Keju kotej ialah dadih keju segar produk dengan rasa yang lembut.

Tab keju kotej
Keju kotej buatan sendiri
Semangkuk keju kotej

Asal sunting

Istilah "keju kotej" kali pertama diketahui penggunaannya bertarikh kembali ke tahun 1831[1] dan diyakini berasal kerana keju mudah itu biasanya dibuat di dalam kotej atau pondok terletaknya susu yang ditinggalkan selepas membuat mentega.

Pengeluaran sunting

Keju kotej dialirkan, tetapi tidak ditekan, jadi sebahagian whey akan tertinggal dan dadih masih longgar. Dadih biasanya dicuci untuk membuang keasidan, memberikan manis kepada dadih keju. Ia tidak dimatangkan atau diwarnakan. Gaya keju yang berbeza dibuat dari susu dengan tahap lemak berbeza dan dalam persiapan dadih kecil atau dadih besar. Keju kotej yang ditekan menjadi keju hoop, keju petani, keju periuk, atau queso blanco.

Saiz dadih sunting

Saiz dadih ialah saiz ketulan keju kotej. Dua jenis keju kotej utama iaitu keju dadih kecil berasid tinggi dibuat tanpa rennet, dan keju dadih besar berasid rendah dibuat dengan rennet. Rennet ialah enzim kompleks semula jadi yang mempercepatkan proses mengental dan memelihara bentuk dadih itu dari berderai. Menambah rennet memendekkan proses membuat keju, menyebabkan asid lebih rendah dan keju dadih lebih besar, dan mengurangkan jumlah dadih terbuang dengan sisa cecair (whey).[2] Kadang-kadang keju dadih besar dipanggil "gaya ketulan."

Penggunaan sunting

Keju kotej boleh dimakan dalam pelbagai cara yang berbeza dengan sendirinya, dengan buah-buahan dan gula, dengan garam dan lada, dengan puri buah-buahan, pada roti bakar, dengan tomato, dengan granola dan kayu manis, salad, sebagai pencelup, sebagai pengganti untuk mayonis dalam salad tuna atau digunakan sebagai bahan dalam resepi seperti salad jello dan pelbagai pencuci mulut. Keju dengan buah-buahan seperti pear, pic, atau limau mandarin adalah hidangan iringan biasa dalam banyak "masakan rumah" atau menu restoran di Amerika Syarikat. Ia juga digunakan dalam hidangan seperti lasagna di mana ia mengambil tempat ricotta.

Nutrisi sunting

Keju kotej
Nilai pemakanan per 100 g (3.5 oz)
Tenaga 412 kJ (98 kcal)
Karbohidrat 3.38 g
- Gula 2.67 g
Lemak 4.30 g
Protein 11.12 g
Vitamin A setara 37 μg (5%)
- beta-karotena 12 μg (0%)
Kalsium 83 mg (8%)
Besi 0.07 mg (1%)
Magnesium 8 mg (2%)
Fosforus 159 mg (23%)
Kalium 104 mg (2%)
Natrium 364 mg (24%)
Zink 0.40 mg (4%)
Peratusan dianggarkan
menggunakan syor A.S. untuk orang dewasa.
Sumber: nutritiondata.comSumber: USDA Nutrient Database
 
Poster Perang Dunia I menggalakkan rakyat Amerika Syarikat mengambil keju sebagai alternatif untuk produk daging.

Satu hidangan 113-g (4-oz) 4% produk lemak mempunyai kira-kira 120 kalori, 5 g lemak (3 g tepu), 3 g karbohidrat, dan 12 g protein.

Ia juga mengandungi kira-kira 500 mg natrium, 70 mg kalsium, dan 20 mg kolesterol.

Sesetengah pengeluar juga menghasilkan jenis rendah lemak dan tanpa lemak. Jenis bebas lemak yang mempunyai saiz hidangan yang sama mempunyai 80 kalori, 0 g lemak (0 g tepu), 6 g karbohidrat, dan 14 g protein.

Keju kotej adalah popular di kalangan pendiet dan beberapa pengamal makanan kesihatan. Ia adalah makanan kegemaran di kalangan pembina badan, pelari, perenang dan angkat berat kerana kandungan kasein proteinnya tinggi (protein yang tahan lama) dan rendah lemak. Wanita hamil dinasihatkan bahawa keju kotej selamat untuk dimakan, sedangkan beberapa keju produk tidak disarankan ketika kehamilan.[3]

Lihat juga sunting

  • Pemulauan keju kotej, boikot pengguna pada 2011 di Israel terhadap kenaikan harga makanan
  • Faisselle, keju Perancis, sama seperti keju kotej
  • Fromage blanc, keju Perancis lembut
  • Mascarpone, keju Itali dibuat daripada krim, beku dengan asid sitrik atau asetik
  • Chhena, keju India keju, sama seperti keju
  • Ricotta, keju dadih Itali
  • Quark, keju dan dadih Eropah
  • Queso fresco, keju lembut Sepanyol dan Amerika Latin
  • Cottage Double, sebuah produk oleh Breakstone yang mengandungi keju kotej dan pelbagai buah-buahan

Rujukan sunting

  1. ^ "Definition of cottage". Online Etymology Dictionary. Dicapai pada 2008-10-11.
  2. ^ "Making Cottage Cheese at Home". United States Department of Agriculture Home and Garden Bulletin Number 129. 1975. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2014-12-23. Dicapai pada 2007-07-22.
  3. ^ "Eating cheese during pregnancy". Dicapai pada 2009-10-18.

Pautan luar sunting