Soekarno: Indonesia Merdeka

filem Indonesia

Soekarno: Indonesia Merdeka merupakan filem biografi Indonesia 2013 arahan Hanung Bramantyo dan ditulis oleh Ben Sihombing. Filem ini menceritakan kisah kehidupan Sukarno, presiden pertama Indonesia. Sukarno, yang dilahirkan dengan nama "Kusno", merupakan salah satu tokoh utama yang memainkan peranan penting dalam perjuangan kemerdekaan Indonesia dari penjajahan Belanda. Ia dibintangi oleh Ario Bayu sebagai Sukarno.

Soekarno: Indonesia Merdeka
PengarahHanung Bramantyo
PenulisBen Sihombing
Dihasilkan olehRaam Punjabi
DibintangiArio Bayu
Lukman Sardi
Maudy Koesnaedi
Mathias Muchus
Sujiwo Tejo
Tika Bravani
Ferry Salim
Emir Mahira
Agus Kuncoro
SinematografiFaozan Rizal
Syarikat
penerbitan
  • Dapur Film
  • MVP Pictures
Diedarkan olehMVP Pictures
Tarikh tayangan
  • 11 Disember 2013 (2013-12-11)
NegaraIndonesia
BahasaIndonesia

Pada 13 Disember 2013, Mahkamah Pengurusan Perniagaan Jakarta Pusat (PTUN) menyetujui permintaan yang dibuat oleh salah seorang anak perempuan Sukarno, Rachmawati Sukarnoputri, untuk menghentikan keluaran filem itu. Beberapa pengkritik filem telah mengkritik filem itu kerana terlalu dikomersialkan dan mengambil kebebasan dalam penggambaran peristiwa dan watak sejarah.[1] Walau bagaimanapun, pada 7 Januari 2014, PTUN memutuskan untuk membatalkan keputusan terdahulu dan membenarkan filem itu ditayangkan.[2]

Filem itu dipilih sebagai penyertaan Indonesia untuk Filem Bahasa Asing Terbaik di Anugerah Akademi ke-87, tetapi tidak dicalonkan.[3][4]

Plot sunting

Soekarno: Indonesia Merdeka berdasarkan daripada kehidupan Sukarno yang merangkumi masa dari masa kecilnya hingga Pengisytiharan Kemerdekaan Republik Indonesia bersejarah. Pada tahun 1931, kerajaan Hindia Timur Belanda di Pulau Jawa menangkap Sukarno, seorang nasionalis muda yang bercita-cita ingin membebaskan Indonesia dari penjajahan Belanda. Beliau kemudian ditempatkan di Penjara Banceuy di Bandung, Indonesia. Sukarno mencari jalan untuk melawan dengan menyampaikan ucapan pertahanannya yang terkenal "Indonesia Menggugat!" dalam sidangnya di Mahkamah Bandung Laâraad.

Pelakon sunting

Kontroversi sunting

Pada September 2013, anak perempuan Sukarno, Rachmawati Soekarnoputri, berkata bahawa beliau merasa dikhianati oleh studio penerbita MVP Pictures dan menentang keluaran penerbitan filem dalam bentuk semasa. Beliau menginginkan pelakon Anjasmara untuk memegang watak Sukarno dalam filem itu, tetapi pengarah, Hanung Bramantyo, bertegas dengan pemilihan Ario Bayu.[5] Walau bagaimanapun, Rachmawati merasakan bahawa Ario tidak memenuhi harapannya dalam melakonan peranan bapanya. Beliau juga mengadu bahawa tidak dibenarkan memberi arahan atau memberikan maklum balas mengenai persembahan Ario dan tafsiran mengenai gerak isyarat dan sikap yang menunjukkan watak utama, sesuatu yang beliau rasa perlu untuk memegang peranan bapanya dengan lebih baik. Pada 23 September 2013, pertikaian itu muncul dengan pemimpin Rachmawati yang melaporkan Hanung Bramantyo kepada pihak polis mengenai dakwaan fitnah. Pada masa yang sama, Hanung menyatakan secara terbuka bahawa dia percaya motif Rachmawati untuk pertikaian awam dengannya semata-mata untuk mendapatkan publisiti dan populariti untuk dirinya sendiri.[6] Keluaran filem terus berlaku meskipun terdapat pertikaian. Di pihaknya, pengarah percaya bahawa filem tersebut tepat pada masanya. "Saya akan terus menayangkan Sokarno kerana tidak ada yang salah dengan filem itu," katanya pada September 2013.[7] Beliau mengatakan bahawa Rachmawati hanya mempunyai hak untuk memberikan nasihatnya tetapi tidak membuat sebarang keputusan sebenar mengenai filem itu sendiri. Beliau juga berkata perkara-perkara mengenai pembuatan filem adalah hak mutlak pengarah.[8]

Rujukan sunting

  1. ^ "Baru Diputar Dua Hari, Master Soekarno Disita Pengadilan". December 13, 2013. Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-12-08. Dicapai pada 2017-12-05.
  2. ^ "Gugatan Rachmawati Soal Film Soekarno Ditolak Pengadilan". January 8, 2014.
  3. ^ "83 Countries In Competition For 2014 Foreign Language Film Oscar". AMPAS. Dicapai pada 10 October 2014.
  4. ^ "Oscar Attracts Best Foreign Language Film Submissions From a Record 83 Countries". Hollywood Reporter. Dicapai pada 10 October 2014.
  5. ^ Suhendra, Ichsan (September 14, 2013). "Rachmawati Tolak Film Soekarno: Indonesia Merdeka". Kompas. Dicapai pada November 4, 2013.
  6. ^ Rudi, Alsadad (September 23, 2013). "Hanung Dilaporkan ke Polisi oleh Rachmawati". Kompas. Dicapai pada November 4, 2013.
  7. ^ Tarigan, Mitra (September 21, 2013). "Movie Director Continues to Screen Soekarno Despite Protest". Tempo. Dicapai pada November 4, 2013.
  8. ^ Bramantyo, Hanung. "Klarifikasi Kontroversi Film Soekarno". Diarkibkan daripada yang asal pada 2019-03-24. Dicapai pada November 4, 2013.

Pautan luar sunting