Santapan atau sajian adalah satu kesempatan makan yang berlaku pada masa yang tertentu dan termasuk, makanan yang disediakan khusus, atau makanan yang dimakan ketika itu.[1][2] Nama yang digunakan untuk juadah tertentu berbeza-beza, bergantung kepada budaya orang yang bercakap, masa pada hari tersebut, atau saiz hidangan.

Fail:Title Cuisine 2.jpg
Rencana ini adalah sebahagian siri Masakan
Teknik penyediaan dan perkakas masak
Perkakas dapur - Teknik
Timbang dan ukur
Ramuan dan jenis makanan

Makanan
Masakan vegetarian
Herba dan Rempah
Keju - Pasta - Pencuci mulut
Roti - Sos - Sup - Teh
Ramuan-ramuan lain

Makanan wilayah
Afrika - Asia - Asia Selatan
Amerika Latin - Amerika Utara
Caribbean - Eropah
Tengah Timur
Makanan-makanan lain...
Lihat juga:
Dapur - Hidangan
Tukang masak terkenal
Wikibuku: Buku masakan
Makanan telah disediakan secara tradisional oleh wanita di dapur rumah (Lukisan daripada Jean-Baptiste de Saive, 1563)

Santapan berlaku terutamanya di rumah, restoran, dan kafeteria, namun boleh berlaku di mana-mana. Hidangan tetap berlaku setiap hari, biasanya beberapa kali sehari. Santapan khas biasanya diadakan bersempena dengan majlis-majlis seperti hari jadi, perkahwinan, ulang tahun dan perayaan. Santapan adalah berbeza daripada snek kerana makanan adalah umumnya lebih besar, lebih pelbagai, dan pengisian lebih daripada makanan ringan.[3]

Santapan biasa sunting

Waktu makan sunting

Jenis-jenis juadah dihidangkan atau dimakan pada bila-bila masa berbeza mengikut adat dan lokasi. Dalam kebanyakan budaya moden, tiga hidangan utama dimakan: pada waktu pagi, awal petang, dan petang. Di samping itu, nama-nama makanan sering ditukar ganti dengan adat. Selain "sarapan", nama-nama waktu makan ini boleh berbeza dari kawasan ke kawasan atau bahkan dari keluarga ke keluarga.

  • Sarapan dimakan dalam tempoh satu atau dua jam selepas seseorang bangun pada waktu pagi.[4]
  • Makan tengah hari, merarau atau makan siang dimakan sekitar tengah hari, biasanya antara 11 pagi dan 2 petang. Di sesetengah kawasan, nama untuk hidangan ini bergantung kepada kandungannya.[5]
  • Makan lewat malam (gabi) atau makan malam atau teh dimakan pada waktu petang ke malam. Di sesetengah kawasan, nama untuk hidangan ini bergantung kepada kandungannya, tetapi ramai penutur bahasa Inggeris menggunakan "supper" untuk hidangan ini tanpa mengira saiz.[6]

Lain-lain jenis santapan sunting

 
Bufet smörgåsbord Sweden
 
Dabbawala di Mumbai dengan makanan dibungkus dalam mangkuk tingkat
  • Barbeku ialah juadah di mana makanan (biasanya daging atau ikan) yang dimasak di luar rumah di atas api terbuka atau panggangan mudah alih.[7]
  • Banquet adalah makan besar rasmi yang mewah dengan banyak tetamu dan hidangan.[8]
  • Istimewa pinggan biru (blue-plate special) adalah istilah yang digunakan di Amerika Syarikat oleh restoran-restoran yang merujuk kepada hidangan yang khas berharga rendah, biasanya berubah-ubah setiap hari.
  • Sarapan lewat pagi adalah makanan lewat pagi, biasanya lebih besar daripada sarapan dan biasanya menggantikan sarapan pagi dan makan tengah hari; ia adalah yang paling biasa pada hari Ahad. Sarapan lewat pagi berasal dari England dalam tahun 1800-an, dan pada tahun 1930-an menjadi popular di Amerika Syarikat.[9]
  • Bufet biasanya melibatkan pengunjung melayani diri mereka daripada makanan yang diletakkan di kawasan awam. Bufet berkesan untuk menyaji kepada ramai orang sekali gus, dan sering dilihat dalam tetapan institusi, seperti konvensyen perniagaan atau parti besar. Beberapa restoran juga menawarkan bufet, seperti bufet berbuka puasa atau secara khusus bufet restoran.
  • Minum pukul sebelas pagi, juga dikenali sebagai "teh pagi" atau "kudapan", adalah merupakan santapan makanan ringan[10] dan minuman yang diambil pada lewat pagi selepas sarapan pagi dan sebelum makan tengah hari.
  • Santapan terakhir adalah hidangan yang dihidangkan kepada banduan sebelum dihukum mati.[11]
  • Hidangan makanan berbilang ialah juadah hidangan pelbagai dihidangkan dalam urutan.
  • Makan malam santapan penuh dalam bentuk yang paling mudah, boleh terdiri daripada tiga atau empat santapan, seperti sup, salad, daging dan pencuci mulut. Dalam majlis makan formal, makan malam santapan penuh boleh terdiri daripada banyak hidangan, dan dalam keadaan tertentu hidangan-hidangan dirancang dengan teliti untuk melengkapi secara gastronomi antara satu sama lain.
  • Sajian utama adalah hidangan yang diketengahkan atau utama dalam hidangan yang terdiri daripada beberapa hidangan. Ia biasanya mengikuti entrée hidangan ("kemasukan "). Di Amerika Syarikat ia sendiri mungkin sebenarnya dipanggil "entree".
  • Sajian atas Roda (Meals on Wheels) adalah makanan dihantar sebagai perkhidmatan untuk rumah orang yang tidak dapat menyediakan makanan sendiri.[12]
  • Sajian rantaian (Meal train) biasanya diadakan selepas peristiwa-peristiwa hidup yang penting, termasuk kelahiran, pengangkatan, pembedahan, penyakit, kematian, perceraian, pekerjaan baru, atau berpindah ke masyarakat baru. Rakan-rakan yang prihatin, keluarga, rakan sekerja, ahli-ahli jemaah, jiran, dan masyarakat menunjukkan kegembiraan atau belas kasihan mereka melalui penghantaran makanan yang dianjurkan.
  • Piknik atau perkelahan adalah juadah luar di mana seseorang membawa makanan, seperti sandwic atau hidangan yang disediakan (kadang-kadang dalam bakul berkelah). Ia sering berlaku di kawasan semula jadi atau rekreasi, seperti taman, hutan, pantai atau rumput. Pada pemanduan atau perjalanan yang panjang, berkelah boleh berlaku di perhentian di tepi jalan seperti kawasan rehat. Santapan berkelah sering diambil di meja berkelah.
  • Potluck atau juadah bawaan ialah perhimpunan orang di mana setiap orang atau sekumpulan orang boleh menyumbang hidangan makanan yang disediakan oleh orang atau kumpulan tersebut, untuk dikongsi bersama di kalangan kumpulan yang hadir.
  • Sarapan kedua adalah juadah tengah hari tradisional yang disajikan di bahagian Eropah Tengah, seperti Austria, Bavaria (Jerman) dan Poland.
  • Juadah teh boleh merujuk kepada mana-mana makanan atau waktu makan yang berbeza, bergantung kepada adat resam sesebuah negara dan sejarah meminum teh. Walau bagaimanapun, di negara-negara di mana penggunaan istilah ini adalah perkara biasa, pengaruh umumnya adalah daripada orang-orang yang terdahulu ketika kewujudan Empayar British (kini Negara-Negara Komanwel). Teh santapan boleh jadi kecil atau besar.
  • Minum petang adalah hidangan tengah hari, biasanya diambil pada 4 petang, yang terdiri daripada makanan ringan seperti sandwic, kek kecil dan skon dengan teh.[13]
 
Hidangan seramik dalam meja pengebumian patung Dinasti Ming
  • Yum cha ialah juadah Kantonis pagi atau petang di mana hidangan dim sum[16] dan teh dihidangkan. Di Amerika Syarikat dan UK, perkataan dim sum sering digunakan di tempat yum cha.

Lihat juga sunting

Jenis-jenis santapan sunting

Struktur santapan dalam masakan sunting

Istilah dan konsep berkaitan sunting


Rujukan sunting

  1. ^ meal noun (FOOD) - definition in the British English Dictionary & Thesaurus - Cambridge Dictionaries Online
  2. ^ meal - Definition from Longman English Dictionary Online
  3. ^ Wansink, B.; Payne, C. R.; Shimizu, M. (2010). ""Is this a meal or snack?" Situational cues that drive perceptions". Appetite. 54 (1): 214–216. doi:10.1016/j.appet.2009.09.016. PMID 19808071.
  4. ^ "AskOxford: breakfast". Dicapai pada 2008-07-20.
  5. ^ "AskOxford: lunch". Dicapai pada 2008-07-20.
  6. ^ "Definition of supper". Dicapai pada 2012-07-10. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  7. ^ O'Donoghue, Ben (2008), Outdoor: grill your way 'round the world, Prahran, Victoria, Australia: Hardie Grant Books, ISBN 9781740665599
  8. ^ "Banquet." (definition). Merriam-webster.com. Accessed August 2011.
  9. ^ Rombauer, Irma S.; Becker, Marion Rombauer; Becker, Ethan (2001). Joy of Cooking: All About Breakfast and Brunch. Simon and Schuster. m/s. 8. ISBN 0743206428.CS1 maint: multiple names: authors list (link)
  10. ^ A & C Black Publishers Ltd (2009). Dictionary of Leisure, Travel and Tourism. A & C Black Publishers Ltd. m/s. 103. ISBN 1408102129.
  11. ^ (AP) (August 29, 2012). "Study: Death Row inmates pick comfort foods for last meals". CBS News. Dicapai pada 22 December 2013.
  12. ^ Meals on Wheels Inc. (S. Aust.) (1963), Meals on Wheels : what it is - how it began - what it is now - what it can become!, Meals on Wheels
  13. ^ a b "AskOxford: tea". Dicapai pada 2008-07-20.
  14. ^ "Definition of tiffin in English". Oxford Dictionaries. Dicapai pada 22 December 2013.
  15. ^ Narsimhan, Mahtab (2011). Tiffin (abstract). Midpoint Trade Books Incorporated. ISBN 1770860398.
  16. ^ Sterling, Richard; Chong, Elizabeth; Qin, Lushan Charles (2001). Hong Kong. Lonely Planet. m/s. 145. ISBN 1864502886.CS1 maint: multiple names: authors list (link)

Bacaan lanjut sunting

Pautan luar sunting