Tandu (Jawi: تندو) atau pelangkin (Jawi: ڤلڠکين‎) ialah sejenis kenderaan tanpa roda dibawa tenaga buruh untuk mengangkut manusia. Ia paling asasnya mungkin berbentuk kerusi terbuka atau tempat tidur berutup dibawa oleh dua orang atau lebih pembawa yang memikul.

Gambar dua orang memikul pelangki di Magelang, Jawa

Peristilahan sunting

Perkataan pelangkin berasal dari bahasa Sanskrit पर्यङ्क paryaṅka "tempat katil, ranjang" melalui serapan bahasa Jawa kuno palangki,[1] ia sering juga dieja sebagai pelangki (Jawi: ڤلڠکي‎) atau pelangking (Jawi: ڤلڠکيڠ‎).

Tandu adakala dibezakan dari pelangkin dari bilangan orang yang memikul angkutan tersebut, di mana sebuah tandu dikira hanya dipikul dua orang setiap seorang di depan dan belakang sahaja.[2]

Rupa sunting

Suatu tandu ringkas terdiri daripada anduh yang terpasang sepanjang kayu atau diregangkan di dalam bingkai. Kayu atau bingkai dipikul di bahu seorang di depan dan seorang di belakang. Ada juga tandu yang dipasangkan daripada mengikat tiang kayu pada kerusi rotan ringkas berpayung seperti yang ada di Pergunungan Huangshan.

Tandu yang lebih besar seperti yang dipunyai sultan, raja atau puteri mungkin menyerupai bilik kecil beratap (kap, Jawi: کڤ‎)[3] dan bertirai (keraki atau kereki, Jawi: كراكي، كريكي‎)[4] dilengkapi bantal untuk diduduk atau dibaringkan; pelangkin besar ini dibawa oleh di atas pelantar dipikul di bahu oleh sekurang-kurangnya dua orang di depan dan di belakang menggunakan kuk kayu yang melalui pendakap terpasang di dua-dua belah sisi tempat duduk. Jenis yang paling besar dan berat akan dibawa oleh binatang penarik.

Pemikulan pelangkin adakalanya ditemani seorang khadam yang yang membawa oboryang menerangi pada waktu malam.[5]

Zaman dahulu sunting

Semasa zaman Firaun Mesir dan banyak wilayah oriental seperti India dan China, penguasa dan dewa (dalam bentuk berhala seperti Krishna) sering diangkut di atas tandu di khalayak ramai, lazimnya dalam perarakan, seperti semasa upacara kebesaran atau perayaan agama.

Petunjuk bagaimana membina Tabut Perjanjian dalam Kitab Keluaran juga menyerupai tandu.

Di Rom Kuno, tandu yang disebut lectica atau "sella" sering membawa anggota keluarga maharaja, serta orang kenamaan dan anggota elit kaya lain, apabila mereka tidak menunggang kuda.

Di Gereja Katolik, Paus dibawa dengan cara yang sama di atas Sedia gestatoria, yang kemudian diganti oleh Popemobile.

Kelaziman sunting

Benua kecil India sunting

 
Kerusi sedan tertutup dibawa oleh lapan atau sembilan lelaki, memakai pakaian putih dengan selempang dan serban berwarna
 
Tandu buatan kampung di Varanasi, kk. 1895
 
Perkhidmatan Doli di Sabarimala


Pelangki mempunyai pelbagai jenis ukuran dan kemegahan. Yang paling kecil dan paling ringkas, sebuah bingkai yang digantung oleh empat penjuru dari batang buluh dan ditanggung oleh dua pembawa, disebut doli.[6][7] Pelangki yang lebih besar ialah kotak kayu segi empat tepat lapan kaki panjang, empat kaki lebar, dan empat kaki tinggi, dengan bukaan di kedua-dua sisinya ditutup dengan tirai atau penutup. Bahagian dalamannya dilengkapi dengan tempat tidur dan bantal. Hiasan menggambarkan status sosial pengembara. Pelangki yang paling berhias mempunyai cat lakuer dan bentuk hiasan atas gangsa di hujung batang. Reka bentuk merangkumi dedaunan, haiwan, dan corak geometri.[8]

Ibn Batutta menggambarkannya "dibawa oleh lapan lelaki dalam dua kali empat, yang berehat dan dibawa secara bergiliran. Di kota selalu ada beberapa orang yang berdiri di bazar dan di pintu sultan dan di pintu lain untuk disewa." Yang untuk "wanita ditutup dengan tirai sutera."[9]

Diangkut oleh pelangki memang menyenangkan.[8] Memiliki sebuah pelangki dan mempunyai kakitangan membawanya adalah kemewahan yang berpatutan walaupun bagi pegawai rendah Syarikat Hindia Timur. Bimbang bahawa kelebihan ini menyebabkan pengabaian perniagaan, pada tahun 1758 Mahkamah Pengarah syarikat itu melarang para pegawai juniornya membeli dan menyimpan pelangki.[6][10] Juga pada zaman Inggeris di India, dolis berfungsi sebagai ambulans tentera, digunakan untuk membawa yang cedera dari medan perang.[7]

Penggunaan pelangki moden hanya terhad pada majlis-majlis istiadat. Sebuah doli biasanya membawa pengantin perempuan dalam perkahwinan tradisional,[11] dan mereka mungkin digunakan untuk membawa gambar agama dalam perarakan Hindu.[12]

China sunting

 
Kerusi sedan awam di Hong Kong, kk. 1870

Di Han China, golongan elit mengembara di tempat duduk buluh ringan yang disokong di punggung pengangkut seperti beg galas. Pada Dinasti Wei Utara dan Dinasti Song Utara dan Selatan, pengangkut kayu dengan batang muncul dalam gulungan lanskap bercat.

Golongan kebanyakan biasa menggunakan tandu awam kayu atau buluh (Cina ringkas: 民轎pinyin: min2 jiao4), sementara golongan menteri menggunakan tandu rasmi (Cina ringkas: 官轎; pinyin: guan1 jiao4) yang tertutup dengan tirai sutera.

Kerusinya mungkin paling penting adalah kerusi pengantin. Pengantin tradisional dibawa ke majlis perkahwinannya dengan "kereta bahu" (Cina ringkas: 肩輿; pinyin: jiān yú), yang biasanya disewa. Ia disadur dengan warna merah yang indah, disepuh, dan dilengkapi dengan tirai sutera merah untuk menyaring pengantin wanita dari tontonan orang.[13]

Korea sunting

Di Korea, kerabat diraja dan bangsawan dibawa dalam tandu kayu yang disebut gama. Gama digunakan terutamanya oleh kerabat diraja dan pegawai kerajaan. Terdapat enam jenis gama, masing-masing dikhususkan untuk peringkat rasmi yang berbeza bagi para pegawai. Dalam perkahwinan tradisional, pengantin lelaki dan pengantin perempuan dibawa ke upacara dalam gama yang berasingan. Disebabkan kesukaran akibat kawasan pergunungan di semenanjung Korea dan kekurangan jalan berturap, gama lebih disukai daripada kenderaan beroda.

Jepun sunting

 
Sebuah kago dalam cetakan oleh Keisai Eisen dari Enam Puluh Sembilan Stesen Kiso Kaidō

Seiring bertambahnya jumlah penduduk di Jepun dan semakin banyak tanah yang tersedia untuk penggembalaan binatang, sekatan dikenakan terhadap penggunaan kuda yang bukan bertujuan ketenteraan, lalu pengangkutan bertenaga manusia menjadi semakin penting dan akhirnya berjaya.

Kago (Kanji: 駕籠, Hiragana: かご) sering digunakan di Jepun untuk mengangkut warganegara bukan samurai. Norimono digunakan oleh kelas pahlawan dan bangsawan, yang paling terkenal pada masa Tokugawa ketika samurai daerah diminta menghabiskan sebahagian masa di Edo (Tokyo) dengan keluarga mereka, yang mengakibatkan migrasi tahunan orang kaya dan berkuasa (Sankin-kōtai) ke dan dari ibu negara di sepanjang jalan tengah utama Jepun.

Agak mirip dengan kago adalah tempat suci mudah alih yang digunakan untuk membawa "badan dewa" (goshintai), teras totem pusat yang biasanya dijumpai di kawasan paling suci Shinto, dalam lawatan ke dan dari kuil semasa beberapa perayaan keagamaan.

Thailand sunting

 
Thai Wo, "พระวอสีวิกากาญจน์" (Phra Wo Si Wika Kan)

Di Thailand, kerabat diraja juga dibawa dalam tandu kayu yang disebut wo ("พระ วอ" Phra Wo, secara harfiah, "Sedan Diraja") untuk upacara besar. Wo ialah tandu dihias dengan ukiran halus dan diwarnai oleh daun emas. Kaca berwarna juga digunakan untuk menghias sampah. Pada masa ini, Wo Diraja dan kereta kuda hanya digunakan untuk upacara diraja di Thailand. Ia dipamerkan di Muzium Nasional Bangkok.

Indonesia sunting

 
Pengantin lelaki dan pengantin perempuan di sebuah tandu di Sanguine, Talisman Barat, pada tahun 1940-an

Dalam masyarakat Jawa tradisional, pelangki atau joli ialah kerusi anyaman dengan kanopi, terpasang pada dua tiang, dan dipikul di bahu lelaki, dan tersedia untuk disewa kepada setiap pelanggan yang membayar.[14] Sebagai penanda status, tandu seperti takhta berlapis emas, atau jempana, pada asalnya disediakan hanya untuk kerabat diraja, dan kemudian dipilih oleh Belanda, sebagai penanda status: semakin gah tandu, semakin tinggi status pemiliknya. Joli diangkut dengan bantuan sewaan, oleh petani bangsawan, atau oleh hamba.

Menurut sejarah, tandu raja Jawa, pangeran, raden mas atau bangsawan lain dikenali sebagai jempana; versi yang lebih menyerupai takhta disebut pangkem. Ia selalu menjadi sebahagian daripada perarakan ketenteraan yang besar, dengan kanopi persegi berwarna kuning (warna diraja Jawa). Payung upacara dipasang di atas tandu, yang dibawa oleh seorang pembawa di belakang dan diapit oleh pengawal yang paling setia, biasanya sekitar 12 lelaki, dengan tombak, pedang, pancang, senapang, keris dan pelbagai bilah yang menyamar. Sebaliknya, kanopi tandu Sumatera berbentuk bujur dan ditutup dengan kain putih; ini mencerminkan penyebaran budaya yang lebih besar oleh Islam.[15] Kadang-kadang, senjata atau pusaka, seperti keris penting atau tombak, diberi jolinya sendiri. Dalam budaya Hindu di Bali hari ini, tradisi menggunakan tandu untuk berhala, senjata atau pusaka yang menguntungkan masih berterusan, untuk pengebumian terutamanya; dalam ritual yang lebih rumit, tandu digunakan untuk mengangkut mayat, dan kemudian tandu dibakar bersama dengan mayat.

Galeri sunting

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Acri, Andrea; Blench, Roger; Landmann, Alexandra (2017). Spirits and Ships: Cultural Transfers in Early Monsoon Asia (dalam bahasa Inggeris). ISEAS-Yusof Ishak Institute. m/s. 408. ISBN 978-981-4762-75-5.
  2. ^ "tandu" di Wilkinson (1901). m/s. 194.
  3. ^ "kap" di Wilkinson (1901). m/s. 521.
  4. ^ "keraki", "kereki" di Wilkinson (1901). m/s. 509, 514
  5. ^ Bath Chronicle (December 2, 2002) Sedan Chairs Ride Again. Page 21.
  6. ^ a b Islam, Sirajul (2012). "Palanquin". Dalam Islam, Sirajul; Jamal, Ahmed A. (penyunting). Banglapedia: National Encyclopedia of Bangladesh (ed. Second). Asiatic Society of Bangladesh.
  7. ^ a b Yule, Henry; Burnell, Arthur Coke (1903). Crooke, William (penyunting). Hobson-Jobson: A Glossary of Colloquial Anglo-Indian Words and Phrases, and of Kindred Terms, Etymological, Historical, Geographical and Discursive. London: John Murray. m/s. 313.
  8. ^ a b "1850's Palki (Palanquin)". Heritage Transport Museum.
  9. ^ Battutah, Ibn (2002). The Travels of Ibn Battutah. London: Picador. m/s. 186, 318. ISBN 9780330418799.
  10. ^ Yule, Henry; Burnell, Arthur Coke (1903). Crooke, William (penyunting). Hobson-Jobson: A Glossary of Colloquial Anglo-Indian Words and Phrases, and of Kindred Terms, Etymological, Historical, Geographical and Discursive. London: John Murray. m/s. 659–661.
  11. ^ Anand, Jatin (21 November 2016). "Big, fat weddings getting trim". The Hindu. Dicapai pada 2017-01-08.
  12. ^ Pattanaik, Devdutt (27 November 2016). "Pilgrim nation: The Goddess Meenakshi of Madurai". Mumbai Mirror. Dicapai pada 2017-01-08.
  13. ^ A Hong Kong Sedan Chair, Illustrations of China and Its People, John Thomson 1837–1921, (London, 1873–1874)
  14. ^ Tomlin, Jacob Missionary Journals and Letters: Written During Eleven Years' Residence and Travels Amongst the Chinese, Siamese, Javanese, Khassias, and Other Eastern Nations Nisbet: 1844: 384 pages, pp 251:
  15. ^ Locher-Scholten, Elsbeth; Jackson, Beverley (2004). Sumatran sultanate and colonial state: Jambi and the rise of Dutch imperialism, 1830–1907. SEAP Publications. ISBN 0-87727-736-2.
  16. ^ "Modes of Travelling in China". The Wesleyan Juvenile Offering: A Miscellany of Missionary Information for Young Persons. Wesleyan Missionary Society. X: 102. September 1853. Dicapai pada 29 February 2016.
Sumber utama
  • Tirso López Bardón (1913). "Councils of Braga". In Herbermann, Charles (ed.). Catholic Encyclopedia. New York: Robert Appleton Company.
  • Wilkinson, Richard James (1901). A Malay-English dictionary. Hong Kong: Kelly & Walsh, limited.

Bacaan lanjut sunting

  • Regula Tschumi: Concealed Art. The Figurative Palanquins and Coffins in Ghana. Berne, Edition Till Schaap 2014.
  • Regula Tschumi: The Figurative Palanquins of the Ga. History and Significance. In: African Arts, Vol. 46, Nr. 4, 2013, S. 60–73.
  • Trevor Fawcett, "Chair transport in Bath": from Bath History, II (1988): richly detailed social history
  • Luxury Transport of Palanquins: Historical exhibit at Kamat.com