Road to Ninja: Naruto the Movie

filem anime 2012 oleh Hayato Date

Road to Ninja: Naruto the Movie merupakan sebuah filem animasi Jepun 2012 yang berdasarkan siri manga dan anime oleh Masashi Kishimoto.[1] Ia ditayangkan di Jepun pada 28 Julai 2012.[2][3] Kumpulan Asian Kung-Fu Generation mempersembahkan lagu tema "Sore de wa, Mata Ashita" (Jepun: それでは、また明日, lit. "Baiklah, Kita Berjumpa Lagi").[4] Kedua-dua CD single dan runut bunyi filem itu dikeluarkan pada 25 Julai 2012.[5][6] The first 1.5 million film was given for the Motion Comic: Naruto DVD.[7] Peristiwa filem berlaku di dalam siri di antara episod 219 dan 220, bersama episod 331 sebagai prekuel kepada cerita filem.

Road to Ninja: Naruto the Movie
PengarahHayato Date
PenulisYuka Miyata
Cerita olehMasashi Kishimoto
Dihasilkan olehMakoto Shiraishi
Naoji Hōnokidani
DibintangiJunko Takeuchi
Chie Nakamura
Toshiyuki Morikawa
Emi Shinohara
SinematografiAtsuho Matsumoto
Disunting olehSeiji Morita
Yukie Oikawa
Yuichi Ono
Muzik olehYasuharu Takanashi
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehToho
Tarikh tayangan
  • 28 Julai 2012 (2012-07-28)
Masa tayangan
109 minit
NegaraJepun
BahasaJepun
Pecah panggung¥1.48 bilion (AS$17.9 juta)

Plot sunting

Naruto dan ninja daun mengusir sekumpulan Zetsu Putih yang menyamar sebagai ahli Akatsuki yang jatuh, Naruto berasa sunyi ketika melihat keluarga kawan-kawannya yang kagum, dan kemudian mengetahui Sakura Haruno berbalah dengan ibu bapanya. Apabila Sakura kemudian menggunakan Naruto sebagai alasan untuk mengelakkan ibu bapanya selepas dia mendapat teguran dengan Iruka Umino, kedua-duanya bertemu dengan Tobi yang menundukkan mereka kepada versi Tsukuyomi Tak Terbatas: Limited Tsukuyomi (Jepun: 限定月読, Hepburn: Gentei Tsukuyomi). Naruto dan Sakura berakhir dalam realiti genjutsu yang diisi dengan bertentangan polar masing-masing yang mencerminkan keinginan mereka: iaitu versi Sasuke Uchiha yang menetap di kampung dan ibu bapa Naruto masih hidup sementara Sakura yang Naruto kenali telah mati selama bertahun-tahun. Naruto dan Sakura juga mwngetahui ninja bertopeng yang menyerang jinchuriki yang selepas Skrol Bulan Merah yang Jiraiya mengorbankan hidupnya untuk dihantar kepada Tsunade untuk disimpan sebagai langkah keselamatan.

Walaupun Naruto lebih terfokus untuk kembali kepada realiti mereka sebelum memutuskan untuk bersama keluarganya, Sakura menikmati menjadi anak yatim sehingga dia mula merasa kesepian bersama-sama dengan telatah Sasuke realiti itu. Kampung itu kemudiannya diserang oleh ninja yang bertopeng, didedahkan sebagai sekutu Tobi yang tidak bercorak ketika ia menculik Sakura untuk menebus tebusan untuk Skrol Bulan Merah. Menyadari genjutsu ibubapanya itu tidak seperti dirinya sendiri, Naruto mengambil Skrol Bulan Merah sambil berlari untuk menyelamatkan Sakura dan menyerang ninja bertopeng. Naruto dikalahkan oleh ninja bertopeng dan Sembilan Binatang Bertopengnya, ketika diselamatkan oleh versi Genjutsu Itachi dan Akatsuki. Sementara Akatsuki menghantar Binatang Bertopeng, Naruto bertarung ninja bertopeng yang dinyatakan sebagai rakan sejawatnya di dunia Genjutsu: Menma (Jepun: メンマ). Menma menyerap binatang-binatang bertopeng yang dikalahkan untuk menunjukkan Sembilan Ekor Hitam, dengan Sembilan Ekor berdamai sementara dengan Naruto, untuk mengalahkan rakan sejawatan Menma. Tetapi ini semua dimainkan untuk rancangan Tobi kerana dia memiliki Menma sehingga dia secara peribadi boleh mengeluarkan Sembilan Ekor yang lemah sementara menghilangkan ingatan Naruto sepenuhnya. Sakura menyelamatkan Naruto sebelum Sembilan Ekor diekstraksi dan Naruto secara tidak sengaja memorinya membolehkannya apabila dia mengetahui mengunakan rasengan yang diajar oleh Jiraya dan tepat pada waktunya untuk menyelamatkan Sakura. kemudian dia mengunakan serangan ayahnya yang pernah mengalahkan Tobi apabila munculnya sembilan ekor dan memaksa Tobi keluar dari Menma dan membatalkan Tsukuyomi Terbatasnya. Sekali lagi dalam realiti mereka, selepas memberitahu Tsunade tentang pengalaman mereka, Sakura kembali bersatu dengan ibu bapanya manakala Naruto membuat perubahan dengan Iruka sambil menyedari bahawa dia sudah mempunyai keluarga di kawan-kawannya.

Pelakon suara sunting

Watak Pelakon suara Jepun Pelakon suara Inggeris
Naruto Uzumaki / Menma Junko Takeuchi Maile Flanagan
Sakura Haruno Chie Nakamura Kate Higgins
Minato Namikaze Toshiyuki Morikawa Tony Oliver
Kushina Uzumaki Emi Shinohara Laura Bailey
Tobi Naoya Uchida Neil Kaplan
Hinata Hyuga Nana Mizuki Stephanie Sheh
Rock Lee Yōichi Masukawa Brian Donovan
Neji Hyuga Kōichi Tōchika Steve Staley
Tenten Yukari Tamura Danielle Judovits
Kiba Inuzuka Kōsuke Toriumi Kyle Hebert
Shino Aburame Shinji Kawada Derek Stephen Prince
Shikamaru Nara Showtaro Morikubo Tom Gibis
Choji Akimichi Kentarō Itō Robbie Rist
Ino Yamanaka Ryōka Yuzuki Colleen Villard
Jiraiya Hōchū Ōtsuka David Lodge
Tsunade Masako Katsuki Debi Mae West
Shizune Keiko Nemoto Megan Hollingshead
Sasuke Uchiha Noriaki Sugiyama Yuri Lowenthal
Sai Satoshi Hino Ben Diskin
Kakashi Hatake Kazuhiko Inoue Dave Wittenberg
Might Guy Masashi Ebara Skip Stellrecht
Iruka Umino Toshihiko Seki Quinton Flynn
Choza Akimichi Nobuaki Fukuda Michael Sorich
Inoichi Yamanaka Daiki Nakamura Kyle Hebert
Tsume Inuzuka Seiko Fujiki Mary Elizabeth McGlynn
Kizashi Haruno Yasunori Matsumoto Steven Blum
Mebuki Haruno Kazue Ikura Kate Higgins
Itachi Uchiha Hideo Ishikawa Crispin Freeman
Kisame Hoshigaki Tomoyuki Dan Kirk Thornton
Deidara Katsuhiko Kawamoto Roger Craig Smith
Hidan Masaki Terasoma Chris Edgerly
Kakuzu Takaya Hashi Fred Tatasciore
Zetsu Nobuo Tobita Travis Willingham
Gamabunta Hiroshi Naka Michael Sorich
Gamariki Toshiharu Sakurai Dave Wittenberg
Kurama Tesshō Genda Paul St. Peter

Penerimaan sunting

Pecah panggung sunting

Filem ini kali pertama ditayangkan di Jepun mendapat tempat ketiga dengan pungutan tiket berjumlah AS$3,799,276.[8] Pada 14 Ogos 2012, Yahoo mengumumkan penjualan berjumlah lebih daripada ¥ 1 bilion (AS$12.7 juta) dan kadar itu dijangka menjadi filem terlaris tertinggi daripada Naruto the Movie: Ninja Clash in the Land of Snow (1.37 billion yen/AS$17.4 juta). Masashi Kishimoto melukis Naruto dan Menma untuk memperingati pencapaian filem itu.[9] Road to Ninja menjadi filem tertinggi Naruto yang menghasilkan ¥ 1.46 bilion (AS$18.3 juta) antara tayangannya pada 28 Julai dan 23 September,[7] but it was surpassed by The Last: Naruto the Movie.[10] Pada tahun 2012, filem itu membuat ¥ 1.48 bilion dan menduduki tangga ke-29 di kalangan filem-filem pecah panggung Jepun, termasuk aksi langsung.[11] Di Filipina, filem ini memperoleh sejumlah $123,613.00 (PhP 5,068,627) dalam tempoh 2 minggu.[12]

Media rumah sunting

Filem ini dikeluarkan pada DVD dan Blu-ray pada 25 November 2014.

Rujukan sunting

  1. ^ "Naruto: Road to Ninja Film's Story, Designs Penned by Kishimoto". Anime News Network. March 21, 2012. Dicapai pada March 21, 2012.
  2. ^ Next Naruto Shippūden Film Set for Summer 2012
  3. ^ "Road to Ninja – Naruto the Movie". ElevenArts. Diarkibkan daripada yang asal pada 2014-10-28. Dicapai pada September 23, 2014. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  4. ^ "Asian Kung-Fu Generation to Perform New Naruto Film's Theme". Anime News Network. June 20, 2012. Dicapai pada June 26, 2012.
  5. ^ "Sore de wa, Mata Ashita". Sony Music Japan. Dicapai pada 2012-07-23.
  6. ^ "CD". Aniplex. Dicapai pada July 30, 2012.
  7. ^ a b "Road to Ninja Is Highest Grossing Naruto Film". Anime News Network. Dicapai pada October 23, 2012.
  8. ^ "Japanese Box Office, July 28–29". Anime News Network. Dicapai pada August 21, 2012.
  9. ^ "劇場版『Naruto』公開17日目で10億円突破 シリーズ最高記録へ好発進" (dalam bahasa Japanese). Yahoo. August 14, 2012. Dicapai pada August 14, 2012.CS1 maint: unrecognized language (link)[pautan mati kekal]
  10. ^ ""The Last -Naruto The Movie-" Becomes the Top-Grossing Film in the Franchise". Crunchyroll. January 11, 2015. Dicapai pada January 11, 2015.
  11. ^ "Movies With Box Office Gross Receipts Exceeding 1 Billion Yen". Motion Picture Producers Association of Japan, Inc.
  12. ^ "Road to Ninja: Naruto the Movie earns $91,000 on its 1st week, Bluray and DVD on sale now". Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-03-04. Dicapai pada 2013-12-10. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)

Pautan luar sunting