Perdana Menteri United Kingdom

ketua Kerajaan Kebawah Duli Yang Maha Mulia di United Kingdom

Perdana Menteri United Kingdom (bahasa Inggeris: Prime Minister of the United Kingdom) ialah ketua kerajaan bagi United Kingdom. Perdana menteri menasihatkan kerajaan mengenai pelaksanaan sebahagian besar prerogatif diraja, mempengerusikan Kabinet dan memilih menterinya. Memandangkan perdana menteri moden memegang jawatan berdasarkan keupayaan mereka untuk mendapat kepercayaan Dewan Rakyat United Kingdom, mereka duduk sebagai ahli Parlimen.

Perdana Menteri
United Kingdom Great Britain dan Ireland Utara
Prime Minister of the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
Penyandang
Rishi Sunak
sejak 25 Oktober 2022
Cabang Eksekutif Kerajaan United Kingdom
Pejabat Perdana Menteri
Gelaran
SingkatanPM Edit the value on Wikidata
Anggota bagiKabinet United Kingdom Edit the value on Wikidata
Lapor kepadaParlimen
Bidang kuasaUnited Kingdom Edit the value on Wikidata
Kediaman10 Downing Street
Chequers
PusatWestminster
Dilantik olehCharles III
Tempoh jawatanMengikut perkenan baginda Raja
Dibentuk4 April 1721 Edit the value on Wikidata
Timbalan/naibTimbalan Perdana Menteri United Kingdom
Gaji£157,372 setiap tahun
(termasuk gaji ahli parlimen £81,932)
SenaraiSenarai Perdana Menteri United Kingdom Edit the value on Wikidata
Tapak webhttp://www.number10.gov.uk

Twitter: 10DowningStreet Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Jawatan perdana menteri tidak ditubuhkan oleh mana-mana statut atau dokumen perlembagaan tetapi hanya wujud melalui konvensyen yang telah lama wujud, di mana raja yang memerintah melantik sebagai perdana menteri orang yang paling mungkin mendapat kepercayaan Dewan Rakyat; individu ini lazimnya merupakan ketua parti politik atau gabungan parti yang memegang bilangan kerusi terbanyak dalam dewan itu. Ia telah diumumkan oleh Perdana Menteri Boris Johnson pada 31 Januari 2022, bahawa Pejabat Perdana Menteri akan ditubuhkan secara rasmi.

Perdana menteri ialah ex officio juga Tuan Pertama Perbendaharaan, Menteri Perkhidmatan Awam dan menteri yang bertanggungjawab untuk keselamatan negara. Sesungguhnya, keistimewaan tertentu, seperti kediaman di 10 Downing Street, diberikan kepada perdana menteri berdasarkan kedudukan mereka sebagai Tuan Pertama Perbendaharaan. Pada 2019, jawatan Menteri Kesatuan telah ditubuhkan; Boris Johnson menjadi perdana menteri pertama yang memegang gelaran ini.

Penyandang jawatan ialah Rishi Sunak merangkap Pemimpin Parti Konservatif selepas dilantik Raja Charles III pada 25 Oktober 2022.

Kuasa dan peranan sunting

Sebagai Perdana Menteri, ia mengetuai kerajaan United Kingdom dan mengetuai kabinet. Di samping itu, Perdana Menteri pula mengetuai parti politik majoriti di Dewan Rakyat. Perdana Menteri memegang peranan penting sebagai kuasa perundangan dan kuasa eksekutif. Di bawah sistem British, Perdana Menteri membimbing proses pembuatan undang-undang dengan matlamat untuk menggubal agenda perundangan parti politik mereka di Dewan Rakyat. Dalam kapasiti eksekutif, Perdana Menteri boleh memilih, melantik, dan menolak semua anggota menteri Kabinet dan menteri lain, raja secara konvensyen menghormati pilihan Perdana Menteri. Perdana Menteri juga mengkoordinasikan dasar dan aktiviti semua jabatan kerajaan, mahupun Menteri Perkhidmatan Awam. Perdana Menteri juga bertindak sebagai "muka" dan "suara" awam Kerajaan Baginda Raja (His Majesty's Government), baik di dalam dan di luar negara. Perdana Menteri juga berhak memberi nasihat mengenai pelantikan hakim tinggi dan uskup senior Gereja England.

Hubungan dengan Raja sunting

Akibat daripada proses panjang sejarah United Kingdom, kuasa Monarki mutlak secara beransur-ansur dikurangkan. Sekarang, tradisi berubah di mana Raja mengikuti nasihat Perdana Menteri. Secara rasmi, Raja mempunyai kuasa untuk melantik jawatan-jawatan penting kerajaan, termasuk Perdana Menteri, menteri kabinet, hakim, pegawai tentera, gabenor, diplomat, dan uskup senior Gereja England.

Dalam sistem Perlembagaan United Kingdom, Raja mempunyai hubungan istimewa dengan Perdana Menteri, tokoh politik senior yang sangat dihormati dalam kerajaan dari parti politik majoriti di Dewan Rakyat. Walaupun Raja secara perlembagaan mesti neutral dalam hal politik, tetapi Raja tetap diberi kuasa memberi peluang kepada Perdana Menteri untuk mendengarkan nasihatnya.

Dari segi perjumpaan, Raja menyediakan waktu berkala untuk berjumpa dengannya, di mana Perdana Menteri berhak dan wajib menyampaikan pandangannya tentang hal-hal pemerintah. Apabila tiada masa untuk berjumpa, mereka boleh berkomunikasi melalui telefon. Pertemuan ini, sebagai pertemuan antara ketua negara dan ketua kerajaan, yang dilakukan secara persendirian. Selepas menyatakan pandangannya, Raja mendengar nasihat Perdana Menteri. Di samping itu, Raja pula boleh terlibat dalam pelaksanaan pilihan raya. Perdana Menteri boleh meminta persetujuan Raja untuk membubarkan parlimen dan meminta mengadakan pilihan raya.

Bekas Perdana Menteri yang masih hidup sunting

Sehingga 27 Februari 2024, terdapat tujuh bekas perdana menteri United Kingdom yang masih hidup:

Senarai Perdana Menteri UK sunting

Pautan luar sunting