Hubungan Maghribi–Palestin

Hubungan antara Kerajaan Maghribi dan Negara Palestin secara sejarahnya mendalam, namun rumit. Maghribi mempunyai konsulat di Gaza manakala Palestin mempunyai kedutaan di Rabat.

Hubungan Maghribi-Palestin

Maghribi

Palestin

Sejarah sunting

Maghribi dan Palestin berkongsi warisan Arab yang sama, di mana orang Arab dari Levant membawa bahasa Arab dan Islam ke Afrika Utara, membawa Islam dan budaya Arab/Syam kepada penduduk asli Afrika Utara.[1] Walau bagaimanapun, sebaik sahaja Khalifah Arab jatuh pada abad ke-13 akibat penaklukan Mongol, sejarah kedua-dua negara menyimpang pada masa yang sama: Maghribi menjadi Kerajaan Arab-Barbar yang merdeka manakala Palestin bertukar pentadbiran antara Mamluk dan Parsi, sebelum akhirnya bergabung dengan Uthmaniyyah bagi empat abad mendatang. Kedua-duanya kemudian mendapati diri mereka dijajah oleh Sepanyol, Perancis, dan Britain

Hubungan kontemporari sunting

Apabila empayar Eropah mula meninggalkan tanah penjajahan selepas Perang Dunia II, dengan Britain meninggalkan Palestin pada tahun 1947, berita tentang Perang Arab-Israel 1948 dan kekalahan tentera Arab kepada pasukan Yahudi telah memuncak kepada rusuhan antu Yahudi di Oujda dan Jerada sebagai solidariti dengan saudara-saudara Palestin mereka, ketika Maghribi masih menjadi negeri naungan Perancis-Sepanyol.[2] Sebaik sahaja Maghribi diisytiharkan merdeka pada tahun 1956, bagaimanapun, dasar Maghribi akhirnya diperintah oleh Hassan II yang dipandang buruk oleh rakyat Palestin. Hassan II, khususnya, terkenal dengan jemputan ejen Mossad dan Shin Bet untuk mengintip pemimpin Arab yang lain pada sidang kemuncak Liga Arab di Casablanca 1965 ketika para pemimpin ini merancang untuk membebaskan Palestin yang berpotensi, mengakibatkan Perang Enam Hari pada 1967 yang berakhir dengan penghinaan sepenuhnya.[3] Pada sidang kemuncak Liga Arab di Casablanca pada tahun sama, Mehdi Ben Barka, seorang ahli politik pembangkang Maghribi dan pihak pro-Palestin, hilang di Paris pada Oktober 1965, dan dianggap dibunuh di bawah perintah Hassan II.[4] Hassan II cuba mengubah haluan dengan menghantar tentera untuk membantu pakatan Arab dalam Perang Ramadan dalam solidariti dengan Palestin.[5]

Sementara itu, rakyat Palestin telah menunjukkan simpati yang lebih besar kepada jiran dan musuh ketat Maghribi, Algeria, dan sekutunya Republik Demokratik Arab Sahrawi oleh kerana ideologi revolusioner yang sama yang menjejaskan hubungan dengan Maghribi walaupun penduduk Maghribi menyokong perjuangan Palestin. Pemimpin awal Pertubuhan Pembebasan Palestin (PLO) seperti George Habash (yang kemudiannya mengasaskan Barisan Rakyat Pembebasan Palestin) dan Nayef Hawatmeh bertemu dengan El-Ouali Mustapha Sayed dan Brahim Ghali pada tahun 1970-an, di mana beliau menyatakan sokongan terhadap perjuangan Sahara Barat dan Polisario menentang Maghribi.[6] Keretakan antara Maghribi dan nasionalis Palestin hampir melebar apabila Hassan II berusaha untuk membuat perdamaian berasingan dengan Israel dengan menjadi tuan rumah kepada Presiden Shimon Peres pada tahun 1986, tetapi Raja Maghribi itu kemudiannya berundur daripada rancangan asal.[7] Selepas tamatnya Perang Dingin, Maghribi dan Palestin memasuki dua dekad hubungan yang agak stabil.

Ketika permulaan perang Israel–Hamas 2023 pada Oktober 2023, Menteri Luar Negeri Nasser Bourita, telah menegaskan semula sokongan Maghribi yang tidak berbelah bahagi untuk perjuangan Palestin.[8] Beribu-ribu rakyat Maghribi membawanya ke jalan raya untuk membantah pendudukan Israel dan berdiri dalam solidariti dengan Palestin.[9][10] Banyak bendera Israel telah dibakar semasa protes, dan ramai yang menuntut mengecam perjanjian normalisasi Israel–Maghribi .[11] Banyak parti politik menyeru rakyat memboikot produk Israel.[12] Pada 24 Oktober 2023, Raja Mohammed VI mengarahkan untuk menghantar dua pesawat tentera yang diisi dengan bantuan kemanusiaan kepada penduduk Palestin.[13][14]

Rujukan sunting

  1. ^ Theodoropoulos, Panagiotis (April 23, 2020). "The Migration of Syrian and Palestinian Populations in the 7th Century: Movement of Individuals and Groups in the Mediterranean". Brill – melalui brill.com.
  2. ^ "This Day in Jewish History / Anti-Jewish rioting in Morocco leaves 44 dead". Haaretz.com.
  3. ^ "Mossad listened in on Arab states' preparations for Six-Day War". Ynetnews. October 15, 2016.
  4. ^ Marlowe, Lara. "Officer reveals grim details of Ben Barka's murder". The Irish Times.
  5. ^ "6th of October 1973 : When Morocco participated to the Yom Kippur war". en.yabiladi.com.
  6. ^ Lamin, Habibulah Mohamed. "Palestinian-Sahrawi solidarity trumped by Morocco-Hamas power politics, campaigners allege". english.alaraby.co.uk/.
  7. ^ "Hassan, Peres Start Talks In Morocco - The Washington Post".
  8. ^ "Morocco reaffirms unwavering support for the Palestinian cause". HESPRESS English - Morocco News (dalam bahasa Inggeris). 2023-10-06. Dicapai pada 2023-10-25.
  9. ^ "Thousands march in Rabat in solidarity with Gaza". HESPRESS English - Morocco News (dalam bahasa Inggeris). 2023-10-15. Dicapai pada 2023-10-15.
  10. ^ Kasraoui, Safaa (15 October 2023). "Protesters March En Masse in Rabat to Voice Ever-Lasting Support for Palestinian Cause". Morocco World News. m/s. 1.
  11. ^ "Protestors burn Israeli flag in front of Parliament". HESPRESS English - Morocco News (dalam bahasa Inggeris). 2023-10-06. Dicapai pada 2023-10-25.
  12. ^ "BDS Morocco calls on citizens to boycott Israeli companies in support for Gaza". HESPRESS English - Morocco News (dalam bahasa Inggeris). 2023-10-23. Dicapai pada 2023-10-25.
  13. ^ "Morocco sends two Military planes in humanitarian aid to palestinian populations". HESPRESS English - Morocco News (dalam bahasa Inggeris). 2023-10-24. Dicapai pada 2023-10-25.
  14. ^ Kasraoui, Safaa. "Morocco to Send Emergency Humanitarian Aid to Palestine". Morocco World News. m/s. 1.