Kuasa angin adalah penukaran tenaga angin kepada bentuk tenaga yang berguna, seperti turbin angin bagi menghasilkan eletrik, kincir angin bagi kuasa mekanikal, pam angin bagi mengepam air atau penyaliran, atau berlayar bagi menggerakkan kapal.

Kuasa angin: kapasiti tersedia dunia[1]
Kuasa angin: ramalan kapasiti tersedia dunia[1][2]
Burbo Bank Offshore Wind Farm, di muara Sungai Mersey di barat laut England

Kuasa angin, sebagai pilihan lain kepada bahan api fosil, adalah banyak, boleh diperbaharui, tersebar luas, bersih, dan tidak menghasilkan sebarang gas rumah hjau ketika beroperasi. Ladang angin yang besar mungkin terdiri daripada beberapa ratus turbin angin individu yang bersambung dengan jaringan penghantar kuasa eletrik. Pada penghujung tahun 2010, keupayaan pengeluaran sejagat penjana kuasa angin adalah 197 gigawatt (GW).[3] Penghasilan tenaga sebanyak 430 TWh, yang merupakan sekitar 2.5% penggunaan elektrik seluruh dunia.[3][4] Beberapa negara telah mencapai kadar penembusan kuasa angin yang agak tinggi, seperti 21% pengeluaran eletrik tetap di Denmark,[3] 18% di Portugis,[3] 16% di Sepanyol,[3] 14% di Ireland[5] dan 9% di Jerman pada 2010.[3][6] Sehingga 2011, 83 negara di seluruh dunia menggunakan kuasa angin pada skala perdagangan.[6]

Pembinaan ladang angin tidak diterima secara sejagat kerana dianggap mencacatkan pemandangan, tetapi sebarang kesan alam sekitar kuasa angin pada persekitaran biasanya kurang bermasalah berbanding sumber kuasa yang lain. Angin terputus-putus jarang memberi masalah apabila menggunakan kuasa angin bagi membekalkan sehingga 20% jumlah keseluruhan permintaan eletrik, tetapi apabila kadar meningkat, peningkatan kos, keperluan menaik taraf jaringan, dan keupayaan lebih rendah bagi menambah pengeluaran biasa mungkin berlaku.[7][8][9] Teknik pengurusan kuasa seperti mengeksport dan mengimport tenaga kepada negeri jiran atau mengurangkan penggunaan apabila penghasilan kuasa angin berkurangan, mampu mengurangkan masalah tersebut.

Kemudahan kuasa angin kecil yang digunakan bagi menghasilkan eletrik bagi kawasan terasing dan syarikat utiliti semakin meningkatkan pembelian eletrik lebihan yang dihasilkan oleh turbin angin rumah kecil-kecilan.

Sejarah sunting

 
Gambaran Medieval bagi kincir angin
 
Kincir angin biasanya dipasang di lokasi berangin. Dalam gambar, penjana di Sepanyol

Manusia telah menggunakan kuasa angin sekurang-kurangnya selama 5,500 bagi menggerakkan kapal dan bot layar. Kincir angin telah digunakan bagi pengairan pertanian dan mengisar bijiran sejak abad ke-7 SM di apa yang kini Afghanistan, India, Iran dan Pakistan.

Di Amerika Syarikat, pembangunan kincir angin pengepam air merupakan faktor utama yang membenarkan pertanian dan penternakan sejumlah besar kawasan yang sekiranya tidak ketandusan air yang mudah didapati. Pam air menyumbang kepada perkembangan sistem pengangkutan landasan seluruh dunia, dengan mengepam air dari telaga air bagi kereta api wap.[10] Turbin angin berbilah-bilah yang dipasang pada menara kerangka daripada kayu atau besi selama beberapa tahun merupakan binaan tetap dikebanyakan pemandangan sepanjang kawasan luar bandar Amerika Syarikat. Apabila dipasang dengan penjana dan kelompok bateri, mesin angin kecil membekalkan eletrik pada ladang terpencil.

Pada Julai 1887, ahli akademik Scotland, Profesor James Blyth, melakukan ujikaji kuasa angin yang memuncak dangan paten UK pada tahun 1891.[11] Di Amerika Syarikat, Charles F. Brush menghasilkan eletrik dengan menggunakan mesin kuasa angin, bermula pada musim sejuk 1887-1888, yang membekalkan kuasa pada rumah dan makmalnya sehingga 1900. Pada tahun 1890-an, pakar sains dan pencipta Denmark Poul la Cour membina turbin angin bagi menghasilkan eletrik, yang kemudiannya digunakan bagi menghasilkan hidrogen.[11] Ini merupakan langkah pertama yang kemudiannya akan menjadi bentuk moden trubin angin.

Turbin angin kecil bagi membekalkan cahaya pada bangunan terpencil menjadi meluas pada pertengahan awal abad ke-20. Unit lebih besar bertujuan bagi sambungan kepada jaringan pengagihan diuji di beberapa lokasi termasuk Balaklava USSR pada tahun 1931 dan turbin angin Smith-Putnam unit ujian di Vermont yang menghasilkan 1.25 megawat (MW) pada tahun 1941.

Industri kuasa angin moden bermula pada tahun 1979 dengan psiri penghasilan turbin udara oleh pengilang Denmark Kuriant, Vestas, Nordtank, dan Bonus. Turbin awal ini adalah kecil menurut piwaian masa kini, dengan keupayaan 20–30 kW setiap satunya. Sejak itu, ia semakin meningkat dari segi saiznya, dengan model Enercon E-126 berkeupayaan menghasilkan sehingga 7 MW, sementara penghasilan turbin angin berkembang ke banyak negara.

Tenaga angin sunting

 
Peta kuasa angin yang ada bagi Amerika Syarikat. Kod warna menunjukkan pengelasan kepadatan kuasa angin.

Bumi dipanaskan oleh matahari secara tak sekata, dengan kawasan kutub menerima kurang tenaga dari matahari berbanding kawasan ekuator; bersama ini, tanah kering memanas dan menyejuk lebih pantas berbanding kawasan lautan. Perbezaan pemanasan ini mendorong sistem konvektion atmosfera sejagat yang mencapai dari permukaan Bumi sehingga ke stratosfera yang bertindak sebagai siling maya. Kebanyakan daripada tenaga yang tersimpan dalam pergerakan angin ini boleh didapati di altitude tinggi di mana angin berterusan melampaui 160 km/j (99 mph) bertiup. Akhirnya, kuasa angin diubah melalui geseran kepada haba tersebar sepanjang permukaan Bumi dan atmosfera.

Jumlah keseluruhan kuasa yang boleh dikeluarkan dari angin banyak melampaui apa yang digunakan manusia dari semua sumber.[12] Kajian paling menyeluruh sehingga 2005[13] mendapati potensi kuasa udara di daratan dan kawasan persisiran sekitar 72 TW, bersamaan dengan 54,000 tan minyak seumpama dengannya ("Tonne of oil equivalent - MToE") (bersamaan juta tan minyak) setahun, atau lima kali melampaui penggunaan tenaga dunia masa kini dalam semua bentuk. Potensi ini mengambil kira hanya kawasan dengan kelajuan purata angin  = 6.9 m/s pada 80 m. Kajian ini mengandaikan enam 1.5 megawatt, turbin keratan rentas 77 m setiap kilometer persegi pada sekitar 13% jumlah keseluruhan daratan sejagat (sungguhpun tanah ini juga boleh digunakan bagi kegunaan serasi yang lain seperti pertanian). Pengarang mengakui bahawa banyak halangan pratikal perlu diatasi bagi mencapai keupayaan theori ini.

Had pratikal bagi penggunaan kuasa angin akan ditetapkan oleh faktor ekonomi dan persekitaran, kerana sumber tersedia adalah jauh lebih banyak berbanding sebarang cara pratikal untuk membangunkannya.

Pengagihan kuasa angin sunting

 
Pengagihan kelajuan angin (merah) dan tenaga (biru) bagi keseluruhan 2002 di kemudahan Ladang Lee di Colorado. Histogram menunjukkan data diukur, sementara lengkongan merupakan taburan model Rayleigh bagi kelajuan angin purata yang sama.

Kekuatan angin berbeza-beza, dan nilai purata bagi kawasan yang ditetapkan sendiri tidak menunjukkan jumlah tenaga sesebuah turbin udara mampu menghasilkannya di situ. Bagi menilai kekerapan kelajuan angin di tempat tertentu, fungsi kebangkalian sering kali dimuatkan dengan data dipantau. Kawasan berlainan akan memiliki taburan kelajuan angin yang berbeza. Model taburan Weibull menggambarkan dengan rapat taburan sebenar kelajuan angin menurut jam di kebanyakan kawasan. Faktor Weibull sering kali menghampiri 2 dan dengan itu taburan Rayleigh boleh digunakan sebagai model kurang tepat tetapi lebih mudah.

Ladang angin sunting

 
Pemilik tanah di Amerika Syarikat biasanya menerima $3,000 hingga $5,000 setahun sebagai sewa bagi setiap turbin angin, ketika petani terus menanam atau menternak lembu di dasar turbin angin.[14]

Ladang angin adalah sekumpulan turbin angin di kawasan yang sama yang digunakan bagi menghasilkan kuasa eletrik. Ladang angin yang besar mungkin terdiri daripada beberapa ratus turbin angin individual, dan melitupi kawasan sehingga beberapa ratus batu persegi, tetapi tanah antara turbin masih boleh digunakan bagi pertanian atau tujuan yang lain. Ladang angin juga boleh terletak di luar kawasan pantai.

Kebanyakan ladang angin terbesar yang beroperasi di luar persisiran pantai terletak di Amerika Syarikat. Sehingga November 2010, Ladang Angin Roscoe merupakan ladang angin luar persisiran pantai terbesar di dunia dengan penghasilan 781.5 MW, diikuti oleh Pusat Tenaga Angin Horse Hollow (735.5 MW). Sehingga November 2010, Ladang Angin Thanet di UK merupakan ladang angin luar pantai terbesar di dunia (Luar Amerika) menghasilkan 300 MW, di ikuti oleh Horns Rev II (209 MW) di Denmark.

Kegunaan kuasa angin sunting

Dunia kini mempunyai beribu-ribu turbin angin yang aktif berfungsi, dianggarkan jumlah kadar kapasiti janaan kira-kira berjumlah 194,400 MW.[15] Kuasa angin di Eurpoah menyumbang 48% dari jumlah keseluruhan pada tahun 2009. Keupayaan menjana angin dunia lebih dari empat kali ganda antara 2000 dan 2006, berganda setiap tiga tahun.

pada tahun 2010, Sepanyol menjadi pengeluar tenaga angin terbesar di Europah, mencapai 42,976 GWh. Bagaimanapun, jerman memegang tempat pertama di Europah dari segi pemasangan keupayaan, dengan jumlah keseluruhan 27,215 MW pada 31 Disember 2010.[16] Kuasa angin menyumbang sekitar 21% dari kegunaan eletrik di Denmark,[3] 18% in Portugal,[3] 16% di Sepanyol,[3][16] 14% di Republik Ireland,[3] dan 9% di Jerman.[3][17]

10 negara utama yang menggunakan kuasa angin (Februari 2011)[3]
Negara Keupayaan kuasa angin (MW)
China 44,733
Amerika Syarikat 40,180
Jerman 27,215
Sepanyol 20,676
India 13,066
Itali 5,797
Perancis 5,660
United Kingdom 5,204
Kanada 4,008
Denmark 3,734
10 negara utama Kesatuan Eropah dalam penjanaan elektrik (Mac 2011)[16]
Negara Pengeluaran eletrik kuasa angin ("Windpower electricity production - GWh")
Sepanyol 42,976
Jerman 35,500
United Kingdom 11,440
Perancis 9,600
Portugal 8,852
Denmark 7,808
Belanda/Netherland 3,972
Sweden 3,500
Ireland 3,473
Greece 2,200
Austria 2,100

Pola pertumbuhan sunting

 
Kapasiti dipasang sejagat 1997–2020 [MW], perkembangan dan prognosis. Sumber data: WWEA

Pada tahun 2010, lebih dari separuh keseluruhan kuasa angin baru ditambah di luar pasaran tradisi di Europah dan Amerika Syarikat. Ini kebanyakannya dari pembinaan baru di China, yang menyumbang hampir separuh dari pemasangan kincir angin baru (16.5 GW).[18]

Angka Majlis Tenaga Angin Sejagat ("Global Wind Energy Council - GWEC") menunjukkan bahawa tahun 2007 merekodkan peningkatan pemasangan keupayaan di pasang 20 GW, menjadikan jumlah keseluruhan keupayaan angin sedia pasang pada 94 GW, meningkat dari 74 GW pada tahun 2006. Disebalik kekangan yang dihadapi rantaian bekalan bagi turbin angin, pasaran tahunan bagi angin terus meningkat pada kadar 37%, selepas pertumbuhan 32% pada tahun 2006. Dari segi nilai ekonomi, sektor tenaga angin telah menjadi dalah satu peserta penting dalam pasaran tenaga, dengan jumlah keseluruhan peralatan penngeluar baru di pasang pada tahun 2007 mencapai €25 bilion, atau US$36 bilion.[19]

Sunguhpun industri kuasa angin terjejas oleh kegawatan kewangan sejagat pada 2009 dan 2010, unjuran "BTM Consult" lima tahun menjangkakan sehingga 2013 terdapat pertumbuhan pesat. Sepanjang lima tahun lalu purata pertumbuhan pada pemasangan baru mencecah 27.6 peratus setiap tahun. Dalam unjuran sehingga 2013 jangkaan kadar pertumbuhan tahunan purata adalah 15.7 paratus.[20][21] Lebih dari 200 GW keupayaan kuasa angin baru akan masuk ke talian sebelum akhir tahun 2013. Penembusan pasaran kuasa angin dijangka mencecah 3.35 peratus menjelang 2013 dan 8 peratus menjelang 2018.[20][21]

Kuasa angin luar pantai sunting

 
Pandangan udara bagi ladang Angin Lillgrund, Sweden

Kuasa angin luar pantai merujuk kepada pembinaan ladang angin di atas air bagi menghasilkan eletrik dari udara. Kelajuan angin lebih baik terdapat di luar pantai berbanding di daratan, dengan itu sumbangan kuasa angin luar pantai dari segi eletrik yang dibekalkan adalah lebih tinggi.[22]

Siemens dan Vestas adalah dua pembekal turbin utama bagi kuasa angin luar pantai. DONG Energy, Vattenfall dan E.ON merupakan pengoperasi luar pantai utama.[22] Sehingga Oktober 2010, keupayaan tenaga angin luar pantai sebanyak 3.16 GW telah beroperasi kebanyakannya di Europah Utara. menurut BTM Consult, lebih dari 16 GW kapasiti tambahan akan dipasang sebelum akhir tahun 2014 dan UK dan Jerman akan menjadi dua pasaran utama. Keupayaan kuasa angin luar pantai dijangka mencapai jumlah 75 GW sejagat menjelang 2020, dengan penyumbang utama dari China dan Amerika Syarikat.[22]

Penghasilan eletrik sunting

 
Komponen biasa bagi turbin angin(kotak gear, batang gandar dan pemasangan brek) sedang diangkat ketempatnya

Di ladang angin, turbin individual disambung dengan voltan serdahana (sering kali 34.5 kV), sistem pengumpulan tenaga dan jaringan perhubungan. Di stesyen kecil, arus eletrik voltan-serdahana ditingkatkan voltannya dengan transformer bagi sambungan kepada sistem pengagihan tenaga eletrik voltan tinggi.

Kuasa lebihan yang dihasilkan oleh penjana mikro domestik boleh, di sesetengah perundangan, dimuat masuk ke jaringan eletrik dan dijual kepada syarikat eletrik, menghasilkan kredit retail bagi pemilik penjana mikro bagi menolak kos tenaga mereka.[23][24]

Pengurusan grid sunting

Penjana perangsang induksi ("Induction"), sering digunakan bagi kuasa angin, memerlukan kuasa reaktif bagi penggalak dengan itu substesyen eletrik digunakan dalam sistem pengumpul kuasa angin termasuk himpunan kapasitor yang banyak bagi pembetulan faktor kuasa. Penjana turbin angin jenis berlainan bertindak berlainan semasa gangguan grid penghantar, dengan itu model menyeluruh perisian tenaga angin bagi ciri-ciri elektromagnetik dinamik bagi ladang angin yang baru diperlukan oleh pengoperasi sistem penghantar bagi memastikan kelakuan stabil boleh dijangka semasa kerosakan sistem (lihat: Melalui masa voltan rendah "Low voltage ride through"). Khususnya, penjana perangsang tidak mampu menyokong voltan sistem semasa kerosakan, tidak seperti penjana selaras pacuan wap atau air. Mesin eletrik muat berkembar biasanya memiliki ciri-ciri lebih diingini bagi saling sambungan grid. Pengoperasi sistem penghantar akan membekalkan pembangun ladang angin dengan kod grid bagi menetapkan syarat bagi saling sambungan kepada grid penghantar. Ini termasuk faktor kuasa, frekuensi tetap dan kelakuan dinamik turbin ladang angin semasa kerosakan sistem.[25][26]

Faktor kapasiti sunting

Oleh kerana kelajuan angin tidak tetap, pengeluaran tahunan ladang tenaga tidak pernah sama dengan jumlah nilai keupayaan penjana yang didarab dengan jumlah jam keseluruhan dalam setahun. Kadar penghasilan sebenar setahun berbanding maksima theori ini dikenali sebagai faktor kapasiti. Faktor kapasiti biasa adalah sekitar 20–40%, dengan nilai pada julat atas adalah di tapak amat bersesuaian.[27] Sebagai contoh, satu turbin 1 MW dengan faktor kapasiti 35% tidak akan menghasilkan 8,760 MW·h setahun (1 × 24 × 365), tetapi hanya 1 × 0.35 × 24 × 365 = 3,066 MW·h, purata sehingga 0.35 MW. Data di talian terdapat bagi sesetengah tempat dan faktor kapasiti boleh dikira dari keluaran tahunan.[28][29]

Tidak seperti logi pengeluar bahanapi, faktor kapasiti penjana tenaga angin terjejas oleh beberapa parameter, termasuk perubahan angin di tapak, dan juga saiz penjana-memiliki penjana kecil adalah lebih mudah dan mencapai faktor kapasiti lebih tinggi, tetapi akan menghasilkan kurang eletrik (dan pendapatan) ketika angin laju.[30] Demikian juga penjana yang lebih besar mungkin dan mampu menghasilkan sedikit kuasa tambahan dan, bergantung kepada jenis, mungkin pegun pada kelajuan angin rendah. Dengan itu faktor kapasiti optima boleh digunakan, yang biasanya sekitar 20-35%.

Pada tahun 2008 kajian yang diterbitkan oleh Pejabat Jabatan Tenaga bagi Tenaga Diperbaharui dan Keberkesanan Tenaga ("Energy Efficiency and Renewable Energy"), faktor kapasiti yang dicapai oleh angkatan turbin angin menunjukkan peningkatan selaras dengan peningkatan teknologi. Faktor kapasiti dicapai oleh turbin angin baru pada tahun 2004 dan 2005 mencecah 36%.[31]

Faktor keupayaan sunting

Oleh kerana kelajuan angin tidak tetap, pengeluaran tahunan ladang tenaga tidak pernah sama dengan jumlah nilai keupayaan penjana yang didarab dengan jumlah jam keseluruhan dalam setahun. Kadar penghasilan sebenar setahun berbanding maksima theori ini dikenali sebagai faktor kapasiti. Faktor kapasiti biasa adalah sekitar 20–40%, dengan nilai pada julat atas adalah di tapak amat bersesuaian.[27] Sebagai contoh, satu turbin 1 MW dengan faktor kapasiti 35% tidak akan menghasilkan 8,760 MW·h setahun (1 × 24 × 365), tetapi hanya 1 × 0.35 × 24 × 365 = 3,066 MW·h, purata sehingga 0.35 MW. Data di talian terdapat bagi sesetengah tempat dan faktor kapasiti boleh dikira dari keluaran tahunan.[28][29]

Tidak seperti logi pengeluar bahanapi, faktor kapasiti penjana tenaga angin terjejas oleh beberapa parameter, termasuk perubahan angin di tapak, dan juga saiz penjana-memiliki penjana kecil adalah lebih mudah dan mencapai faktor kapasiti lebih tinggi, tetapi akan menghasilkan kurang eletrik (dan pendapatan) ketika angin laju.[30] Demikian juga penjana yang lebih besar mungkin dan mampu menghasilkan sedikit kuasa tambahan dan, bergantung kepada jenis, mungkin pegun pada kelajuan angin rendah. Dengan itu faktor kapasiti optima boleh digunakan, yang biasanya sekitar 20-35%.

Pada tahun 2008 kajian yang diterbitkan oleh Pejabat Jabatan Tenaga bagi Tenaga Diperbaharui dan Keberkesanan Tenaga ("Energy Efficiency and Renewable Energy"), faktor kapasiti yang dicapai oleh angkatan turbin angin menunjukkan peningkatan selaras dengan peningkatan teknologi. Faktor kapasiti dicapai oleh turbin angin baru pada tahun 2004 dan 2005 mencecah 36%.[31]

Penembusan sunting

"Penembusan" kuasa angin merujuk kepada peratusan tenaga dihasilkan oleh angin berbanding keseluruhan keupayaan yang ada. Tidak terdapat sebarang tahap "maksima" diterima umum bagi penembusan tenaga angin. Had bagi grid tertentu akan bergantung kepada logi pengeluaran sedia ada, mekanisma harga, keupayaan bagi simpanan atau pengurusan permintaan, dan faktor yang lain. Grid eletrik bersambung telahpun termasuk pengeluaran simpanan dan keupayaan penghantar bagi membenarkan kegagalan peralatan; keupayaan simpanan ini juga boleh digunakan bagi mengawal penghasilan tenaga berubah-ubah oelh logi angin. Kajian menunjukkan bahawa 20% dari keseluruhan penggunaan tenaga eletrik boleh dimasukkan dengan kesukaran minima.[32] Kajian ini adalah bagi lokasi dengan ladang angin tersebar secara geografi, sesetengah tahap tenaga boleh dikeluarkan, atau tenaga hidro dengan keupayaan simpanan, pengurusan permintaan, dan sambungan ke kawasan grid eksport luas apabila diperlukan. Melepasi tahap ini, terdapat beberapa had teknikal, tetapi iplikasi ekonomi menjadi penting. Pembekal eletrik berterusan mengkaji kesan skala penembusan besar (20% atau lebih) penjana angin pada kestabilan sistem dan ekonomi.[33][34][35][36]

Pada masa kini, hanya sedikit sistem grid yang memiliki penembusan kuasa angin melebihi 5%: Denmark (nilai melebihi 19%), Sepanyol dan Portugal (nilai melebihi 11%), Jerman dan Republik Ireland (nilai melebihi 6%). Tetapi sungguhpun dengan tahap penembusan serdahana, terdapat ketika di mana kuasa angin membekalkan peratusan besar bagi kuasa pada grid. Sebagai contoh, pada waktu pagi 8 November 2009, tenaga angin yang dihasilkan melitupi lebih dari separuh permintaan eletrik di Sepanyol, menetapkan rekod baru.[37]

Kelemahan dan terputus-putus sunting

 
Wildorado Wind Farm in Oldham County in the Texas Panhandle, as photographed from U.S. Route 385

Eletrik dijana dari kuasa angin boleh jauh berbeza pada beberapa skala masa: dari jam ke jam, harian, dan bermusim. Perbezaan tahunan juga wujud, tetapi tidak besar. Berkait dengan perbezaan adalah jangkaan keluaran logi angin jangka pendek (menurut jam atau harian). Sebagai mana sumber eletrik lain, tenaga angin perlu "dijadualkan". Kaedah jangkaan kuasa angin digunakan, tetapi jangkaan keluaran logi angin kekal rendah bagi operasi jangka pendek.

Disebabkan penghasilan eletrik adalah serta merta dan kegunaan harus kekal seimbang bagi mengekalkan kestabilan grid, perubahan ini mampu memberikan cabaran besar bagi memuatkan sejumlah besar kuasa angin ke dalam sistem grid. Sifat penghasilan tenaga angin yang terputus-putus dan tidak menentu mampu meningkatkan kos bagi pengawalan, peningkatan simpanan operasi, dan pada tahap penembusan mungkin memerlukan peningkatan bagi pengurusan permintaan tenaga sedia ada, pelepasan beban ("load shedding"), atau penyelesaian penyimpanan atau sistem saling bersambung dengan kabel arus langsung voltan tinggi ("High-voltage direct current - HVDC"). Pada tahap penembusan tenaga angin tahap rendah, perbezaan bagi beban dan perlepasan bagi kegagalan unit penjana besar memerlukan keupayaan simpanan yang juga perlu mengurus perbezaan oleh penjanaan tenaga angin. Kuasa angin boleh digantikan oleh stesyen kuasa lain semasa tempoh angin rendah. jaringan penghantar harus sedia menangani kehilangan logi penjana dan perubahan harian dalam permintaan eletrik. Sistem dengan komponen kapasiti tenaga angin yang besar mungkin memerlukan simpanan putaran lebih banyak (logi beroperasi kurang dari pengeluaran penuh).[38][39]

Hidroeletrik simpanan-pam atau bentuk lain grid penyimpanan tenaga mampu menyimpan tenaga terhasil semasa tempoh angin kuat dan dibebaskan apabila ia diperlukan.[40] Tenaga disimpan meningkatkan nilai ekonomi tenaga angin kerana ia boleh dialih bagi menggantikan kos penghasilan lebih tinggi semasa tempok puncak permintaan. Potensi pendapatan bagi jual-beli ("arbitrage") mampu menampung kos dan kehilangan simpanan; kos simpanan mungkin menambah 25% kepada kos sebarang tenaga angin yang disimpan, tetapi ia tidak dilihat bahawa ini berlaku kepada sejumlah besar tenaga angin yang dihasilkan. Sebagai contoh, di UK, 2 GW logi simpanan pam Dinorwig menyelaras puncak permintaan eletrik, dan membenarkan pembekal berasaskan-beban untuk menjalankan logi mereka dengan lebih efisen. Sungguhpun sistem kuasa simpanan pan hanya 75% berkesan, dan memiliki kos pemasangan yang tinggi, kos pengendalian yang rendah dan keupayaan untuk mengurangkan keperluan eletrik berasas-beban mampu mengurangakn kos bahan api dan penjanaan eletrik.[41][42]

Di kawasan geografi tertentu, kemuncak kelajuan angin mungkin tidak sekata dengan puncak permintaan bagi kuasa eletrik. Di negeri Amerika Syarikat California dan Texas, sebagai contoh, hari panas pada musim panas mungkin memiliki kelajuan angin yang rendah dan permintaan eletrik yang tinggi akibat penyaman udara. Sesetengah pembekal eletrik memberi subsidi pembelian pam haba geotermal oleh pelanggan mereka, bagi mengurangkan permintaan eletrik semasa musim panas dengan menjadikan pendingin udara 70% lebih efisen;[43] penerimaan lebih meluas teknologi ini akan menyamakan lebih baik permintaan eletrik dengan angin yang ada di kawasan dengan musim panas yang panas dan angin musim panas yang rendah. Satu lagi pilihan adalah saling menyambung kawasan geografi yang tersebar luas dengan "Super grid" HVDC. Di Amerika Syarikat ia dianggarkan bahawa untuk meningkatkan sistem penghantaran untuk menerima tenaga diperbaharui yang dirancang atau potensi akan mencecah sekurang-kurangnya $60 bilion.[44]

Di UK, permintaan bagi eletrik adalah lebih tinggi pada musim sejuk berbanding musim panas, dan begitu juga kelajuan angin.[45][46] Kuasa suria biasanya pelengkap kepada kuasa angin.[47][48] Pada skala masa harian kepada mingguan, kawasan tekanan tinggi cenderung membawa langit cerad dan angin permukaan yang rendah, manakala kawasan tekanan rendah cenderung lebih berangin dan berawan. Pada skala musim, tenaga suria biasanya memuncak pada musim panas, sementara di kebanyakan kawasan tenaga angin rendah pada musim panas dan tinggi pada musim sejuk.[49] Dengan itu kuasa angin dan suria terputus-putus cenderung saling membatal sesama sendiri. Institute Teknologi Bekalan Tenaga Suria "Institute for Solar Energy Supply Technology" di Universiti Kassel menguji logi tenaga maya menghubung logi suria, angin, gasbio dan hidroeletrik simpanan dipam bagi membekalkan kuasa menurut permintaan sepanjang waktu, sepenuhnya dari sumber diperbaharui.[50]

Lapuran kuasa angin Denmark menunjukkan bahawa jaringan kuasa angin mereka membekalkan kurang dari 1% dari permintaan purata 54 hari dalam tahun 2002.[51] Penyokong tenaga angin menyatakan bahawa tempoh angin rendah boleh ditangani dengan hanya menulakan stesyen tenaga sedia ada yang disimpan bersedia atau disambung dengan HVDC.[52] Electrical grids with slow-responding thermal power plants and without ties to networks with hydroelectric generation may have to limit the use of wind power.[51]

Tiga lapuran berkenaan perbezaan angin di UK dikeluarkan pada tahun 2009, pada umumnya bersetuju bahawa perbezaan angin perlu diambil kira, tetapi ia tidak menjadikan grid tidak mampu diurus; dan kos tambahan, yang serdahana boleh diukur.[53] Pada tahun 2006 forum Agensi Tenaga Antarabangsa membentangkan kos mengendali terputus-putus sebagai fungsi perkongsian tenaga angin pada keupayaan keseluruhan beberapa negara, seperti ditunjukkan:

Increase in system operation costs, Euros per MW·h, for 10% and 20% wind share[8]

10% 20%
Germany 2.5 3.2
Denmark 0.4 0.8
Finland 0.3 1.5
Norway 0.1 0.3
Sweden 0.3 0.7

Ramai pengulas menumpukan pada samaada angin memiliki "kapasiti kredit" tanpa mentakrifkan apa yang mereka maksudkan dengannya dan kaitannya. Angin ada memiliki kredit kapasiti, menggunakan takrifan yang diterima ramai dan bererti, bersamaan dengan sekitar 20% dari keluaran nilainya (tetapi jumlah ini berbeza-beza bergantung kepada keadaan sebenar).Ini bererti kapasiti simpanan pada sesuatu sistem bersamaan dalam MW dengan 20% angin tambahan boleh dikeluarkan apabila angin sedemikian ditambah tanpa menjejaskan keselamatan atau ketahanan sesuatu sistem. Tetapi nilai tepat adalah tiada kaitan kerana nilai sebenar angin (di UK, bernilai 5 darab nilai kredit keupayaan[54]) adalah penjimatan bahan api dan CO2.

Menurut kajian Universiti Stanford 2007 yang diterbitkan dalam "Journal of Applied Meteorology and Climatology", saling penyambungan sepuluh atau lebih ladang angin mampu memberikan purata 33% jumlah tenaga yang dihasilkan secara keseluruhan sebagai boleh diharap, kuasa eletrik beban asas ("baseload power"), selagi syarat minima dipenuhi bagi kelajuan angin dan tetinggian turbin.[55][56]

Ekonomi sunting

Trend kos sunting

 
ladang Angin Brazos di Texas
 
Konvoi bilah turbin melalui Edenfield di UK.
 
ladang Angin Brazos di Texas
 
Konvoi bilah turbin melalui Edenfield di UK.

Kuasa angin memiliki kos bahan api yang boleh diabaikan, tetapi kos pelaburan yang tinggi. Anggaran kos purata setiap unit memasukkan kos pembinaan turbin dan kemudahan penyaluran, dana dipinjam, pulangan kepada pelabur (termasuk kos risiko/"keuntungan"), anggaran penghasilan tahunan, dan komponen lain, purata sepanjang unjuran tempoh hayat perkakasan, yang mungkin melebihi dua puluh tahun. Anggaran kos tenaga amat bergantung kepada jangkaan ini dengan itu nilai kos diterbitkan boleh berbeza dengan banyaknya. Lapuran Persatuan tenaga Angin British "British Wind Energy Association" memberikan kos penghasilan purata bagi kuasa angin di pantai sebanyak 3.2 pence (antara US 5 dan 6 sen) per kW·h (2005).[57] Kos setiap unit tenaga yang dihasilkan dianggarkan pada tahun 2006 sebagai setanding dengan kos keupayaan penghasilan baru di Amerika Syarikat yang menggunakan arang batu dan gas asli: kos angin dianggarkan pada $55.80 setiap MW·h, arang batu pada $53.10/MW·h dan gas asli pada $52.50.[58] Sumber lain dalam pelbagai kajian menganggarkan kos angin sebagai lebih mahal berbanding sumber yang lain. Satu kajian kuasa angin pada tahun 2009 di Sepanyol oleh Gabriel Calzada Alvarez dari Universiti Rey Juan Carlos menyimpulkan bahawa setiap MW kuasa angin yang dibina menbawa kepada kehilangan 4.27 kerja, dengan meningkatkan kos tenaga dan menjauhi perniagaan yang banyak menggunakan eletrik.[59] Jabatan tenaga Amerika Syarikat mendapati kajian itu sebagai banyak kecacatan, dan kesimpulannya tidak disokong.[60] Kewujudan tenaga angin, walaupun apabila disubsidi, mampu mengurangkan kos kepada pengguna (€5 bilion/setahun di jerman) dengan mengurangkan perbezaan harga dengan mengurangkan kegunaan "logi kemuncak/'peaker plants'" yang mahal.[61]

Kos marjin bagi tenaga angin sebaik sahaja logi dibina biasanya kurang dari 1 sen setiap kW·h.[62] pada tahun 2004, kos tenaga angin adalah satu perlima berbanding kosnya pada tahun 1980-an, dan sesetengah pihak menjangkakan trend menurun akan berterusan apabila turbin angin beberapa megawatt yang lebih besar dihasilkan secara pukal.[63] Bagaimanapun, kos pelaburan telah meningkat. Sebagai contoh di Amerika Syarikat kos pemasangan meningkat pada 2009 kepada $2,120 setiap kilowatt bagi keupayaan plat nama, berbanding dengan $1,950 pada tahun 2008, peningkatan sebanyak 9%.[64] Tidak banyak kemudahan mampu menghasilkan turbin moden besar dan menara dan asasnya, dengan itu kekangan berlaku pada bekalan turbin tersebut mendorong kepada kos lebih tinggi.[65]

Galakan sunting

 
Sebahagian dari 6,000 turbin angin di ladang Angin Altamont Pass, di California, Amerika Syarikat. Dibangunakan semasa tempoh galakan cukai pada tahun 1980-an, ladang angin ini memiliki lebih banyak turbin berbanding yang lain di Amerika Syarikat.[66]

Tenaga angin dalam banyak kawasan menerima bantuan kewangan atau sokongan lain bagi menggalakkan perkembangannya. Kuasa angin mendapat banyak kelebihan dikebanyakan kawasan, samaada bagi meningkatkan daya tarikannya, atau bagi mengimbangi subsidi yang diterima oleh pengeluaran bentuk lain yang memiliki keburukan luaran yang banyak.

Di Amerika Syarikat, kuasa angin menerima kredit cukai bagi setiap kW·h yang dihasilkan; pada 1.9 sen setiap kW·h pada 2006, kredit ini memiliki penyelarasan inflasi tahunan. Satu lagi keuntungan cukai adalah susut nilai pecutan ("accelerated depreciation"). Banyak negeri di Amerika Syarikat turut memberikan galakan, seperti pengecualian dari cukai harta benda, pembelian diwajibkan, dan pasaran tambahan bagi "kredit hijau / Sijil Tenaga Diperbaharui". Negeri seperti Kanada dan Jerman turut memberikan galakan bagi pembinaan turbin angin, seperti kredit cukai atau harga pembelian minima bagi penghasilan eletrik angin, dengan capaian jaringan dijamin (kadang-kala dirujuk sebagai tarif muat masuk). tarif muat masuk ini biasanya ditetapkan jauh melampaui harga eletrik purata. Akta Tambahan dan Pembaikan Tenaga 2008 mengandungi tambahan pada kredit untuk angin termasuk turbinmikro.

Kos penuh dan pelobi sunting

Kuasa pasaran kedua turut memberikan galakan bagi sektor perniagaan untuk menggunakan kuasa dihasilkan angin, sungguhpun terdapat harga mahal bagi eletrik. Sebagai contoh, pengilang yang bertanggung jawab bagi sosial membayar syarikat eletrik mahal yang digunakan bagi memberi subsidi dan membina infrasturktur tenaga angin yang baru. Syarikat menggunakan kuasa yang dihasilkan angin, dan sebagai pulangan mereka boleh mendakwa bahawa mereka melaksanakan usaha "hijau" yang kuat. Di Amerika Syarikat organisasi Green-e memantau kepatuhan syarikat dengan kredit tenaga diperbaharui ini.[67]

Lapuran Jawatankuasa Terpilih bagi Dewan Bangsawan "House of Lords" (2008) berkenaan tenaga diperbaharui di UK melapurkan "kebimbangan mengenai peranan eletrih hasilan angin dan sumber berkala yang lain di UK, dengan ketiadaan pembaharuan dalam teknologi penyimpanan eletrik atau penyepaduan grid UK dengan benua Europah".[68]

Mengulas berkenaan sasaran tenaga Kesatuan Europah 2020, Helm mengkritik berkenaan bagaimana kos kuasa angin dipetik oleh pelobi.[69] Helm turut menyatakan bahawa masalah bekalan angin yang terputus-putus juga kemungkinannya mendorong kearah pecutan bagi gas atau pecutan bagi arang batu di Eropah, kemungkinannya dengan kesan negetif pada keselamatan tenaga.[69]

Di Amerika Syarikat, industri kuasa angin baru-baru ini telah meningkatkan usaha lobinya dengan banyaknya, membelanjakan sekitar $5 juta pada tahun 2009 selepas bertahun tidak dikenali di Washington.[70] Sebagai bandingan, industri nuklear Amerika Syarikat sendiri menmbelanjakan melebihi $650 juta bagi usaha melobinya pada tahun dalam tempoh sepuluh tahun berakhir pada tahun 2008.[71]

Kesan alam sekitar sunting

 
Livestock ignore wind turbines,[72] dan terus meragus sebagaimana mereka lakukan sebelum turbin angin dipasang.

Berbanding kesan alam sekitar sumber tenaga tradisi, kesan alam sekitar oleh tenaga angin agak kecil. Tenaga angin tidak menggunakan bahan api, dan tidak menghasilkan pencemaran udara, tidak seperti sumber kuasa bahan api fosil. Tenaga digunakan bagi mengilang dan mengangkut bahan yang digunakan bagi membina logi tenaga angin adalah sama dengan tenaga baru yang dihasilkan oleh logi dalam dalam tempoh beberapa bulan sahaja. Sungguhpun ladang angin mungkin merangkumi sejumlah luas tanah, kebanyakan kegunaan tanah seperti pertanian adalah serasi, kecuali hanya kawasan kecil asas turbin dan infrastruktur yang tidak boleh digunakan.[73]

Terdapat laporan berkenaan kematian burung dan kelawar di turbin angin sebagaiman yang terdapat pada struktur binaan lain. Skala kesan ekologi mungkin[74] atau mungkin tidak[75] besar, bergantung kepada keadaan khas. Penghalangan dan pengurangan kematian haiwan liar, dan perlindungan paya peat,[76] menjejaskan penempatan dan operasi turbin udara.

Terdapat lapuran tidak rasmi "anekdotal" mengenai kesan negetif akibat bunyi pada orang yang tinggal berhampiran dengan turbin angin. Kajian penilaian sejawatan ("Peer-reviewed research") pada umumnya tidak menyokong kenyataan sedemikian.

Kuasa angin berskala kecil sunting

 
This wind turbine charges a 12 V battery to run 12 V appliances.
Fail:Tassa 5KW 2 ElectronSolarEnergy2.jpg
5 kilowatt Vertical axis wind turbine

Kuasa angin skala kecil merupakan nama yang diberikan pasa sistem penghasilan angin dengan keupayaan menghasilkan sehingga 50 kW kuasa eletrik.[77] Masyarakat terpencil, yang sekiranya tidak mungkin bergantung kepada generator disel boleh menggunakan turbin angin bagi menggantikan penggunaan bahan api diesel. Individual boleh membeli sistem ini bagi mengurangkan atau menghapuskan kebergantungan mereka pada grid eletrik bagi sebab ekonomi atau lain-lain, atau untuk mengurangkan jejak karbon mereka. Turbin udara telah digunakan bagi penghasilan eletrik isirumah bersama dengan penyimpanan bateri selama beberapa abad di kawasan terpencil.

Turbin angin bersambung dengan grid boleh menggunakan penyimpanan tenaga grid, menggantikan pembelian tenaga dengan pengeluaran tempatan apabila ada. pengguna sistem luar grid boleh samaada menyesuaikan diri dengan kuasa sekali-sekala atau menggunakan bateri, fotovoltaik atau sistem diesel bagi menyokong turbain angin. Perkakasan seperti meter letak kereta atau laluan Internet tanpa wayar boleh dibekalkan tenaga oleh turbin udara yang mencaj bateri kecil, menggantikan keperluan bersambung kepada grid kuasa.

Lokasi berhampiran atau sekitar sekelompok bangunan tinggi, angin pangkas ("wind shear") menghasilkan kawasan berkeceramuk kuat, terutamanya di aras jalan.[78] Risiko berkait dengan kegagalan mekanikal atau bencana telah menghantui perkembangan tenaga angin bandar di kawasan berpenduduk padat,[79] menjadikan kos menginsuran sistem angin bandar amat mahal.[80] Tambahan lagi, mengukur jumlah angin di kawasan bandar adalah sukar, kerana hanya sedikit diketahui mengenai sumber angin sebenar di pekan dan bandar.[81]

kajian Yayasan Karbon "Carbon Trust" mengenai potensi tenaga angin skala kecil telah mendapati bahawa turbin anginkecil mampu menghasilkan eletrik sehingga 1.5 terawatt sejam (TW·h) setahun (0.4% dari keseluruhan penggunaan eletrik UK), penjimatan sehingga 0.6 juta tan karbon dioksida (Mt CO2) pengurangan pengeluaran. Ini berdasarkan tanggapan bahawa 10% dari isirumah akan memasang turbin pada kos bersaing dengan eletrik grid, sekitar 12 pence (US 19 sen) a kW·h.[82]

Pengagihan tersebar dari sumber diperbaharui semakin meningkat hasil dari kesedaran perubahan cuaca. Antaramuka eletronik yang diperlukan bagi menyambung unit pengeluar tenaga diperbaharui dengan sistem eletrik mampu memasukkan fungsi tambahan, seperti penapisan aktif bagi memperelok kualiti tenaga.[83]

Penyelidikan dan pembangunan sunting

Disebalik peningkatan permintaan dunia bagi tenaga angin, teknologi angin masa kini masih tidak dipertingkat secara optima dan masih terdapat cabaran yang besar untuk mencapainya. Kebanyakan penyelidikan dilakukan dalam industri, dan tidak sentiasa mudah dikongsikan. Menurut aganda penyelidik dari gabungan penyelidik dari universiti, industri, dan kerajaan, disokong oleh "Atkinson Center for a Sustainable Future", penyelidikan kuasa angin memerlukan transformasi drastik. Menurut laporan tersebut:

Peningkatan yang kita cari memerlukan ciptaan baru dalam dinamik cecair, kawalan, bahan, pengilangan, struktur, dan pengagihan kuasa eletrik, termasuk juga cara baru membabitkan orang awam bagi menghargai dan menerima teknologi ini, infrastruktur pengagihan berkait dan kesannya dalam mengurangkan perubahan cuaca. Perkakasan reka bentuk dan analisa perlu dibangunkan. Kod komputer biasa perlu dikongsi dan diperhalusi dalam cara suasana kolej terbuka ("open collegial") yang tidak boleh berlaku dalam industri. Penyelidik perlu menyebar, berbincang, dan berkongsi hasil secara terbuka, mempercepatkan ciptaan bagi subjek ini.[84]

Rujukan sunting

  1. ^ a b "GWEC, Global Wind Report Annual Market Update". Gwec.net. Dicapai pada 2011-05-14.
  2. ^ "GWEC, Global Wind Energy Outlook". Gwec.net. Dicapai pada 2011-05-14.
  3. ^ a b c d e f g h i j k l "World Wind Energy Report 2010" (PDF). Laporan. World Wind Energy Association. Februari 2011. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2011-09-04. Dicapai pada 8-Ogos-2011. Check date values in: |accessdate= (bantuan)
  4. ^ "Wind Power Increase in 2008 Exceeds 10-year Average Growth Rate". Worldwatch.org. Diarkibkan daripada yang asal pada 2010-01-05. Dicapai pada 2010-08-29.
  5. ^ "Renewables". eirgrid.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-08-10. Dicapai pada 22 November 2010.
  6. ^ a b REN21 (2011). "Renewables 2011: Global Status Report" (PDF). m/s. 11. Diarkibkan (PDF) daripada yang asal pada 2011-09-05. Dicapai pada 2011-09-05.
  7. ^ "Impact of Wind Power Generation in Ireland on the Operation of Conventional Plant and the Economic Implications" (PDF). eirgrid.com. February 2004. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2011-08-25. Dicapai pada 22 November 2010.
  8. ^ a b Hannele Holttinen; dll. (September 2006). ""Design and Operation of Power Systems with Large Amounts of Wind Power", IEA Wind Summary Paper" (PDF). Global Wind Power Conference September 18–21, 2006, Adelaide, Australia. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2011-08-25. Explicit use of et al. in: |author= (bantuan)
  9. ^ Jo Abbess (2009-08-28). "Claverton-Energy.com". Claverton-Energy.com. Dicapai pada 2010-08-29.
  10. ^ "Quirky old-style contraptions make water from wind on the mesas of West Texas". Mysanantonio.com. 2007-09-23. Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-02-03. Dicapai pada 2010-08-29.
  11. ^ a b Trevor J. Price (3 Mei 2005). "James Blyth - Britain's first modern wind power engineer". Wind Engineering. 29 (3): 191–200. doi:10.1260/030952405774354921. Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-06-06. Dicapai pada 2011-09-05.
  12. ^ "Where does the wind come from and how much is there" - Claverton Energy Conference, Bath 24th October 2008
  13. ^ Archer, Cristina L. (2005). "Evaluation of global wind power". Dicapai pada 2006-04-21. Unknown parameter |coauthors= ignored (|author= suggested) (bantuan)
  14. ^ American Wind Energy Association (2009). Annual Wind Industry Report, Year Ending 2008 pp. 9-10.
  15. ^ Global wind energy council
  16. ^ a b c "Spain becomes the first European wind energy producer after overcoming Germany for the first time". Eolic Energy News. 2010-12-31. Dicapai pada 2011-05-14.
  17. ^ "EWEA Annual Statistics 2010" (PDF). Dicapai pada 2011-05-14.
  18. ^ "Global wind capacity increases by 22% in 2010 - Asia leads growth". Global Wind Energy Council. 2011-02-02. Dicapai pada 2011-05-14.
  19. ^ "Continuing boom in wind energy – 20 GW of new capacity in 2007". Gwec.net. Dicapai pada 2010-08-29.
  20. ^ a b "BTM Forecasts 340-GW of Wind Energy by 2013". Renewableenergyworld.com. 2009-03-27. Dicapai pada 2010-08-29.
  21. ^ a b BTM Consult (2009). International Wind Energy Development World Market Update 2009
  22. ^ a b c Madsen & Krogsgaard. Offshore Wind Power 2010 Diarkibkan 2011-06-30 di Wayback Machine BTM Consult, 22 November 2010. Retrieved: 22 November 2010.
  23. ^ "Sell electricity back to the utility company" Retrieved on 7 november 2008
  24. ^ The Times 22 June 2008 "Home-made energy to prop up grid" Retrieved on 7 November 2008
  25. ^ Demeo, E.A.; Grant, W.; Milligan, M.R.; Schuerger, M.J. (2005). "Wind plant integration". Power and Energy Magazine, IEEE. 3 (6): 38–46. doi:10.1109/MPAE.2005.1524619.
  26. ^ Zavadil, R.; Miller, N.; Ellis, A.; Muljadi, E. (2005). "Making connections". Power and Energy Magazine, IEEE. 3 (6): 26–37. doi:10.1109/MPAE.2005.1524618.
  27. ^ a b Wind Power: Capacity Factor, Intermittency, and what happens when the wind doesn’t blow? Diarkibkan 2008-10-01 di Wayback Machine. Retrieved 24 January 2008.
  28. ^ a b Massachusetts Maritime Academy — Bourne, Mass Turbin angin 660 kW ini memiliki faktor kapasiti sekitar 19%.
  29. ^ a b Wind Power in Ontario Diarkibkan 2014-08-10 di Wayback Machine These wind farms have capacity factors of about 28–35%.
  30. ^ a b http://www.bwea.com/ref/capacityfactors.html
  31. ^ a b WindpoweringAmerica.gov Diarkibkan 2013-05-02 di Wayback Machine, 46. U.S. Department of Energy; Energy Efficiency and Renewable Energy "20% Wind Energy by 2030"
  32. ^ "Tackling Climate Change in the U.S." (PDF). American Solar Energy Society. January 2007. Diarkibkan (PDF) daripada yang asal pada 2008-10-29. Dicapai pada 2007-09-05.
  33. ^ The UK System Operator, National Grid (UK) have quoted estimates of balancing costs for 40% wind and these lie in the range £500-1000M per annum. "These balancing costs represent an additional £6 to £12 per annum on average consumer electricity bill of around £390." "National Grid's response to the House of Lords Economic Affairs Select Committee investigating the economics of renewable energy" (PDF). National Grid. 2008. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2008-09-09. Dicapai pada 2011-09-05.
  34. ^ A study commissioned by the state of Minnesota considered penetration of up to 25%, and concluded that integration issues would be manageable and have incremental costs of less than one-half cent ($0.0045) per kW·h. "Final Report - 2006 Minnesota Wind Integration Study" (PDF). The Minnesota Public Utilities Commission. November 30, 2006. Diarkibkan (PDF) daripada yang asal pada 2007-02-27. Dicapai pada 2008-01-15. Cite has empty unknown parameter: |coauthors= (bantuan)
  35. ^ ESB National Grid, Ireland's electric utility, in a 2004 study that, concluded that to meet the renewable energy targets set by the EU in 2001 would "increase electricity generation costs by a modest 15%" "Impact of Wind Power Generation In Ireland on the Operation of Conventional Plant and the Economic Implications" (PDF). ESB National Grid. February, 2004. m/s. 36. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2008-06-25. Dicapai pada 2008-07-23. Cite has empty unknown parameter: |coauthors= (bantuan); Check date values in: |date= (bantuan)
  36. ^ Sinclair Merz Growth Scenarios for UK Renewables Generation and Implications for Future Developments and Operation of Electricity Networks BERR Publication URN 08/1021 June 2008
  37. ^ Wind power produced more than half the electricity in Spain during the early morning hours "Wind power produced more than half the electricity in Spain during the early morning hours" (Siaran akhbar). ree.es. 11-08-2009. Dicapai pada 22 November 2010. Check date values in: |date= (bantuan)
  38. ^ "Claverton-Energy.com". Claverton-Energy.com. Dicapai pada 2010-08-29.
  39. ^ "Claverton-Eneergy.com". Dicapai pada 2010-08-29.
  40. ^ Mitchell 2006.
  41. ^ "l First Hydro, Dinorwig". Diarkibkan daripada yang asal pada 2014-07-01. Dicapai pada 2011-09-05.
  42. ^ The Future of Electrical Energy Storage: The economics and potential of new technologies 2/1/2009 ID RET2107622
  43. ^ "Geothermal Heat Pumps". Capital Electric Cooperative. Dicapai pada 2008-10-05.
  44. ^ Wind Energy Bumps Into Power Grid’s Limits Published: August 26, 2008
  45. ^ David Dixon, Nuclear Engineer (2006-08-09). "Wind Generation's Performance during the July 2006 California Heat Storm". US DOE, Oakland Operations.
  46. ^ Graham Sinden (2005-12-01). "Characteristics of the UK wind resource: Long-term patterns and relationship to electricity demand". Environmental Change Institute, Oxford University Centre for the Environment.
  47. ^ Wind + sun join forces at Washington power plant. Retrieved 31 January 2008.
  48. ^ "Small Wind Systems". Seco.cpa.state.tx.us. Diarkibkan daripada yang asal pada 2010-01-25. Dicapai pada 2010-08-29.
  49. ^ "Lake Erie Wind Resource Report, Cleveland Water Crib Monitoring Site, Two-Year Report Executive Summary" (PDF). Green Energy Ohio. 2008-01-10. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2008-12-17. Dicapai pada 2008-11-27. Kajian ini mengukur sehingga empat kali lebih kuasa angin purata semasa musim sejuk berbanding musim panas bagi tapak ujian.
  50. ^ "The Combined Power Plant: the first stage in providing 100% power from renewable energy". SolarServer. 2008. Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-10-14. Dicapai pada 2008-10-10. Unknown parameter |month= ignored (bantuan)
  51. ^ a b "Why wind power works for Denmark" (PDF). Civil Engineering. May 2005. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2011-01-29. Dicapai pada 2008-01-15. Cite has empty unknown parameter: |coauthors= (bantuan)
  52. ^ Realisable Scenarios for a Future Electricity Supply based 100% on Renewable Energies Gregor Czisch, University of Kassel, Germany and Gregor Giebel, Risø National Laboratory, Technical University of Denmark
  53. ^ Jo Abbess (2009-08-28). "Wind Energy Variability and Intermittency in the UK". Claverton-energy.com. Dicapai pada 2010-08-29.
  54. ^ "Dr Graham Sinden, Oxford Environmental Change Institute: The implications of the Em's 20/20/20 directive on renewable electricity generation requirements in the UK, and the potential role of offshore wind power in this context. (Graham Sinden has published a number of papers looking at the effects of integrating variable/intermittent generation into the generation mix)". Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-12-26. Dicapai pada 2011-09-05.
  55. ^ "The power of multiples: Connecting wind farms can make a more reliable and cheaper power source". 2007-11-21.
  56. ^ Archer, C. L.; Jacobson, M. Z. (2007). "Supplying Baseload Power and Reducing Transmission Requirements by Interconnecting Wind Farms" (PDF). Journal of Applied Meteorology and Climatology. American Meteorological Society. 46 (11): 1701–1717. Bibcode:2007JApMC..46.1701A. doi:10.1175/2007JAMC1538.1.CS1 maint: multiple names: authors list (link)
  57. ^ BWEA report on onshore wind costs (PDF).
  58. ^ "International Energy Outlook". Energy Information Administration. 2006. m/s. 66. Cite has empty unknown parameters: |month= dan |coauthors= (bantuan)
  59. ^ "Study of the effects on employment of public aid to renewable energy sources" (PDF). juandemariana.org. March 2009. Dicapai pada 22 November 2010.
  60. ^ "NREL Response to the Report Study of the Effects on Employment of Public Aid to Renewable Energy Sources from King Juan Carlos University (Spain)" (PDF). nrel.gov. August 2009.
  61. ^ "The Merit-Order Effect: A Detailed Analyis of the Price Effect of Renewable Electricity Generation on Spot Market Prices in Germany" (PDF). Diarkibkan (PDF) daripada yang asal pada 2010-08-29. Dicapai pada 2010-08-29.
  62. ^ "Wind and Solar Power Systems — Design, analysis and Operation" (2nd ed., 2006), Mukund R. Patel, p. 303
  63. ^ Helming, Troy (2004) "Uncle Sam's New Year's Resolution" ArizonaEnergy.org
  64. ^ http://apps1.eere.energy.gov/news/news_detail.cfm/news_id=16231 U.S. Department of Energy "EERE News" August 11,2010 retrieved June 5, 2011
  65. ^ "Wind turbine shortage continues; costs rising". Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-10-07. Dicapai pada 2011-09-05.
  66. ^ "Wind Plants of California's Altamont Pass". Diarkibkan daripada yang asal pada 2009-04-26. Dicapai pada 2011-09-05.
  67. ^ Green-e.org Retrieved on 20 May 2009
  68. ^ House of Lords Economic Affairs Select Committee (November 12, 2008). "Chapter 7: Recommendations and Conclusions. In: Economic Affairs – Fourth Report, Session 2007-2008. The Economics of Renewable Energy". UK Parliament website. Dicapai pada September 6, 2009.
  69. ^ a b Helm, D. D. Helm and C. Hepburn (eds) (October 2009). EU climate-change policy-a critique. From: "The Economics and Politics of Climate Change" (PDF). Oxford University Press. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2011-10-08. Dicapai pada September 6, 2009.CS1 maint: extra text: authors list (link)
  70. ^ Cassandra LaRussa (March 30, 2010). "Solar, Wind Power Groups Becoming Prominent Washington Lobbying Forces After Years of Relative Obscurity". OpenSecrets.org.
  71. ^ Nuclear Industry Spent Hundreds of Millions of Dollars Over the Last Decade to Sell Public, Congress on New Reactors, New Investigation Finds Diarkibkan 2013-11-27 di Wayback Machine, Union of Concerned Scientists, February 1, 2010. In turn, citing:
  72. ^ Buller, Erin (2008-07-11). "Capturing the wind". Uinta County Herald. Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-07-31. Dicapai pada 2008-12-04."Haiwan tidak peduli sama sekali. Kami dapati lembu dan antelope berehat di bawah bayangan turbin." - Mike Cadieux, pengurus tapak, Ladang Angin Wyoming
  73. ^ Why Australia needs wind power
  74. ^ Eilperin, Juliet (16 April 2009). "Renewable Energy's Environmental Paradox". The Washington Post. Dicapai pada 2009-04-17. Unknown parameter |coauthors= ignored (|author= suggested) (bantuan)
  75. ^ "Wind farms". Royal Society for the Protection of Birds. 2005-09-14. Dicapai pada 2008-09-07.
  76. ^ Lindsay, Richard (October 2004). "WIND FARMS AND BLANKET PEAT The Bog Slide of 16 October 2003 at Derrybrien, Co. Galway, Ireland" (PDF). The Derrybrien Development Cooperatve Ltd. Dicapai pada 20 May 2009. Cite journal requires |journal= (bantuan)
  77. ^ "Small-scale wind energy". Carbontrust.co.uk. Dicapai pada 2010-08-29.
  78. ^ "Urban Wind Definition at". Answers.com. Dicapai pada 2010-08-29.
  79. ^ Olson, William (2010-02-15). "An Urban Experiment in Renewable Energy". Diarkibkan daripada yang asal pada 2010-02-27. Dicapai pada 2010-03-08.
  80. ^ Olson, William (2010-02-16). "Urban Experiment in Renewable Energy". Dicapai pada 2010-03-08.
  81. ^ "Windy Cities? New research into the urban wind resource". Carbontrust.co.uk. Dicapai pada 2010-08-29.
  82. ^ "The Potential Of Small-Scale Wind Energy". Carbontrust.co.uk. Dicapai pada 2010-08-29.
  83. ^ "Active filtering and load balancing with small wind energy systems" (PDF). Ieeexplore.ieee.org. Dicapai pada 2010-08-29.
  84. ^ Zehnder and Warhaft, Alan and Zellman. "University Collaboration on Wind Energy" (PDF). Cornell University. Diarkibkan (PDF) daripada yang asal pada 2011-09-01. Dicapai pada 17 August 2011.

Pautan luar sunting