Diablo (permainan video)

Diablo merupakan permainan video aksi yang dibangunkan oleh Blizzard North dan diterbitkan oleh Blizzard Entertainment pada Januari 1997. Ia adalah ansuran pertama dalam siri permainan video yang berkongsi nama yang sama.

Diablo
PembangunBlizzard North
Climax Studios (PS1)
Penerbit
PengeluarBill Roper
Pereka
  • David Brevik
  • Erich Schaefer
  • Max Schaefer
  • Eric Sexton
  • Kenneth Williams
Pengatur caraDavid Brevik
ArtisMichio Okamura
Penulis
KomposerMatt Uelmen
SiriDiablo
PlatformMicrosoft Windows, PlayStation, Mac OS
Pelepasan
  • Microsoft Windows
    • NA: January 3, 1997[a]
    • EU: November 2, 1997
  • PlayStation
    • NA: March 30, 1998[9]
    • EU: April 1998
  • Mac OS
    • NA: May 8, 1998
GenrePermainan video berperanan aksi
ModPemain tunggal, Multipemain

Terletak di Kerajaan fiksyen Khanduras di dunia yang nyata, pemain mengawal seorang wira tunggal yang berjuang untuk mengalahkan Diablo, Penguasa Keganasan. Di bawah bandar Tristram, pemain menjelajah melalui enam belas peringkat penjara bawah tanah yang dihasilkan secara rawak, akhirnya memasuki Neraka untuk berhadapan dengan Diablo.

Pakej pembangunan, Diablo: Hellfire, telah dikeluarkan pada November 1997 oleh Synergistic Software. Pada tahun 1998, Electronic Arts menerbitkan Diablo untuk PlayStation. Versi ini, yang dibangunkan oleh Climax Studios, menampilkan kawalan langsung arah watak utama menggunakan pengawal PlayStation, berbeza dengan pergerakan klik dan titik. Versi Sega Saturn dipertimbangkan oleh Electronic Arts tetapi tidak pernah dikeluarkan.[10] Diablo dianggap sebagai salah satu permainan terhebat sepanjang zaman untuk tugasan rawak pencarian dan musuhnya pada setiap permainan, bersamaan dengan pemain berganda dalam talian dan grafik. Kejayaan permainan ini membawa kepada beberapa siri berikutnya: Diablo II pada tahun 2000, Diablo III pada tahun 2012, dan Diablo IV pada tahun 2023. Pada tahun 2022, versi mudah alih berorientasikan, Diablo Immortal, telah dikeluarkan.

Permainan sunting

Diablo merupakan permainan video aksi di mana pemain bergerak dan berinteraksi dengan persekitaran utamanya melalui tetikus.[11] Tindakan lain, seperti mengeja, dilakukan sebagai respons terhadap input papan kekunci. Pemain berpeluang memperoleh item, mempelajari mantera, mengalahkan musuh, dan berinteraksi dengan watak bukan pemain (NPC) sepanjang permainan.

Tahap penjara bawah tanah dihasilkan secara prosedur dengan tema yang berbeza untuk setiap peringkat; sebagai contoh, katakomba cenderung mempunyai koridor panjang dan bilik tertutup, sementara gua lebih bersifat tidak linear. Pemain diberi sejumlah pencarian rawak pada setiap peringkat; pencarian-pencarian ini bersifat pilihan tetapi biasanya memberikan item unik sebagai ganjaran, membantu meningkatkan tahap watak, dan/atau mendedahkan lebih banyak latar belakang cerita. Dua pencarian terakhir adalah wajib untuk menyelesaikan permainan.

Kelas sunting

Fail:Diabloscreen.jpg
Seorang pahlawan dalam pertempuran dengan musuh hantu. Butang "Tahap Naik" menunjukkan bahawa watak itu boleh mara ke tahap seterusnya ; mengklik butang menyebabkan mereka memperoleh mata atribut yang boleh diedarkan antara statistik watak. Ikon di bahagian bawah sebelah kanan menunjukkan bahawa perlindungan kepala watak itu rosak dan dalam bahaya pecah.

Diablo menawarkan tiga kelas watak: Warrior, Rogue, dan Sorcerer. Setiap kelas mempunyai tahap atribut yang ditetapkan yang berbeza serta kemahiran unik. Setiap kelas berupaya menggunakan hampir semua item dan mantra yang sama, berbeza dengan judul-judul kemudian dalam siri Diablo yang mempunyai item dan mantra/kemahiran tertentu untuk setiap kelas. Walaubagaimanapun, terdapat sekatan dalam atribut untuk setiap kelas yang memainkannya secara cekap; sebagai contoh, tahap maksimum Hero yang rendah menghalang kemampuannya untuk mempelajari mantra yang lebih tinggi seperti Ahli Sihir, sebaliknya, Hero lebih sesuai untuk pertarungan jarak dekat dengan senjata yang lebih pantas dan kebolehan "mogok kritikal" untuk mendapatkan bonus kerosakan.

  • Pahlawan: Individu yang paling cergas dari segi fizikal di antara ketiga kelas. Warrior merupakan pejuang jarak dekat dan umumnya mampu menanggung kerosakan fizikal paling banyak. Atribut utama bagi Hero ialah Kekuatan. Hero bermula dengan kemahiran untuk memperbaiki objek dalam simpanannya dengan kos ketahanan keseluruhan.
  • Penyangak: Pakar senjata jarak jauh. Walaupun tidak sekuat Pahlawan, Rogue sangat efektif menyerang musuh dari jauh dengan busur. Sebagai kelas jack-of-all-trades, Rogue memiliki Kebolehan Sihir yang lebih tinggi daripada Warrior, membolehkannya menggunakan mantera dengan lebih baik, dan juga lebih mahir dalam kekacauan berbanding Sorcerer. Atribut utama bagi Rogue ialah Ketangkasan. Kemahiran permulaan unik bagi Rogue adalah keupayaan untuk melucutkan perangkap senjata.
  • Ahli Sihir: Seorang tukang sihir yang paling lemah dari segi fizikal di antara ketiga kelas, namun mampu mempelajari paling banyak mantera pada peringkat tertinggi. Atribut utama bagi Sorcerer ialah Sihir. Kemahiran permulaan unik bagi Sorcerer adalah keupayaan untuk mengecas semula tongkat ejaan dengan kos yang mengurangkan jumlah maksimum caj ejaan yang boleh ditanggung oleh peralatan.

Dalam pakej pembangunan, Diablo: Hellfire, Monk telah ditambahkan. Monk ini terampil dalam pertempuran jarak dekat dengan peralatan. Dua kelas lain, Bard dan Barbarian, belum selesai tetapi tetap sebagai karakter tersembunyi dalam Diablo: Hellfire, dan boleh diakses menggunakan hack. Dengan menggunakan sprite dalam permainan Rogue dan Warrior, masing-masing, Bard dapat menggunakan senjata dwi-himpunan, manakala Barbarian adalah pakar kapak dua tangan.[12]

Berbilang pemain sunting

Berbilang pemain tersedia sehingga empat pemain. Keadaan watak berbilang pemain disimpan secara berkala. Pemain boleh menjadi agresif terhadap, atau bermain bekerjasama dengan, pemain lain. Pemain boleh menyambung secara langsung, sambungan modem, sambungan Battle.net, atau sambungan rangkaian IPX. Permainan ini tidak mempunyai kaedah anti-penipuan yang lebih kuat daripada permainan Blizzard yang kemudiannya dan, akibatnya, banyak aksara dalam talian telah diubah dalam pelbagai cara oleh program pihak ketiga yang dikenali sebagai jurulatih dan/atau program penyuntingan permainan seperti Cheat Engine.[13]

Plot sunting

Tetapan sunting

Latar tempat Diablo melibatkan alam fana yang merupakan dunia Manusia serta Syurga Tinggi dan Neraka Terbakar. Selepas beribu-ribu peperangan antara malaikat dan syaitan, kenaikan manusia mendorong tiga Penguasa Neraka (termasuk Diablo sendiri) untuk mencari kemenangan melalui pengaruh, mendorong pengasingan mereka ke alam fana. Di sana, mereka menyemai kekacauan, ketidakpercayaan, dan kebencian di kalangan manusia sehingga sekumpulan orang majus, yang dipanggil Horadrim, memerangkap mereka dalam kristal terpesona yang dipanggil "Batu Jiwa". Batu jiwa Diablo telah dikuburkan jauh di dalam bumi dan sebuah biara telah dibina di atas tapak tersebut.

Generasi berganti dan matlamat biara itu dilupakan. Sebuah bandar kecil yang dikenali sebagai Tristram muncul di sebelah reruntuhan biara. Ketika Raja Leoric memulihkan semula biara sebagai katedral, Diablo memanipulasi biskop agungnya, Lazarus, untuk memusnahkan penjara batu jiwanya. Diablo dengan cepat menguasai raja, menghantar kesatria dan pendetanya untuk berperang menentang kerajaan yang aman, dan kemudian menguasai anak raja, Putera Albrecht, mengisi gua dan katakomba di bawah katedral dengan makhluk yang tercipta dari mimpi buruk Albrecht.

Tristram telah menjadi bandar yang menakutkan dan menyeramkan, di mana orang-orang diculik pada waktu malam. Tanpa adanya raja, undang-undang, dan tentera yang tersisa untuk melindungi mereka, ramai penduduk kampung telah melarikan diri.

Cerita sunting

Permainan bermula apabila watak pemain tiba di Tristram. Beberapa penduduk bandar yang tinggal membantu pemain seperti Deckard Cain, yang merupakan seorang tetua.[14] Labirin di bawah Katedral menurun dari penjara bawah tanah/gereja, ke katakomba, diikuti oleh gua, dan akhirnya Neraka itu sendiri, masing-masing dengan gabungan mayat hidup, haiwan, dan syaitan. Raja Leoric telah dihidupkan semula sebagai Raja Skeleton.

Melalui permainan, wira harus mengalahkan Uskup Agung Lazarus, dan pada akhirnya, Diablo sendiri. Pada kesudahannya, wira membunuh wujud fana Diablo. Wira tersebut kemudian mengeluarkan Soulstone dari dahi Diablo, setelah itu Diablo berubah menjadi Putera Albrecht yang tidak bermaya. Wira selanjutnya menancapkan Soulstone ke dahi mereka sendiri, dan ia mengandungi esensi Diablo di dalam diri mereka.[15]

Seperti yang diceritakan dalam sekuel Diablo II, secara kanonik, pahlawan adalah wira yang mengalahkan Diablo hanya untuk menjadi dirasuki. The Rogue menjadi Blood Raven manakala Sorcerer menjadi False Summoner, keduanya merupakan musuh NPC. Diablo III mengulangi kisah ini dengan menetapkan pahlawan tanpa nama tersebut sebagai Putera Aidan, anak sulung Leoric dan abang kepada Albrecht.

Pembangunan sunting

Diablo telah diilhamkan oleh David Brevik semasa pembangunan permainan pertempuran Justice League Task Force (1995), yang dibangunkan oleh studio Jepun Sunsoft bersama dua studio Amerika, Condor Games (kemudian Blizzard North) pada versi Sega Genesis dan Silicon & Synapse pada versi SNES. Pada akhir pembangunan Liga Keadilan, mereka menamakan semula diri sebagai Blizzard Entertainment.[16] Konsep Brevik adalah permainan komputer peribadi berdasarkan genre roguelike yang menampilkan permainan berdasarkan giliran,[17] tetapi dia ingin meningkatkan kecepatan di mana pemain dapat masuk ke dalam permainan dibandingkan dengan permainan peran biasa. Brevik diilhamkan oleh NHL '94 dan permainan sukan serupa untuk membuatnya agar pemain hanya perlu memilih kelas yang telah ditetapkan dan dapat melompat ke dalam permainan dengan interaksi yang minimal. Brevik juga ingin kelas ini menjadi kombinasi kelas watak biasa agar pemain tidak terlalu dibatasi dalam jenis serangan atau peralatan yang dapat mereka gunakan. Melampaui pendekatan roguelike, adalah untuk membuat sistem rampasan daripada raksasa yang lebih meluas. Menurut Matt Barton, permainan Telengard yang dikeluarkan oleh Avalon Hill pada tahun 1982 mempengaruhi perkembangan Diablo.[18] Barton dan Bill Loguidice juga menyebut siri The Legend of Zelda sebagai pengaruh pada Diablo, terutamanya langkahnya ke arah aksi masa nyata, jauh dari permainan peran berdasarkan giliran RPG komputer terdahulu yang berat dalam statistik.[19] Brevik juga ingin antara muka yang "moden dan sejuk" yang bertujuan untuk membawa kelancaran permainan konsol serta Doom (1993) ke dalam RPG komputer.[20] Dia memberi nama idea permainan itu Diablo berdasarkan Gunung Diablo, tempat Brevik tinggal ketika dia memikirkan idea permainan itu.[21]

 
Gunung Diablo di Kawasan Teluk San Francisco

Condor memulakan pembangunan sambil menyampaikan permainan kepada penerbit. Bill Roper menyatakan bahawa "pandangan awal pasukan, dengan ringkasnya, adalah untuk mengambil keseronokan dan unsur rawak permainan seperti Moria, Nethack dan Rogue, dan membawanya ke tahun 1990-an dengan grafik dan bunyi yang hebat".[22] Condor Games mencuba untuk menjual idea Brevik kepada penerbit lain tetapi ditolak dengan alasan "RPG sudah mati".

Semasa Condor mencari penerbit untuk idea Brevik, Blizzard telah menyiapkan permainan seterusnya, strategi masa nyata Warcraft: Orcs & Humans (1994) untuk komputer peribadi. Permainan Condor menarik perhatian Blizzard yang memiliki minat serupa dalam permainan komputer peribadi, dan mereka membawa idea Brevik kepada Blizzard. Kira-kira tiga hingga empat bulan dalam pembangunan, Blizzard menawarkan kerjasama dalam projek Diablo, tetapi meminta dua perubahan besar: untuk menjadikannya permainan masa nyata dan memasukkan unsur permainan berbilang pemain. Mereka telah menggunakan pendekatan yang sama semasa mencipta Warcraft. Pada awalnya, Brevik tidak mahu mengubah sifat berasaskan giliran permainan tersebut kerana bimbang ia akan menambah masa pembangunan. Pasukan pembangunan Condor menyusun satu undian, dan pendekatan masa nyata mendapat sokongan. Brevik bersetuju dengan syarat Blizzard menambah masa pembangunan dan menanggung kos tambahan. Pada petang Jumaat, ketika semua orang telah pergi, Brevik mulai mengubah permainan dari berasaskan giliran kepada masa nyata. Dalam beberapa jam, dia berhasil mencipta dasar sistem tersebut dan dapat menunjukkannya kepada seluruh pasukan Condor pada hari Isnin berikutnya. Mereka menyembunyikan perubahan ini dari Blizzard untuk sementara waktu, tetapi akhirnya mengungkapkan betapa cepat mereka membuat perubahan, yang diterima dengan mudah oleh Blizzard.

Permainan ini pada mulanya dipertimbangkan untuk dibuat dalam claymation (seperti ClayFighter), tetapi keputusan diambil untuk mengadopsi gaya isometrik 3D sebagai gantinya.[23][24]

Pada tahun 1996, semasa pembangunan Diablo sedang berlangsung, Blizzard memperoleh Condor Games. Blizzard kemudiannya menamakan studio mereka di Irvine, California sebagai Blizzard South dan Condor Games sebagai Blizzard North untuk membezakan di antara kedua-dua studio tersebut.[25] Sekitar lapan bulan sebelum tarikh keluaran yang dirancang, Blizzard South menyiapkan permainan Warcraft II dan mula memberi tumpuan kepada pembangunan Diablo yang akan datang. Blizzard tidak mahu bergantung kepada perkhidmatan permainan dalam talian sedia ada seperti Total Entertainment Network untuk mencari jodoh. Semasa Blizzard North menyiapkan pembangunan Diablo, Blizzard South memulakan pembangunan asas Battle.net. Menurut Brevik, ketika Blizzard South mula mempertimbangkan cara menggabungkan kod berbilang pemain Diablo dengan Battle.net, mereka menyedari bahawa Diablo tidak mempunyai kod berbilang pemain kerana Brevik dan yang lain tidak tahu cara menulis kod tersebut. Sebagai tindak balas, Blizzard South menghantar kakitangan ke Blizzard North, termasuk Mike O'Brien, untuk mengintegrasikan kod berbilang pemain ke dalam Diablo dan menyelaraskan antara muka dengan Battle.net sepanjang enam bulan terakhir pembangunan.[26]

Pada tahun 2018, Brevik mendedahkan bahawa pada mulanya dia berasa tidak puas hati dengan pengakhiran permainan kerana ia merupakan idea daripada jabatan sinematik dan tidak mengikuti rangka cerita yang telah dia berikan kepada mereka. Namun, selepas beberapa hari, dia merasa lebih selesa dengan pengakhiran tersebut dan mengakui bahawa ia cukup baik.[27]

Muzik sunting

Muzik dalam permainan Diablo telah dihasilkan oleh Matt Uelmen. Runut bunyi ini terdiri daripada enam lagu yang dikeluarkan semula selepas tempoh 15 tahun pada tahun 2011.

Lepaskan sunting

Diablo biasanya memerlukan CD asal untuk dimainkan, namun turut disertakan pada cakera adalah versi perisian kongsi yang boleh dimainkan tanpa CD yang dipanggil Diablo Spawn. Versi permainan ini membolehkan akses kepada dua kawasan pertama penjara bawah tanah, dan mengunci dua daripada tiga kelas watak yang boleh dimainkan serta kebanyakan penduduk bandar NPC. Ia boleh dimainkan dalam kedua-dua mod tunggal dan mod berbilang pemain dengan sekatan tersebut. Demo juga boleh dimuat turun.

Pada tahun 2016, David Brevik menyatakan bahawa terdapat perdebatan mengenai sama ada Diablo telah dikeluarkan pada tahun 1996 atau 1997.[8] Pada tahun 1997 dan 2000, Blizzard melaporkan tarikh keluaran Diablo pada bulan Januari 1997,[1] [2] [3] dan mengeluarkan kenyataan akhbar pada 3 Januari untuk mengumumkan ketersediaan permainan di kedai. Pada masa itu, CNET Gamecenter melaporkan bahawa pelancaran meluas Diablo berlaku pada 6 Januari.[6] Sebaliknya, Brevik berhujah pada 2016 bahawa permainan itu telah tersedia di peruncit AS barat tertentu pada 31 Disember 1996. Blizzard menandakan ulang tahun ke-20 Diablo pada Disember 2016.[28]

Pada tahun 2019, Diablo dikeluarkan secara digital di GOG.com dengan beberapa peningkatan kecil.[29]

Penerimaan sunting

Jualan sunting

Menurut Max Schaefer, anggaran jualan awal untuk Diablo oleh Blizzard adalah sederhana. Beliau menyatakan, "Kami berfikir bahawa jika semuanya berjalan lancar, kami akan menjual 100,000 salinan." Berikutan liputan akhbar positif sebelum permainan dilancarkan, anggaran tersebut meningkat kepada kira-kira 500,000 salinan, seperti yang diungkapkan oleh David Brevik kemudian.[30][31] Pra-pesanan telah melepasi 450,000 unit di seluruh dunia menjelang 17 Disember, di mana permainan itu ditetapkan untuk dilancarkan dengan penghantaran 500,000 unit secara berperingkat pada hari-hari awal di rak.[32] Diablo memulakan kerjayanya pada tempat pertama dalam carta jualan permainan komputer bulanan PC Data untuk Januari 1997. Ia mengekalkan kedudukan itu selama tiga bulan berturut-turut,[33] sebelum diturunkan ke tempat kedua oleh X-Wing vs TIE Fighter pada bulan Mei. Diablo kekal pada tempat kedua sehingga bulan September, di mana ia jatuh ke tempat kelima. Pada bulan Oktober,[34] ia keluar dari 10 teratas.

Di Amerika Syarikat, permainan ini merupakan tajuk komputer terlaris dalam enam bulan pertama tahun 1997.[35] Jualannya di seluruh dunia melepasi 500,000 unit menjelang April,[36] 750,000 menjelang Jun, dan 1 juta menjelang akhir November.[37] [38] Menjelang akhir tahun 1997, Diablo telah menjual 670,155 salinan di Amerika Syarikat sahaja. Ia diisytiharkan sebagai permainan komputer keempat terlaris di negara ini tahun ini oleh PC Data. Schaefer mengaitkan kejayaan permainan itu sebahagiannya kepada tarikh penghantaran pada 27 Disember, dan menyatakan bahawa "tidak ada sebarang permainan lain yang dikeluarkan selepas Krismas, jadi kami adalah satu-satunya permainan di bandar untuk masa yang lama."

Selepas tidak hadir dalam carta PC Data pada bulan-bulan terakhir 1997,[39] [40] Diablo menduduki tempat ke-13 dalam ranking untuk Februari 1998. Ia kekal dalam 20 teratas untuk sebulan lagi,[41] tercicir pada bulan April dan muncul semula pada bulan Jun.[42] [43] Ia kembali ke 10 teratas dari Julai hingga Oktober,[44] [45] meningkat kepada #3 pada bulan Ogos. Untuk separuh pertama tahun 1998, ia merupakan keluaran komputer terlaris ke-14 Amerika Syarikat. Pada masa itu, Jason Ocampo dari Computer Games Strategy Plus menggelar Diablo sebagai salah satu carta "penghuni 'saka'", dan membandingkan jangka hayatnya dengan Myst dan NASCAR Racing 2.[46] Harga jualan purata permainan dalam tempoh Januari–Jun ialah $36; menjelang Oktober, ia telah jatuh kepada $26. Diablo menduduki tempat ke-11 untuk tahun itu di Amerika Syarikat, dengan jualan sebanyak 354,961 unit dan pendapatan $9.57 juta di rantau ini. Pada Ogos 1998, Diablo menerima anugerah jualan "Emas" daripada Verband der Unterhaltungssoftware Deutschland (VUD),[47] yang menunjukkan jualan sekurang-kurangnya 100,000 unit di seluruh Jerman, Austria dan Switzerland.[48]

Jualan global Diablo mencapai hampir 2 juta unit menjelang 1998.[49] Setahun kemudian, jualannya di Amerika Syarikat sahaja telah meningkat kepada 1.17 juta salinan, yang menjadikannya penjual permainan komputer ketujuh tertinggi di negara itu sejak Januari 1993.[50] Jumlah ini meningkat kepada 1.3 juta salinan menjelang Mac 2000. Mengulas mengenai jualan ini, penulis GameSpot Desslock memuji Diablo sebagai "blockbuster komersial yang tidak dipertikaikan".[51] Permainan ini kembali pada tahun 2000 ke 20 teratas tahunan PC Data untuk Amerika Syarikat, dengan 260,020 salinan terjual.

Di seluruh dunia, Diablo mencapai 2 juta jualan pada pertengahan tahun 2000 dan mencapai 2.3 juta pada Januari tahun berikutnya.[52][53] Akhirnya, permainan ini terjual lebih dari 2.5 juta unit menjelang pertengahan 2001.[54] Menurut GameSpot Japan, permainan itu adalah "hits besar" di kalangan pemain Jepun.[55]

Ulasan kritikal sunting

Diablo telah menerima pujian kritikal, dengan penilaian purata 94/100 pada Metacritic. Banyak yang memuji ketagihan permainan, penciptaan penjara bawah tanah secara rawak, grafik yang unggul, skor muzik yang memukau, dan pelbagai kemungkinan item sihir, musuh, tahap, dan pencarian. Aspek terakhir ini telah diperhatikan oleh editor GameSpot, Trent Ward, dalam ulasannya: "Begitu juga, walaupun beberapa set raksasa disertakan, hanya beberapa yang akan dilihat semasa setiap perlawanan penuh. Ini bermakna pemain yang kembali untuk pukulan kedua atau ketiga mereka pada permainan ini kemungkinan besar akan melawan lawan yang mereka tidak pernah lihat sebelum ini. Bercakap tentang nilai ulangan."[56][57][58]

Para pengulas umumnya menganggap aspek berbilang pemain dalam talian sebagai salah satu kekuatan utama permainan, dengan menggambarkannya sebagai penambah nilai main yang signifikan. Kolumnis Bernard Yee menyatakan bahawa berbanding dengan permainan berbilang pemain dalam talian kontemporari seperti Quake, Diablo memberikan peluang yang lebih baik kepada pemain baru untuk berseronok, kerana mereka boleh bekerjasama dengan pemain lain atau membangunkan watak mereka untuk bertahan menentang pemain yang bermusuhan. Majalah Permainan Komputer oleh Cindy Yans menyatakan, "Senjata, perisai, dan barang-barang sangat berlimpah sehingga anda sentiasa mendapati sesuatu yang baru untuk dicuba... terlebih lagi dalam alam semesta berbilang pemain"; dia melanjutkan dengan mengatakan, "Bagi sesiapa yang menikmati pengalaman merentas penjara bawah tanah berbilang pemain yang hebat, Diablo tidak dapat ditandingi." Yans menyimpulkan ulasannya dengan mengatakan, "Walaupun jalan ceritanya agak lemah, [...] pencariannya yang kurang dan jumlah pengulangan yang diperlukan, Diablo adalah satu pilihan yang pasti bagi sesiapa yang ingin bersenang-senang." Ward menyatakan: "Diablo adalah permainan terbaik yang dikeluarkan tahun lalu, dan anda wajib memiliki satu salinan. Tanpa ragu."

Michael Gowan dari Macworld menyatakan, "Satu-satunya kelemahan dalam permainan peranan ini adalah pengembaraannya berakhir terlalu cepat." Ulasan Steve Klett untuk PC Games, yang dicetak semula dalam majalah saudara GamePro, menyatakan bahwa "Diablo pasti bukanlah pesta penggodam penjara bawah tanah biasa Anda. ... Malah, saingannya yang terdekat adalah permainan seperti Gauntlet dan Loaded di PlayStation, tetapi mereka benar-benar tidak dapat dibandingkan." Generasi Seterusnya juga mencatat bahwa Diablo lebih merupakan evolusi modern dari Gauntlet daripada RPG, "tetapi dengan cukup perubahan dan peningkatan untuk menjadikannya pengalaman yang sepenuhnya baru, dan salah satu judul terbaik tahun ini."[59]

Ulasan untuk versi PlayStation secara umumnya menyatakan bahawa walaupun kualitinya jelas lebih rendah daripada versi asal PC, ia merupakan terjemahan yang jauh lebih baik daripada yang dijangka dan menyampaikan elemen-elemen penting yang menjadikan permainan itu menyeronokkan. Kebanyakan setuju bahawa penggunaan kombinasi butang dan menu adalah penyelesaian yang memadai untuk membuat kawalan kompleks berfungsi secara intuitif pada PlayStation, dan Generasi Seterusnya pergi lebih jauh dengan menyatakan bahawa kawalan ini merupakan peningkatan terhadap versi PC, terutamanya dengan alasan bahawa penyorotan automatik membuat serangan musuh kurang mengecewakan berbanding dengan versi PC yang menggunakan titik dan klik. Mereka membuat kesimpulan bahawa "Jika anda ketagihan dengan versi PC, anda boleh mengalami pengalaman ini sekali lagi di PlayStation. Dan jika anda belum pernah bermain Diablo, inilah peluang anda." Walau bagaimanapun, Doug Perry dari IGN tidak berpuas hati dengan kawalan, menyatakan bahawa ia memperlahankan rentak permainan. Perry juga berpendapat bahawa pemain berbilang pemain sepatutnya menggunakan skrin pisah atau PlayStation Link Cable daripada memerlukan dua watak pemain untuk kekal pada satu skrin, walaupun dia menyatakan bahawa penukaran itu membaik pada versi PC dalam beberapa aspek juga, seperti pilihan untuk menggandakan kelajuan permainan. GamePro berkata, "Diablo mempunyai grafik yang menakjubkan pada PC, dan beberapa kecemerlangannya sudah tentu kusam; palet warna yang lebih kecil dan kadar bingkai yang lebih rendah adalah kompromi yang diperlukan untuk port PlayStation. Walaupun anda tidak dapat bermain dalam talian, terdapat mod berdua pemain yang baik. ... Jika anda menikmati versi PC, tiada apa yang baru di sini, tetapi jika ini adalah pengalaman Diablo pertama anda, anda pasti akan menikmati pengalaman yang menyeronokkan."[60]

Diablo telah memenangi anugerah keseluruhan "Game of the Year" dari Dunia Permainan Komputer, GameSpot, dan Hiburan Permainan Komputer untuk tahun 1996,[61] [62] [63] serta menduduki tempat kedua dalam kategori yang sama di Computer Games Strategy Plus. Editor Computer Gaming World menulis, "Untuk tahun ini, Diablo ialah permainan yang semua orang akan ingat." Ia juga dinobatkan sebagai permainan main peranan komputer terbaik pada tahun 1996 oleh GameSpot, Hiburan Permainan Komputer, dan Permainan Komputer. Walaupun diumumkan sebagai calon untuk anugerah "Permainan Peranan Terbaik" dalam Permainan Komputer, penghormatan tersebut diberikan kepada The Elder Scrolls II: Daggerfall. [64]

Legasi sunting

Pada tahun 1998, PC Gamer mengisytiharkannya sebagai permainan komputer ke-42 terbaik yang pernah dikeluarkan, dan editor memanggilnya "pengalaman permainan yang hampir sempurna". Akira Nishitani meletakkannya sebagai nombor 1 dalam senarai peribadinya bagi permainan terhebat sepanjang zaman pada tahun 1997.[65]

Pada tahun 2005, GameSpot memilih Diablo sebagai salah satu "Permainan Terhebat Sepanjang Zaman". Ia diletakkan di No. 20 dalam senarai "100 RPG Teratas Sepanjang Masa" Game Informer.[66][67]

Pengembangan, pelabuhan, keluaran semula sunting

Pek pembangunan yang dihasilkan untuk Diablo ialah Diablo: Hellfire, yang dikeluarkan pada tahun 1997. Pek ini dibangunkan oleh Synergistic Software dan diterbitkan oleh Sierra Entertainment, bukannya oleh pasukan pembangunan dalaman Blizzard North. Ciri-ciri berbilang pemain dalam pek pembangunan ini telah dilumpuhkan dengan versi 1.01. Kandungan tambahan termasuk dua segmen penjara bawah tanah tambahan yang terletak dalam jalan cerita sampingan baru, beberapa item unik dan sifat item ajaib, mantra, dan kelas keempat, Monk. Terdapat juga dua kelas "ujian" yang tidak selesai (Bard dan Barbarian) dan dua misi yang boleh diakses melalui pengubahsuaian fail konfigurasi.

Blizzard menjual hak eksklusif di seluruh dunia untuk membangunkan, menerbitkan, dan mengedarkan versi konsol permainan kepada Electronic Arts pada tahun 1996. Pada tahun 1998, versi PlayStation Diablo telah dikeluarkan, dibangunkan oleh Climax Studios dan diterbitkan oleh Electronic Arts. Permainan ini tidak mempunyai permainan dalam talian, tetapi menampilkan mod koperasi dua pemain.[68] [69] Perbezaan ketara pada versi PC termasuk kesan pencahayaan baharu,[70] sasaran automatik untuk senjata jarak jauh dan mantra, serta pilihan untuk meningkatkan kelajuan permainan. Walaupun permainan PC asal berasaskan kawalan tetikus, ia tidak menyokong PlayStation Mouse. Ia mempunyai pilihan untuk mempelajari cerita melalui narator tanpa perlu mencari buku dalam permainan. Versi PAL Eropah diterjemahkan dan dialih suara ke dalam bahasa Perancis, Jerman, dan Sweden sebagai tambahan kepada bahasa Inggeris asal.[71]

Permainan ini telah dikeluarkan semula bersama Hellfire dalam himpunan tahun 1998 yang dipanggil Diablo + Hellfire. Koleksi Permainan Terbaik Tahun 1998 Blizzard mengandungi salinan Diablo, StarCraft, dan Warcraft II: Tides of Darkness. Antologi Blizzard (2000) mengandungi Diablo, StarCraft, StarCraft: Brood War, dan WarCraft II: Battle.net Edition. Pakej Hadiah Diablo (2000) mengandungi Diablo dan Diablo II, tetapi tanpa sebarang pengembangan. The Diablo: Battle Chest (2001) mengandungi Diablo, Diablo II, dan Diablo II: Lord of Destruction. Edisi kemudian Diablo: Battle Chest turut disertakan dengan panduan strategi untuk Diablo II dan Lord of Destruction, walaupun edisi berikutnya tidak menyertakan permainan asal, sebaliknya menampilkan Diablo II, pengembangannya, dan panduan strategi masing-masing.[72]

Sempena ulang tahun ke-20 Diablo, diumumkan semasa BlizzCon 2016 bahawa Diablo III akan menerima kandungan percuma yang dipanggil "The Darkening of Tristram" yang mencipta semula permainan asal. Tampalan ini merangkumi 16 peringkat penjara bawah tanah, empat bos utama dari versi 1997, penapis grafik khas, dan pergerakan terhad 8 arah seperti permainan asal. Ujian tampalan telah dikeluarkan pada 11 November 2016 di pelayan Public Test Realm.[73] [74]

Pada Mac 2019, Diablo telah dibuat tersedia untuk pembelian di GOG.com, menandakan kali pertama Blizzard merilis permainan tersebut di platform pengedaran digital. Keluaran tersebut menampilkan dua versi permainan: versi asal 1996 dan versi yang menggunakan DirectX baru yang dibangunkan secara dalaman oleh GOG, yang menawarkan pilihan paparan dan grafik tambahan.[75]

Rujukan sunting

Petikan sunting

  1. ^ a b "Company Profile". Blizzard Entertainment. Diarkibkan daripada yang asal pada April 8, 2000.
  2. ^ a b c "Blizzard Entertainment's Diablo In Stores Now" (Siaran akhbar). Irvine, California: Blizzard Entertainment. January 3, 1997. Diarkibkan daripada yang asal pada May 5, 1997.
  3. ^ a b "Diablo Hits 13 Million Games Played Over Battle.Net" (Siaran akhbar). Irvine, California: Blizzard Entertainment. June 25, 1997. Diarkibkan daripada yang asal pada February 25, 1999.
  4. ^ Staff (December 23–29, 1996). "Diablo Goes Gold". PC Gamer US. Diarkibkan daripada yang asal pada October 12, 1997.
  5. ^ Bannister, Paul (December 27, 1996). "News for December 27, 1996". Online Gaming Review. Air Age Publishing. Diarkibkan daripada yang asal pada June 20, 1997.
  6. ^ a b Gable, Gordon (January 6, 1997). "Diablo available now!". CNet. Diarkibkan daripada yang asal pada October 25, 2000.
  7. ^ Bannister, Paul (January 2, 1997). "News for January 2, 1997". Online Gaming Review. Air Age Publishing. Diarkibkan daripada yang asal pada June 20, 1997.
  8. ^ a b Mackovich, Sam (March 26, 2016). "Post-mortem: Ms. Pac-Man, Diablo dissected by their original devs". Ars Technica. Dicapai pada December 11, 2019.
  9. ^ "Sony PlayStation Available Software sorted by Release Date @ www.vidgames.com". 1998-06-11. Diarkibkan daripada yang asal pada June 11, 1998. Dicapai pada 2023-10-04.
  10. ^ Sega Retro, E3 '97 Sega Press release: 1997-06-19: SEGA INSTITUTES FIVE STAR GAMES POLICY
  11. ^ Diablo Game Manual (PDF), Blizzard Entertainment, dicapai pada June 15, 2011
  12. ^ "Diablo Hellfire Tomb of Knowledge - Bard". ladyofthecake.com. Dicapai pada May 16, 2012.
  13. ^ "Download Diablo 1". GameGoldies Review of Diablo. February 3, 2010. Diarkibkan daripada yang asal pada August 1, 2012. Dicapai pada February 3, 2010.
  14. ^ Cain the Elder reveals to the player that his full name is Deckard Cain toward the end of the game. After picking up the Staff of Lazarus from the Vile Stand in dungeon level 15 for the Archbishop Lazarus Quest, the player can talk to Deckard Cain back in town to hear him say, "This does not bode well, for it confirms my darkest fears. While I did not allow myself to believe the ancient legends, I cannot deny them now. Perhaps the time has come to reveal who I am. My true name is Deckard Cain the Elder, and I am the last descendant of an ancient brotherhood that was dedicated to safeguarding the secrets of a timeless evil. An evil that quite obviously has now been released." In a video that was published to YouTube on October 6, 2008, this quote by Deckard Cain starts at the 0:10 mark of the video, and the quote ends at the 0:45 mark of the video. In a different video that was published to YouTube on January 11, 2012, this quote by Deckard Cain starts at the 15:57 mark of the video, and the quote ends at the 16:32 mark of the video.
  15. ^ A video which was published to YouTube on October 6, 2008, shows the ending cinematic of the game. From the 4:11 mark of the video to the 5:22 mark of the video, the ending cinematic shows the hero take out the Soulstone from Diablo and put it in their forehead. From the 5:26 mark of the video to the 6:20 mark of the video, the narrator says, "The Soulstone burns with hellfire as an eerie red glow blurs your vision. Fresh blood flows into your eyes, and you begin to hear the tormented whispers of the damned. You have done what you knew must be done. The essence of Diablo is contained — for now. You pray that you have become strong enough to contain the demon and keep him at bay. Although you have been fortified by your quest, you can still feel him, clawing his way up from the dark recesses of your soul. Fighting to retain control, your thoughts turn toward the ancient mystic lands of the Far East. Perhaps there, beyond the desolate wastes of Aranoch, you will find an answer, or perhaps, salvation."
  16. ^ Grossman, Austin (2013). Postmortems from Game Developer: Insights from the Developers of Unreal Tournament, Black & White, Age of Empire, and Other Top-Selling Games (dalam bahasa Inggeris). CRC Press. m/s. 80. ISBN 9781136064623.
  17. ^ "GameSpot Presents: Eye of the Storm". Diarkibkan daripada yang asal pada 2002-12-03. Dicapai pada 2019-07-23.
  18. ^ Specifically, Barton states, "What is Diablo but an updated Telengard?" Matt Barton (February 23, 2007). "The History of Computer Role-Playing Games Part 1: The Early Years (1980-1983)". Gamasutra. Dicapai pada August 26, 2014.
  19. ^ Loguidice, Bill; Barton, Matt (2012). Vintage Games: An Insider Look at the History of Grand Theft Auto, Super Mario, and the Most Influential Games of All Time (dalam bahasa Inggeris). CRC Press. m/s. 317. ISBN 9781136137587.
  20. ^ Welsh, Oli (29 March 2016). "The moment Diablo - and the action-RPG genre - were born". Eurogamer (dalam bahasa Inggeris).
  21. ^ Hutchinson, Lee (August 18, 2020). "War Stories: Diablo's loot lottery was almost a turn-based affair". Ars Technica. Dicapai pada August 19, 2020.
  22. ^ Saltzman, Marc (December 30, 1998). "Where Have All the Genres Gone?". CNET Gamecenter. Diarkibkan daripada yang asal pada December 6, 2000. Dicapai pada July 23, 2019.
  23. ^ David L. Craddock (October 27, 2012). "Stay Awhile and Listen, Chapter 8: Condor and Blizzard lock horns over Diablo". DM Press. Dicapai pada December 13, 2014.
  24. ^ Goosebumps. "Thread: Jay Wilson responds to David Brevik interview". MMO Champion. Dicapai pada June 22, 2015.
  25. ^ Maragos, Nich (August 1, 2005). "Blizzard Merges Blizzard North Into Blizzard South". Gamasutra. Dicapai pada December 11, 2019.
  26. ^ Brevik, David (March 26, 2016). Diablo: A Classic Game Postmortem. Game Developers Conference. Dicapai pada December 11, 2019.
  27. ^ McCaffrey, Ryan. "Diablo Creator David Brevik Shares Stories from Blizzard's Past - Unfiltered 28". IGN. Dicapai pada 29 December 2022.
  28. ^ Minotti, Mike (December 28, 2016). "Blizzard will celebrate Diablo's 20th anniversary with new goodies in its games". VentureBeat. Dicapai pada December 11, 2019.
  29. ^ "Diablo Now Available on GOG.COM — Diablo III — Blizzard News". News.blizzard.com. 2019-06-06. Dicapai pada 2019-07-23.
  30. ^ "Blizzard Entertainment - 10th Anniversary Feature". Blizzard Entertainment. February 5, 2001. Blizzard North: Condor and Diablo. Diarkibkan daripada yang asal pada April 2, 2002. Dicapai pada July 23, 2019.
  31. ^ Feldman, Curt (June 3, 1997). "Diablo...Stayin' Alive". GameSpot. Diarkibkan daripada yang asal pada February 26, 2000. Dicapai pada July 23, 2019.
  32. ^ Staff (December 17, 1996). "Diablo Demand Skyrockets". Next Generation. Diarkibkan daripada yang asal pada June 6, 1997. Dicapai pada July 23, 2019.
  33. ^ Lee, Helen (May 1, 1997). "PC Data Releases Monthly Numbers". GameSpot. Diarkibkan daripada yang asal pada March 6, 2000. Dicapai pada July 23, 2019.
  34. ^ Staff (August 26, 1997). "Top Selling PC Titles". GameSpot. Diarkibkan daripada yang asal pada March 11, 2000. Dicapai pada July 23, 2019.
  35. ^ Staff (September 12, 1997). "Game Sales on the Rise". GameSpot. Diarkibkan daripada yang asal pada March 7, 2000. Dicapai pada July 23, 2019.
  36. ^ "Blizzard Entertainment's Diablo Remains Number-One Selling Game" (Siaran akhbar). Irvine, California: Blizzard Entertainment. April 8, 1997. Diarkibkan daripada yang asal pada February 10, 1999. Dicapai pada July 23, 2019.
  37. ^ "Diablo Hits 13 Million Games Played Over Battle.Net" (Siaran akhbar). Irvine, California: Blizzard Entertainment. June 25, 1997. Diarkibkan daripada yang asal pada July 4, 1997. Dicapai pada July 23, 2019.
  38. ^ Walter, Barbara (November 28, 1997). "Battle.net Defines Its Success: Interview With Paul Sams". Gamasutra. Diarkibkan daripada yang asal pada May 12, 2012.
  39. ^ Ocampo, Jason (1997). "The Top 20 according to PC Data". Computer Games Strategy Plus. Diarkibkan daripada yang asal pada April 6, 2005. Dicapai pada July 23, 2019.
  40. ^ Ocampo, Jason (January 20, 1998). "December's hottest games". Computer Games Strategy Plus. Diarkibkan daripada yang asal pada May 2, 2005. Dicapai pada July 23, 2019.
  41. ^ Ocampo, Jason (April 21, 1998). "Do the PC Data figures prove lower is better?". Computer Games Strategy Plus. Diarkibkan daripada yang asal pada April 6, 2005. Dicapai pada July 23, 2019.
  42. ^ Ocampo, Jason (May 13, 1998). "The top selling games of April, according to PC Data". Computer Games Strategy Plus. Diarkibkan daripada yang asal pada February 8, 2005. Dicapai pada July 23, 2019.
  43. ^ Ocampo, Jason (August 18, 1998). "SWAT 2 debuts at No. 5". Computer Games Strategy Plus. Diarkibkan daripada yang asal pada April 6, 2005. Dicapai pada July 23, 2019.
  44. ^ Staff (October 27, 1998). "PC Data Hit List for September". GameSpot. Diarkibkan daripada yang asal pada March 9, 2000. Dicapai pada July 23, 2019.
  45. ^ Feldman, Curt (November 13, 1998). "Top-Selling PC Games for October". GameSpot. Diarkibkan daripada yang asal pada April 11, 2000. Dicapai pada July 23, 2019.
  46. ^ Ocampo, Jason (August 17, 1998). "Sales rankings for the first six months of 1998". Computer Games Strategy Plus. Diarkibkan daripada yang asal pada April 6, 2005. Dicapai pada July 23, 2019.
  47. ^ "Uhr TCM Hannover – ein glänzender Event auf der CebitHome" (Siaran akhbar) (dalam bahasa Jerman). Verband der Unterhaltungssoftware Deutschland. August 26, 1998. Diarkibkan daripada yang asal pada July 13, 2000. Dicapai pada July 23, 2019.
  48. ^ "VUD Sales Awards: November 2002" (Siaran akhbar) (dalam bahasa Jerman). Verband der Unterhaltungssoftware Deutschland. Diarkibkan daripada yang asal pada January 10, 2003. Dicapai pada July 23, 2019.
  49. ^ "Diablo II, Sequel To The Number-One Selling Role-Playing Game, Debuts With 3Dfx Support" (Siaran akhbar). London: Blizzard Entertainment. September 8, 1998. Diarkibkan daripada yang asal pada February 18, 1999. Dicapai pada July 23, 2019.
  50. ^ IGN Staff (November 1, 1999). "PC Data Top Games of All Time". IGN. Diarkibkan daripada yang asal pada March 2, 2000. Dicapai pada July 23, 2019.
  51. ^ Desslock (May 11, 2000). "Desslock's Ramblings – RPG Sales Figures". GameSpot. Diarkibkan daripada yang asal pada February 3, 2001.
  52. ^ "Diablo II Goes Gold" (Siaran akhbar). Irvine, California: Blizzard Entertainment. June 7, 2000. Diarkibkan daripada yang asal pada August 16, 2000. Dicapai pada July 23, 2019.
  53. ^ "Diablo II Sells More than 2.75 Million Copies Worldwide" (Siaran akhbar). Irvine, California: Blizzard Entertainment. January 25, 2001. Diarkibkan daripada yang asal pada October 24, 2001. Dicapai pada July 23, 2019.
  54. ^ "Diablo II: Lord of Destruction Goes Gold" (Siaran akhbar). Irvine, California: Blizzard Entertainment. June 21, 2001. Diarkibkan daripada yang asal pada December 1, 2001. Dicapai pada July 23, 2019.
  55. ^ "「DIABLO II」秋葉原で深夜販売決定!". GameSpot (dalam bahasa Jepun). June 29, 2000. Diarkibkan daripada yang asal pada August 16, 2000.
  56. ^ Ward, Trent (January 23, 1997). "Diablo for PC review". GameSpot. Dicapai pada June 7, 2018.
  57. ^ Yans, Cindy (1997). "Diablo". Computer Games Strategy Plus. Diarkibkan daripada yang asal pada July 10, 2003.
  58. ^ Klett, Steve (March 1997). "PC GamePro Review Win 95: Diablo". GamePro. No. 102. IDG. m/s. 56.
  59. ^ Gowan, Michael (February 1999). "Name Your Game; From Goofy to Gory, Macworld Reviews 48 Ways to Play". Macworld. Diarkibkan daripada yang asal pada August 10, 2001.
  60. ^ Dan Elektro (May 1998). "PlayStation ProReview: Diablo". GamePro. No. 116. IDG. m/s. 86.
  61. ^ Staff. "GameSpot 1996 Best & Worst Awards". GameSpot. Diarkibkan daripada yang asal pada December 13, 2000.
  62. ^ Staff (May 1997). "The Computer Gaming World 1997 Premier Awards". Computer Gaming World. No. 154. m/s. 68–70, 72, 74, 76, 78, 80.
  63. ^ Staff (July 1997). "The Computer Game Entertainment Awards 1996". Computer Game Entertainment (1): 54–58.
  64. ^ "Computer Games Strategy Plus announces 1996 Awards". Computer Games Strategy Plus. March 25, 1997. Diarkibkan daripada yang asal pada June 14, 1997. Dicapai pada November 2, 2010.
  65. ^ "100 Best Games of All Time". Electronic Gaming Monthly. No. 100. Ziff Davis. November 1997. m/s. 155.
  66. ^ Game Informer Staff (January 1, 2018). "The Top 100 RPGs Of All Time". Game Informer. Dicapai pada June 2, 2018.
  67. ^ Colayco, Bob (July 1, 2005). "The Greatest Games of All Time - Diablo". GameSpot. CBS Interactive. Diarkibkan daripada yang asal pada October 13, 2014. Dicapai pada July 17, 2015.
  68. ^ "Diablo". Electronic Gaming Monthly. No. 101. Ziff Davis. December 1997. m/s. 89.
  69. ^ Dan Elektro (January 1998). "Sneak Previews: Diablo". GamePro. No. 112. IDG. m/s. 55.
  70. ^ "Diablo: Take a Shot at the Devil". Electronic Gaming Monthly. No. 104. Ziff Davis. March 1998. m/s. 50.
  71. ^ "Sneak Previews: Diablo". GamePro. No. 114. IDG. March 1998. m/s. 62.
  72. ^ "Diablo Battle Chest". Gamespot.com. March 13, 2009. Dicapai pada May 8, 2011.
  73. ^ Schreier, Jason. "Blizzard Is Remaking Diablo Inside Of Diablo III". Kotaku (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada November 4, 2016.
  74. ^ Sanchez, Miranda (November 4, 2016). "The Original Diablo Returns in Diablo 3 Anniversary Patch". IGN (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada November 4, 2016.
  75. ^ Machkovech, Sam (7 March 2019). "Blizzard has handed Diablo 1's keys to GOG, and you can buy it right now". Ars Technica (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 8 March 2019.


Ralat petik: Tag <ref> untuk kumpulan "lower-alpha" ada tetapi tag <references group="lower-alpha"/> yang sepadan tidak disertakan