Jerebu Malaysia 2005

Jerebu akibat "kawasan panas" (zon dengan tahap suhu yang tinggi seperti yang dilihat melalui imej satelit) di Malaysia dan Indonesia. Asap dari kebakaran hutan di pulau Sumatera di Indonesia dikenal pasti sebagai punca utama. Petani kerap membakar belukar dan hutan untuk membersihkan tanah semasa musim kering untuk tujuan pertanian, tetapi ini telah jerebu teruk melanda Malaysia sejak jerebu 1997.

Asap menyelubungi bandar Kuala Lumpur.

Pada 10 Ogos 2005, kualiti udara di ibu negara Malaysia Kuala Lumpur begitu miskin bahawa pegawai-pegawai kesihatan menasihatkan rakyat untuk tinggal di rumah dengan pintu ditutup. Sesetengah sekolah ditutup untuk menjaga anak-anak daripada terdedah kepada jerebu.

Darurat di Pelabuhan Kelang dan Kuala Lumpur sunting

Pada 11 Ogos 2005 darurat telah diumumkan untuk pelabuhan ke-12 terbesar di dunia, Pelabuhan Klang dan daerah Kuala Selangor selepas pencemaran udara di sana mencapai tahap berbahaya (ditakrifkan sebagai nilai yang lebih besar daripada 500 pada Indeks Pencemaran Udara atau IPU). Ini adalah kali pertama darurat telah dikenakan di Malaysia sejak jerebu pada September 1997, apabila Sarawak telah diletakkan dalam keadaan kecemasan kerana sebab-sebab yang sama.

Keadaan darurat di kedua-dua kawasan yang terjejas bermakna sekolah, pegawai kerajaan, pelabuhan, dan pejabat ditutup. Kedai membawa barangan keperluan, bagaimanapun, seperti pasar raya dan farmasi tetap dibuka.

Selepas tahap IPU menurun kepada tahap yang boleh diterima, darurat itu ditarik balik pada 13 Ogos.

Resolusi sunting

13 Ogos 2005, kualiti udara dan jarak penglihatan kembali normal di Kuala Lumpur, kerana jerebu berpindah ke utara ke negeri-negeri Perlis, Kedah dan Pulau Pinang, menurut bacaan IPU Jabatan Alam Sekitar (JAS) Diarkibkan 2005-08-14 di Wayback Machine. Pada 16 Ogos, kualiti udara di seluruh Malaysia telah kembali normal mengikut statistik JAS[pautan mati kekal], kerana jerebu ditiup lagi ke arah utara ke Thailand.

Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur tidak terjejas dalam tempoh yang berjerebu tetapi penerbangan untuk bukan ILS dilengkapi pesawat dari lapangan terbang Subang digantung sehingga keadaan dibersihkan pada 13 Ogos.

Operasi pembenihan awan menggunakan TUDM C-130 telah digunakan di seluruh Malaysia, walaupun jerebu telah bergerak ke utara Malaysia ke Thailand dan Kemboja.

Menteri Alam Sekitar Malaysia, Adenan Satem, dan Menteri Komoditi, Peter Chin, bertemu dengan menteri perhutanan Indonesia dan pegawai-pegawai dari kementerian alam sekitar di Medan. Malaysia menghantar 125 anggota bomba manakala Australia telah menghantar 12 pakar kebakaran untuk melawan anggaran Indonesia lebih daripada seribu hutan dan belukar kebakaran (anggaran dicapai dengan mengira titik panas yang lebih besar daripada 1 km pada imej satelit, contoh seperti imej yang ditunjukkan di bawah).

Negara-negara lain berjanji bantuan kepada Indonesia, termasuk tawaran dari Singapura pesawat untuk pembenihan awan. Jepun, Korea Selatan, Thailand juga menawarkan bantuan.

Pada 22 Ogos, Malaysia meneruskan operasi pembenihan awan untuk meliputi Indonesia, seperti yang diminta oleh Indonesia.

Jerebu muncul kembali pada 11 September[1]

 
Kepadatan asap pada 10 Ogos 2005

Bacaan IPU sunting

Bacaan Indeks Pencemaran Udara (IPU) telah dikeluarkan buat pertama kalinya oleh kerajaan Malaysia sejak 1997. Bacaan terkini didapati di 51 laman yang dipantau secara automatik dan berterusan menerusi laman web Diarkibkan 2005-08-15 di Wayback Machine. Jabatan Alam Sekitar.

Berikut ialah bacaan IPU yang dicatatkan recorded semasa bermulanya jerebu pada 10 Ogos 2005 (rujuk kepada Rencana berkaitan di New Straits Times):

Rujukan sunting

Bacaan lanjut sunting

Pautan luar sunting