Masyarakat Iban rumpun Dayak yang menduduki Sarawak, Johor, Kalimantan Barat dan Brunei dalam pulau Borneo mempunyai suatu anutan khas diturunkan sejak berzaman-zaman disebutkan sebagai pengarap asal. Agama ini dianuti sebanyak 13.63% dalam kalangan masyarakat Iban Sarawak menurut banci dilakukan kerajaan Malaysia tahun 2010.[1]

Kajian mengenai agama dan kepercayaan adat masyarakat ini telah lama dikajikan banyak cendekiawan baik yang setempat mahupun dari luar negara seperti Erik Jensen dan Benedict Sandin.

Mitologi sunting

Betara yang disembah sunting

Masyarakat Iban umumnya mempunyai suatu dewa utama yang disembah bernama Bunsu (Kree) Petara yang tidak beribu bapa dan mencipta segala-galanya di dunia ini dan dunia lain.[2] Bunsu Petara menghulu dewa-dewi tujuh kesemuanya yang disebutkan sebagai Tansang Kenyalang:[3][4]

  • Sengalang Burong, dewa perang dan penyembuh
  • Biku Bunsu Petara sebagai pembantu dan pendeta utama
  • Menjaya sebagai dukun (manang) pertama dan dewa perubatan
  • Selampandai sebagai dewa penciptaan
  • Sempulang Gana dan Semarugah, dewa-dewa pertanian dan tanah
  • Ini Inda/Inee/Andan, dewa keadilan
  • Anda Mara, dewa kekayaan.

Para betara ini dipercayai lahir dari Raja Jembu berdatukkan Raja Durong yang dikatakan beasal dari Sumatra.[5]

Alam sunting

Sebanyak empat jenis darjat yang dipercayai dan disembah dalam alam agama ini iaitu Bunsu Petara yang tertinggi, Tansang Kenyalang, roh suci Orang Panggau Libau (setaraf bidadari)[6] dan Gelong, roh hantu (Bunsu Antu) dan roh nenek moyang yang telah mati.[4]

Pemujaan sunting

James Jemut Masing dan Benedict Sandin membahagikan pemujaan yang ada dalam masyarakat ini kepada tiga kategori: bedara yang paling tinggi, gawa dan gawai.

Bedara sunting

Bedara merupakan upacara melibatkan suatu penyemahan (miring) yang lazim diadakan dalam sesebuah rumah panjang: bedara yang diadakan dalam bilik keluarga disebut sebagai bedera mata ("bedera mentah") manakala bedara yang diadakan di ruang umum rumah atau ruai disebut sebagai bedara mansau ("bedara masak"). Jenis miring lain yang diketahui termasuk minta ujan, minta panas, berunsur (penyucian roh), mudas (membaca petanda tilikan), muja menua ("puja benua", upacara menenangkan roh semangat sekitaran meminta ampun atas perbuatan manusia),[7] pelasi menua ("membersih benua" yakni menyemah menyucikan tanah sekitaran),[8] genselan menoa (adat tumpah darah) serta nasih tanah (pemberian tanah).

Gawa sunting

Gawa melibatkan pengucapan mantera sehari semalam oleh orang yang mampu berantara khusus dengan Petara dan Panggau Libau yang disebutkan sebagai lemambang.[6] Upacara gawa yang diketahui termasuk gawa beintu-intu dan gawa tuah.

Gawai sunting

Gawai pada umumnya melibatkan perayaan besar melibatkan upacara pengucapan mantera oleh para lemambang selama berhari-hari ke sampai seminggu seiring kitaran padi: gawau-gawai ini diadakan untuk memperingati peristiwa dan kegiatan tertentu seperti gawai bumai (selepas bertani), gawai amat/asal atau gawai burong), gawai tuah, gawai lelabi (meraikan perkahwinan), gawai sakit, gawai antu (memperingat roh yang telah pergi) serta gawai ngar (selepas bekerja anyam kain).

Rujukan sunting

  1. ^ "2010 Population and Housing Census of Malaysia" (PDF) (dalam bahasa Bahasa Melayu dan Inggeris). Jabatan Perangkaan Malaysia. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 1 Mac 2015. Dicapai pada 17 Jun 2012. checked: yes. p. 108.
  2. ^ "Perham's Sea Dyak Gods – Part I". Ibanology. 18 May 2013. Dicapai pada 3 December 2016.
  3. ^ "7 Iban gods from Raja Chenanum". Ibanology. 21 April 2013. Dicapai pada 3 December 2016.
  4. ^ a b Benedict Sandin: The Iban Augury
  5. ^ Raja Burong by Benedict Sandin
  6. ^ a b Edward, Churchill (1 Jun 2017). "Remembering the 'Lemambang'". The Borneo Post.
  7. ^ Sibon, Peter (5 Disember 2010). "Muja Menua… appeasing the angry gods". The Borneo Post.
  8. ^ Adat Iban 1993. Kota Samarahan: Mahkamah Bumiputera Sarawak, Kerajaan Sarawak. 1993.

Sumber utama sunting

  • Jensen, Erik (1974). The Iban and their religion. Oxford: Clarendon Press.
  • Masing, James Jemut (1997). The coming of the gods: An Iban invocatory chant (timang gawai amat) of the Baleh river region Sarawak. Canberra, Australia: Jabatan Antropologi Sekolah Penyelidikan Kajian Pasifik, Universiti Nasional Australia. ISBN 9780731525560.