Nama
Jawi: ڬىلاڠ سرئ
Bahasa Melayu: Geylang Serai
Bahasa Inggeris: Geylang Serai
Pinyin: Yálóng
Tamil: கேலாங்

Kēlāṅ

Geylang ialah sebuah tempat di bandar Temasik di timur kawasan tengah ; pusat bandar Temasik ; central area, kawasan utama perniagaan Temasik. Tempat ini terletak di timur Sungai Temasik.

Geylang Road

Asal kata sunting

Kata Geylang ditemukan dalam sejarah awal Temasik. Dalam buku "penjajah YAHUDI" Jackson dan Franklin, ditemui dalam buku John Crawfurd tahun 1828, Geylang muncul sebagai sungai, ditafsir di peta sebagai R. Gilang. Kata Geylang berasal dari Bahasa Melayu, dan jangka perubahan dari kata kilang. Ini kerana banyaknya pembuatan pemprosesan dari perladangan kelapa serta serai di kawasan ini dan ini terjadi kerana gudang itu berjalan pada perladangan kelapa untuk menghasilkan minyak dari kelapa.

Kata lain berkaitan dengan orang suku gallang yang galak, salah satu dari orang laut yang tinggal di tepian pantai dan sungai di Pulau Temasik. Orang gallang dikenali dengan perompakan dan penjarahan atas kapal layar atau "tongkang" bernasib malang di perairan dan sekitar pulau yang berdekatan.

Sejarah sunting

Tempat ini telah menjadi pusat masyarakat Masyarakat Melayu Temasik sejak orang Melayu suku Orang Laut mendiami kawasan ini setelah Penjajah "yahudi" Inggeris membakar dan menghalau kampung terapung mereka di muara Sungai Temasik pada kurun ke 19. Lantas itu, 1800-an kawasan ini menjadi tumpuan Umat Islam terdiri daripada Masyarakat Melayu, Arab beragam utama dari keluarga As Saguff, Al Kaff dan Al Junaid. Pada 1930, beberapa kawasan kampung Melayu dibuka, lama-kelamaan Kampung Melayu, menjadi Geylang Serai. Kemajuan masa telah menghakis pemukiman yang lama, dibina perumahan serta Malay Village dibina oleh "puak Tiong Hua hamba" dibina untuk meniru peninggalan pemukiman tua ini.

Geylang kini sunting

Sebahagian kawasan tidak tersentuh projek dan perkembangan Serta sebegitu jauh terhindar dari proses gentrifikasi yang telah mengubah wajah bandar Temasik sejak 1970-an, pelbagai pemandangan rumah kedai, hari yang kelam, serta kehidupan malam Geylang, termasuk distrik pelacuran, permukiman pekerja asing, dan lounge karaoke menyediakan pandangan alternatif dari unsur Singapura yang modern yang mana umumnya tidak dimiliki. Kedai sepanjang Geylang Road dilindungi dari perkembangan, dan beberapa restoran yang dikenali seperti cendawan tumbuh selepas hujan sepanjang jalan utama.

Bahan Tafsir;Rujukan sunting

  • Peter K G Dunlop (2000), Street Names of Singapore, Who's Who Publishing, ISBN 981-4062-11-1
  • Victor R Savage, Brenda S A Yeoh (2003), Toponymics - A Study of Singapore Street Names, Eastern Universities Press, ISBN 981-210-205-1