Nabemono (鍋物, なべ物, nabe "periuk memasak" + mono "benda atau objek, perkara") atau hanya nabe, ialah sejenis hidangan stimbot Jepun, juga dikenali sebagai hidangan satu periuk[1] dan "benda dalam periuk."[2]

Nabemono
Sukiyaki dalam gaya udonsuki dan telur mentah dalam mangkuk
EponimStock pot Sunting ini di Wikidata
JenisHidangan stimbot
Tempat asalJepun
Hidangan serupaJeongol
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini
Udonsuki

Keterangan sunting

Kebanyakan nabemono ialah stew dan sup yang disajikan semasa musim sejuk. Dalam Jepun moden, nabemono dipanaskan di meja makan dengan dapur mudah alih. Hidangan ini sering dimasak di meja, dan yang memakan boleh memilih bahan-bahan yang dimasak yang mereka inginkan dari periuk tersebut. Ia sama ada dimakan dengan sup atau dengan pencelup. Bahan-bahan tambahan juga boleh ditambah secara berturut-turut ke dalam periuk.

Terdapat dua jenis nabemono di Jepun: stok berperisa ringan (kebanyakannya dengan kombu) seperti yudōfu (湯豆腐) dan mizutaki (水炊き), dimakan dengan sos mencelup (tare) untuk menikmati rasa bahan-bahan itu sendiri; dan stok yang sangat berperisa, biasanya dengan miso, sos soya, dashi, dan/atau soya jenis manis seperti yosenabe (寄鍋), oden (おでん), dan sukiyaki (すき焼き), dimakan tanpa perasa tambahan lagi.

Periuk biasanya dibuat daripada tanah liat] (土鍋, donabe) atau besi tuang tebal (鉄鍋, tetsunabe). Periuk tanah liat boleh berterusan panas selama beberapa waktu setelah diambil dari api, sementara periuk besi tuang menyebarkan haba dengan baik dan lebih disukai untuk sukiyaki. Periuk biasanya ditempatkan di tengah-tengah meja makan dan dikongsi oleh beberapa orang. Ini dianggap sebagai cara yang paling bergaul untuk dimakan bersama rakan dan keluarga.

Variasi sunting

  • Chankonabe (ちゃんこ鍋): pada mulanya hanya disajikan kepada ahli gusti Sumo. Chankonabe disajikan dengan lebih banyak bahan-bahan berbanding nabemono lain, kerana ia telah dibangunkan untuk membantu ahli gusti sumo mendapatkan berat badan. Banyak resepi wujud tetapi biasanya mengandungi bebola daging, ayam, sayur-sayuran seperti kubis Cina dan udon.
  • Motsunabe (もつ鍋): dibuat dengan organ lembu atau babi, asalnya masakan tempatan Fukuoka tetapi popular di seluruh negara pada tahun 1990-an kerana rasa dan harga yang berpatutan. Bahan-bahan motsunabe berbeza dari restoran ke restoran, tetapi biasanya jus lembu segar dididih dengan kubis dan kucai bawang putih]. Selepas organ dan sayur-sayuran, yang lain daripada sup digunakan untuk memasak mi champon. Asas sup terutamanya kicap atau miso.
  • Oden: beberapa bahan seperti telur rebus, daikon, konjac, dan kek ikan direbus dalam sup dashi cair berperisa soya. Karashi (mustard Jepun) sering digunakan sebagai perasa.
  • Shabu-shabu: daging dan sayur-sayuran yang dihiris nipis yang direbus dalam periuk di meja makan dan dimakan dengan sos celup.
  • Sukiyaki: daging lembu, tauhu, sayuran dan mi kanji yang dicincang nipis yang direbus dalam shouyu manis dan dimakan dengan celupan telur mentah.
  • Yosenabe: Yose (寄) bermaksud "meletakkan bersama-sama", membayangkan bahawa semua perkara (iaitu, [[daging], makanan laut, telur, tauhu dan sayur-sayuran]) dimasak bersama-sama dalam periuk. Yosenabe biasanya didasarkan pada sup yang dibuat dengan perasa miso atau soya.
  • Yudofu: tauhu direneh dalam stok kombu dan dihidangkan dengan ponzu dan pelbagai perasa.

Variasi serantau sunting

Terdapat pelbagai jenis nabemono serantau di Jepun, yang mengandungi makanan khas serantau seperti salmon di Hokkaidō dan tiram di Hiroshima. Berikut adalah beberapa contoh:

 
Harihari-nabe
  • Kawasan Kansai
  • Kawasan Chūgoku
    • Fugu-chiri: Hirisan fugu direbus dalam dashi dengan sayur-sayuran berdaun seperti shungiku dan kubis Cina, dan dimakan dengan pencelup ponzu.
    • Dote-nabe: Tiram dan bahan-bahan lain (biasanya kubis Cina, tauhu dan shungiku) direbus dalam periuk dengan lapisan dalamannya yang disalut dalam miso.
  • Kawasan Shikoku
    • Benkei no najiru: (na bermakna sayur-sayuran hijau, dan jiru bermakna sup). Bahan-bahan: itik, babi hutan, ayam, daging lembu, daging babi, lobak putih, lobak merah, mizuna (sejenis kubis Cina), hiru (sejenis bawang merah), dan ladu yang dibuat daripada gandum kuda dan beras.
  • Kawasan Kyūshū

Sos sunting

Nabemono biasanya dimakan dengan sos yang kadang-kadang dipanggil tare, harfiahnya bermaksud "mencelup". Beberapa jenis sos boleh digunakan dengan rempah tambahan, dipanggil yakumi. Yakumi umum termasuk bawang putih, mentega, lada merah, campuran lada merah dan rempah lain, bijan panggang, atau momiji oroshi (Campuran lobak daikon dan lada merah parut).

  • Ponzu: Ponzu biasa diperbuat daripada sos soya dan jus perahan oren pahit, sake manis, dan stok kombu (kelpa).
  • Gomadare (sos bijan): Sos bijan biasanya dibuat dari bijan kisar, sos soya, stok kelpa, sake dan gula.
  • Telur mentah yang dipukul: Paling biasa digunakan sebagai sos untuk sukiyaki.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Tsuji, S. (2007). Japanese Cooking: A Simple Art. Cookery, Food and Drink Series. Kodansha International Limited. m/s. 254. ISBN 978-4-7700-3049-8.
  2. ^ Slack, S.F. (2001). Fondues and Hot Pots. HP Books. m/s. 89. ISBN 978-1-55788-369-8.

Pautan luar sunting