Masjid Cheng Ho, secara rasmi Al Islam Muhammad Cheng Hoo Sriwijaya Palembang Masjid, adalah masjid khusus untuk orang-orang Cina Muslim yang terletak di Jakabaring Palembang, Sumatera Selatan, Indonesia . Nama masjid adalah untuk menghormati Laksamana Cina Islam yang terkenal, Zheng He . Masjid ini diasaskan oleh inisiatif penatua, penasihat, pentadbir Persatuan Islam Cina Indonesia (PITI) Sumatera Selatan, serta pemimpin masyarakat Cina di sekitar Palembang. Sebelum ini, masjid itu dipimpin oleh imam terkenal, Ustadz Choirul Rizal, yang telah menghafal 30 juz' dari al-Quran. Ustadz Miftah yang berkhidmat sebagai imam hari ini, juga seorang hafiz.[1][2]

Masjid Cheng Ho
Masjid Cheng Hoo Sriwijaya Palembang
Info asas
LokasiPalembang, Sumatra Selatan, Indonesia
AgamaIslam
NegaraIndonesia
Penerangan seni bina
Jenis seni binaMasjid
Gaya seni binaCina
Disiapkan pada2006
Kos pembinaan150 juta rupiah

Masjid ini dibina dengan gabungan unsur seni bina dari kepulauan Cina, Melayu, dan Indonesia, lengkap dengan bahagian tertentu masjid seperti kediaman imam dan pagar sekitarnya. Masjid ini juga berfungsi sebagai tempat pembelajaran pendidikan Islam yang bebas. Pembinaan masjid bermula dengan meletakkan batu pertama pada tahun 2003, dan berakhir dengan perasmian pada tahun 2006. Tanah itu adalah pemberian dari pemerintah setempat, dan belanjaan awal pembangunan itu sekitar 150 juta rupiah, yang dikumpulkan oleh masyarakat PITI. Masjid Cheng Ho dianggap sebagai bukti kepelbagaian budaya dan ruang untuk menyatakan identiti-Cina dan Islam-dalam konteks masyarakat Indonesia.

Sejarah sunting

 
Laksamana Zheng He (Cheng Ho)

Kota Palembang, di mana masjid itu ada, tidak dipisahkan dari kehadiran Laksamana Zheng He. Semasa pelayarannya di seluruh dunia, beliau telah dihentikan oleh Palembang selama empat kali.

Pedagang dari China, selain pedagang dari Arab dan sekitarnya, memainkan peranan besar dalam penyebaran Islam di Indonesia, terutama di kawasan pesisir Palembang. Admiral Zheng dianggap berkaitan dengan sejarah antara China dan Indonesia. Beliau mengetuai armada termasuk kapal sebanyak 62 dan 27,800 askar, yang berlayar dari pelabuhan lama di Palembang. Pada tahun 1407, kota Palembang di bawah pemerintahan Sriwijaya telah meminta bantuan kepada armada Cina di Asia Tenggara untuk membersihkan perompak Cina Hokkien yang mengganggu keselamatan. Menjawab permintaan itu, armada Admiral Zheng menangkap pemimpin lanun Chen Tsu Ji dan membawanya ke Beijing . Sejak itu, Admiral Zheng telah membentuk komuniti Cina Islam di kota Palembang yang telah wujud sejak itu, dan ia telah didiami ramai orang Cina. Semasa perjalanan Zheng He antara 1405 dan 1433, beliau telah melawat Palembang empat kali. Kali pertama adalah pada tahun 1407, ketika armadanya datang ke Palembang untuk membersihkan lanun yang dipimpin oleh Chen Tsui Ji. Lawatan lain adalah pada 1413-1415, 1421-1422, dan 1431-1433.[3]

Seni bina sunting

Masjid ini mempunyai dua tingkat dan dapat menampung kira-kira 600 jemaah. Ia mempunyai reka bentuk seni bina yang unik, yang menggabungkan unsur budaya tempatan Palembang dengan seni bina Cina dan Arab. Masjid ini dibina di atas 5,000 meter persegi tanah di kompleks perumahan kelas menengah. Menara - menara di kedua-dua belah masjid diilhamkan oleh pagoda Cina, dan dicat dengan warna merah dan hijau jed.

Fungsi sunting

Fungsi masjid adalah lebih daripada tempat ibadat. Masjid ini menjadi tuan rumah pelbagai aktiviti agama dan sivik, dan menjadi destinasi pelancongan, menarik pengunjung dari seluruh dunia. Masjid ini telah digunakan sejak Ogos 2008. Tidak ada halangan yang memisahkan jemaah lelaki dan wanita di dalam masjid. Bilik doa lelaki ada di lantai pertama dan bilik doa wanita berada di tingkat dua. Dilampirkan ke masjid adalah kediaman kecil untuk imam, pejabat pentadbiran, perpustakaan, dan bilik serba guna.

Rujukan sunting

  1. ^ (Indonesia) Masjid Cheng Ho Paduan Budaya China. Lintas Berita. Retrieved July 17, 2017.
  2. ^ (Indonesia) Tempat Ibadah di Palembang Masjid Muhammad Cheng Ho. Diarkibkan 2010-11-19 di Wayback Machine Palemabangbox. Retrieved July 17, 2017.
  3. ^ (Indonesia) Muljana, Slamet (2005). Runtuhnya kerajaan Hindu-Jawa dan timbulnya negara-negara Islam di Nusantara. PT LKiS Pelangi Aksara. m/s. 61. ISBN 9798451163.