Majlis Tertinggi Pembinaan Semula Negara

Majlis Tertinggi untuk Pembinaan Semula Negara (Korea: 국가재건최고회의; Jawi: مجليس ترتيڠڬي ڤمبيناءن سمولا نڬارا) ialah junta tentera Korea Selatan yang memerintah dari Mei 1961 hingga Disember 1963.

Majlis Tertinggi untuk Pembinaan Semula Negara Republik Korea
대한민국 국가재건최고회의
大韓民國 國家再建最高會議
1961–1963
Flag of South Korea
Lambang Korea Selatan
Flag Lambang
SCNR
Lagu kebangsaan애국가
"Aegukga"
Mohor negara
"국새 (國璽)"

Ibu negaraSeoul
Bahasa yang umum digunakanBahasa Korea
KerajaanRepublik berparlimen satuan di bawah autoritarian junta tentera
Presiden 
• 1961–1963
Yun Bo-seon
Pengerusi Majlis Tertinggi 
• 1961
Chang Do-yong
• 1961–1963
Park Chung-hee
Badan perundanganTiada (Perhimpunan Kebangsaan dibubarkan)
Sejarah 
16 Mei 1961
• Penubuhan Republik Ketiga
17 Disember 1963
Mata wangHwan Korea Selatan (sehingga 1962)
Won Korea Selatan (dari 1962)
Didahului oleh
Diganti oleh
Republik Korea Kedua
Republik Korea Ketiga
Sekarang sebahagian dariKorea Selatan
Majlis Tertinggi Pembinaan Semula Negara
Hangul국가재건최고회의
Hanja
Perumian SemakanGukga Jaegeon Choego Hoe-ui
McCune–ReischauerKukka Chaekǒn Ch'oego Hoeǔi

Majlis Tertinggi menggulingkan Republik Kedua Korea dalam rampasan kuasa 16 Mei pada Mei 1961 dan menubuhkan pemerintahan tentera sementara yang sebahagian besarnya terdiri daripada pegawai yang terlibat atau menyokong rampasan kuasa. Majlis Tertinggi diketuai oleh Pengerusi, ketua de facto kerajaan yang mempunyai kuasa diktator, manakala Presiden Yun Posun dikekalkan sebagai tokoh. Majlis Tertinggi mengutamakan pembangunan ekonomi dan kestabilan politik Korea Selatan, menggantung Perhimpunan Kebangsaan dan kebanyakan kebebasan politik, dan mengasaskan Agensi Perisikan Pusat Korea untuk memerangi pro- Korea Utara dan aktiviti anti-kerajaan yang lain. Park Chung-hee berkhidmat sebagai Pengerusi Majlis Tertinggi dari Julai 1961 sehingga kemenangannya dalam pilihan raya presiden Korea Selatan 1963, dan Majlis Tertinggi telah dibubarkan selepas perasmian Republik Ketiga Korea pada Disember 1963.

Sejarah sunting

Latar belakang sunting

Republik Pertama Korea telah ditubuhkan pada 15 Ogos 1948 berikutan peralihan kuasa daripada Kerajaan Tentera Tentera Amerika Syarikat di Korea (USAMGIK) kepada Kerajaan Korea Selatan, menjadi kerajaan bebas pertama Korea Selatan. Republik Pertama mempunyai kerajaan yang sangat berpusat di bawah Presiden Syngman Rhee, yang mengekalkan kuasa autokratik sebagai Presiden Korea Selatan, dan dilihat secara meluas sebagai autoritarian dan korup. Kerajaan Rhee dicirikan sebagai kronisme yang meluas, intimidasi dan sikap acuh tak acuh terhadap pembangunan ekonomi Korea Selatan. Sehingga akhir 1950-an, ketidakpopularan dan rasuah Rhee sebahagian besarnya diterima oleh masyarakat Korea Selatan demi perpaduan politik, dan sebagai seorang anti-komunis yang teguh, telah menumpaskan penentangan terbuka terhadap rejimnya menggunakan ancaman komunisme sebagai alasan. Pada April 1960, Rhee akhirnya digulingkan dalam protes besar-besaran yang dikenali sebagai Revolusi April, dimulakan sebagai tindak balas kepada pembunuhan seorang pelajar yang dibunuh oleh polis semasa protes awal terhadap penipuan pilihan raya . Bekas lawan politik Rhee dalam Parti Demokrat menubuhkan Republik Kedua Korea, dengan sistem kerajaan parlimen baharu, dan mendominasi Dewan Negara selepas pilihan raya. Republik Kedua diketuai oleh Chang Myon sebagai Perdana Menteri Korea Selatan, jawatan yang memegang sebahagian besar kuasa, dan diketuai oleh Yun Bo-seon sebagai Presiden, kini sebahagian besar peranan upacara. Kerajaan baharu cuba menyelesaikan isu yang ditinggalkan oleh Rhee, tetapi terbukti tidak berkesan, dan menyebabkan ketidakstabilan politik Republik Pertama berterusan.

Rampasan kuasa 16 Mei sunting

Ramai tokoh tentera Korea Selatan yang berpangkat tinggi bermusuhan dengan apa yang dipanggil "bangsawan pembebasan" – kelas pemerintah ahli politik konservatif yang terlibat dalam gerakan kemerdekaan Korea dan USAMGIK – yang mereka salahkan kerana terbantutnya pembangunan di Korea Selatan. Tokoh tentera menyatakan bagaimana Korea Selatan telah dibangunkan secara intensif di bawah sistem penjajah Jepun dan "keajaiban ekonomi" yang berlaku di Jepun, berbeza dengan kepresidenan Rhee yang menyaksikan sangat sedikit usaha penting untuk membangunkan ekonomi, yang kekal tidak stabil, miskin dan sebahagian besarnya agraris. Kekurangan pembangunan di bawah Rhee mencetuskan reaksi intelektual nasionalistik yang semakin meningkat yang memerlukan penstrukturan semula masyarakat secara radikal dan penyusunan semula politik dan ekonomi yang menyeluruh, menolak model yang diamalkan oleh elit pemerintah.

 
Jeneral Chang Do-yong berkhidmat sebagai Pengerusi Majlis Tertinggi yang pertama dari Mei hingga Julai 1961.

Park Chung-hee, seorang Mejar Jeneral dalam Tentera Republik Korea yang mempunyai kecenderungan politik yang jelas samar-samar, sangat dipengaruhi oleh reaksi intelektual yang berlaku ini. Park menjadi ketua puak reformis dalam tentera yang merancang rampasan kuasa terhadap kerajaan awam Republik Kedua pada 12 Mei 1961. Plot itu dibatalkan selepas dibocorkan, bagaimanapun, tentera mencuba satu lagi rampasan kuasa empat hari kemudian pada 16 Mei yang berjaya, lalu membubarkan Republik Kedua. Mereka terus menyiarkan proklamasi yang menggariskan objektif dasar rampasan kuasa, termasuk anti-komunisme, pengukuhan hubungan dengan Amerika Syarikat, penghapusan rasuah politik, pembinaan ekonomi negara autonomi, penyatuan semula Korea, dan penghapusan masa kini. generasi ahli politik. Park dan penyokongnya kemudiannya menubuhkan Jawatankuasa Revolusi Tentera sebagai kerajaan junta tentera, kemudiannya dinamakan Majlis Tertinggi untuk Pembinaan Semula Negara. Presiden Yun Posun, yang memihak kepada rampasan kuasa, dikekalkan dalam kedudukannya sebagai boneka. Jeneral Chang Do-yong, ketika itu Ketua Turus Tentera, telah dilantik sebagai Pengerusi Majlis Tertinggi, manakala Park menjadi Naib Pengerusi. Bagaimanapun, perebutan kuasa dalam Majlis Tertinggi membenarkan Park untuk merekayasa peralihan kuasa secara beransur-ansur daripada Chang kepada dirinya sendiri. Pada bulan Julai, Park secara rasmi menggantikan Chang sebagai Pengerusi, dengan berkesan menjadi diktator de facto Korea.

Pembubaran sunting

Menjelang tahun 1962, Park dan Majlis Tertinggi mendapat tekanan yang semakin meningkat oleh pentadbiran Amerika Syarikat Presiden John F. Kennedy untuk kembali kepada pemerintahan awam, kerana pemimpin tentera telah berjanji untuk mengembalikan kerajaan kepada sistem demokrasi secepat mungkin. Pada 2 Disember 1962, satu referendum telah diadakan untuk kembali kepada sistem pemerintahan presiden, yang didakwa diluluskan dengan majoriti 78%.[1] Sebagai tindak balas, Park akhirnya melepaskan jawatan tenteranya untuk layak bertanding sebagai orang awam dalam pilihan raya presiden yang akan datang, walaupun pada hakikatnya dia dan pemimpin tentera yang lain telah berjanji untuk tidak bertanding jawatan. Park menang tipis dalam pilihan raya presiden Oktober 1963, dan menggantikan Yun Posun sebagai Presiden Korea. Majlis Tertinggi secara rasminya dibubarkan selepas perasmian Repulik Ketiga Korea pada 17 Disember 1963, menamatkan kekosongan perlembagaan selama tiga tahun.[1]

Ekonomi sunting

Majlis Tertinggi mengutamakan pembangunan ekonomi Korea Selatan dan merupakan kerajaan Korea Selatan pertama yang memperkenalkan perancangan ekonomi, dengan rancangan lima tahun Korea Selatan pertama yang dirasmikan pada 1962. Walaupun Republik Kedua telah meletakkan asas untuk rancangan ekonomi sedemikian, ia tidak dapat melaksanakannya kerana rampasan kuasa 16 Mei. Kementerian Luar Negeri dan Perdagangan menggubal dasar untuk menggalakkan dan menggalakkan eksport. Pembaharuan mata wang mengurangkan kadar pertukaran won Korea Selatan kepada dolar AS, terutamanya untuk mengelakkan pengubahan wang haram oleh penipu yang menyembunyikan sejumlah besar wang dan melemahkan pengaruh ekonomi pelabur Cina Luar Negara ke atas ekonomi Korea Selatan.

Pada akhir 1963, Majlis Tertinggi memulakan program dengan kerajaan Jerman Barat untuk merekrut jururawat dan pelombong Korea Selatan sebagai Gastarbeiter. Kos jururawat dan pelombong yang dihantar ke Jerman Barat sebahagian besarnya dibayar oleh kerajaan Korea Selatan, dengan hanya gaji dan beberapa perkhidmatan bahasa mereka dibayar oleh majikan mereka di Jerman Barat. Golongan Gastarbeiter Korea Selatan sejak itu telah dipertikaikan sebagai punca utama pertumbuhan ekonomi Korea Selatan yang pesat pada akhir abad ke-20.

Diplomasi sunting

Hubungan Korea Selatan-Amerika Syarikat telah rosak akibat rampasan kuasa Park dan pentadbiran tenteranya telah mendapat penolakan serta-merta daripada Amerika Syarikat. Park sendiri pernah mengalami syak wasangka sebagai seorang komunis di dalam dan luar negara kerana sejarah politiknya. Park sebelumnya telah dijatuhkan hukuman mati pada November 1948 selepas ditangkap atas tuduhan mengetuai sel komunis di kepolisian Korea, tetapi hukumannya telah diringankan oleh beberapa pegawai tentera berpangkat tinggi. Park pernah menjadi ahli Parti Pekerja Korea Selatan, parti komunis yang bertanggungjawab atas Kebangkitan Jeju, dan terlibat dalam Pemberontakan Yeosu-Suncheon berhaluan kiri. Sejarah sayap kiri Park, digabungkan dengan sejarahnya sebagai pegawai terlatih Jepun dalam Tentera Diraja Manchukuo, tentera negara boneka Jepun Manchukuo, menyebabkan ramai yang mempersoalkan niat sebenar beliau walaupun Majlis Tertinggi berpendirian anti-komunis secara terbuka. Park melawat Amerika Syarikat pada tahun 1961 dan cuba memujuk Presiden Kennedy untuk meluluskan rejimnya, tetapi sebaliknya digalakkan untuk memulihkan pemerintahan awam di Korea Selatan dengan cepat.

Lihat juga sunting

Nota sunting

  1. ^ a b Yonhap (2004, p. 271).

Rujukan sunting

  • Yonhap News Agency (2004). Korea Annual 2004. Seoul: Author. ISBN 89-7433-070-9.