Timothy Michael "Tim" Kaine (lahir 26 Februari 1958) ialah seorang peguam Amerika Syarikat dan ahli politik yang juga Senator Amerika Syarikat junior dari Virginia. Seorang Demokrat, Kaine telah dipilih sebagai Senat pada 2012 dan calon partinya untuk Naib Presiden Amerika Syarikat pada pilihan raya 2016 bersama gandingan beliau, Hillary Clinton.

Tim Kaine
Senator A.S.
dari Virginia
Memegang jawatan
3 Januari 2013
Berkhidmat dengan Mark Warner
Didahului olehJim Webb
Pengerusi Jawatankuasa Kebangsaan Parti Demokrat
Dalam jawatan
21 Januari 2009 – 5 April 2011
Didahului olehHoward Dean
Digantikan olehDebbie Wasserman Schultz
Gabenor Virginia ke-70
Dalam jawatan
14 Januari 2006 – 16 Januari 2010
LeftenanBill Bolling
Didahului olehMark Warner
Digantikan olehBob McDonnell
Leftenan Gabenor Virginia ke-38
Dalam jawatan
12 Januari 2002 – 14 Januari 2006
GabenorMark Warner
Didahului olehJohn H. Hager
Digantikan olehBill Bolling
Datuk Bandar Richmond ke-76
Dalam jawatan
1 Julai 1998 – 10 September 2001
Didahului olehLarry Chavis
Digantikan olehRudy McCollum
Ahli Majlis Mesyuarat Bandar Richmond dari daerah ke-2
Dalam jawatan
1 Julai 1994 – 10 September 2001
Didahului olehBenjamin P. A. Warthen
Digantikan olehWilliam J. Pantele
Butiran peribadi
LahirTimothy Michael Kaine
(1958-02-26) 26 Februari 1958 (umur 66)
Saint Paul, Minnesota, A.S.
Parti politikDemokrat
PasanganAnne Holton
Anak-anak3
PendidikanUniversiti Missouri, Columbia
Universiti Harvard
Tandatangan
Laman web rasmiLaman web Senat
Laman web Gabenor (Diarkibkan)
Laman web leftenan gabenor (Diarkibkan)

Kehidupan awal sunting

Kaine dilahirkan di Saint Paul, Minnesota, hasil perkahwinan antara Mary Kathleen (née Burns) dan Albert Alexander Kaine, Jr.. Bapanya, Albert berketurunan Scotland dan Ireland dan ibunya berketerunan Ireland. Beliau merupakan anak sulung daripada 3 anak. [1] Kaine membesar di Bandar Kansas, Missouri. Beliau berkelulusan dari Sekolah Tinggi Rockhurst di Bandar Kansas, Missouri.

Kaine menerima ijazah Sarjana Muda Seni (B.A.) dalam bidang ekonomi daripada Universiti Missouri pada tahun 1979. [2] Kemudian, beliau meneruskan pelajarannya di Universiti Harvard. Beliau mengambil cuti untuk bekerja dengan Jesuit Volunteer Corps di Honduras. Kaine bekerja untuk Honduras selama 9 bulan dari tahun 1980 dan 1981.

Kaine berkelulusan dari Universiti Harvard bersama ijazah undang-undang pada tahun 1983 dan dimasukkan ke Bar Virginia pada tahun 1984.

Kerjaya undang-undang sunting

Kaine mempelajari undang-undang di Richmond selama 17 tahun, dengan pengkhususan dalam undang-undang perumahan yang adil dan mewakili klien yang didiskriminasikan atas dasar bangsa atau hilang upaya. Kaine ialah Profesor Adjung bagi Universiti Richmond selama enam tahun.

Kerjaya awal politik sunting

Pada bulan Mei 1994, Kaine telah dipilih untuk Majlis Bandaraya Richmond dari daerah ke-2 Bandar. Beliau berkhidmat selama empat penggal dalam majlis itu.

Dasar luar dan pertahanan sunting

Dalam Senat, Kaine telah menyokong normalisasi hubungan antara AS-Cuba dan perjanjian nuklear antarabangsa dengan Iran. [3]

Afghanistan sunting

Mengenai isu perang di Afghanistan, laman web Kaine menyatakan "Misi utama dalam Afghanistan adalah memusnahkan Al-Qaeda hampir lengkap dan kita perlu membawa tentera kita secepat mungkin, selaras dengan keperluan untuk memastikan bahawa Afghanistan tidak menimbulkan bahaya di rantau yang lebih luas."

Kuasa peperangan sunting

Kaine dikenali dengan "kepakaran kepada kuasa perlembagaan jawatan presiden" dan telah berkata bahawa "soalan kuasa perang" adalah "obsesi peribadi" beliau.

Syria, Iraq dan ISIS sunting

Pada tahun 2014, Kaine berhujah bahawa campur tangan tentera AS terhadap Negara Islam Iraq dan Syam (ISIS), yang dilaksanakan oleh Presiden Obama, tidak mengikut perlembagaan tanpa kebenaran kongres baru bagi penggunaan kuasa tentera terhadap ISIL. Pada bulan November 2014, Forum Keselamatan Halifax International, Kaine, bersama-sama dengan Senator John McCain, menekankan keperluan untuk apa-apa kebenaran yang kongres, berkata: "Anda tidak boleh mempunyai perang tanpa Kongres. Anda tidak boleh meminta orang untuk mengambil risiko kehidupan mereka, risiko terbunuh, melihat orang lain terbunuh atau cedera jika Kongres tidak bersedia untuk melakukan kerja untuk meletakkan cap ibu jari mereka mengenai perkara ini dan berkata, ini adalah satu misi nasional dan berbaloi."

Senjata-senjata sunting

Kaine ialah seorang pemilik senjata. Beliau telah menyokong pemeriksaan latar belakang berkembang untuk pembelian senjata dan juga "sekatan ke atas penjualan senjata gaya pertempuran dan Majalah berkapasiti tinggi." Sebagai gabenor, Kaine menyelia menutup kelemahan dalam undang-undang Virginia yang membolehkan beberapa yang gagal pemeriksaan latar belakang untuk membeli senjata. Dalam Senat, Kaine telah menyokong undang-undang yang memerlukan pemeriksaan latar belakang yang perlu dilakukan untuk senjata dijual melalui rancangan pistol dan melalui Internet. Beliau juga menyokong undang-undang untuk menghalang jualan senjata kepada pengganas yang disyaki No Fly List.

Pencalonan naib presiden 2016 sunting

Kaine menyokong kempen Hillary Clinton pada 2016, dan berkempen secara aktif untuk Clinton di tujuh negeri semasa pendahuluan.

Pada 22 Julai 2016, Kaine telah dipilih sebagai gandingan Clinton untuk pilihan raya. [4] The New York Times mengatakan bahawa suami Clinton, Bill Clinton, secara peribadinya menyokong Kaine sebagai calon gandingan bersama isterinya. Kaine merupakan rakyat dari negeri Virginia untuk berkhidmat untuk tiket kebangsaan parti utama sejak John Tyler bertanding pada tiket parti Whig itu pada pilihan raya 1840.

Kehidupan peribadi sunting

Kaine ialah seorang Roman Katolik. Pada tahun 1984, beliau berkahwin dengan isterinya Anne Holton yang juga Setiausaha Pendidikan Virginia sejak 2014. Kini, mereka mempunyai tiga orang anak.

Rujukan sunting

  1. ^ Nuckols, Christina (October 16, 2005). "Profile: Who is Timothy M. Kaine?". The Virginian-Pilot. Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-10-06. Dicapai pada 2017-03-10. Cite has empty unknown parameter: |5= (bantuan)
  2. ^ Danielle Burton (April 18, 2008). "10 things you didn't know about Tim Kaine". U.S. News & World Report. Cite has empty unknown parameter: |1= (bantuan)
  3. ^ How Tim Kaine and Hillary Clinton Compare on the Issues|date=July 22, 2016 The New York Times
  4. ^ Clinton pilih Senator Kaine bagi naib presiden

Pautan luar sunting