Madu (Jawi: مادو; pinjaman Sanskrit: मधु madhu[1]) ialah sejenis manisan semula jadi dihasilkan oleh lebah jenis tertentu[2][3] (genus Apis) hasil pengambilan nektar bunga ketika spesies-spesies lebah ini menjalankan pendebungaan.

Sebalang madu dengan alat kayu penitisnya.

Kepelbagaian madu terhasil sering menjadi rujukan dan jenis madu yang dipungut oleh penternak madu serta kegunaan oleh manusia. Madu yang terhasil boleh dibezakan bukan sahaja daripada jenis serangga yang menghasilkannya malah juga sumber nektar yang dipungut. Pelbagai jenis dan gred madu berada di pasaran. Madu juga digunakan dalam berbagai jenis perubatan tradisional bagi merawat penyakit. Madu Bunga Habbatus Sauda merupakan antara madu yang memiliki rasa yang sangat sedap dan unik.

Kajian debunga dan spora dalam madu mentah (melissopalinologi) dapat menentukan jenis sumber flora (bunga) madu tersebut dipungut.[4] Oleh kerana lebah membawa cas elektrostatik, dan boleh menarik zarah-zarah, teknik melissopalinologi yang sama boleh digunakan untuk bidang kajian alam sekitar mengenai zarah radioaktif, debu atau pencemaran partikel bebas.[5][6]

Penghasilan sunting

 
Seekor lebah madu

Lebah madu menukarkan nektarR kepada madu melalui proses regurgitasi, dan menyimpan ia sebagai sumber makanan[7] utama dalam indung-indung berlilin sarang mereka lazimnya ketika sumber makanan mengurang atau pada cuaca melampau misalnya pada musim dingin. Secara umum ada tiga jenis lebah dalam satu sarang:

  • Seekor ratu
  • Beberapa lebah jantan - sebagai pasangan mengawan dengan lebah yang dipilih sebagai calon "ratu" baru
  • Ribuan lebah betina pekerja.[8] - beribuan lebah tetasan telur lebah ratu yang dikhususkan mengurus larva, mengumpulkan nektar yang akan dibuat menjadi madu, serta mencari nektar.

Amalan ternakan lebah menggalakkan penghasilan lebihan madu di sarang atau rumah tersendiri agar lebihan madu tersebut boleh dituai dari koloni.

Lebah secara umum (genus Apis) memiliki kurang lebih 20,000 spesies, namun hanya beberapa spesies lebah antara lain A. mellifera, A. andreniformis, A. cerana, A. dorsata dan beberapa spesies lainnya yang diketahui dapat menghasilkan madu. A. dorsata yang bertaburan di Asia (termasuk kawasan subtropika dan tropika seperti Indonesia, Filipina, India, Nepal[9]) diketahui paling bagus memproduksi madu;[9] lebah ini hanya membuat sarang satu lapis yang menggantung di dahan pohon, lelangit atau siling binaan terbuka, atau di tebing jurang[9], namun spesies ini belum bisa dibudidayakan atau dijinakkan untuk dibiakkan dalam kandang tertutup.[9] Dengan sarang berukuran 2 x 2 m lebah ini bisa menghasilkan 20 kg madu untuk setiap sarang.[9]

Komposisi sunting

Madu mendapat rasa manis daripada fruktosa monosakarida dan glukosa. Ia mempunyai rasa manis hampir sama dengan gula kasar.[10][11] Ia mempunyai sifat kimia yang menarik sesuai untuk pembuatan roti, dan satu rasa tersendiri yang membuatkan sesetengah orang menyukainya berbanding gula dan pemanis yang lain.[11] Kebanyakan mikroorganisma tidak hidup dan membesar dalam madu kerana kurangnya aktiviti air iaitu 0.6 dalamnya.[12] Namun, madu kadang-kala terkandung endospora dorman bakteria Clostridium botulinum, iaitu berbahaya kepada bayi, kerana endospora itu boleh menukarkan bakteria penghasil racun dalam perut bayi tersebut, seterusnya menyebabkan sakit dan mungkin membawa kepada kematian.[13]

Penggunaan madu dalam sejarah manusia sudah berlaku sejak dahulu kala lagi. Ia digunakan dalam pelbagai jenis makanan dan minuman sebagai pemanis dan (bahan) perisa. Ia juga tersebut dalam kitab al-Quran[14], kitab suci agama Islam, dan sebagai simbol kepada sesetengah masyarakat.

[15]


Kawalan mutu sunting

Piawaian antarabangsa sunting

Dari banyaknya produk-produk primer maupun sekunder dari madu, sehingga diperlukannya standar nasional maupun internasional untuk menjamin mutu madu yang digunakan. Sudah terdapat standar Internasional madu yang dikeluarkan oleh Codex Alimentarius Standard. Beberapa parameter mutu dari madu antara lain adalah kadar air, kontaminan, kadar gula, kadar senyawa tak larut air, kadar abu, tingkat keasaman (pH), aktivitas diastase, kadar hidroksimetilfurfural (HMF), dan konduktivitas listrik.[16]

Kualitas madu yang baik adalah madu yang tidak terdapat kandungan air tinggi. Beberapa kontaminan yang pada madu antara lain logam berat, dan residu pestisida harus kurang dari batas maksimal yang diperbolehkan. Selain itu kadar HMF tidak boleh lebih dari 40 mg/kg yang menandakan bahwa bila madu sudah disimpan lama atau disimpan kurang baik, kadar HMF nya akan meningkat. Secara umum, madu yang baik adalah madu yang kadar airnya kurang dari 21%, memiliki tahap tindak balas diastase diatas 3 dan kandungan HMF dibawah 40 mg/kg.[17]

Kajian metabolomik sunting

Penelitian terhadap madu penting untuk dilaksanakan dengan objektif meningkatkan mutu maupun kuantitas dari madu yang dihasilkan. Antara analisis yang telah dilakukan adalah analisis metabolomik. Salah satu kebolehan analisis metabolomik ialah pengesanan sumber geografi sesuatu bahan biologi melalui profil metabolit [18]. Analisis metabolomik keatas madu telah mendapati madu daripada tempat asal (origin) mempunyai profil metabolit yang berbeza. Profil metabolit yang berbeza menunjukkan khasiat madu mungkin berbeza mengikut tempat asalanya.[19]. Selain itu penelitian berbasis metabolomik pada lebah juga dapat digunakan untuk mengklasifikasikan spesies lebah yang juga merupakan faktor penentu jenis madu yang dihasilkan[20].

Selain kajian metabolomik pada lebah, penyelidikan juga telah dilakukan ke atas tanaman penghasil nektar yang biasanya digunakan oleh lebah untuk menghasilkan madu[21]. Penyelidikan mikroflora pada usus lebah juga dapat memberikan maklumat lanjut mengenai mutu madu yang dapat dihasilkan[22].

Khasiat sunting

Nutrisi sunting

Madu adalah campuran dari gula dan sebatian lainnya. Sehubungan dengan karbohidrat, madu terutama fruktosa (sekitar 38,5%) dan glukosa (sekitar 31,0%),[23] sehingga mirip dengan sirup gula sintetis diproduksi semula yang disukat sekitar 48% fruktosa, glukosa 47%, dan sukrosa 5%. Karbohidrat madu yang tersisa termasuk maltosa, sukrosa, dan karbohidrat kompleks lainnya. Seperti semua pemanis bergizi yang lain, madu sebagian besar mengandung gula dan hanya mengandung sedikit jumlah vitamin atau mineral.[24][25]

Analisis kandungan senyawa yang tefrdapat pada madu secara umum:[26]

Kekentalan atau kelikatan madu adalah sekitar 1,36 kilogram per liter. (Atau sama dengan 36% lebih kental daripada air).[27]

Madu juga mengandung sejumlah kecil dari beberapa sebatian bermanfaat sebagai antioksidan, termasuk chrysin, pinobanksin, vitamin C, katalase, dan pinocembrin.[28][29] Komposisi spesifik dari sejumlah madu tergantung pada bunga yang tersedia untuk lebah yang menghasilkan madu.[24]

Ciri lain sunting

Kajian mendapati madu mampu menjadi agen yang mampu membunuh bakteria.[30] Ini kerana ketika lebah menyimpan madu dalam perut, akan terhasil satu protein digelar defensin-1 yang bertindak membunuh bakteria.[31] Ia mampu merencat pertumbuhan bakteria dan ini membolehkan madu dijadikan sebagai agen perawat luka menggantikan bahan kimia seperti iodin.[32] Kajian pembalutan madu (honey dressing) ke atas luka pesakit diabetes juga mendapati tiada perbezaan signifikan dengan cara pembalutan biasa menggunakan iodin.[33] Ini menunjukkan pembalutan madu sesuai untuk dijadikan alternatif selain menggunakan cara dresing konvesional. Madu juga dapat memulihkan luka dengan cepat.[34][35][36] Di dalam Al Quran telah tertulis madu boleh menyembuh pelbagai penyakit[14].

Mutu madu sunting

 
Hanya 23% madu yang dijual di tepi jalan Malaysia didapati tulen.[37]

Amat sukar untuk mengenal pasti ketulenan sesuatu madu di pasaran kerana madu berbeza kandungan air di dalamnya bagi setiap kawasan di dunia ini terutamanya madu Eropah dan madu Asia. Madu Eropah dikatakan lebih pekat berbanding madu Asia terutamanya dari Malaysia kerana faktor cuaca di mana Malaysia menerima taburan hujan lebih banyak berbanding di Eropah.[perlu rujukan] Namun begitu, terdapat beberapa cara mudah untuk mengenalpasti sama ada sesuatu madu itu tulen atau tidak (seperti dalam gambar rajah).[38] Pengguna dinasihatkan membeli madu daripada pembekal madu yang boleh dipercayai sahaja agar tidak tertipu.

Terdapat pelbagai kes yang melaporkan penjualan madu palsu di Malaysia.[39] Modus operandi yang digunakan oleh pembekal palsu ialah dengan menggunakan orang Asli sebagai penjual madu di tepian jalan-jalan kampung dan lebuh raya.

Madu dari pohon getah sunting

Di Malaysia, terdapat potensi mendapatkan madu dari pohon getah.[40]

Lihat juga sunting

Bacaan lanjut sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "madhu". Sanskrit Dictionary for Spoken Sanskrit. Dicapai pada 8 April 2020.
  2. ^ Crane E (1990). "Honey from honeybees and other insects". Ethology Ecology & Evolution. 3 (sup1): 100–105. doi:10.1080/03949370.1991.10721919.
  3. ^ Grüter, Christoph (2020). Stingless Bees: Their Behaviour, Ecology and Evolution. Fascinating Life Sciences. Springer New York. doi:10.1007/978-3-030-60090-7. ISBN 978-3-030-60089-1. S2CID 227250633.
  4. ^ Vaughn M. Bryant, Jr. (2001). "Pollen Contents of Honey". CAP Newsletter 24 (1): 10–24.
  5. ^ Mercuri AM, Porrini C. (1991). "Melissopalynological analysis applied to air pollution studies in urban areas of Modena and Reggio Emilia (Italy)". Aerobiologia 7 (1): 38–48. DOI:10.1007/BF02450016.
  6. ^ Tonelli D, Gattavecchia E, Ghini S, Porrini C, Celli G, Mercuri AM. (1990). "Honey bees and their products as indicators of environmental radioactive pollution". Journal of Radioanalytical and Nuclear Chemistry 141 (2): 427–436. DOI:10.1007/BF02035809.
  7. ^ National Honey Board. "Honey and Bees." Diarkibkan 2010-07-23 di Wayback Machine Last accessed 10 January 2010.
  8. ^ Val Whitmyre. "The Plight of the Honeybees." Diarkibkan 2007-03-04 di Wayback Machine University of California. Retrieved 14 April 2007.
  9. ^ a b c d e www. madu hutan.com/informasi/lebah hutan(dilihat tanggal 3 Mei 2011)
  10. ^ National Honey Board. "Carbohydrates and the Sweetness of Honey" Diarkibkan 2011-07-01 di Wayback Machine. Capaian 15 Julai 2012.
  11. ^ a b Oregon State University. "What is the relative sweetness of different sugars and sugar substitutes?" Diarkibkan 2012-11-01 di Wayback Machine. Capaian 15 Julai 2012.
  12. ^ Lansing Prescott, John P. Harley, Donald A. Klein (1999). Microbiology. Boston: WCB/McGraw-Hill. ISBN 0-697-35439-3.
  13. ^ Shapiro, Roger L.; Hatheway,, Charles; Swerdflow,, David L. (1998). "Botulism in the United States: A Clinical and Epidemiologic Review". Annals of Internal Medicine 129 (3): 221–8. DOI:10.1059/0003-4819-129-3-199808010-00011. PMID 9696731.
  14. ^ a b al-Quran (16:69)
  15. ^ Tonelli D, Gattavecchia E, Ghini S, Porrini C, Celli G, Mercuri AM. (1990). "Honey bees and their products as indicators of environmental radioactive pollution". Journal of Radioanalytical and Nuclear Chemistry 141 (2): 427–436. DOI:10.1007/BF02035809.
  16. ^ Saranraj, P., Sivasakthi, S., & Feliciano, G. (2016). Pharmacology of Honey: A Review. Advances In Biological Research, 10(4), 271-289. doi: 10.5829/idosi.abr.2016.10.4.104104
  17. ^ Bogdanov, S., Lüllmann, C., Martin, P., von der Ohe, W., Russmann, H., & Vorwohl, G. et al. (1999). Honey quality and international regulatory standards: review by the International Honey Commission. Bee World, 80(2), 61-69. doi: 10.1080/0005772x.1999.11099428
  18. ^ [1]Putri, S. P., Ikram, M. M. M., Sato, A., Dahlan, H. A., Rahmawati, D., Ohto, Y., & Fukusaki, E. (2022). Application of gas chromatography-mass spectrometry-based metabolomics in food science and technology. Journal of Bioscience and Bioengineering.
  19. ^ Li, Y., Jin, Y., Yang, S., Zhang, W., Zhang, J., & Zhao, W. et al. (2017). Strategy for comparative untargeted metabolomics reveals honey markers of different floral and geographic origins using ultrahigh-performance liquid chromatography-hybrid quadrupole-orbitrap mass spectrometry. Journal Of Chromatography A, 1499, 78-89. doi: 10.1016/j.chroma.2017.03.071
  20. ^ Razali, M., Zainal, Z., Maulidiani, M., Shaari, K., Zamri, Z., & Mohd Idrus, M. et al. (2018). Classification of Raw Stingless Bee Honeys by Bee Species Origins Using the NMR- and LC-MS-Based Metabolomics Approach. Molecules, 23(9), 2160. doi: 10.3390/molecules23092160
  21. ^ Arathi, H., Bjostad, L., & Bernklau, E. (2018). Metabolomic analysis of pollen from honey bee hives and from canola flowers. Metabolomics, 14(6). doi: 10.1007/s11306-018-1381-5
  22. ^ Kešnerová, L., Mars, R., Ellegaard, K., Troilo, M., Sauer, U., & Engel, P. (2017). Disentangling metabolic functions of bacteria in the honey bee gut. PLOS Biology, 15(12), e2003467. doi: 10.1371/journal.pbio.2003467
  23. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan NHB carbs2 tidak disediakan
  24. ^ a b Questions Most Frequently Asked About Sugar (PDF). American Sugar Alliance.
  25. ^ USDA Nutrient Data Laboratory "Honey." Last accessed 24 August 2007.
  26. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan Comp tidak disediakan
  27. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan :2 tidak disediakan
  28. ^ Martos I, Ferreres F, Tomás-Barberán F (2000). "Identification of flavonoid markers for the botanical origin of Eucalyptus honey". J Agric Food Chem. 48 (5): 1498–502. doi:10.1021/jf991166q. PMID 10820049.CS1 maint: multiple names: authors list (link)
  29. ^ Gheldof N, Wang X, Engeseth N (2002). "Identification and quantification of antioxidant components of honeys from various floral sources". J Agric Food Chem. 50 (21): 5870–7. doi:10.1021/jf0256135. PMID 12358452.CS1 maint: multiple names: authors list (link)
  30. ^ Ainul Hafiza A.H., Yusof N., and Maimon A., (2005) Potential of Malaysian Local Honey as an Antibacterial Agent (Potensi Madu Tempatan Malaysia sebagai Agen AntiBakteria) Diarkibkan 2013-10-05 di Wayback Machine. Sains Malaysiana , 34 (1). pp. 17-20. ISSN 01266039
  31. ^ Kwakman PH, te Velde AA, de Boer L, Speijer D, Vandenbroucke-Grauls CM, Zaat SA. (2010) How honey kills bacteria. FASEB J. 24(7):2576-82.
  32. ^ Nuriza bt. Tumin, and Arsyiah N. bt. Halim A., and Shahjahan, M., and Noor Izani N.J., and Sattar,Munavvar A., and Abdul Hye Khan, and Mohsin S.S.J., (2005) Antibacterial Activity Of Local Malaysian Honey Diarkibkan 2011-09-11 di Wayback Machine. Malaysian Journal of Pharmaceutical Sciences, 3 (2). pp. 1-10. ISSN 16575-7319
  33. ^ Shukrimi A., and Sulaiman A.R., and Halim A.Y., and Azril A., (2008) A Comparative Study between Honey and Povidone Iodine as Dressing Solution for Wagner Type II Diabetic Foot Ulcers Diarkibkan 2013-10-05 di Wayback Machine. Medical Journal of Malaysia, 63 (1). pp. 44-46. ISSN 0300-5283
  34. ^ Fathihah B., and Mahmood A.A., and Sidik K., and Salmah I/, (2005) The Antiulcer and Cytoprotective Effects of Ageratum Conyzoides - Honey Combination in Rats Diarkibkan 2013-10-05 di Wayback Machine. Journal of the University of Malaya Medical Centre (JUMMEC), 8 (1). pp. 28-32. ISSN 1823-7339
  35. ^ Nur Jannah M.H., and Mahmood A.A., and Sidik K., and Salmah I., (2006) Cytoprotective effects of honey in combination with aqueous and ethanol extracts from chromolaena odorata L.(Eupatorium Odoratum L.) in rats Diarkibkan 2013-10-04 di Wayback Machine. Journal of the University of Malaya Medical Centre (JUMMEC), 9 (1). pp. 7-13. ISSN 1823-7339
  36. ^ Tan , M.K.; Hasan Adli , D.S.; Tumiran , M.A.; Abdulla , M.A.; Yusoff , K.M. (2012) The efficacy of Gelam Honey dressing towards excisional wound healing. Evidence-based Complementary and Alternative Medicine. Division of Biohealth Science, Institute of Biological Sciences, Faculty of Science, University of Malaya.
  37. ^ __. (2010) InfoTani: Teknologi Pemeliharaan lebah madu. Jabatan Pertanian Malaysia.
  38. ^ R. Krell. (1996) Value-added Products from Beekeeping. Quality control. Food and Agriculture Organization of the United Nations. Bulletin no. 124
  39. ^ __. (2008) Orang Asli Digunakan Untuk Jual Madu Tiruan Diarkibkan 2012-11-16 di Wayback Machine. Bernama. Capaian 15 Julai 2012
  40. ^ Robert Wazeka (1987). Urban forestry: Cities, trees and people; Honey from rubber. International journal of the forestry and food industries. Unasylva - No. 155 vol 39

Pautan luar sunting