Orang Jawa Malaysia ialah orang keturunan Jawa penuh atau separa yang dilahirkan atau berhijrah ke Malaysia. Mereka membentuk sebahagian besar penduduk Malaysia dan undang-undang Malaysia menganggap kebanyakan mereka ialah Melayu. Malaysia ialah rumah bagi penduduk Jawa terbesar di luar Indonesia.

Orang Malaysia keturunan Jawa
Jumlah penduduk
Malaysia Malaysia: 700,000+
Kawasan ramai penduduk
Sebahagian besar di Selangor, Perak dan Johor negeri semenanjung dan minoriti yang ketara di Sabah, Brunei, dan Sarawak.
Bahasa
Majoriti: Bahasa Melayu
Minoriti: Bahasa Jawa
Agama
Sebilangan besar Muslim, minoriti ketara Kristian dan Hindu (di kalangan pendatang dari Indonesia)
Kumpulan etnik berkaitan
Orang Jawa, Orang Melayu Malaysia, Orang Melayu Singapura, orang Malaysia asli lain dan Indonesia
Kampung Jawa di Melaka

Majoriti orang Jawa Malaysia berasal dari Jawa Tengah, gelombang pertama berasal dari era Sailendra pada abad 6-9, kemudian pada era Singhasari dan Majapahit pada tahun 12- Pada abad ke-14, ada juga pendatang dari Hindia Belanda yang mencari peluang baru di British Malaya. Walaupun banyak dari mereka tiba melalui era penjajahan, ada juga yang sampai melalui Perang Dunia II ke Tanah Melayu Britain yang dijajah Jepun dan Borneo sebagai kerja paksa[1][2] Pada masa sekarang, mereka tinggal di Malaysia Barat di negeri Johor, Perak dan Selangor dengan minoriti yang banyak terdapat di Malaysia Timur terutama di negeri Sabah dan Sarawak.[3]

Sebilangan besar rakyat Malaysia keturunan Jawa telah berasimilasi dengan budaya Melayu tempatan, dan bercakap bahasa Melayu sebagai bahasa ibunda dan bahasa pertama dan bukannya bahasa Jawa nenek moyang mereka. Ini berlaku melalui asimilasi yang biasa, serta perkahwinan campur dengan etnik lain. Ini melayakkan mereka sebagai Melayu di bawah undang-undang Malaysia. Situasinya serupa dengan orang Jawa di Singapura, di mana mereka dianggap Melayu.

Integrasi Jawa sebagai Melayu sunting

Selain Orang Jawa, terdapat juga orang-orang keturunan Minangkabau, Bugis, Banjar, Mandailing, dan lain-lain di Malaysia. Bahkan suku Minangkabau membangun pemerintahan di semenanjung Malaya yang kini dikenal dengan nama Negeri Sembilan, hingga sekarang orang Minangkabau sangat dominan dari segi jumlah dan budaya di Negara Bagian Negeri Sembilan.[4] Namun, sensus penduduk di Malaysia mengkategorikan suku-suku yang berasal dari Indonesia ini sebagai Orang Melayu. Mereka memiliki hak dan kewajiban sebagaimana orang Melayu lain sesuai konstitusi dan undang-undang yang berlaku di Malaysia.

Orang yang diakui sebagai Melayu menurut Perlembagan Persekutuan perkara 160 klausa 2 adalah sebagai berikut:

“Orang Melayu” ertinya seseorang yang menganuti agama Islam, lazim bercakap bahasa Melayu, menurut adat Melayu dan—

(a) yang lahir sebelum Hari Merdeka di Persekutuan atau Singapura atau yang lahir sebelum Hari Merdeka dan ibu atau bapanya telah lahir di Persekutuan atau di Singapura, atau yang pada Hari Merdeka berdomisil di Persekutuan atau di Singapura; atau

(b) ialah zuriat seseorang yang sedemikian; [5]

Hal ini menyebabkan semua ras dan suku tanpa terkecuali jika memenuhi syarat diatas akan diklasifikasikan sebagqai Melayu dan mendapatkan hak keistimewaan dan kewajiban sebagai orang Melayu di Malaysia menurut hukum Malaysia.

Orang Jawa di Malaysia masih banyak yang menggunakan bahasa Jawa di kehidupan sehari-hari terutama Orang Jawa di Negara Bagian Selangor, Perak dan Johor. Namun, generasi muda Jawa yang tinggal di perkotaan sudah banyak yang tidak dapat bertutur dalam bahasa Jawa dan menggunakan bahasa Melayu piawai atau loghat bahasa Melayu lain sebagai bahasa komunikasi sehari-hari. Bahkan nama merekapun sudah mengadopsi nama orang-orang Melayu di Malaysia pada umumnya.

Galeri sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Shigeru Sato (June 2015). War, Nationalism and Peasants: Java Under the Japanese Occupation, 1942-45. Routledge. m/s. 158–. ISBN 978-1-317-45236-2.
  2. ^ Richard Wallace Braithwaite (2016). Fighting Monsters: An Intimate History of the Sandakan Tragedy. Australian Scholarly Publishing. m/s. 278–. ISBN 978-1-925333-76-3.
  3. ^ Joshua Project. "Javanese, Orang Jawa in Malaysia". joshuaproject.net.
  4. ^ de Josselin de Jong, P. E., (1951), Minangkabau and Negri Sembilan, Leiden, The Hague.
  5. ^ Undang-Undang Malaysia. Perlembagaan Persekutuan.

Bacaan lanjut sunting