Perang Arauco adalah konflik panjang antara Empayar Sepanyol melawan suku Mapuche di wilayah Araucanía, Chile modern. Konflik dimulai pada Pertempuran Reynogüelén, yang muncul pada tahun 1536 antara ekspedisi Diego de Almagro melawan tentara Mapuche. Mapuche tetap merdeka hingga pendudukan Araucania tahun 1883.

Perang Arauco

Gambar dari Historia de Chile
Tarikh1536 – Perang Kemerdekaan Chile
Lokasi
Keputusan Kemenangan para Mapuche
Mapuche tetap merdeka hingga pendudukan Araucania tahun 1883.
Pihak yang terlibat
Empayar Sepanyol Mapuche, Huilliche Pehuenche dan Picunche
Komandan dan pemimpin
Pedro de Valdivia
Francisco de Villagra
García Hurtado de Mendoza
Pedro de Villagra
García Óñez de Loyola
Alonso García de Ramón
Alonso de Ribera
Francisco Laso de la Vega
Lautaro
Caupolican
Colo-Colo
Pelantaru
Lientur
Butapichón
Mestizo Alejo
Vilumilla
Curiñancu
Kerugian dan korban
30.l,000-42,000 orang askar Sepanyol1
60,000 orang sekutu peribumi
90,000-100,000 orang pahlawan1

Pendorong sunting

Para conquistador yang tiba meneroka Dunia Baru bagi pihak Empayar Sepanyol melihat peluang luas terbuka di mana mereka ingin mendapatkan kekayaan yang melimpah daripada kerajaan-kerajaan sini, terutamanya Empayar Inca yang didambakan. Mereka juga terdorong mahu menyebarkan ajaran Kristian kepada para penduduk benua ini sambil menakluk tanah-tanah tersebut untuk meraih kekuasaan baharu.

Para penjajah Sepanyol dalam ketibaan mereka di Araucaniá mahu mendapatkan sumber emas daripada deposit yang terkumpul di sungai-sungai serata rantau ini menggunakan tenaga buruh kerahan masyarakat Mapuche di lembah-lembah berdekatan,[1] namun ia banyak ditolak warga Mapuche tersebut berikutan banyak kematian yang berlaku disebabkan kegiatan ini.[2] Bahkan, pertembungan antara para penjajah Sepanyol dengan banyak masyarakat peribumi di Amerika Selatan juga menyebabkan banyak penyakit tifus dan cacar yang merebak dalam kalangan orang asli yang sudah jauh terasing sehingga kehilangan daya imun dalam badan tidak seperti para penjajah yang sudah mengalami pelalian semulajadi sedemikian.

Peletusan konflik sunting

Keadaan kucar-kacir ini banyak berterusan dengan adanya pelaksanaan dikenakan sistem keras yang memperhambakan golongan Mapuche.[3]

Kesan dampak sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Zavala C., José Manuel (2014). "The Spanish-Araucanian World of the Purén and Lumaco Valley in the Sixteenth and Seventeenth Centuries". Dalam Dillehay, Tom (penyunting). The Teleoscopic Polity. Springer. m/s. 55–73. ISBN 978-3-319-03128-6.
  2. ^ Bengoa 2003, pp. 252–253.
  3. ^ Barros Arana 2000, p. 342.
Sumber utama