islamic Federal Republic of the Comoros over the island of Mayotte". Several resolutions expressing similar sentiments were passed between 1977 (31/4) and 1994 (49/18).
  7. ^ "Subjects of UN Security Council Vetoes". Global Policy Forum. Dicapai pada 27 Mac 2008.
  8. ^ "Article 33" (PDF). UN Treaty.
  9. ^ Human Development Indices, Table 3: Human and income poverty, p. 35. Dicapai pada 1 Jun 2009
  10. ^ "Comores Online.com – reference to the history of the name".
  11. ^ Rujuk silang:
    • Wilkinson, Richard James (1932). "Kamar". A Malay-English dictionary. Hong Kong: Kelly & Walsh, limited. m/s. 500.
    • Abd. Rauf Dato' Haji Hassan; Abdul Halim Salleh; Khairul Amin Mohd Zain (2005). Kamus Bahasa Melayu-Bahasa Arab Bahasa Arab-Bahasa Melayu. Shah Alam: Oxford Fajar. m/s. 303. ISBN 967-65-7321-3.
  12. ^ "Les Comores sont les « îles de la lune », selon leur nom arabe « جزر القمر[[Category:Rencana yang mengandungi teks bahasa Arab]][[Category:Lang and lang-xx using deprecated ISO 639 codes|ar]] »". al-kanz.org (dalam bahasa Perancis). 22 Mac 2018. URL–wikilink conflict (bantuan).
  13. ^ Ottenheimer & Ottenheimer 1994, m/s. [halaman diperlukan].
  14. ^ Federal Research Division of the Library of Congress under the Country Studies/Area Handbook Program (1994). Ralph K. Benesch (penyunting). A Country Study: Comoros. Washington, D.C.: US Department of the Army. Dicapai pada Januari 2007. Unknown parameter |month= ignored (bantuan); Check date values in: |accessdate= (bantuan)
  15. ^ Thomas Spear (2000). "Early Swahili History Reconsidered". The International Journal of African Historical Studies. 33 (2): 257–290. doi:10.2307/220649.
  16. ^ Thomas Spear (2000). "Early Swahili History Reconsidered". The International Journal of African Historical Studies. 33 (2): 264–5.
  17. ^ Thomas Spear (1984). "The Shirazi in Swahili Traditions, Culture, and History". History in Africa. 11: 291–305. doi:10.2307/3171638.
  18. ^ Randall L. Pouwels (1984). "Oral Historiography and the Shirazi of the East African Coast". History in Africa. 11: 237–267. doi:10.2307/3171636.
  19. ^ "Freedom House Country Report 2008". Diarkibkan daripada yang asal pada 12 Julai 2009. Dicapai pada 1 Ogos 2008.
  20. ^ "Comoros". Dicapai pada 28 Oktober 2019.

Bacaan lanjut sunting

  • The Comoros Islands: Struggle Against Dependency in the Indian Ocean Malyn Newitt
  • Historical Dictionary of the Comoro Islands Martin and Harriet Ottenheimer
  • Shinzwani-English/English-Shinzwani Dictionary Harriet Ottenheimer
  • Lonely Planet World Guide: Madagascar and Comoros Gemma Pitcher and Patricia C. Wright

Pautan luar sunting

Kerajaan
Maklumat umum
Pelancongan