YB Puan Anfaal binti Saari merupakan EXCO Kerajaan Negeri Selangor dan ADUN Taman Templer dari PH-AMANAH.

Yang Berhormat Puan

Anfaal binti Saari
Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Selangor
Memegang jawatan
21 Ogos 2023
Menteri BesarAmirudin Shari
PortfolioPemberdayaan Wanita dan Keluarga, Kebajikan Masyarakat dan Ekonomi Penjagaan
Ahli Dewan Negeri Selangor
untuk Taman Templer
Memegang jawatan
2023
Didahului oleh Mohd Sany Hamzan
Majoriti467
Naib Ketua Wanita AMANAH Pusat
Dalam jawatan
2019–2022
PresidenMohamad Sabu
Ketua Wanita AMANAH PusatAiman Athirah Sabu
Ahli Majlis MPAJ Zon 3
Dalam jawatan
2018–2022
Butiran peribadi
Parti politik
Anak-anak6
IbuAliza Jaafar
BapaSaari Sungib
HubunganBerkahwin
KediamanHulu Kelang
Alma materNorthumbria University
PekerjaanAhli Dewan Undangan Negeri

Latar Belakang sunting

Anfaal Saari merupakan anak kepada ADN Hulu Kelang, Haji Saari Sungib dan pasangan, Aliza Jaafar. Saari Sungib merupakan ADN Hulu Kelang yang berkhidmat selama 3 penggal iaitu sejak tahun 2008 hingga tahun 2023.

Beliau memperoleh Diploma Pengajian al-Quran dan al-Sunah daripada Akademi Islah Malaysia. Beliau kemudian melanjutkan pengajian di Northumbria University, India dan memperoleh Bachelor of Science, Marketing Management.

Calon Pilihan Raya Negeri Selangor 2023 sunting

Presiden AMANAH, Datuk Seri Mohamad Sabu dalam ceramah politik di Taman Melawati, DUN Hulu Kelang menyatakan bahawa AMANAH akan kekal bertanding di kerusi ini yang merupakan bekas kerusi Haji Saari Sungib, yang berkhidmat sebagai ADN Hulu Kelang selama 3 penggal. Anfaal yang merupakan Ahli Majlis Zon 3 Majlis Perbandaran Ampang Jaya (MPAJ) yang terletak di DUN ini dikatakan akan menggantikan ayahnya yang bersara kerana menghidap penyakit parkinson.

Walau bagaimanapun, berlaku pertukaran saat akhir semasa pengumuman calon-calon Parti Keadilan Rakyat Pilihan raya negeri yang diadakan di Shah Alam oleh Pengerusi PH merangkap Perdana Menteri Malaysia Dato' Seri Anwar Ibrahim apabila beliau menamakan Juwairiya Zulkifli, ADN Bukit Melawati dan Setiausaha Politik Menteri Besar Selangor Dato' Seri Amirudin Shari di DUN Hulu Kelang.

Beliau kemudian memohon maaf kepada Rodziah Ismail, penyandang DUN Batu Tiga kerana terpaksa menyerahkan DUN tersebut kepada AMANAH sebagai pampasan kerana PKR mahu bertanding di DUN Hulu Kelang yang milik AMANAH. Langkah ini disebabkan, bekas MB Selangor, Azmin Ali umum bertanding di DUN Hulu Kelang.

Tidak lama kemudian, AMANAH umum senarai calon PRN di Selangor dan menamakan Anfaal Saari untuk bertanding di DUN Taman Templer, bekas kerusi YB Mohd Sany Hamzan yang kini berkhidmat sebagai Ahli Parlimen Hulu Langat. Selain daripada Taman Templer, AMANAH turut mempertahankan Sabak, Pandan Indah, Sungai Ramal, Seri Serdang, Meru dan Morib serta bertanding di DUN Hulu Bernam dan Batu Tiga.

Lantikan EXCO sunting

Pada Pilihan raya negeri Selangor 2023, AMANAH memenangi sebanyak lima kerusi DUN iaitu Taman Templer, Pandan Indah, Seri Serdang, Batu Tiga Dan Meru.

AMANAH walau bagaimanapun tewas di DUN Sabak, Sungai Ramal dan Morib kepada Perikatan Nasional.

Izham Hashim, ADN Pandan Indah selaku Pengerusi AMANAH Selangor dan ADN AMANAH tersenior, beliau dilantik sebagai EXCO Selangor dengan memegang portfolio yang sama iaitu Pertanian. Saudari Anfaal Saari dilantik sebagai EXCO Pemberdayaan Wanita Selangor menggantikan Siti Mariah Mahmud yang bersara.