Tony Tan Keng Yam

Presiden Singapura ketujuh
(Dilencongkan dari Tony Tan)

Dr. Tony Tan Keng Yam (Cina Ringkas: 陈庆炎; pinyin: Chén Qìngyán; Minnan: Tân Khèng-iām, lahir 7 Februari 1940, di Singapura) ialah Presiden Singapura.[1] Beliau seorang ahli politik Singapura, jurubank, dan ahli matematik. Dalam Pilihan raya Presiden Singapura 2011 beliau menang tipis dengan margin 0.35% . Beliau telah mengangkat sumpah sebagai Presiden ke-7 di Singapura pada 1 September 2011 hingga 14 September 2017.


Tony Tan Keng Yam
陈庆炎
டோனி டேன் கெங் யம்
Presiden Singapura ke-7
Dalam jawatan
1 September 2011 – 14 September 2017
Perdana MenteriLee Hsien Loong
Didahului olehSellapan Ramanathan
Digantikan olehHalimah Yacob
Menteri Keselamatan dan Pertahanan
Dalam jawatan
1 Ogos 2003 – 1 September 2005
Perdana MenteriLee Hsien Loong
Didahului olehKedudukan diwujudkan
Digantikan olehShunmugam Jayakumar (Kselamatan Negara)
Timbalan Perdana Menteri Singapura
Dalam jawatan
1 Ogos 1995 – 1 September 2005
Perdana MenteriGoh Chok Tong
Lee Hsien Loong
Didahului olehOng Teng Cheong
Digantikan olehWong Kan Seng
Menteri Pertahanan
Dalam jawatan
1 Ogos 1995 – 1 Ogos 2003
Perdana MenteriGoh Chok Tong
Didahului olehLee Boon Yang
Digantikan olehTeo Chee Hean
Menteri Pendidikan
Dalam jawatan
1 Januari 1985 – 29 Disember 1991
Perdana MenteriLee Kuan Yew
Goh Chok Tong
Didahului olehGoh Keng Swee
Digantikan olehLee Yock Suan
Menteri Kewangan
Dalam jawatan
24 Oktober 1983 – 1 Januari 1985
Perdana MenteriLee Kuan Yew
Didahului olehLee Kuan Yew
Digantikan olehRichard Hu Tsu Tau
Anggota Parlimen Singapura
untuk GRC Sembawang
Dalam jawatan
4 September 1988 – 6 May 2006
Didahului olehPerlembagaan diwujudkan
Digantikan olehKhaw Boon Wan
Anggota Parlimen Singapura
untuk SMC Sembawang
Dalam jawatan
11 Februari 1979 – 3 September 1988
Didahului olehTeong Eng Siong
Digantikan olehPerlembagaan dimansuhkan
Butiran peribadi
Lahir (1940-02-07) 7 Februari 1940 (umur 84)
Singapura
Parti politikCalon bebas (2011–kini)
Sekutu gabungan
politik lain
Parti Tindakan Rakyat (Sebelum 2011)
PasanganMary Chee Bee Kiang
Anak-anak3 lelaki
1 perempuan
Alma materUniversiti Nasional Singapura
Massachusetts Institute of Technology
University of Adelaide
ProfesionAhli Matematik
Pengurus bank
Laman web rasmiTapak web rasmi

Beliau adalah bekas Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Penyelaras bagi Keselamatan dan Pertahanan Singapura. Tan berkhidmat sebagai Menteri Kewangan dari 24 Oktober 1983 hingga 1 Januari 1985, sebagai Menteri Pendidikan dari Januari 1985 hingga Disember 1991, sebagai Menteri Kesihatan dari 2 Januari 1985 dan 6 Mei 1985 dan Menteri Perdagangan dan Industri antara 7 May 1985 hingga 17 Februari 1986. Pada akhir 1980-an, Tan adalah pilihan pertama Lee Kuan Yew sebagai Perdana Menteri Singapura, tetapi beliau enggan.

Pada Disember 1991, Dr Tan berundur dari Kabinet untuk kembali ke sektor swasta sebagai Pengerusi dan Pegawai Ketua Eksekutif bagi Overseas Chinese Banking Corporation. Bagaimanapun beliau mengekalkan kerusinya dalam Parliament Singapura sebagai Wakil Kawasan Undi GRC Sembawang sehingga bersara pada 2006.

Pendidikan dan kerjaya awal sunting

Tony Tan telah mendapat pendidikan di Sekolah St Patrick dan Institusi St Joseph . Sebagai pemegang biasiswa pemerintah Singapura, beliau mendapat Ijazah Kepujian Kelas Pertama dalam Fizik dari Universiti Singapura .Sebagai penerima biasiswa Asia Foundation, beliau menghadiri Institut Teknologi Massachusetts (MIT) di mana beliau lulus dengan Sarjana Sains (Penyelidikan Operasi). Beliau kemudian memperoleh PhD dalam mata pelajaran Matematik Gunaan di Universiti Adelaide[2], dan terus menjadi pensyarah dalam bidang Matematik di Universiti Nasional Singapura.[3] [4]

Pada tahun 1969, Tan meninggalkan Universiti untuk memulakan kerjaya di bidang perbankan dengan OCBC sebagai Pengurus Besar, sebelum meninggalkan bank itu untuk mengejar kerjaya politik pada tahun 1979. Dari tahun 1980 hingga 1981, Tan juga merupakan Naib Canselor pertama Universiti Nasional Singapura (NUS).

Pada tahun 2005, Tan diiktiraf peranannya sebagai arkitek berwawasan dalam sektor universiti Singapura. Pada 2010, beliau diberi Anugerah Australia Cemerlang oleh persatuan Australian Alumni Singapore di dalam sebuah acara menyambut ulang tahun ke-55 persatuan itu.

Anggota Kabinet sunting

Sebagai ahli Parti Tindakan Rakyat (PAP), Tan menjadi Ahli Parlimen (AP) pada tahun 1979 dan dilantik sebagai Menteri Kanan Negara dalam Kementerian Pendidikan pada tahun 1979. Apabila Tan menyertai barisan Kabinet pada tahun 1980, beliau ditugaskan sebagai sebagai Menteri Pendidikan (1980-1981 & 1985-1991), Menteri Perdagangan dan Industri (1981-1986), Menteri Kewangan (1983-1985), dan Menteri Kesihatan (1985 -86).

Tan menyokong potongan CPF pada tahun 1980-an namun tidak disetujui Perdana Menteri Singapura, Lee Kuan Yew kecuali "dalam krisis ekonomi".

Singapura menyaksikan peralihan kepimpinan selepas Pilihan raya Singapura 1984 . Tiga bulan sebelum pilihan raya, semua ahli-ahli PAP Jawatankuasa Eksekutif Pusat (CEC) kecuali Lee Kuan Yew telah meninggalkan CEC untuk membenarkan "generasi kedua" pemimpin akar umbi PAP berkembang. Peralihan kepimpinan ini menyaksikan peranan Tan sebagai Menteri Pendidikan diganti oleh ketua arkitek ekonomi Singapura, Goh Keng Swee.

Sebelum Pilihan raya Singapura 1984, Lee Kuan Yew dan Goh Keng Swee telah mencuba dasar eugenik di Singapura .

Kesatuan pertikaian dan konflik dengan Ong Teng Cheong sunting

Tan juga dikenali menentang mogok industri perkapalan pada Januari 1986 walaupun Ong Teng Cheong, setiausaha agung Kongres Kesatuan Perdagangan Kebangsaan (NTUC) merasakan mogok itu perlu.

Sebagai Menteri Perdagangan dan Industri, Tan mengutamakan kerjasama dan bukannya dasar konfrontasi terhadap majikan .Kesatuan sekerja telah dihalang daripada berunding apa-apa perkara seperti kenaikan pangkat, pemindahan, pekerjaan, pembuangan kerja , pemberhentian kerja, dan pengembalian semula, isu-isu yang menyebabkan pertikaian buruh. Pemerintah menyediakan langkah-langkah untuk keselamatan dan kebajikan pekerja. Pertikaian kesatuan yang serius dengan majikan selalunya dikendalikan melalui Mahkamah Timbangtara Perusahaan, yang mempunyai kuasa timbangtara.

Secara berasingan, Tan mulanya menentang Sistem Pengangkutan Gerak Cepat pada tahun 1981 apabila usulan ini dibangkitkan oleh Ong Teng Cheong. Katanya, faktor cuaca dan perumahan awam perlu diambil kira.

Kembali ke sektor swasta sunting

Pada Disember 1991, Tan meletakkan jawatan daripada Kabinet untuk kembali ke sektor swasta dan menyertai semula Oversea-Chinese Banking Corporation (OCBC) sebagai Pengerusi dan Ketua Pegawai Eksekutif (1992-95) dan mengekalkan kerusi Parlimen sebagai wakil GRC Sembawang.

Kembali ke Kabinet sunting

Selepas Ong Teng Cheong dan Lee Hsien Loong disahkan mengidap kanser pada tahun 1992 dan 1993, Tan diminta kembali ke Kabinet pada bulan Ogos 1995 sebagai Timbalan Perdana Menteri Singapura (1995-2005) dan Menteri Pertahanan (1995-2003). Beliau menolak tawaran kenaikan gaji dan wang ganti rugi kerana meninggalkan sektor swasta .

Pada bulan Ogos 2003, beliau melepaskan portfolio pertahanan dan menjadi Menteri Penyelaras bagi Keselamatan dan Pertahanan, walaupun mengekalkan jawatan Timbalan Perdana Menteri. Beliau kemudiannya memujuk Menteri Pembangunan Nasional Mah Bow Tan agar tidak merobohkan masjid lama di Sembawang[5] kerana masjid itu merupakan "Masjid Kampung terakhir di Singapura" dan terdapat rancangan untuk menjadikannya sebuah tapak warisan.[6]

Tan menyertai rakan-rakan lain menentang pembinaan sebuah kasino (Resort Berdepadu) di Singapura.

Persaraan kedua dari Kabinet sunting

Tan meletakkan jawatan sebagai Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Penyelaras Keselamatan dan Pertahanan pada 1 September 2005. Selepas bersara daripada Kabinet, Tan menjadi pengerusi Yayasan Penyelidikan Negara, dan timbalan pengerusi Penyelidikan Inovasi dan Majlis Enterprise. Beliau juga Pengarah Eksekutif Kerajaan Singapura Investment Corporation (GIC), dan Pengerusi Singapore Press Holdings Limited (SPH).

Tempoh Tan di GIC bertepatan dengan langkah yang signifikan ke arah ketelusan dalam aktiviti-aktiviti dana pelaburan itu. Pada September 2008 GIC mengeluarkan siri laporan tahunan pengurusan portfolio GIC. Tahun 2008 adalah tahun krisis kewangan dan GIC mengalami kerugian yang ketara.

Tan telah berkhidmat sebagai penaung banyak organisasi, termasuk Singapore Dance Theatre, Singapore Computer Society, SJI Antarabangsa, Duke-NUS Medical School, dan Kelab MIT Singapura. Pada Mei 2011, beliau dinamakan sebagai penaung pertama Hospis Park Dover.

Tan telah dianugerahkan pingat oleh Persatuan Dasar Luar pada tahun 2011 untuk "kepimpinan dan perkhidmatan".

Pilihan raya presiden 2011 sunting

Pada 23 Jun 2011, Tan mengumumkan keinginannya untuk menyertai pilihan raya Presiden Singapura . Kempen Tan menekankan kebebasan dan menyanggah pembinaan Resort Bersepadu.

Platform kempen sunting

Menyifatkan dirinya sebagai "Diuji, Dipercayai, Tulus", Tony Tan berkata pengalaman lalu akan membantunya menerajui Singapura melalui ketidaktentuan kewangan yang terletak di hadapan.

Pada Hari Penamaan Calon (17 Ogos), Tan memperkenalkan simbol pilihan raya - sepasang cermin mata hitam yang menyerupai cermin mata yang dipakainya bertahun-tahun. Kira-kira 9400 poster kempen dan 200 kain rentang telah dicetak. [7]

Kempen sokongan sunting

Pencalonan presiden Tan telah disokong oleh kepimpinan Persekutuan Singapura dan Clan Persatuan Cina (SFCCA) dan Dewan Perniagaan Cina Singapura of Commerce & Industry (SCCCI). Persatuan-persatuan ini diwakili lebih 50,000 orang yang menyokong pencalonan Tan. Sembilan persatuan suku Teochew juga menyokong Tan. Kesatuan di sektor pengangkutan dan logistik, marin, lomunikasi maklumat dan media menyokong Tan pada 17 Ogos . Mereka mewakili 112,000 pekerja. Pencalonan Tan juga diterima oleh Dewan Perniagaan dan Industri Melayu Singapura (SMCCI) pada 18 Ogos 2011 menjadikannya organisasi Melayu pertama untuk berbuat demikian.

Kehidupan peribadi sunting

Tan berkahwin dengan Mary Chee Bee Kiang pada tahun 1964. Mereka mempunyai empat orang anak (tiga orang anak lelaki dan seorang anak perempuan).

Rujukan sunting

  1. ^ "Tony Tan elected as Singapore's 7th President". Hindustan Times. India. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-08-27. Dicapai pada 28 August 2011.
  2. ^ "President Tony Tan conferred honorary doctorate by Australian university". Today Online. Singapore.
  3. ^ "salinan arkib". Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-04-20. Dicapai pada 2017-05-20.
  4. ^ "SPH Annual Report, 2009" (PDF). Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2012-06-13. Dicapai pada 28 August 2011.
  5. ^ "Saved for a Year, Village Mosque May Be Made National Heritage" (PDF). Straits Times. 15 November 2004. Dicapai pada 30 August 2011.
  6. ^ ""Sembawang Beyond the Slumber", The Long and Winding Road, 29 March 2011". Thelongnwindingroad.wordpress.com. 9 August 2011. Dicapai pada 28 August 2011.
  7. ^ "PE Tony Tan on what he wants to do if elected". Channel NewsAsia. 17 August 2011. Dicapai pada 28 August 2011.