Asyura (Arab: عَاشُورَاء) adalah hari kesepuluh Muharram Takwim Hijrah. Asyura adalah hari ketika Musa dan anak-anak Israel diselamatkan oleh Tuhan dari Firaun dan menyeberangi Laut Merah. Pada hari ini, Hussein bin Ali, cucu Nabi Muhammad, terbunuh dalam pertempuran Karbala.[1] Gerakan Dunia Sunni merayakan hari ini sebagai Hari Nasional Syahid Umat Islam di bawah pimpinan Seyyed Imam Hayat.[2] Dan berpuasa pada hari ini dianggap sebagai tradisi.[3]

Asyura Teheran

Bagi orang Syiah, Ashura adalah kemuncak bulan Muharram, dan peringatan kematian Hussein ibn Ali dan keluarga serta penyokongnya dalam pertempuran Karbala pada 10 Muharram 61. Berkabung pertama untuk kejadian itu bermula sebaik sahaja berlaku pertempuran.

Asyura adalah percutian nasional di Algeria, Iran, Pakistan, Lubnan, Bahrain, Iraq, India, dan Maghribi, dan banyak komuniti etnik dan agama turut serta dalam perkabungannya.[4]

Sejarah Asyura sunting

Menurut tradisi masyarakat Islam, Nabi Muhammad s.a.w. melakukan puasa Asyura sejak di Makkah lagi memandangkan puasa Asyura merupakan amalan biasa masyarakat tempatan. Apabila baginda berhijrah ke Madinah, baginda turut mendapati yang kaum Yahudi turut berpuasa pada hari Asyura (atau bagi mereka adalah Yom Kippur yang juga pada hari kesepuluh). Ketika itu, baginda mengesahkan dan mensyariatkan puasa sehingga ia menjadi satu kewajiban kerana baginda merasakan masyarakat Islam lebih dekat dengan Nabi Musa. Ibn Hajar al-asqalani, dalam pernyataannya terhadap Sahih Bukhari mengatakan yang syariat puasa telah dijadikan kepada bulan Ramadhan setahun kemudian. Kini, masyarakat Islam melakukan puasa pada 10 Muharram sebagai amalan sunat dan bukan kewajiban.

Masyarakat Islam turut percaya akan berlakunya kejadian besar ketika 10 Muharram:

Tetapi hadis yang menyatakan tentang kejadian-kejadian tersebut adalah hadis palsu.

Sejarah Asyura sunting

Semasa zaman sebelum Islam, 'Asyura diperingati sebagai hari raya rasmi bangsa Arab. Pada masa itu mereka berpuasa dan bersyukur menyambut 'Asyura. Dalam sejarah Arab, hari 'Asyura (10 Muharram) adalah hari raya bersejarah. Pada hari itu setiap suku mengadakan perayaan dengan mengenakan pakaian baru dan menghias kota-kota mereka.

Sejarah Asyura bagi Perspektif Syiah sunting

Sheikh Abbas Qomi mengatakan dalam Mafatih Al-Jannan:

"Hari kesepuluh Muharram adalah hari kesyahidan Imam Hussein, dan lebih baik bagi orang Syiah untuk tidak terlibat dalam urusan dunia pada hari ini, tetapi menangis dan berkabung."

Latar belakang berkabung bagi Hussein sunting

Sejarah berkabung dan berkabung untuk Hussein bin Ali bermula pada hari-hari pertama setelah Asyura, pada Muharram 61. Upacara perkabungan pertama diadakan di penjara oleh saudari Hussein Zeinab.

Anak perempuan Husain yang berusia tiga tahun, Roghayeh, juga menangis untuk ayahnya di penjara. Askar yang dipenggal itu menyerahkan Hussein kepada Ruqayyah. Tindakan ini menyebabkan kematian gadis itu. Kematian Ruqayyah menyebabkan rusuhan di Damsyik, yang akhirnya Yazid membebaskan para tawanan dan mengirim mereka ke Madinah.

Diriwayatkan dari Ali bin Husain bahawa sampai dua puluh tahun setelah kematian ayahnya, dia akan menangis setiap kali dia ingin minum air. Diriwayatkan bahawa suatu hari seorang hamba bertanya kepadanya:

"Wahai putera Rasulullah! Bukankah sudah waktunya kesedihanmu berakhir?"

Ali ibn Hussein menjawab:

"Celakalah kamu! Nabi Yakub mempunyai dua belas anak lelaki, dan Tuhan menyembunyikan salah satu dari mereka dari matanya. Matanya menyipit dengan banyak tangisan dan punggungnya bengkok. Walaupun anaknya masih hidup, aku melihat dengan mataku sendiri bahawa ayahnya dan abang dan "Paman saya dan tujuh belas anggota keluarga saya terbunuh di sekitar saya. Bagaimana kesedihan saya dapat berakhir?"

Syahidnya Hussein bin Ali sunting

Tanggal 10 Muharram 61 H atau tanggal 10 Oktober 680 merupakan hari pertempuran Karbala yang terjadi di Padang Karbala, Iraq sekarang. Pertempuran ini terjadi antara pasukan Bani Hasyim yang dipimpin oleh Hussein bin Ali beranggotakan sekitar 70 orang melawan pasukan Bani Umaiyyah yang dipimpin oleh Ubaidullah bin Ziyad, atas perintah Yazid bin Mu'awiyah, khalifah Bani Umaiyyah saat itu yang beranggotakan hampir 10 ribu bala tentera. Pada hari itu hampir semua pasukan Husain bin Ali, termasuk Hussein sendiri syahid terbunuh, kecuali pihak perempuan, serta anak Hussein yang sakit bernama Ali bin Hussein (Ali Zainal Abidin). Kepala cucu Rasulullah s.a.w itu dipenggal dan diarak keseluruh kota Damsyiq agar memberi peringatan pada penduduk agar tidak memberontak pada kerajaan. [5]Kemudian tawanan perang dibawa oleh Ubaidullah bin Ziyad menghadap Khalifah Yazid bin Mu'awiyah di Damsyiq,[6] dan kemudian dikembalikan ke Madinah dan diberi tahanan rumah.

Peringatan kesyahidan Husain sunting

Peringatan kesyahidan Husain di Indonesia sunting

Tabot adalah upacara tradisional masyarakat Bengkulu untuk mengenang tentang kisah kepahlawanan dan kematian cucu Nabi Muhammad s.a.w., Hussein bin Ali.

Asyura dalam Kalender Gregorian sunting

Hari Asyura selalu sama pada kalendar Islam, tanggal di dalam kalendar Gregorian bervariasi dari tahun ke tahun kerana perbezaan antara dua kalendar.

  • 2003: 13 Mac
  • 2004: 2 Mac
  • 2005: 19 Februari
  • 2006: 9 Februari
  • 2007: 29 Januari
  • 2008: 19 Januari
  • 2009: 7 Januari (1430 Hijrah) dan 27 Disember (1431 Hijrah)
  • 2010: 16 Disember
  • 2011: 6 Disember
  • 2012: 24 November
  • 2013: 13 November
  • 2014: 3 November
  • 2015: 23 Oktober
  • 2016: 11 Oktober
  • 2017: 1 Oktober
  • 2018: 21 September
  • 2019: 10 September
  • 2020: 29 Ogos
  • 2021: 19 Ogos
  • 2022: 8 Ogos

Perkara sunat dilakukan pada hari Asyura sunting

  1. Puasa Sunat Asyura dengan niatnya dibaca Sahaja aku berpuasa esok hari sunat hari Asyura kerana Allah Taala.
  2. Melapangkan masa/belanja anak dan isteri.
  3. Memuliakan fakir miskin.
  4. Menahan marah.
  5. Menunjukkan jalan yang lurus/membetulkan orang yang sesat/salah (terpesong aqidah (tauhid) dan akhlaknya).
  6. Menyapu/mengusap kepala anak yatim (menghormati dan memuliakan mereka).
  7. Bersedekah.
  8. Memelihara kehormatan diri.
  9. Mandi Sunat dengan lafaz niatnya: "Sahaja aku mandi sunat hari Asyura kerana Allah Taala."
  10. Bercelak.[7]
  11. Membaca Qulhuwallah (Surah Al-Ikhlas) hingga akhir seribu kali.
  12. Sembahyang sunat empat rakaat dengan lafaz niat: "Sahaja aku sembahyang sunat hari Asyura empat rakaat kerana Allah Taala. Pada rakaat pertama dan kedua selepas al-Fatihah di baca Qulhuwallah sebelas kali.
  13. Menjamu orang berbuka puasa.

Beberapa hadis tentang kafiat puasa Hari Asyura sunting

Ibn Abbas (r.a) menceritakan; "Apabila Rasulullah datang ke Madinah, baginda melihat orang Yahudi berpuasa pada Hari Asyura, lalu baginda bertanya: "Apakah ini?". Mereka (orang Yahudi) menjawab: "Hari ini adalah hari yang baik kerana pada hari ini Allah menyelamatkan Nabi Musa dan bangsa Israel daripada musuh mereka, maka Musa pun berpuasa". Lalu baginda (Nabi Muhammad) bersabda: "Aku lebih berhak dengan Musa daripada kamu." Baginda (Nabi Muhammad) pun berpuasa dan menyuruh orang ramai supaya berpuasa."

(Hadis direkodkan oleh Imam Bukhari)

Aisyah (r.a) berkata; "Rasulullah mengarahkan supaya berpuasa pada Hari Asyura. Apabila puasa bulan Ramadan difardhukan (diwajibkan), siapa yang hendak berpuasa (pada Hari Asyura) maka dia boleh berpuasa dan sesiapa yang hendak berbuka, maka dia boleh berbuka (tidak berpuasa)."

(Hadis direkodkan oleh Imam Bukhari dan Imam Muslim)

Dari Aisyah (r.a) katanya; "Orang Quraisy di zaman jahilliyah berpuasa pada Hari Asyura dan Rasulullah juga berpuasa pada Hari Asyura. Apabila baginda datang ke Madinah, baginda berpuasa pada hari itu dan meyuruh orang ramai berpuasa. Apabila difardhukan kewajipan puasa Ramadan, ditinggalkan puasa pada Hari Asyura lalu baginda bersabda: "Siapa yang mahu, dia boleh berpuasa (sunat Hari Asyura) dan siapa yang tidak mahu berpuasa, dia boleh meninggalkannya."

(Hadis direkodkan oleh Imam Bukhari dan Imam Muslim)

Berikut seperti diatas adalah hadis sahih mengenai kebolehan mengerjakan atau meninggalkan puasa sunat Hari Asyura. Ibn Hajar Al-asqalani dan Imam Muslim ketika menghuraikan hadis tentang puasa Asyura ini menyatakan ia merupakan sejenis ibadah sunat yang amat dituntut dan digalakkan untuk dikerjakan oleh umat Islam.[8]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Ashura | Definition & Facts". Encyclopedia Britannica. Definition & Facts. Retrieved 2019-08-25.
  2. ^ "কারবালা দিবস উপলক্ষে বিশ্ব সুন্নি আন্দোলন, যুক্তরাষ্ট্রের সমাবেশ".
  3. ^ The Fast of 'Ashura".
  4. ^ Asyura in the world
  5. ^ Rujukan
  6. ^ Militant Islamist ideology: understanding the global threat By Youssef H. Aboul-Enein
  7. ^ IRSYAD AL-HADITH SIRI KE-285: FADHILAT BERCELAK HARI ASYURA’, Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan; Dirujuk 03 Disember 2018
  8. ^ Abdul Razak Muthalib, 40 Hadis Palsu Popular, Bab 12 (Kelebihan Puasa Asyura), halaman 107-108, terbitan: PTS Islamika sdn.bhd. Terbitan pertama 2011.

1. ^ a b Sahih Bukhari 1900; Sahih Muslim 1130 2. ^ a b Javed Ahmad Ghamidi. Mizan, The Fast, Al-Mawrid 3. ^ a b Ayyatullahi, Sayyid Mehdi (2005). Sayyidina Husain bin Ali bin Abi Thalib. Jakarta: Penerbit Al-Huda. ISBN 979-3515-42-2.