Ponzu (Jepun: ポン酢) ialah sos berasas sitrus yang biasa digunakan dalam masakan Jepun. Ia merupakan tat, dengan kepekatan berair cair dan warna coklat gelap. Ponzu shōyu atau ponzu jōyu (ポン酢醤油) adalah sos ponzu dengan ditambah sos soya (shōyu), dan produk campuran secara meluas dirujuk hanya sebagai ponzu.

Ponzu shoyu dan stik beef
Ponzu shoyu (kiri) dan fugu.

Istilah ini asalnya datang ke dalam Bahasa Jepun sebagai ponsu sebagai pinjaman perkataan Belanda usang kini pons, yang bermaksud punch seperti dalam minuman yang dibuat daripada jus buah-buahan. Sifat masam sos ini membawa kepada su akhir dieja dengan aksara 酢 ([su] Error: {{nihongo}}: text has italic markup (help)) yang bermaksud cuka.[1][2][3]

Ponzu dibuat dengan mendidihkan mirin, cuka beras, emping katsuobushi (dari tuna), dan rumpai laut (kombu) dengan api yang sederhana. Cecair itu kemudian disejukkan, ditapis untuk membuang emping katsuobushi, dan akhirnya jus satu atau lebih daripada buah-buahan sitrus berikut ditambah: yuzu, sudachi, daidai, kabosu, atau lemon.

Ponzu komersial biasanya dijual dalam botol kaca, yang mungkin mempunyai beberapa mendapan. Ponzu shoyu digunakan secara tradisional sebagai sos untuk tataki (daging atau ikan dipanggang ringan, kemudian dicincang), dan juga sebagai celupan untuk nabemono (satu hidangan periuk) seperti shabu-shabu. Ia digunakan sebagai celup untuk sashimi. Di rantau Kansai ini, ia ditawarkan sebagai hiasan untuk takoyaki.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ 1988, 国語大辞典(新装版) (Kokugo Dai Jiten, Revised Edition) (in Japanese), Tōkyō: Shogakukan
  2. ^ 2006, 大辞林 (Daijirin), Third Edition (in Japanese), Tōkyō: Sanseidō, ISBN 4-385-13905-9
  3. ^ 1995, 大辞泉 (Daijisen) (in Japanese), Tōkyō: Shogakukan, ISBN 4-09-501211-0