Gyeongbokgung (Hangul경복궁; Hanja景福宮), juga dikenali sebagai Istana Gyeongbokgung atau Istana Gyeongbok, adalah istana utama dinasti Joseon. Dibina pada tahun 1395, ia terletak di utara Seoul, Korea Selatan. Istana yang terbesar daripada Lima Istana Besar yang dibina oleh dinasti Joseon, Gyeongbokgung menjadi tempat persemayaman Raja-raja dinasti Joseon, kerabat-kerabat Raja, serta kerajaan Joseon.

Istana Gyeongbok
경복궁
Gyeongbokgung
Map
Maklumat umum
JenisIstana diraja (dahulu)
Gaya seni bina
Korea
Bandar/pekanDaerah Jongno, Seoul
NegaraKorea Selatan
Koordinat37°34′43″N 126°58′38″E / 37.57861°N 126.97722°E / 37.57861; 126.97722Koordinat: 37°34′43″N 126°58′38″E / 37.57861°N 126.97722°E / 37.57861; 126.97722
Penyewa terkini
Muzium Istana Negara Korea
Muzium Rakyat Kebangsaan
Dibuka pada1395
Nama Korea
Hangul
Hanja
Perumian SemakanGyeongbokgung
McCune–ReischauerKyŏngbokkung

Gyeongbokgung terus menjadi istana utama dinasti Joseon sehingga premis itu dimusnahkan oleh api semasa Perang Imjin (1592-1598) dan ditinggalkan selama dua abad. Walau bagaimanapun, pada abad ke-19, semua 7,700 buah bilik istana kemudian dipulihkan di bawah pimpinan Putera Pangkuan Heungseon semasa pemerintahan Raja Gojong. Sebanyak 500 bangunan telah dipulihkan di tapak lebih daripada 40 hektar itu.[1][2] Prinsip-prinsip seni bina Korea kuno telah dimasukkan ke dalam tradisi dan penampilan istana diraja Joseon.

Pada awal abad ke-20, banyak istana dihancurkan secara sistematik oleh Empayar Jepun. Sejak itu, kompleks istana berdinding secara beransur-ansur dipulihkan kepada bentuk asalnya. Hari ini, istana ini boleh dikatakan sebagai yang paling indah dan mempesonakan daripada semua lima buah istana. Ia juga menempatkan Muzium Istana Negara Korea dan Muzium Rakyat Kebangsaan di dalam kawasan kompleks itu.

Keseluruhan sunting

 
Pemandangan keseluruhan Gyeongbokgung

Gyeongbokgung dibina tiga tahun selepas dinasti Joseon diasaskan dan ia berfungsi sebagai istana utamanya. Dengan Gunung Bugak sebagai latar belakang dan Jalan Enam Kementerian (hari ini Sejongno) di luar Gerbang Gwanghwamun, pintu utama ke istana, Gyeongbokgung terletak di tengah-tengah ibu kota Korea. Ia terus berkembang sebelum dimusnahkan kebanyakannya semasa pencerobohan Jepun pada tahun 1592.

Untuk 273 tahun yang seterusnya, istana-istana itu dibiarkan sehingga dibina semula pada tahun 1867 di bawah pimpinan Putera Pangkuan Heungseon Daewongun. Pemulihan pada skala besar itu selesai dengan 330 buah bangunan dikelompokkan dalam konfigurasi labirin. Di dalam tembok istana adalah Mahligai Luar (oejeon), pejabat untuk raja dan pejabat negeri, dan Court Dalam (naejeon), yang termasuk tempat tinggal untuk keluarga diraja serta taman untuk bersantai. Dalam kawasan yang luasnya terdapat istana-istana lain, besar dan kecil, termasuk Junggung (kediaman Permaisuri) dan Donggung (kediaman Putera Mahkota).

Disebabkan statusnya sebagai simbol kedaulatan negara, Gyeongbokgung telah rosak secara meluas semasa pendudukan Jepun pada awal abad ke-20. Pada tahun 1911, pemilikan tanah di istana dipindahkan ke Gabenor Jeneral. Pada tahun 1915, dengan alasan untuk mengadakan pameran, lebih daripada 90% bangunan tersebut telah dirobohkan. Selepas pameran itu, orang Jepun meratakan apa sahaja yang masih kekal dan membina ibu pejabat jajahan mereka, Bangunan Kerajaan Jeneral (1916-26), di tapak tersebut. Hanya segelintir struktur ikonik yang terselamat, termasuk Balai Singgahsana dan Astaka Gyeonghoeru.

Usaha pemulihan telah berlangsung sejak tahun 1990. Bangunan Kerajaan-Kerajaan telah dibuang pada tahun 1996 dan Gerbang Heungnyemun (2001) dan Gerbang Gwanghwamun (2006-2010) telah dibina semula di lokasi dan bentuk asalnya. Pembinaan semula Mahligai Dalam dan kediaman Putera Mahkota juga telah selesai.

Sejarah sunting


Abad ke-14 — ke-16 sunting

 
Raja Taejo

Gyeongbokgung pada asalnya dibina pada tahun 1394 oleh Raja Taejo, raja pertama dan pengasas Dinasti Joseon, dan namanya dikurniakan oleh seorang menteri kerajaan yang berpengaruh bernama Jeong Do-jeon. Selepas itu, istana terus diperluas semasa pemerintahan Raja Taejong dan Raja Sejong Agung. Ia telah rosak teruk akibat kebakaran pada tahun 1553, dan pemulihan besar-besaran yang mahal telah diperintahkan oleh Raja Myeongjong selesai pada tahun berikutnya.

Walau bagaimanapun, empat dekad kemudian, Istana Gyeongbokgung dibakar ke tanah semasa pencerobohan Jepun di Korea 1592-1598. Istana diraja dipindahkan ke Istana Changdeokgung. Tapak istana Gyeongbokgung diabaikan selama tiga abad seterusnya.[3]

Abad ke-19 sunting

Pada tahun 1867, semasa pemangkuan Daewongun, bangunan istana telah dibina semula dan membentuk kompleks besar-besaran dengan 330 buah bangunan dan 5,792 buah bilik. Berdiri di tanah seluas 4,657,576 kaki persegi (432,703 meter persegi), Gyeongbokgung menjadi simbol ikonik bagi negara Korea dan keluarga diraja Korea. Pada tahun 1895, selepas pembunuhan Maharani Myeongseong oleh agen-agen Jepun, suaminya, Maharaja Gojong, meninggalkan istana. Selepas itu, keluarga diraja Korea tidak pernah kembali lagi ke Gyeongbokgung.[4]

Abad ke-20 dan ke-21 sunting

 
Bangunan Kerajaan Jeneral Jepun berdiri di hadapan Gerbang Geunjeongmun sebelum perobohannya (1995-96)

Pada tahun 1915, ia digunakan sebagai tapak untuk Pameran Industri Joseon dengan bangunan pameran baru yang didirikan di tapak tersebut.[5][6]

Bermula dari 1911, kerajaan penjajah Empayar Jepun secara sistematik menghancurkan semua bangunan dan berbaki 10 buah sahaja semasa pendudukan Jepun di Korea dan menganjurkan pelbagai pameran di Gyeongbokgung. Pada tahun 1926, kerajaan membina Bangunan Kerajaan Jeneral Jepun di hadapan Balai Singgahsana, Geunjeongjeon, untuk melenyapkan simbol dan warisan dinasti Joseon. Gerbang Gwanghwamun, gerbang utama dan selatan Gyeongbokgung, dipindahkan oleh orang Jepun ke timur istana. Pameran seterusnya, Pameran Chosun, menyusul pada tahun 1929.[7]

Istana ini menghadapi kerosakan apabila struktur kayu gerbang Gwanghwamun yang dipindahkan telah dimusnahkan sepenuhnya di tengah-tengah kehancuran Perang Korea.

Bangunan Gyeongbokgung abad ke-19 yang asal yang terselamat dari kedua-dua pemerintahan Jepun Kolonial Korea dan Perang Korea termasuk:

Tinjauan arkeologi moden telah menemui 330 asas bangunan.

Pemulihbaikan sunting

 
Gyeongbokgung kini

Pada tahun 1989, kerajaan Korea Selatan memulakan inisiatif selama 40 tahun untuk membina semula beratus-ratus struktur yang dimusnahkan oleh kerajaan penjajah Empayar Jepun, semasa tempoh penjajahan Kolonial Korea (1910-1945).

Pada tahun 1995, Bangunan Kerajaan Jeneral Jepun, selepas banyak perdebatan kontroversi tentang nasibnya, telah dirobohkan untuk membina semula Gerbang Heungnyemun dan serambinya. Muzium Negara Korea, yang ketika itu terletak di kawasan istana, dipindahkan ke Yongsan-gu pada tahun 2005.

Pada akhir tahun 2009, dianggarkan kira-kira 40 peratus daripada struktur yang berdiri sebelum penjajahan Jepun di Korea telah dipulihkan atau dibina semula.[8] Sebagai sebahagian daripada fasa 5 inisiatif pemulihan Gyeongbokgung, Gwanghwamun, pintu utama ke istana, telah dipulihkan kepada reka bentuk asalnya. Projek pemulihan 20 tahun lagi dirancang oleh kerajaan Korea Selatan untuk memulihkan Gyeongbokgung kepada statusnya yang terdahulu.[9]

Susun atur sunting

 
Gerbang Gwanghwamun (광화문)
 
Gerbang Heungnyemun (흥례문)
 
Gerbang Geunjeongmun (근정문)
 
Astaka Gyeonghoeru (경회루) pada waktu malam

Gerbang Utama Gyeongbokgung sunting

  • Gwanghwamun (광화문, Gerbang Utama dan Selatan)
  • Heungnyemun (흥례문, Gerbang Dalam Kedua)
  • Geunjeongmun (근정문, Gerbang Dalam Ketiga)
  • Sinmumun (신무문, Gerbang Utara)
  • Geonchunmun (건춘문, Gerbang Timur)
  • Yeongchumun (영추문, Gerbang Barat)

Oejeon (외전, Mahligai Luar) sunting

  • Geunjeongmun (근정문, Gerbang Dalam Ketiga)
  • Geunjeongjeon (근정전, Balai Singgahsana)
  • Sajeongjeon (사정전, Pejabat Eksekutif)
  • Sujeongjeon (수정전)
  • Cheonchujeon (천추전)
  • Manchunjeon (만춘전)

Naejeon (내전, Mahligai Dalam) sunting

  • Gangnyeongjeon (강녕전, Ruang Kediaman Raja)
  • Gyotaejeon (교태전, Ruang Kediaman Permaisuri)
  • Jagyeongjeon (자경전, Ruang Kediaman Ratu Bonda)

Donggung (동궁, Istana Putera Mahkota) sunting

  • Jaseondang (자선당, Ruang Kediaman Putera Mahkota dan Puteri Mahkota)
  • Bihyeongak (비현각, Pustaka Putera Mahkota)

Astaka sunting

  • Gyeonghoeru (경회루, Balai Santapan Diraja)
  • Hyangwonjeong (향원정)

Jambatan sunting

  • Yeongjegyo (영제교)

Setelah melewati pintu utama awal (Gerbang Gwanghwamun, 광화문) dan pintu kedua (Gerbang Heungnyemun, 흥례문), pelawat akan melepasi jambatan kecil bernama Yeongjegyo (영제 교). Terletak di bahagian atas terusan tepat di sebelah jambatan adalah beberapa makhluk khayalan yang dikenali sebagai Seosu.

  • Chwihyanggyo (취향교)

Chwihyanggyo pada asalnya terletak di sebelah utara pulau dan merupakan jambatan terpanjang yang dibina sepenuhnya dengan kayu semasa Dinasti Joseon; walau bagaimanapun, ia telah musnah semasa Perang Korea. Jambatan itu telah dibina semula dalam bentuknya sekarang di sebelah selatan pulau itu pada tahun 1953.

Bangunan-bangunan sunting

Gangnyeongjeon sunting

 
Gangnyeongjeon (Ruang Kediaman Raja)

Gangnyeongjeon (Hangul강녕전; Hanja康寧殿), juga dikenali sebagai Balai Gangnyeongjeon, ialah sebuah bangunan yang digunakan sebagai tempat kediaman utama raja.[10] Pertama kali dibina pada tahun 1395, tahun keempat Raja Taejo, bangunan itu mengandungi kamar katil raja.[10] Dimusnahkan semasa pencerobohan Korea di Korea pada tahun 1592, bangunan itu dibina semula ketika Gyeongbokgung dibina semula pada tahun 1867, tetapi ia dibakar semula oleh api besar pada bulan November 1876 dan terpaksa dipulihkan pada tahun 1888 atas arahan perintah Raja Gojong.[4]

Walau bagaimanapun, apabila Huijeongdang dari Istana Changdeokgung terbakar pada tahun 1917, kerajaan Jepun menanggalkan bangunan Gangnyeongjeon dan menggunakan bahan binaannya untuk memulihkan Huijeongdang pada tahun 1920.[10] Gangnyeongjeon yang kini dibina pada tahun 1994, dengan cermat memulihkan bangunan itu ke spesifikasi dan reka bentuk asalnya.

Gangnyeongjeon terdiri daripada koridor dan empat belas bilik segi empat, masing-masing tujuh kamar terletak di sebelah kiri dan kanan bangunan dalam susun atur seperti papan dam. Raja menggunakan ruang tengah sementara pengiring diraja mendiami bilik sebelah untuk melindungi, membantu, dan menerima pesanan. Bangunan itu terletak di atas dasar batu tinggi, dan dek batu atau beranda terletak di hadapan bangunan.

Ciri-ciri bangunan tersebut adalah ketiadaan rabung atap putih yang disebut yongmaru (Hangul용마루) dalam bahasa Korea. Banyak teori yang wujud untuk menjelaskan ketiadaannya, di mana seorang yang terkemuka menyatakan bahawa, memandangkan raja dilambangkan sebagai naga semasa dinasti Joseon, yongmaru, yang mengandungi huruf naga atau yong (龍), tidak boleh berada di atas raja ketika baginda sedang beradu.

Geunjeongjeon sunting

 
Geunjeongjeon (Balai Singgahsana)

Geunjeongjeon (Hangul근정전; Hanja勤政殿), juga dikenali sebagai Balai Geunjeongjeon, adalah balai singgahsana iaitu tempat raja secara rasmi menerima menghadap para pegawai, memberikan titdah pengisytiharan kepentingan negara, dan menyambut utusan dan duta asing semasa dinasti Joseon. Bangunan tersebut telah ditetapkan sebagai Khazanah Negara No. 223 Korea pada 8 Januari 1985.

Geunjeongjeon pada asalnya dibina pada 1395 semasa pemerintahan Raja Taejo, tetapi dibakar pada tahun 1592 ketika orang Jepun menyerang Korea. Bangunan yang sekarang dibina pada tahun 1867 apabila Gyeongbokgung sedang dibina semula. Nama Geunjeongjeon, yang dicipta oleh menteri Jeong Do-jeon, bermaksud "balai tadbir yang teliti".[11]

 
Batu Pangkat

Dibina hampir secara keseluruhannya daripada kayu, Geunjeongjeon terletak di tengah-tengah halaman segi empat besar yang besar, di atas persada batu dua aras. Persada dua aras ini dilapisi dengan balustrasi terperinci dan dihiasi dengan patung-patung haiwan khayalan dan nyata, seperti naga dan phoenix. Halaman batu berturap itu dipenuhi dengan dua baris batu pangkat, yang disebut pumgyeseok (Hangul품계석; Hanja品階石), yang menunjukkan di mana pegawai istana akan berdiri mengikut pangkat mereka. Keseluruhan halaman ini ditutup sepenuhnya oleh serambi kayu.

Geunjeongmun (Hangul근정문; Hanja勤政門), sejajar dan terletak terus ke selatan Geunjeongjeon, adalah pintu utama ke perkarangan istana dan ke Geunjeongjeon. Pintu gerbang itu dibahagikan kepada tiga laluan yang berasingan, dan hanya raja yang dibenarkan berjalan melalui tengah-tengahnya.

Gwanghwamun sunting

Gwanghwamun (Hangul광화문; Hanja光化門) adalah pintu utama Istana Gyeongbokgung.

Gyeonghoeru sunting

 
Gyeonghoeru (Balai Santapan Diraja)

Gyeonghoeru (Hangul경회루; Hanja慶會樓), juga dikenali sebagai Astaka Gyeonghoeru, ialah sebuah balai yang digunakan untuk mengadakan santapan negara yang penting dan istimewa semasa Dinasti Joseon. Ia didaftarkan sebagai Khazanah Negara No. 224 Korea pada 8 Januari 1985.

Gyeonghoeru yang pertama dibina pada tahun 1412, tahun ke-12 pemerintahan Raja Taejong, tetapi dibakar semasa pencerobohan Jepun di Korea pada tahun 1592. Bangunan sekarang ini dibina pada tahun 1867 (tahun ke-4 pemerintahan Raja Gojong) di sebuah pulau yang mempunyai tasik segi empat tepat yang lebarnya 128 meter dan 113 meter persegi.

Dibina hampir secara keseluruhannya dari kayu dan batu, Gyeonghoeru mempunyai bentuk di mana struktur kayu bangunan itu terletak di atas 48 tiang batu besar, dengan tangga kayu menghubungkan tingkat kedua ke tingkat pertama. Perimeter luar Gyeonghoeru disokong oleh tiang persegi sementara tiang dalamnya berbentuk silinder; tiang-tiang tersebut diletakkan sedemikian untuk mewakili idea Yin & Yang. Apabila Gyeonghoeru pada asalnya dibina pada tahun 1412, tiang-tiang batu ini dihiasi dengan patung-patung yang menggambarkan naga yang naik ke langit, tetapi butiran ini tidak diterbitkan semula apabila bangunan itu dibina semula pada abad ke-19. Tiga jambatan batu menghubungkan bangunan itu ke kawasan istana, dan sudut-sudut birai di sekitar pulau itu dihiasi dengan patung-patung yang menggambarkan dua belas binatang Zodiak.

Gyeonghoeru pernah digambarkan pada not wang kertas 10,000 won Korea Selatan (Siri 1983-2002).

Gyotaejeon sunting

 
Gyotaejeon (Ruang Kediaman Permaisuri)

Gyotaejeon (Hangul교태전; Hanja交泰殿), juga dikenali sebagai Balai Gyotaejeon, adalah bangunan yang digunakan sebagai tempat tinggal utama permaisuri semasa Dinasti Joseon.[12] Bangunan ini terletak di belakang Gangnyeongjeon, ruang kediaman raja, dan mengandungi kamar katil untuk ratu. Ia mula dibina pada sekitar tahun 1440, tahun ke-22 Raja Sejong Agung.

Raja Sejong, yang diperhatikan mempunyai kesihatan yang lemah pada penghujung usianya, memutuskan untuk menjalankan tugas eksekutifnya di Gangnyeongjeon, di mana ruang tempat tidurnya terletak, bukannya Sajeongjeon. Disebabkan keputusan ini menyebabkan banyak pegawai kerajaan yang rutin diperlukan untuk melawat dan memasuki Gangnyeongjeon, Raja Sejong telah membuat Gyotaejeon sebagai pertimbangan terhadap isterinya yang juga rahsia permaisuri.[12]

Bangunan itu dibakar pada tahun 1592 apabila orang Jepun menyerang Korea, tetapi dibina semula pada tahun 1867. Walau bagaimanapun, ketika Daejojeon dari Istana Changdeokgung terbakar pada tahun 1917, kerajaan Jepun menganggalkan bangunan ini dan menggunakan semula bahan binaannya untuk memulihkan Daejojeon.[13] Bangunan semasa telah dibina semula pada tahun 1994 mengikut reka bentuk dan spesifikasi asalnya. Bangunan itu, seperti Gangnyeongjeon, tidak mempunyai bumbung teratas yang disebut yongmaru.

Amisan (Hangul아미산; Hanja峨嵋山), sebuah taman terkenal yang dihasilkan dari sebuah bukit buatan, terletak di belakang Gyotaejeon. Empat serombong segi enam, dibina pada tahun 1869 dengan bata jingga dan jubin bumbung hiasan, menghiasi Amisan tanpa memperlihatkan fungsi utilitarian mereka dan merupakan contoh-contoh seni formatif yang dicipta semasa Dinasti Joseon. Serombong itu didaftarkan sebagai Khazanah Negara No. 811 Korea pada 8 Januari 1985.

Hyangwonjeong sunting

 
Hyangwonjeong

Hyangwonjeong (Hangul향원정; Hanja香遠亭), atau Astaka Hyangwonjeong, adalah sebuah astaka segi enam dua tingkat yang dibina sekitar tahun 1873 atas perintah Raja Gojong ketika kediaman Geoncheonggung dibina ke utara di Gyeongbokgung.[14]

Astaka itu dibina di sebuah pulau buatan sebuah tasik yang bernama Hyangwonji (Hangul: 향원지; Hanja: 香 遠 池), dan sebuah jambatan bernama Chwihyanggyo (Hangul취향교; Hanja醉香橋) menghubungkannya ke istana. Nama Hyangwonjeong diterjemahkan secara kasar sebagai "Astaka Semerbak Haruman", sementara Chwihyanggyo adalah "Jambatan Terpalit Haruman".[14]

Jambatan Chwihyanggyo pada asalnya terletak di sebelah utara pulau dan merupakan jambatan terpanjang yang dibina keseluruhannya dengan kayu semasa dinasti Joseon. Walau bagaimanapun, ia telah musnah semasa Perang Korea. Jambatan itu telah dibina semula dalam bentuknya sekarang di sebelah selatan pulau pada tahun 1953, tetapi kini dipindahkan ke lokasi asalnya di sebelah utara. Pembinaan semula itu dijangka siap pada 2019

Jagyeongjeon sunting

 
Jagyeongjeon (Ruang Kediaman Bonda Raja)

Jagyeongjeon (Hangul자경전; Hanja慈慶殿), juga dipanggil Balai Jagyeongjeon, ialah sebuah bangunan yang digunakan sebagai tempat tinggal utama oleh Ratu Sinjeong (Hangul신정왕후; Hanja神貞王后), bonda kepada Raja Heonjong. Pertama kali dibina pada tahun 1865, ia terbakar dua kali tetapi dibina semula pada tahun 1888. Jagyeongjeon ialah satu-satunya kediaman diraja di Gyeongbokgung yang bertahan dalam serangan kerajaan Jepun semasa pendudukan Jepun di Korea.

Serombong Jagyeongjeon dihiasi dengan sepuluh tanda-tanda panjang umur untuk menginginkan kehidupan yang panjang untuk Ratu Bonda, sementara dinding barat kompleks Jagyeongjeon dihiasi dengan rekaan bunga.[15] Bahagian Jagyeongjeon yang menonjol di tenggara, dinamakan Cheongyeollu (Hangul청연루; Hanja清讌樓), direka untuk menyediakan ruang yang lebih sejuk pada musim panas, manakala bahagian barat laut Jagyeongjeon, bernama Bokandang (Hangul복안당; Hanja福安堂), direka untuk musim sejuk. Bahagian timur Jagyeogjeon, yang dinamakan Hyeopgyeongdang (Hangul협경당; Hanja協慶堂) dan dibezakan oleh ketinggian bangunan yang lebih rendah, digunakan oleh pembantu-pembantu Ratu Bonda.

Bangunan dan dinding hiasan didaftarkan sebagai Khazanah Negara No. 809 Korea pada 8 Januari 1985.

Jibokjae sunting

 
Jibokjae (Pustaka Peribadi Diraja)

Jibokjae (Hangul집옥재; Hanja集玉齋), terletak bersebelahan dengan kediaman Geoncheonggung, ialah Balai Pustaka Peribadi dua tingkat yang digunakan oleh aRaja Gojong. Pada tahun 1876, kebakaran besar berlaku di Istana Gyeongbokgung, dan Raja Gojong, untuk tempoh yang singkat, berpindah dan menetap di Istana Changdeokgung. Baginda akhirnya berpindah ke Gyeongbokgung pada tahun 1888, tetapi baginda mengarahkan bangunan Jibokjae yang sedia ada ditanggalkan dan dipindahkab dari Changdeokgung ke lokasi sekarang pada tahun 1891.[16] Namanya, Jibokjae, diterjemahkan secara kasar sebagai "Balai Pengumpulan Batu Jed".

Bangunan ini secara unik menunjukkan pengaruh besar seni bina Cina dan bukan seni bina istana tradisional Korea.[17] Dinding sisinya sepenuhnya dibina daripada bata, kaedah yang biasa digunakan oleh orang Cina kontemporari, dan pembentukan bumbung, tabir dalaman, dan tiang juga menunjukkan pengaruh Cina. Seni bina itu mungkin dimaksudkan untuk memberikan rupa yang eksotik.

Jibokjae diapit oleh Parujeong (Hangul팔우정; Hanja八隅亭), sebuah astaka dua tingkat yang berselang-seli ke kiri dan Hyeopgildang (Hangul협길당; Hanja協吉堂) ke kanan. Parujeong dibina untuk menyimpan buku, sementara Hyeopgildang berkhidmat sebagai sebahagian daripada Jibokjae. Kedua-dua bangunan itu bersambung secara dalaman dengan Jibokjae.[16]

Bohyeondang (Hangul보현당; Hanja寶賢堂) dan Gahoejeong (Hangul가회정; Hanja嘉會亭), bangunan yang juga membentuk kompleks perpustakaan di selatan Jibokjae, dirobohkan oleh kerajaan Jepun pada awal abad ke-20.

Sajeongjeon sunting

 
Sajeongjeon

Sajeongjeon (Hangul사정전; Hanja思政殿), juga dikenali sebagai Balai Sajeongjeon, ialah bangunan yang digunakan sebagai pejabat eksekutif utama oleh raja semasa Dinasti Joseon. Terletak di belakang Balai Geunjeongjeon, raja melaksanakan tugas eksekutifnya dan mengadakan pertemuan dengan penjawat-penjawat pemerintah tertinggi di Sajeongjeon.

Dua bangunan sebelah berasingan, Cheonchujeon (Hangul천추전; Hanja千秋殿) dan Manchunjeon (Hangul만춘전; Hanja萬春殿), di sebelah barat dan timur Sajeongjeon, manakala sementara Sajeongjeon tidak dilengkapi dengan sistem pemanasan, bangunan-bangunan ini dilengkapi dengan Ondol untuk digunakan pada bulan-bulan yang lebih sejuk

Sujeongjeon sunting

 
Sujeongjeon

Sujeongjeon (Hangul수정전; Hanja修政殿), sebuah bangunan yang terletak di selatan Gyeonghoeru, dibina pada tahun 1867 dan digunakan oleh kabinet dinasti Joseon.

Taewonjeon sunting

Taewonjeon (Hangul태원전; Hanja泰元殿), atau Tempat Suci Taewonjeon, adalah kuil nenek moyang yang asalnya dibina pada tahun 1868 untuk menempatkan potret Raja Taejo, pengasas dinasti Joseon, dan melaksanakan upacara kepada leluhur diraja yang telah mangkat. Dimusnahkan sepenuhnya oleh kerajaan Jepun pada awal abad ke-20, kuil itu telah dipulihkan dengan teliti mengikut reka bentuk asalnya pada tahun 2005.

Donggung sunting

 
Donggung

Donggung (Hangul동궁; Hanja東宮), terletak di selatan astaka Hyangwonjeong, ialah tempat tinggal bagi putera mahkota dan pasangan rasminya. Empat bangunan utama kompaun itu ialah Jaseondang dan Bihyeongak, Chunbang (balai kuliah, tempat putera menerima pendidikan persiapan untuk menjadi raja), serta Gyebang (gedung keselamatan).

Pada abad ke-19, bakal Maharaja Sunjong tinggal di kompleks itu. Donggung dibakar musnah semasa pendudukan Jepun. Kerja pemulihan telah dimulakan pada tahun 1999, dan pada kini, hanya Jaseondang dan Bihyeongak telah siap dipulihkan.[18]

Geoncheonggung sunting

 
Geoncheonggung

Geoncheonggung (Hangul건청궁; Hanja乾淸宮), juga dikenali sebagai Kediaman Geoncheonggung, adalah kediaman peribadi diraja yang dibina oleh Raja Gojong di dalam perkarangan istana pada tahun 1873.[19]

Raja Gojong tinggal di Geoncheonggung dari 1888 dan kediaman itu terus berkembang, tetapi pada 8 Oktober 1895, Maharani Myeongseong, isteri Raja Gojong, dibunuh secara kejam oleh ejen Jepun di kediaman itu. Tubuhnya dibakar dan dikebumikan berhampiran kediamannya.

Dihantui oleh pengalaman ngeri dan menyedihkan itu, raja meninggalkan istana pada Januari 1896 dan tidak pernah kembali ke kediamannya. Diroboh sepenuhnya oleh kerajaan Jepun pada tahun 1909, kediaman itu telah dibina semula mengikut reka bentuknya yang lama dan dibuka kepada orang ramai pada tahun 2007.

Kediaman Gabenor-Jeneral (ditanggalkan) sunting

Taman belakang Gyeongbokgung pernah terdapat bahagian utama kediaman Gabenor-Jeneral Jepun, yang dibina pada awal abad ke-20 semasa pendudukan Jepun. Dengan penubuhan Republik Korea pada 1948, Presiden Syngman Rhee menggunakannya sebagai pejabat dan kediamannya. Pada tahun 1993, selepas pentadbiran awam Presiden Kim Young-sam dilancarkan, kediaman Gabenor-Jeneral di kompleks Cheongwadae telah dirobohkan untuk menghapuskan simbol utama penjajahan Jepun.

Pelancongan sunting

Pada tahun 2011, satu tinjauan telah dijalankan oleh Institut Pembangunan Seoul, yang merangkumi 800 orang penduduk dan 103 orang perancang bandar dan arkitek. 39 peratus penduduk mengundi istana ini sebagai lokasi yang paling indah di Seoul, selepas Gunung Namsan dan Sungai Han di tempat teratas.[20]

Acara sunting

Dalam tinjauan pendapat hampir 2,000 orang pelawat asing, yang dijalankan oleh Kerajaan Metropolitan Seoul pada bulan November 2011, menyatakan bahawa memerhatikan pertukaran pengawal di gerbang utama Gwanghwamun adalah aktiviti kegemaran ketiga mereka di Seoul. Pertukaran pengawal diraja itu diadakan di depan pintu utama setiap jam dari pukul 10:00 hingga 15:00.[21]

Pada hari-hari tertentu dari April hingga Oktober, Gyeongbokgung menawarkan sesi 'tontonan malam' khas dari 7 malam hingga 10 malam. 4,500 tiket ditawarkan setiap sesi yang boleh dikhaskan secara dalam talian atau dibeli di lokasi (ID diperlukan). Walau bagaimanapun, tiket di lokasi hanya tersedia untuk warga asing dan warga emas berusia 65 tahun ke atas, yang mana 500 dan 50 tiket diperuntukkan masing-masing. Pada tahun 2019, Gyeongbokgung menganjurkan 71 sesi tontonan malam.[22]

Masuk sunting

 
Lakonan semula pengawal kerajaan Korea di Gyeongbokgung, Seoul, South Korea

Hari ini, Istana Gyeongbokgung dibuka kepada orang ramai dan menempatkan Muzium Rakyat Kebangsaan Korea, Muzium Istana Negara Korea, dan taman-taman tradisional Korea.

Pengangkutan sunting

Pintu masuk Gyeongbokgung terletak di 22 Sajik-no, Jongno-gu. Stesen kereta bawah tanah terdekat adalah

Terdapat rundingan untuk memanjangkan Laluan Shinbundang berhampiran istana termasuk semasa janji kempen 2012 oleh Hong Sa-duk untuk memperluaskan laluan berhampiran Istana Gyeongbok.[23][24]

Bayaran masuk sunting

individu kumpulan
umur 19~64 3,000 won 2,400 won (10 orang atau lebih)
umur 7~18 1,500 won 1,200 won (10 orang atau lebih)
percuma Kanak-kanak (Umur 6 dan ke bawah), Umur 65 dan ke atas

Rabu-bulan terakhir sebulan

Memakai Hanbok

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Gyeongbokgung" (PDF) (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 24 September 2015. Dicapai pada 2014-10-21.
  2. ^ "GYEONGBOKGUNG PALACE". GYEONGBOKGUNG PALACE. Dicapai pada 2018-04-24.
  3. ^ "Introduction to Gyeongbokgung". Gyeongbokgung. 2007. Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-06-14. Dicapai pada 2009-04-27.
  4. ^ a b Kim (김), Changjun (창준). "일제 강점기의 경복궁 (景福宮) 훼손과 복원사업 (Destruction of Gyeongbokgung during the Japanese Occupation of Korea and Reconstruction Enterprise)" (PDF). 문화재관리국 (文化財管理局) (Cultural Heritage Administration of Korea). Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2011-05-30. Dicapai pada 2009-05-02.
  5. ^ Chora 7: Intervals in the Philosophy of Architecture. m/s. 143–144. Unknown parameter |editors= ignored (bantuan)
  6. ^ Hong Kal. Aesthetic Constructions of Korean Nationalism: Spectacle, Politics and History.
  7. ^ Kuitert, Wybe, From Gyeongbok Royal Palace to the Chosun Exposition:A Transformation in Space (PDF), diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2018-12-06, dicapai pada 2018-12-06
  8. ^ "경복궁 흥례문 85년만에 제모습 되찾아". Koreartnet.com. 2001-10-23. Dicapai pada 2012-08-15.
  9. ^ "제 모습 찾아가는 경복궁". munhwa.com. Dicapai pada 2012-08-15.
  10. ^ a b c "강녕전 (Gangnyeongjeon)". 한국의 궁궐 (Korea Palace). 2005. Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-07-22. Dicapai pada 2009-05-02.
  11. ^ "Geunjeongjeon". Gyeongbokgung. 2007. Diarkibkan daripada yang asal pada 2009-04-03. Dicapai pada 2009-04-27.
  12. ^ a b Lee (이), Dongsu (동수) (2006-10-10). "경복궁 (Gyeongbokgung)". Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-10-07. Dicapai pada 2009-05-02.
  13. ^ "교태전 (Gyotaejeon)". 한국의 궁궐 (Korea Palace). 2005. Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-07-22. Dicapai pada 2009-05-02.
  14. ^ a b "Hyangwonjeong". Gyeongbokgung. 2007. Diarkibkan daripada yang asal pada 2009-04-03. Dicapai pada 2009-04-27.
  15. ^ "Jagyeongjeon". Gyeongbokgung. 2007. Diarkibkan daripada yang asal pada 2009-04-03. Dicapai pada 2009-05-02.
  16. ^ a b The Description on the sign near the Jibokjae.
  17. ^ "Jibokjae". Gyeongbokgung. Diarkibkan daripada yang asal pada 2009-04-03. Dicapai pada 2009-05-01.
  18. ^ "Donggung, the Crown Prince's compound". Gyeongbokgung Palace. Diarkibkan daripada yang asal pada 3 Julai 2013. Dicapai pada 13 April 2013.
  19. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan Gang12 tidak disediakan
  20. ^ "Mt. Nam Picked as Seoul's No. 1 Scenic Attraction". Chosun Ilbo. 28 April 2011. Dicapai pada 4 June 2012.
  21. ^ "The 5 Palaces of Seoul". Chosun Ilbo. 24 January 2012. Dicapai pada 23 April 2012.
  22. ^ "「2019년 경복궁 야간 특별관람」 안내". 문화재청 궁능유적본부 경복궁관리소. Dicapai pada 4 November 2019.
  23. ^ Lee, Ji-yoon (March 30, 2012). "Candidates Running In Key Districts of Seoul, Busan" (website). Arirang. Dicapai pada 2012-04-19.
  24. ^ Lee, Ji-yoon (March 29, 2012). "Official Campaigning Begins & Candidates" (website). Arirang. Dicapai pada 2012-04-19.

Bibliografi sunting

  • Hoon, Shin Young (2008). The Royal Palaces of Korea: Six Centuries of Dynastic Grandeur (Hardback). Singapore: Stallion Press. ISBN 978-981-08-0806-8.

Pautan luar sunting