Antiseptik (daripada Yunaniἀντί anti, "menentang"[1] dan σηπτικός sēptikos, "putrefaktif"[2]) ialah bahan antimikrob yang digunakan untuk tisu hidup/kulit untuk mengurangkan kemungkinan jangkitan, sepsis, atau pembinasaan. Antiseptik umumnya dibezakan daripada antibiotik oleh keupayaannya untuk memusnahkan bakteria dengan selamat di dalam badan, dan dari kuman, yang memusnahkan mikroorganisma yang terdapat pada objek tidak hidup.[3]

Beberapa antiseptik ialah kuman benar, mampu memusnahkan mikrob (racun bakeria), manakala yang lain adalah bakteriostatik dan hanya mencegah atau menghalang pertumbuhan mereka.[4]

Antibakteria termasuk antiseptik yang mempunyai keupayaan terbukti bertindak terhadap bakteria. Mikrobik yang memusnahkan zarah virus dipanggil viricides atau antiviral. Ubat antikulat, juga dikenali sebagai antimikotik, ialah racun kulat farmaseutikal yang digunakan untuk merawat dan mencegah mikosis (jangkitan kulat).

Keberkesanan sunting

Keberkesanan antiseptik dalam membunuh mikroorganisma bergantung pada beberapa faktor, seperti kepekatan dan jangka masa pendedahan. Kepekatan memudahkan penyerapan komponen antiseptik. Dalam kepekatan pendek, beberapa antiseptik menghalang fungsi biokimia membran bakteria, tetapi tidak membunuh bakteria. Apabila kepekatan antiseptik tinggi, komponen antiseptik menembusi sel dan mengganggu fungsi normal sel, termasuk menghambat biosintesis (pengeluaran) makromolekul dan pengendapan protein intraselular dan asid nukleik (DNA atau RNA). Pendedahan antiseptik yang lebih lama dengan lebih banyak kerosakan pada sel mikroorganisma daripada lurus.[5][6]

Tindakan sunting

Pertumbuhan bakteria memerlukan medium nutrien, kelembapan, oksigen (jika bakteria bersifat aerobik), serta suhu yang sesuai. Keadaan ini telah dipelajari melalui pengalaman pengawetan makanan dan amalan lama membalsemkan orang mati, yang dicirikan oleh penggunaan antiseptik sistematik yang paling awal diketahui. Sebelum konsep mikroba dibentuk, banyak perhatian diberikan kepada pencegahan reput: menentukan jumlah agen yang harus digunakan untuk mencegah pembentukan nanah dan reput. Walau bagaimanapun, kerana kurangnya pemahaman yang dikembangkan mengenai teori mikroba, kaedah ini tidak tepat, dan hari ini antiseptik dinilai untuk kesannya terhadap budaya murni mikroba tertentu dan bentuk vegetatif dan spora mereka. Hari ini, larutan fenol berair dengan kekuatan tetap tertentu digunakan sebagai standard yang dibandingkan dengan antiseptik lain.

Penggunaan antiseptik dalam perubatan sunting

Penggunaan teknik pembedahan antiseptik secara meluas mengikuti penerbitan Prinsip Antiseptik Joseph Lister dalam Praktik Pembedahan pada tahun 1867 , yang diilhami oleh "teori kerosakan mikrob" Louis Pasteur . Pada tahun 1865 , dia yakin akan sifat antiseptik asid karbol, yang pada tahun 1860 mulai digunakan oleh ahli farmasi Paris Lemmer, menggunakan pembalut dengan penyelesaiannya dalam rawatan patah terbuka. Pada tahun 1867, artikel Lister "Mengenai kaedah baru untuk mengubati patah tulang dan abses dengan komen mengenai penyebab suppuration" diterbitkan. Ia menggariskan asas kaedah antiseptik yang dicadangkannya. Lister memasukkan sejarah pembedahan sebagai pengasas antiseptik, mencipta cara holistik, multikomponen pertama untuk melawan jangkitan.

Kaedah Lister termasuk pembalut multilayer (lapisan sutera yang diresapi dengan larutan asid karbol 5% diaplikasikan pada luka, 8 lapisan kain kasa yang diresapi dengan larutan rosin yang sama diaplikasikan di atasnya, semuanya ditutup dengan kain getah dan dibalut dengan pembalut yang diresapi oleh asid karbol). rawatan tangan, alat, pembalut dan jahitan, bidang operasi - penyelesaian 2-3%, pensterilan udara di bilik operasi (menggunakan "Spray" khas sebelum dan semasa campur tangan).

Di Rusia, petugas memperkenalkan antiseptik dilakukan oleh sejumlah pakar bedah terkemuka, termasuk NV Sklifosovsky , KK Reyer, SP Kolomina, PP Pelekhin (pengarang artikel pertama mengenai antiseptik di Rusia), I. I. Burtsev (pakar bedah pertama di Rusia yang menerbitkan hasil aplikasi sendiri kaedah antiseptik pada tahun 1870), LL Levshin, NI Studensky, NA Velyaminov, MI Pirogov .

Antiseptik Lister, selain penyokong, mempunyai banyak lawan yang bersemangat. Ini disebabkan oleh fakta bahawa asid karbonik mempunyai kesan toksik dan memburukkan yang ketara pada tisu pesakit dan tangan pakar bedah (ditambah penyemburan larutan asid karbolik di udara bilik operasi), yang menyebabkan beberapa pakar bedah meragui nilai kaedah ini.

Dua puluh lima tahun kemudian, kaedah antiseptik Lister digantikan dengan kaedah baru, aseptik . Hasil penggunaannya sangat mengagumkan sehingga ada panggilan untuk meninggalkan antiseptik dan pengecualian antiseptik dari latihan pembedahan. Walau bagaimanapun, tidak mungkin dilakukan tanpa pembedahan.

Kerana kejayaan kimia untuk rawatan luka purulen dan proses menular, sejumlah antiseptik baru telah dicadangkan, jauh lebih toksik pada tisu dan tubuh pesakit daripada asid karbol. Bahan serupa digunakan untuk merawat instrumen pembedahan dan objek yang mengelilingi pesakit. Oleh itu, secara beransur-ansur, asepsis berkait rapat dengan antiseptik, sekarang tanpa kesatuan kedua-dua disiplin ini, pembedahan tidak dapat difikirkan. Senjata pakar bedah juga merangkumi pelbagai produk biologi (antiseptik biologi)

Penggunaan antiseptik bukan perubatan sunting

Antiseptik mendapati penggunaannya dalam industri makanan. Khususnya, banyak bahan pengawet berdasarkan sifat antiseptik yang menghalang perkembangan mikroflora dalam makanan dalam tin. Contohnya, etilena oksida digunakan baik untuk membasmi kuman peralatan perubatan (saat ini sensitif terhadap panas) dan sebagai sebahagian daripada "gas pisang" (campuran argon, biasanya dengan kandungan etilena oksida 10-20 peratus). Gas pisang digunakan untuk "mengawetkan" buah segar, tanpa mengubah khasiatnya.

Cat dan varnis dengan sifat antiseptik digunakan dalam pembinaan untuk melindungi bahan kayu dari mikroflora saprofit.

Antiseptik kayu membantu melindungi kayu daripada reput, acuan, kebiruan, serangga, kelembapan, api dan pembakaran, memelihara kayu gergaji segar untuk tempoh pengangkutan. Antiseptik adalah bahagian pencuci yang digunakan di rumah, di katering, perusahaan perindustrian dan institusi lain.

Antiseptik tangan adalah pembasmi kuman untuk kebersihan, seperti yang berasaskan alkohol. Jenis pembasmi kuman ini digunakan dalam kehidupan seharian dan di tempat kerja untuk mencegah penularan mikroorganisma patogen, serta mematuhi peraturan asas kebersihan tangan di tempat awam.

Antiseptik digunakan semasa seks selamat untuk mencegah penyakit kelamin . Penggunaan antiseptik mengurangkan dengan ketara, tetapi tidak sepenuhnya menghilangkan risiko penyakit kelamin.[7][8][9]

Perubatan sunting

 
Joseph Lister

Pengenalan kaedah pembedahan antiseptik secara meluas dimulakan dengan penerbitan makalah Antiseptic Principle of the Practice of Surgery pada tahun 1867 oleh Joseph Lister, yang diilhamkan oleh teori kuman pembusukan Louis Pasteur. Dalam makalah ini, Lister menganjurkan penggunaan asid karbol (fenol) sebagai kaedah memastikan bahawa sebarang kuman yang ada terbunuh. Sebilangan karya ini dinantikan oleh:

  • Doktor Yunani kuno Galen (sekitar 130-200) dan Hippocrates (sekitar 400 SM) dan tablet tanah liat Sumeria yang berasal dari 2150 SM yang menganjurkan penggunaan teknik yang serupa.[10]
  • Ahli bedah abad pertengahan Hugh dari Lucca, Theoderic of Servia, dan muridnya Henri de Mondeville menentang pendapat Galen bahawa nanah adalah penting untuk penyembuhan, yang telah menyebabkan pakar bedah kuno dan abad pertengahan membiarkan nanah tetap luka. Mereka menganjurkan pengeringan dan membersihkan tepi luka dengan wain, membalut luka setelah menjahit, jika perlu dan membiarkannya berpakaian selama sepuluh hari, merendamnya dalam wain hangat selama ini, sebelum mengubahnya. Teori-teori mereka ditentang oleh Galenist Guy de Chauliac dan yang lain yang dilatih dalam tradisi klasik.[11]
  • Oliver Wendell Holmes, Sr., yang menerbitkan The Contagiousness of Puerperal Fever pada tahun 1843
  • Florence Nightingale, yang memberikan sumbangan besar dalam laporan Suruhanjaya Diraja mengenai Kesihatan Tentera Darat (1856–1857), berdasarkan karya sebelumnya
  • Ignaz Semmelweis, yang menerbitkan karyanya The Cause, Concept and Prophylaxis of Childbed Fever pada tahun 1861, meringkaskan eksperimen dan pemerhatian sejak tahun 1847.[12]

Jenis-jenis sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Liddell, Henry George; Scott, Robert. "ἀντί". A Greek-English Lexicon. Perseus perseus.tufts.edu. Diarkibkan daripada yang asal pada 10 October 2012. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan); Italic or bold markup not allowed in: |publisher= (bantuan)
  2. ^ Liddell, Henry George; Scott, Robert. "σηπτικός". A Greek-English Lexicon. Perseus perseus.tufts.edu. Diarkibkan daripada yang asal pada 10 October 2012. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan); Italic or bold markup not allowed in: |publisher= (bantuan)
  3. ^ McDonnell, Gerald; Russell, A. Denver (January 1999). "Antiseptics and Disinfectants: Activity, Action, and Resistance". Clinical Microbiology Reviews. 12 (1): 147–79. doi:10.1128/CMR.12.1.147. PMC 88911. PMID 9880479.
  4. ^   Satu atau lebih ayat sebelumnya menggabungkan dan menterjemah teks dari penerbitan sekarang di domain awamChisholm, Hugh, penyunting (1911). "Antiseptics". Encyclopædia Britannica (dalam bahasa Inggeris). 2 (ed. ke-11). Cambridge University Press. m/s. 146. This source provides a summary of antiseptic techniques as understood at the time.
  5. ^ Block SS. 2001. Disinfection, Sterilization, and Preservation 5th Edition. USA: Lippincott Williams & Wilkins.
  6. ^ Franklin TJ, Snow GA. 2005. Biochemistry and Molecular Biology of Antimicrobial Drug Action 6th Edition. New York: Springer Science & Business Media Inc.
  7. ^ Короткі поради з безпечного сексу — контрацепція.
  8. ^ "ЯК УНИКНУТИ НАСЛІДКІВ НЕЗАХИЩЕНОГО СЕКСУ: ПОРАДИ ФАХІВЦІВ". Diarkibkan daripada yang asal pada 8 лютий 2016. Dicapai pada 28 липень 2015. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan); Check date values in: |accessdate= dan |archivedate= (bantuan)
  9. ^ Екстрена профілактика статевих інфекцій
  10. ^ Eming SA, Krieg T, Davidson JM (2007). "Inflammation in wound repair: molecular and cellular mechanisms". J. Invest. Dermatol. 127 (3): 514–25. doi:10.1038/sj.jid.5700701. PMID 17299434.
  11. ^ Eming SA, Krieg T, Davidson JM (2007). "Inflammation in wound repair: molecular and cellular mechanisms". J. Invest. Dermatol. 127 (3): 514–25. doi:10.1038/sj.jid.5700701. PMID 17299434.
  12. ^ Best M, Neuhauser D (2004). "Ignaz Semmelweis and the birth of infection control". Qual Saf Health Care. 13 (3): 233–4. doi:10.1136/qhc.13.3.233. PMC 1743827. PMID 15175497.

Pautan luar sunting