Alang-Alang (filem)

filem Indonesia

Alang-Alang adalah sebuah filem 1939 dari Hindia Timur Belanda. Dibintangi Mohamad Mochtar dan Hadidjah, ia berkisarkan seorang lelaki muda dalam usaha beliau untuk menyelamatkan cintanya daripada penjahat. Diilhamkan oleh siri filem Tarzan dan difilemkan dalam tempoh satu bulan dengan haiwan yang dipinjam, filem itu merupakan satu kejayaan komersial dan dikreditkan sebagai satu faktor dalam pemejalan industri filem Hindia, serta membantu industri perfileman Malaysia dan Singapura.

Alang-Alang
PengarahThe Teng Chun
PenulisThe Teng Chun
Dihasilkan olehThe Teng Chun
Dibintangi
Muzik olehMas Sardi
Syarikat
penerbitan
Java Industrial Film
Tarikh tayangan
  • 1939 (1939) (Hindia Timur Belanda)
NegaraHindia Timur Belanda (kini Indonesia)
BahasaMelayu

Plot sunting

Suhiyat (Mohamad Mochtar), seorang lelaki muda yang menikmati berpesta, dihantar untuk menguruskan ladang kelapa. Beliau tinggal dengan seorang janda muda yang bernama Rasmina (Lena) dan jatuh cinta dengan seorang gadis tempatan bernama Surati (Hadidjah); Rasmina, yang disayangi oleh Karta (Musa), juga jatuh cinta dengan Suhiyat. Sementara itu, seorang samseng tempatan bernama Rainan (Bissoe) juga telah jatuh cinta dengan Surati. Untuk memastikan kejayaan dengan Suhiyat, Rasmina membayar Rainan berkahwin dengan Surati. Apabila Surati enggan, bagaimanapun, Rainan menculik beliau dan melarikan diri dengan bot. Bot mereka tenggelam dan kedua-dua hanyut ke darat di sebuah pulau, tidak mengetahui bahawa yang lain telah terselamat. Surati berkawan dengan binatang-binatang tempatan, manakala Rainan mendapati penjenayah lain dan menjadi pemimpin mereka.

Kehilangan Surati menjadikan Suhiyat merasa tertekan, yang menyebabkan Rasmina rasa bersalah atas tindakan beliau. Dia dapat mengetahui di mana Rainan dan Surati berada, dan mampu untuk memerintah gajah tempatan untuk mengelakkan orang Rainan dari penculikan Surati lagi. Sementara itu, Suhiyat juga telah datang ke pulau itu dan mendapati Surati. Kedua-dua bercakap di dalam hutan, tetapi lebih kepada orang Rainan ini muncul dan menculik Surati.

Untuk menyelamatkan dia, Suhiyat berlagak seperti penjahat dan menyelinap ke dalam kem penjenayah. Beliau mendapati Surati dan menyelamatkan beliau, hanya untuk berhadapan dengan Rainan. Selepas pergaduhan ganas, Surati dan Suhiyat melarikan diri ke dalam hutan, diikuti oleh Rainan orang-orangnya. Seperti yang ternyata mereka akan ditangkap, Rasmina muncul dengan beberapa anggota polis yang menangkap penyamun. Rasmina memberitahu Suhiyat bahawa bapanya telah meninggal dunia dan meninggalkan dia milik pusaka yang besar. Suhiyat berkahwin dengan Surati, manakala Rasmina berkahwin dengan Karta.

Penerbitan sunting

Alang-Alang telah dihasilkan oleh Java Industrial Film di bawah The Teng Chun [1]. The Teng Chun telah diilhamkan oleh kedatangan seorang sarkas dari Hong Kong ke Batavia (sekarang Jakarta); beliau memutuskan untuk mengambil kesempatan daripada publisiti sekitar ketibaan sarkas. Ketika siri filem Tarzan adalah popular pada masa itu, dia merasa sesuatu filem hutan. Haiwan dalam filem itu, termasuk harimau, telah dipinjamkan dari sarkas selama sebulan [2]. Pinjaman pendek membawa kepada penekanan kepada kelajuan semasa penerbitan, dengan The Teng Chun sebagai pengarah dan penerbit.[2][3] Runut bunyi filem itu telah disediakan oleh Mas Sardi. [3]

Pelakon pentas Musa dalam peranan Karta, kemudian pergi mencari seseorang untuk memainkan watak Suhiyat. Beliau telah bertemu dengan Mohamad Mochtar, pemain bola sepak dan ahli silat mahir, di kedai gunting rambut di Cianjur. Bintang The Teng Chun sebelum ini, Bissoe, telah diberi peranan sebagai Rainan, [4] kemudian cuba untuk mendirikan Mochtar dan Hadijah sebagai pasangan selebriti, dalam persaingan dengan Raden Mochtar dan Roekiah daripada Tan's Film. [5]

Keluaran dan sambutan sunting

Alang-Alang telah dikeluarkan pada November 1939 [1] dan diiklankan sebagai filem hutan pertama di negara ini; [2] yang tayangan berterusan sehingga 1940. [4] Alang-Alang merupakan satu kejayaan komersial di kedua-dua Hindia dan British Malaya. Ini membawa kepada Mochtar menerima nama samaran Tarzan van Java (Tarzan Jawa) [4][6] dan menandatangani dengan Java Industrial Film untuk peranan masa depan. [7] Rakaman pukulan dari Alang-Alang kemudiannya digunakan semula untuk filem 1940 filem Rentjong Atjeh, penerbitan lain Java Industrial Film menampilkan Mohamad Mochtar. [8]

Ahli sejarah filem Misbach Yusa Biran kreditkan kejayaan Alang-Alang dan filem-filem sebelum ini Terang Boelan (1937) dan Fatima (1938) sebagai mengukuhkan industri filem dari Hindia Belanda, [3] manakala ulama budaya Malaysia Khoo Gaik Cheng kreditkan Terang Boelan dengan memulakan industri filem Malaysia dan Singapura. [9] Alang-Alang adalah antara filem pertama di negara ini yang banyak dipengaruhi oleh karya-karya Barat; lain filem itu termasuk Kedok Ketawa (1940) dan Tengkorak Hidoep (1941), kedua-duanya dipengaruhi oleh Dracula karya Bram Stoker.[10]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

Nota kaki
  1. ^ a b Biran 2009, m/s. 382.
  2. ^ a b c Biran 2009, m/s. 178–179.
  3. ^ a b c Biran 2009, m/s. 182.
  4. ^ a b c Biran 2009, m/s. 181.
  5. ^ Imanjaya 2006, m/s. 109.
  6. ^ Cheng & 2006, m/s. 90.
  7. ^ Sinamatek Indonesia, Moh Mochtar.
  8. ^ Biran 2009, m/s. 210.
  9. ^ Cheng, 2006 & p 90.
  10. ^ Imanjaya 2006, m/s. 38.
Bibliografi
  • Biran, Misbach Yusa (2009). Sejarah Film 1900–1950: Bikin Film di Jawa. Komunitas Bamboo working with the Jakarta Art Council. ISBN 978-979-3731-58-2.CS1 maint: ref=harv (link)
  • Cheng, Khoo Gaik (2006). Reclaiming Adat: Contemporary Malaysian Film and Literature. Vancouver: UBC Press. ISBN 978-0-7748-1173-6.CS1 maint: ref=harv (link)
  • Imanjaya, Ekky (2006). A to Z about Indonesian Film. Bandung: Mizan. ISBN 978-979-752-367-1.CS1 maint: ref=harv (link)
  • "Moh Mochtar". Sinematek Indonesia. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-07-09. Dicapai pada 9 July 2012.

Pautan luar sunting