Pembasmian hutan di Malaysia

(Dilencongkan dari Penebangan hutan di Malaysia)

Antara tahun 1990 dan 2010 Malaysia hilang 8.6% dari hutan, atau sekitar 1,920,000 hektar (4,700,000 ekar).[1]

Imej ini mendedahkan sejauh keseluruhan tanah-litup mengubah seluruh wilayah.

Latar belakang sunting

Malaysia mengisytiharkan kemerdekaan dari British pada 1957, dan membentuk negeri semasa pada tahun 1963.[2] Sejak itu, ia telah melihat pertumbuhan ekonomi yang penting, sebahagian besar daripada yang boleh dikaitkan dengan industri hutan.[3] Kadar pembangunan pesat Malaysia telah meletakkan ia jauh lebih awal daripada beberapa negara jiran, seperti Indonesia dan Papua New Guinea. Ini sebahagian besarnya di bahagian banyak sumber asli, yang merupakan bahagian penting bagi ekonomi negara sektor. Oleh itu keuntungan terbesar dari penebangan, pengeluaran telah tinggi sejak permulaan, dan itu tidak sampai tahun 1985 itu kesan pertama yang mula disedari.

Faedah penebangan sunting

 
Ladang minyak sawit di Sarawak, Malaysia

Seperti yang dinyatakan di atas, Malaysia telah mendapat keuntungan kewangan yang banyak daripada industri pembalakannya. Satu statistik menyatakan faedah ini bernilai $ 2,150,000,000 USD. Bersama dengan jiran Indonesia, Malaysia menghasilkan 85% dari kelapa sawit global, penyebab utama pembalakan.[4] Di samping itu, sektor pertanian menyumbang 14.5% daripada tenaga buruh - lebih daripada 1 dalam 7 orang.[5] 56.6% hutan tropika Malaysia digunakan untuk pengeluaran, meninggalkan selebihnya untuk kegunaan seperti 'Perlindungan' dan 'Pemuliharaan'.[5]

Akibat penebangan sunting

Akibatnya telah berubah di seluruh bahagian Malaysia.[6] Walau bagaimanapun, semua kawasan telah mengalami kesan daripada penebangan hutan. Empat daripada yang paling menonjol termasuk:

  • Malaysia berada di kedudukan ke-21 negara biodiversiti paling banyak di dunia, dengan 2,199 spesies endemik.[7] 18% daripada spesies ini disenaraikan sebagai 'terancam', dan kerana mereka adalah endemik, jika Malaysia gagal memelihara mereka, kepupusan akan berlaku.
  • Masyarakat asli di Malaysia sentiasa bergantung kepada hutan hujan untuk perubatan, perlindungan, makanan, dan keperluan lain.[8] Mereka tidak dikenali untuk mengambil lebih daripada apa yang mereka perlukan kerana ini akan dilihat sebagai pelanggaran hutan dan akan membawa kutukan kepada rakyat mereka. Kemusnahan sumber utama mereka menyebabkan kemusnahan cara tradisional mereka. Apabila hutan menghilang, begitu juga budaya mereka.
  • Runoff juga telah meningkat. Walaupun ia tidak akan segera disyaki bahawa pembalakan mendalam di dalam hutan boleh menjejaskan bandar yang jauh di pantai, kerana kawasan kurang berhutan untuk menyerap air hujan dan bertindak sebagai takungan pelepasan yang perlahan, banjir secara tiba-tiba menjadi lebih dan lebih kerap.[9]
  • Kadar peningkatan banjir lumpur telah dilaporkan.

Usaha pemuliharaan sunting

Di Malaysia, Bank Dunia menganggarkan bahawa pokok-pokok telah ditebang sebanyak 4 kali kadar mampan.[7]

Pembalakan tidak perlu menjadi satu pemusnah amalan kerana ia kini berada di Malaysia. Dalam 2 dekad yang lepas, Malaysia telah bergerak ke arah mempelbagaikan ekonominya, tetapi pembalakan masih banyak menarik kerana peraturan yang lemah dan keuntungan yang tinggi. Cara yang paling berkesan untuk memerangi kesan negatif pembalakan akan menjadi peraturan yang lebih ketat yang masih memungkinkan pengeluaran minyak kelapa sawit yang tinggi, tetapi dengan cara yang lebih lestari. Dengan cara ini, bukan sahaja kesannya dapat dikurangkan sekarang, tetapi akan ada lebih banyak hutan untuk log, dan dengan itu keuntungan akan dibuat, pada masa akan datang.

Malaysia masih mempunyai peratusan liputan hutan yang agak tinggi. Pada masa ini, dianggarkan 59.9% daripada jumlah kawasan dilindungi oleh hutan,[10] yang, sebahagian besarnya adalah hutan dara yang tidak disentuh (lihat hutan pertumbuhan lama) yang bermula pada sekitar 130 juta tahun.

Peningkatan tahap kesedaran rakyat Malaysia yang ditambah dengan kepercayaan masyarakat setempat yang wujud dalam populasi pribumi (lihat orang Semai) telah menambah kekuatan banyak pergerakan Malaysia dalam alam sekitar. Persatuan Pencinta Alam Malaysia aktif dalam menyokong perlindungan hutan. Pertubuhan lain seperti Tabung Alam Malaysia, sebuah cabang dari Tabung Alam Sedunia juga telah menubuhkan pejabat di Malaysia sejak tahun 1972 yang dikhususkan untuk pemuliharaan alam serta pendidikan mengenai kepentingan pemuliharaan hutan kepada penduduk yang lebih luas. Institut Penyelidikan Perhutanan Malaysia juga telah menjalankan penyelidikan ke atas biodiversiti hutan Malaysia serta dalam pemuliharaan.

Isu terkini sunting

Penebangan hutan di kawasan berikut/ tapak projek telah menarik kontroversi:[perlu rujukan]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ [http:⍌0⍍ "Malaysia Forest Information and Data"] Check |url= value (bantuan). Rainforests.mongabay.com. Dicapai pada 18 August 2013.
  2. ^ "Singapore - Road to Independence". countrystudies.us.
  3. ^ "salinan arkib" (PDF). Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2010-07-16. Dicapai pada 2018-01-09.
  4. ^ "Markets for Biodiversity - PERC – The Property and Environment Research Center". www.perc.org. Diarkibkan daripada yang asal pada 2009-12-12. Dicapai pada 2018-01-14.
  5. ^ a b "Malaysia Forest Information and Data". rainforests.mongabay.com.
  6. ^ [http:⍌1⍍ "More info"] Check |url= value (bantuan). Nciv.net. Dicapai pada 18 August 2013.
  7. ^ a b "Malaysia Biodiversity Profiles". life.nthu.edu.tw.
  8. ^ "tqnyc.org". www.tqnyc.org.
  9. ^ http://outskirtoutreach.org/deforestation-malaysian-rainforest-lost/
  10. ^ [http:⍌2⍍ "WWF Malaysia – Forests"] Check |url= value (bantuan). Wwf.org.my. Dicapai pada 18 August 2013.