Puasa (Islam)

Huraian ibadat berpuasa dalam agama Islam
(Dilencongkan dari Ibadat puasa)
Rencana ini berkaitan dengan amalan puasa masyarakat Islam. Untuk lebih umum, sila ke rencana Puasa.


Puasa (bahasa Arab: صوم) secara bahasanya boleh diertikan sebagai "menahan diri". Dari segi istilah syarak, puasa bermaksud "menahan diri daripada makan, minum dan perkara-perkara yang membatalkan puasa bermula dari terbit fajar sidik sehingga terbenam matahari berserta niat".

Hari ini
9 Ramadan 1445
Selasa
19 Mac 2024
(UTC 0)

Puasa Ramadan sunting

Puasa Ramadan ertinya menahan diri daripada makan dan minum serta segala perbuatan yang boleh membatalkan puasa, mulai dari terbit fajar sehinggalah terbenam matahari pada bulan Ramadan. Hukum puasa Ramadan adalah wajib bagi umat Islam. Umat Islam juga dikehendaki menahan diri daripada menipu, mengeluarkan kata-kata buruk atau sia-sia, serta bertengkar atau bergaduh. Hal ini kerana puasa merupakan medan latihan memupuk kesabaran, kejujuran serta bertolak ansur dalam diri. Secara tidak langsung amalan puasa akan menyuburkan sikap murni dalam diri pelakunya.

Dalil wajib puasa Ramadan sunting

Firman Allah SWT:

“ Wahai orang-orang yang beriman, telah diwajibkan ke atas kamu berpuasa sebagaimana telah diwajibkan ke atas umat-umat yang sebelum kamu, semoga kamu menjadi orang-orang yang bertakwa. “ – (Surah al-Baqarah: 183)

Hadis Rasulullah SAW:

Ditegaskan oleh Rasulullah SAW melalui sabdanya yang diriwayatkan oleh Ahmad, An- Nasa'i dan Al Baihaqi daripada Abu Hurairah, yang bermaksud:

" Sesungguhnya telah datang kepada kamu bulan Ramadan bulan yang penuh berkat. Allah telah memfardukan ke atas kamu berpuasa padanya. Sepanjang bulan Ramadan itu, dibuka segala pintu syurga dan ditutup segala pintu neraka serta dibelenggu segala syaitan......."

Niat puasa Ramadan sunting

Tidak wajib dan tidak juga sunat berniat dalam bahasa Arab, memadai dalam apa-apa bahasa yang difahami. Begitupun, lebih baik dan berpahala jika diamalkan dalam bahasa Arab dengan niat cinta kepada bahasa Arab sebagai bahasa Nabi Muhammad s.a.w. dan bahasa Al-Quran.[perlu rujukan]

Lafaz niat sunting

Lafaz setiap malam. Niat ringkas:

نَوَيْتُ صَوْمَ رَمَضَانَ لِلَّهِ تَعَالَى

Niatnya: Sahaja aku berpuasa Ramadan kerana Allah Taala.

atau

نَوَيْتُ صَوْمَ غَدٍ لِلَّهِ تَعَالَى

Niatnya: Sahaja aku berpuasa esok kerana Allah Taala.

Lafaz Niat Yang Lengkap:

نَوَيْتُ صَوْمَ غَدٍ عَنْ أَدَاءِ فَرْضِ رَمَضَانَ هَذِهِ السَّنَةِ لِلَّهِ تَعَالَى

Niatnya: Sahaja aku berpuasa esok hari bagi menunaikan puasa Ramadan tahun ini kerana Allah Taala.

(nawaitu sauma ghadin an ada-i fardi ramadana hazihis sanati lillahi taala)

  • Sebenarnya bangun untuk bersahur itu sudah dikira berniat untuk berpuasa, malah ada niat atau cita-cita dalam hati untuk bangun sahur itu juga dikira sudah berniat untuk berpuasa kerana seseorang itu tidak bangun sahur atau bercita-cita bangun sahur melainkan bertujuan untuk berpuasa esok harinya, melainkan jika dia memang berniat tidak mahu berpuasa jika tidak terjaga semasa waktu sahur.[perlu rujukan]

Menurut mazhab Syafie, Hanafi dan Hambali, bagi puasa Ramadan itu wajib diniatkan pada setiap malam sepanjang bulan tersebut; waktunya mulai terbenam matahari hinggalah sebelum terbir fajar pada malam-malam tersebut. Manakala mazhab Maliki pula menyatakan bagi puasa Ramadan itu, memadai diniatkan sekali sahaja iaitu pada malam pertama dengan meniatkan sebulan penuh.[1]

Lafaz niat puasa Ramadan sepenuhnya untuk sebulan:

Lafaznya:

ﻧَﻮَﻳْﺖُ ﺻَﻮْﻡَ ﺷَﻬْﺮِ ﺭَﻣَﻀَﺎﻥَ كُلِّهِ ﻟِﻠَّﻪِ ﺗَﻌَﺎﻟَﻰ

Niatnya: Sahaja aku berpuasa sebulan Ramadan tahun ini kerana Allah Taala.

(Nawaitu sauma syahri ramadana kullihi lillaahi ta’aalaa)

  • Digalakkan berniat puasa untuk sebulan dengan sekali niat pada malam pertama Ramadan bagi mengelakkan daripada tidak sah puasa kerana terlupa berniat pada malamnya. Umat Islam di Malaysia mengikuti pendapat Imam Malik yang membolehkan berniat untuk sebulan sekali gus.
  • Namun begitu, jika puasa Ramadhan terputus oleh sesuatu sebab, seperti haid, sakit atau lain-lain, maka niat puasa sebulan itu tidak lagi memadai untuk hari-hari puasa yang seterusnya, tetapi hendaklah diperbaharui niat apabila tidak ada lagi perkara yang menghalang daripada puasa berturut-turut tersebut. Dengan erti kata lain, memperbaharui niat sekali lagi bagi semua hari puasa Ramadan yang berbaki, iaitu lafaz niatnya:
نَوَيْتُ صَوْمَ غَدٍ وَ إِلَى ءَاخِرِ رَمَضَانَ لِلَّهِ تَعَالَى

Niatnya: Sahaja aku berpuasa esok dan sehingga akhir Ramadan ini kerana Allah Taala.

Waktu berniat sunting

Waktu berniat bermula dari terbenam matahari, yakni masuk waktu sembahyang fardu maghrib hinggalah sebelum terbit fajar sidik (waktu Subuh). Oleh itu, bolehlah dilakukan niat puasa pada mana-mana bahagian daripada waktu tersebut, walaupun semasa berbuka.

Kelebihan bulan Ramadan sunting

Bulan Ramadan ialah bulan yang penuh dengan keberkatan. Umat Islam mempercayai pada bulan Ramadan, ada satu malam yang lebih baik dariapada seribu bulan iaitu Lailatulqadar atau Malam al-Qadar. Lailatulqadar atau Malam Qadar ialah satu malam dalam bulan Ramadan yang lebih baik daripada 1,000 bulan. Dipercayai sesiapa yang beramal pada malam tersebut, sama seperti beramal selama 1,000 bulan, iaitu bersamaan 83 tahun 4 bulan.

Rasulullah   mengatakan sesiapa yang tidak mendapatnya, dia tergolong daripada orang yang amat rugi. Lailatulqadar satu malam dalam bulan Ramadan yang tidak diketahui dengan tepat tarikhnya. Lebih diharapkan untuk mendapatkannya pada 10 malam yang terakhir Ramadan, terutama malam-malam yang ganjil daripada 10 hari terakhir Ramadan tersebut. Waktunya dikira apabila masuk waktu maghrib sehingga terbit fajar. Pada malam al-Quran diturunkan, malam Qadar berlaku pada 17 Ramadan, sementara menurut al-Mubarakfury al-Quran turun pada malam 21 Ramadan.

Orang yang pasti mendapat sebahagian lailatulqadar ialah orang yang solat fardu maghrib dan isyak secara berjemaah sepanjang bulan Ramadan, dan dia tidur dengan azam yang kuat untuk solat subuh berjemaah.

Sabda Rasulullah   “Sesiapa yang solat isyak berjemaah, maka seolah-olah dia telah berqiyamulail separuh malam; Dan sesiapa yang solat subuh berjemaah, maka seolah-olah dia telah bersolat sepanjang malam.”

(Hadis Sahih Riwayat Imam Tarmizi, Ibnu Majah dan Nasai)

Sabda Rasulullah  : "Allah berfirman; "Sesungguhnya dia (hamba) meninggalkan makan dan minum serta syahwatnya kerana-Ku. Puasa (yang dikerjakan) kerana-Ku. Puasa adalah untuk-Ku. Sedangkan, Aku memberi balasan setiap kebaikan itu dengan sepuluh kali ganda sehingga 700 kali ganda kecuali ibadah puasa. Hal ini kerana, ia (puasa) adalah untuk-Ku, dan (sudah tentu) Aku sendiri yang akan memberi balasannya."

(Hadis diriwayatkan oleh Imam Malik dalam Al-Muwattha, Kitab al-Syiyam. No:603)

Kerugian meninggalkan puasa Ramadan sunting

Pahala puasa Ramadan amat besar. Orang yang meninggalkan puasa dengan sengaja bukan sahaja telah melakukan satu dosa besar, bahkan dia mengalami satu kerugian yang amat besar, satu hari puasa yang ditinggalkan tersebut tidak boleh ditebus dengan apa jua cara, tidak boleh ditukar ganti, sekalipun orang yang meninggalkannya berpuasa seumur hidupnya. Hal ini dijelaskan sebagaimana dalam sabda Nabi Muhammad   bermaksud :

“Sesiapa berbuka satu hari pada bulan Ramadan tanpa ada rukhsah (uzur syarak) dan tidak juga kerana sakit, dia tidak akan dapat menggantikan puasa yang ditinggalkannya itu, sekalipun dia berpuasa seumur hidup.”

(Hadis riwayat Tirmidzi, Abu Daud, Nasa’i, Ibnu Majah dan Ibnu Khuzaimah).

Abu Umamah ra berkata; "Aku bertanya kepada Rasulullah   : "Ya Rasulullah, tunjukkan daku suatu amalan yang membolehkan daku memasuki syurga dengan cara itu. Lalu Rasulullah   bersabda : "Kamu hendaklah berpuasa kerana sesungguhnya tiada satu cara pun yang mampu menandinginya."

(Hadis diriwayatkan oleh Ibn Hibban. No:3494)

Hukum puasa sunting

Puasa Wajib sunting

  1. Puasa pada bulan Ramadhan merupakan salah satu Rukun Islam. Syariat puasa Ramadhan difardukan kepada umat Muhammad SAW pada tahun ke-2 Hijrah. Makanya, wajiblah ia dilakukan oleh semua orang Islam.
  2. Puasa Kifarah.
  3. Puasa qadak
  4. Puasa nazar.

Puasa Sunat sunting

Hari-hari berikut disunatkan berpuasa bagi umat Islam:

  1. Puasa pada bulan Syaaban.
  2. Puasa enam hari pada bulan Syawal.
  3. Puasa pada 1 - 7 Zulhijah.
  4. Puasa pada hari Tarwiyah adalah berlangsung pada 8 Zulhijjah. Ia termasuk dalam lapan hari yang disunatkan untuk berpuasa sebelum Hari Arafah (9 Zulhijjah).
  5. Puasa pada Hari Arafah pada 9 Zulhijah, namun menurut Ahli Sunah Waljamaah (Sunni), berpuasa pada 9 Zulhijjah adalah haram bagi orang yang menunaikan ibadah Haji. Berpuasa pada 9 Zulhijah juga adalah dilarang dalam Mazhab Syiah.
  6. Puasa pada hari tasu'a 9 Muharam dan Hari Asyura pada 10 Muharam
  7. Puasa pada Hari Isnin dan Khamis.
  8. Puasa pada 13, 14, 15 hari bulan pada setiap bulan Islam Hijrah. Pada tarikh-tarikh tersebut, bulan akan berada dalam keadaan amat jelas kelihatan serta purnama penuh. Juga dikenali sebagai Puasa Hari Putih.

Puasa Haram sunting

  1. Puasa pada Hari Syak pada hari 30 Syaaban
  2. Puasa pada Hari Raya Aidilfitri pada 1 Syawal
  3. Puasa pada Hari Raya Aidiladha pada 10 Zulhijah
  4. Puasa pada Hari Tashriq pada 11, 12, 13 Zulhijah
  5. Puasa perempuan haid dan Nifas
  6. Puasa pada Hari Arafah yakni pada 9 Zulhijah, larangan berpuasa menurut Mazhab Syiah, tetapi berpuasa pada hari tersebut adalah sunat bagi Muslim yang mengikuti Mazhab Ahli Sunah Waljamaah, namun menurut pandangan Ahli Sunah Waljamaah juga, haram berpuasa pada hari tersebut bagi orang yang menunaikan Haji di Arafah.
  7. Puasa sunat seorang perempuan tanpa izin suaminya sedangkan suaminya berada di rumah
  8. Puasa bagi orang yang bimbang berlakunya mudarat ke atas dirinya kerana berpuasa

Syarat wajib puasa sunting

Orang-orang Islam yang memenuhi syarat-syarat di bawah ini diwajibkan berpuasa pada bulan Ramadan:

  • Islam
  • Baligh (cukup umur)
  • Berakal/waras
  • Mampu/Sihat/Tidak uzur
  • Bermukim (bukan musafir)
  • Suci (daripada haid & nifas)

Syarat sah puasa sunting

Syarat puasa itu diterima dalam Islam (sah) ialah:

  • Orang Islam
  • Berakal – tidak sah jika gila atau kanak-kanak belum mumaiyiz
  • Suci daripada haid dan nifas
  • Dalam waktu yang dibolehkan berpuasa, iaitu bukan dalam tempoh haram puasa

Rukun puasa sunting

Rukun puasa ada dua, iaitu:

  • Berniat pada malam harinya
  • Menahan diri dari perkara-perkara yang membatalkan puasa mulai terbit fajar hingga terbenam matahari

Sunat puasa sunting

Perkara-perkara berikut disunatkan ketika berpuasa:

  • Makan sahur serta melambatkannya
  • Menyegerakan berbuka dan sunat berbuka dengan buah kurma atau benda-benda yang manis atau air
  • Menjamu orang-orang berbuka puasa
  • Solat Tarawih pada malam harinya
  • Memperbanyak ibadah dan berbuat kebaikan
  • Berungguh-sungguh dan tekun berjaga malam pada 10 malam terakhir Ramadan untuk mendapatkan malam al-Qadar atau Lailatulqadar

Perkara yang membatalkan puasa sunting

Perkara-perkara berikut akan membatalkan puasa jika terjadi:

  • Makan dan minum dengan sengaja walaupun pada nilaian dan kadaran yang sedikit, seperti memakan saki baki makanan kecil yang terlekat pada celah gigi dan lain-lain lagi.
  • Muntah dengan sengaja
  • Bersetubuh di siang hari
  • Mengeluarkan air mani dengan sengaja
  • Keluar darah haid atau nifas
  • Hilang akal (seperti gila)
  • Pitam(termasuk pengsan) atau mabuk sepanjang hari.
  • Merokok di siang hari (termasuk menghisap ganja atau dadah)
  • Murtad (keluar dari Islam)
  • Memasukkan sesuatu ke dalam rongga terbuka seperti menyembur pewangi atau penyegar mulut dan sebagainya. Larangan ini tidak termasuk memasukkan air atau udara ke dalam rongga terbuka kerana ingin berwuduk atau melegakan kesakitan dan ketidakselesaan pada rongga (dengan syarat air tersebut tidak diminum atau ditelan dengan sengaja).

Mereka yang diizinkan berbuka puasa sebelum waktunya sunting

Terdapat kelonggaran (harus) kepada golongan yang berikut untuk berbuka:

  • Orang yang sakit
  • Orang yang berkerja buruh
  • Orang yang dalam perjalanan lebih daripada 2 marhalah (musafir)
  • Orang tua yang sudah lemah
  • Orang yang hamil dan ibu yang menyusukan anak

Doa buka puasa sunting

 
Buka puasa di Taipei, Taiwan.

اللهم لك صمت وبك امنت وعلى رزقك أفطرت
Maksudnya: Ya Allah, Aku telah berpuasa untuk Kau dan pada Kau-lah aku mempercayai dan aku membuka puasa dengan apa yang Kau-berikan

Tingkatan puasa sunting

Imam Abu Hamid al-Ghazali dalam bukunya Ihya al-'Ulumuddin telah membahagikan puasa itu kepada 3 tingkatan:

  1. Puasa orang awam (shaum al-'umum): menahan diri daripada perkara-perkara yang membatalkan puasa seperti makan dan minum.
  2. Puasa orang khusus (shaum al-khusus): turut berpuasa pancaindera dan seluruh badan daripada segala bentuk dosa.
  3. Puasa orang istimewa, tersangat khusus (shaum al-khawasi al-khawas): turut berpuasa 'hati nurani', iaitu tidak memikirkan sangat soal keduniaan

Rujukan sunting

Pautan luar sunting