Ho Ah Loke (1901 – 16 September 1982) merupakan sorang penerbit filem. Beliau antara mereka yang terawal terbabit dalam bidang perfileman Melayu di Malaysia dan Singapura.

Ho Ah Loke
Kelahiran1901 (1901)
Meninggal dunia16 September 1982(1982-09-16) (umur 80–81)
PekerjaanPenerbit filem
Tahun aktif1953–1982

Pembabitan awal sunting

Pada tahun 1952, Ho Ah Loke membuka studio di Jalan Tempines, Singapura, memangil syarikatnya sebagai Rimau Film Productions. Selepas meghasilkan satu filem, dia menukar namanya kepada Keris Film Productions. Ho memiliki beberapa pawagam kecil melalui pembabitannya sebagai pengedar filem. Dia berjaya menghasilkan beberapa filem, dan pada tahun 1956 bergabung dengan Cathay Organisation, yang dimiliki oleh jutawan Loke Wan Tho. Syarikat tersebut dinamakan Cathay-Keris Film Productions dengan studionya di Jalan East Coast Road, Singapura. Dengan rangkaian pawagam mereka diseluruh Malaysia dan Singapura, filem terbitan Cathay-Keris merupakan saingan kepada filem yang dihasilkan oleh studio Shaw MFP. Studio Shaw menghasilkan sekitar sepuluh filem setahun, sementara Cathay-Keris turut menghasilkan sejumlah yang sama.

Dalam tahun-tahun awal, semua filem-filem adalah dalam hitam dan putih. Studio-studio mempunyai kemudahan makmal, merakam dan menyunting mereka sendiri. rakaman bunyi langsung adalah amalan dari awal, sehingga kedatangan 60-an. Kemudian, selepas menyegerakkan atau sistem dubbing muncul dan masih digunakan sehingga hari ini.

The skrip filem kebanyakannya berdasarkan cerita rakyat, pementasan, sejarah, fiksyen atau peristiwa sebenar. MFP membuat filem mengenai pahlawan Melaka legenda Hang Tuah yang hidup pada zaman kegemilangan Kesultanan Melaka. Sebagai tindak balas, Cathay-Keris dihasilkan Hang Jebat yang merupakan sahabat paling rapat Hang Tuah tetapi disebabkan oleh keadaan malang menjadi terlibat dalam perjuangan hidup atau mati dengan dia.

Hang Tuah, dilakukan dalam Eastman Color, diarahkan oleh pengarah India, Phani Majumdar, yang didatangkan khas untuk memastikan bahawa filem itu berjaya ke Festival Filem Asia Timur. P. Ramlee bertindak sebagai Hang Tuah dan juga terdiri muzik latar belakang, yang mana filem itu memenangi anugerah.

Sebelum mereka menghentikan operasi, kedua MFP dan Cathay-Keris menghasilkan tiga filem warna setiap satu. Dihasilkan Ribut Shaw Brothers, Hang Tuah dan Raja Bersiong. Yang kedua, legenda dari negeri Kedah, telah ditulis oleh Perdana Menteri Malaysia yang pertama, Allahyarham Tunku Abdul Rahman Putra al-Haj.

Cathay-Keris dihasilkan Buluh Perindu, Cinta Gadis Rimba dan Mahsuri, satu lagi legenda Kedah ditulis oleh Tunku Abdul Rahman Putra. Walaupun banyak syarikat muncul, seperti Nusantara Films, Tan & Wong Syarikat Filem, Rimau Productions dan Cathay-Keris, banyak ditutup berikutan peningkatan kos pengeluaran dan mengurangkan penonton, meninggalkan hanya MFP dan Cathay-Keris kedua-duanya beroperasi di Singapura.

Pada tahun 1961, H. M. Shah membeli sebidang tanah perdana di pinggir Kuala Lumpur dan menjadikannya Studio Merdeka. Ia mempunyai satu permulaan yang tidak seberapa, tetapi apabila bintang utama mula mereka berhijrah dari kedua-dua studio Singapura, pertumbuhan melonjak secara mendadak. Terletak bersebelahan dengan Zoo Negara di Hulu Kelang Road, 13 kilometer dari bandar. Hari ini, ia adalah ibu pejabat Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (FINAS). Shaw Brothers dihantar beberapa pengarah filem Singapura mereka, di antara mereka L. Krishnan, P. Ramlee dan Salleh Ghani, Jamil Sulong, Omar Rojik, S. Kadarisman, S. Sudarmaji, Nas Achnas, M. Amin dan Datuk Jins Shamsudin, untuk membuat filem di Studio Merdeka.

Meninggal dunia sunting

Beliau meninggal dunia pada 16 September 1982 di Kuala Lumpur.