Masakan Oseania

(Dilencongkan dari Masakan Oceania)

Masakan Oseania (Jawi: ماسقن اوسيانيا) termasuk yang ditemui di Australia, New Zealand, dan Tasmania, dan juga masakan dari pulau-pulau atau kepulauan lain di seluruh Oseania. Sebuah masakan adalah ciri-ciri gaya amalan dan tradisi memasak,[2] sering berkaitan dengan budaya tertentu.

Balmain bug yang dimasak. Juga dikenal sebagai udang kipas rama-rama, ia adalah spesies lobster selipar yang tinggal di perairan cetek sekitar Australia.
Bush Tucker (makanan belukar) dituai di Taman Gurun Alice Springs. Makanan belukar ialah spesies tumbuhan dan produk haiwan yang boleh dimakan yang digunakan oleh orang asli Australia sebagai makanan kontemporari atau tradisional.[1]

Australia sunting

Selain daripada iklim dan ketersediaannya, masakan Australia telah dipengaruhi oleh citarasa peneroka ke Australia.[3] Tempoh kolonial British menetapkan asas yang kuat dalam kepentingan resipi gaya dan kaedah ala Anglo-Celtic. Pengaruh kemudian berkembang daripada penghijrahan masuk pelbagai budaya termasuk Masakan Cina, Jepun, Malaysia, Thai, dan Vietnam. Pengaruh masakan Mediterranean dari masakan Yunani, masakan Itali, dan masakan Lebanon adalah pengaruh yang kuat, juga pengaruh dari masakan Perancis, masakan India, masakan Spanyol, dan masakan Turki, masakan Jerman, dan masakan Afrika. Masakan serantau Australia lazimnya menggunakan sayur-sayuran tempatan yang ditanam berdasarkan ketersediaan bermusim, dan Australia juga mempunyai kawasan penanaman buah yang besar. Jenis Granny Smith berasal dari Sydney, Australia pada tahun 1868.[4] Di negeri-negeri Selatan Victoria dan Australia Selatan, khususnya Lembah Barossa, wain dan makanan mencerminkan tradisi dan warisan rantau ini.[5] Iklim Australia menjadikan barbeku biasa. gerai barbeku menjual sosej dan bawang goreng di atas roti putih dengan tomato atau sos barbeku adalah biasa.

Pulau Krismas sunting

Tasmania sunting

Semasa zaman kolonial, masakan Inggeris lazimnya adalah standard di kebanyakan kawasan di Tasmania. Tasmania kini mempunyai pelbagai restoran, sebahagiannya kerana ketibaan pendatang dan mengubah corak budaya. Terdapat banyak ladang anggur di seluruh Tasmania,[6] dan jenama bir Tasmania seperti Boags dan Cascade dikenali dan dijual di tanah besar Australia. Pulau King di luar pantai barat laut Tasmania mempunyai reputasi untuk keju butik[6] dan produk tenusu. Tasmania juga merupakan pengguna makanan laut,[6] seperti udang krai, orange roughy, salmon[6] dan tiram,[6] sama ada ternak dan liar.

  • Makanan wilayah

Kepulauan Cook sunting

Pulau Easter sunting

Fiji sunting

Hawaii sunting

Kepulauan Mariana sunting

Nauru sunting

New Zealand sunting

 
Hāngi sedang disediakan, kaedah memasak makanan Māori New Zealand untuk majlis-majlis khas menggunakan batu panas yang ditanam di dalam ketuhar lubang.

Masakan New Zealand sebahagian besarnya berdasarkan bahan-bahan tempatan dan variasi bermusim.[7] New Zealand adalah sebuah negara pulau yang mempunyai ekonomi berasaskan pertanian yang kuat, dan hasil laut dan makanan laut yang segar dan menonjol.[7] Kumara ialah jenis ubi jalar yang telah ditanam di New Zealand selama beratus-ratus tahun, dan dipercayai telah diimport oleh peneroka awal Maori pada pertengahan abad ke-13.[8] Jenis Kumara termasuk emas, putih dan merah, dengan warna merah biasanya paling manis.[8] Kiwifruit is a significant part of New Zealand agricultural production.[9] Sama seperti masakan Australia, masakan New Zealand adalah pelbagai masakan berasaskan Inggeris dengan pengaruh Mediterranean dan Lingkungan Pasifik apabila negara menjadi lebih kosmopolitan. Pengaruh sejarah berasal dari budaya Māori. Tradisi masakan Amerika Baru, Asia Tenggara, Asia Timur dan India telah menjadi popular sejak tahun 1970-an.

  • Makanan serantau

Niue sunting

Palau sunting

Samoa sunting

Kepulauan Solomon sunting

Tonga sunting

Tuvalu sunting

Vanuatu sunting

Galeri sunting

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Lister, Peter R., Holford, Paul, Haigh, Tony, Morrison, David A. (1996). "Acacia in Australia: Ethnobotany and Potential Food Crop." Purdue University Horticulture & Landscape Architecture. Accessed July 2011.
  2. ^ "Cuisine." Thefreedictionary.com. Accessed June 2011.
  3. ^ "Australia – Aborigines And White Settlers The Breaking Down of Aboriginal Society." Janesoceania.com. Accessed July 2011.
  4. ^ "Granny Smith and her Apples". Diarkibkan daripada yang asal pada 2007-08-11. Dicapai pada 2007-08-11.
  5. ^ "South Australian Food and Wine Tourism Strategy 2009 – 2014." South Australian Tourism Industry Council. Accessed July 2011.
  6. ^ a b c d e "Tasmania Food & Wine." Goway.com. Accessed July 2011.
  7. ^ a b "New Zealand's culinary culture." Newzealand.com. Accessed July 2011.
  8. ^ a b "Iconic Australian & New Zealand Foods." Australianfood.about.com. Accessed July 2011.
  9. ^ "About New Zealand Kiwifruit Growers, Inc.. New Zealand Kiwifruit Growers, Inc.. Accessed July 2011.