Terlerai Noktah ialah sebuah siri drama televisyen Malaysia 2021 arahan Amor Rizan, dibintangi oleh Nabila Huda, Ainul Aishah dan Aidil Aziz. [1]Siri ini akan memulakan tayangan di Slot Samarinda, TV3 bermula 26 Ogos 2021 menggantikan Sitik Tok. [2] Siri ini juga turut ditayangkan menerusi laman penstriman Disney+ Hotstar pada 12 jam awal sebelum penayangan di saluran yang dinyatakan.

Terlerai Noktah
Genre
Ditulis oleh
  • Amor Rizan
  • Ghufron Salim
  • Saiqa Askari
PengarahAmor Rizan
Dibintangi oleh
Lagu pembukaanBebas - Shazriq Azeman
Negara asalMalaysia
BahasaMelayu
Bilangan episod9 Episod
Penerbitan
Penerbit eksekutifNor Aliah Lee
Tempoh siaran42 minit
Syarikat penerbitan
Padi Pictures Sdn Bhd
Penyiaran
Saluran asalTV3 (Slot Samarinda)
Disney+ Hotstar Malaysia
Format gambar
Format audioDolby Digital
Siaran asal26 Ogos 2021 – 13 September 2021
Kronologi
MengikutiSitik Tok
Diikuti olehDear Cinta

Sinopsis sunting

Zaira dan Dr Rudi merupakan pasangan suami isteri yang tidak dikurniakan anak. Zaira mempunyai satu sejarah silam bersama adik perempuannya yang telah hilang selama 20 tahun. Suatu hari, hospital psikiatri yang dimiliki oleh Dr Rudi menerima seorang pesakit jiwa bernama Hani yang ditemui oleh pihak polis bersama mayat suami Hani yang mati dan bayinya yang kelaparan. Dr Rudi terkejut selepas mendapati pesakit yang bernama Hani itu adalah adik kandung Zaira yang telah lama hilang.

Sementara itu Rania, ketua jururawat yang bekerja di hospital milik Dr Rudi sering cuba memberitahu Dr Rudi tentang sesuatu namun tidak diendahkan oleh Dr Rudi. Rania mempunyai masalah rumah tangga dengan suaminya Dr Kamil malah Dr Kamil telah menghilangkan diri membawa anak mereka lari dari Rania.

Kehadiran Jasmine, seorang jururawat baharu yang ditukarkan ke hospital psikiatri menimbulkan tanda tanya pada Rania kerana ia adalah atas arahan Dr Kamil, suami Rania sendiri. Jasmine yang ditugaskan untuk menjaga Hani mula merasakan ada sesuatu yang tidak kena dengan kes penemuan Hani. Zaira pula sering terbawa-bawa ingatan bagaimana kehidupan dia dan Hani ketika kecil dahulu, dan segalanya membawa ingatannya kembali ketika mereka diculik dan dibawa ke Pulau Randai.

Pelakon sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Muhamad Shaifullah Tayep. "Terlerai Noktah penuh babak misteri mendebarkan". Harian Metro. Dicapai pada 25 Ogos 2021.
  2. ^ Drama Terlerai Noktah. MyInfoTaip. Dicapai 25 Ogos 2021

Pautan Luar sunting