Passiflora tarminiana

(Dilencongkan dari Markisa pisang)

Passiflora tarminiana ialah spesies daripada markisa. Buah yang berwarna kuning boleh dimakan dan persamaannya dengan pisang kecil telah memberikannya nama markisa pisang di beberapa negara. Ia berasal dari tanah tinggi tropika Amerika Selatan dan kini ditanam di banyak negara. Di Hawaii dan New Zealand, ia kini dianggap sebagai spesies penakluk.

Passiflora tarminiana
Pengelasan saintifik
Alam:
(tanpa pangkat):
(tanpa pangkat):
(tanpa pangkat):
Order:
Keluarga:
Genus:
Subgenus:
Tacsonia
Spesies:
P. tarminiana
Nama binomial
Passiflora tarminiana
Coppens & V.E.Barney
Bunga sebelum terbuka

P. tarminina tergolong dalam subgenus Tacsonia Passiflora. Ia telah dikenali dengan beberapa nama yang berbeza dan hanya secara rasmi digambarkan pada tahun 2001.

Buah Curuba

Penerangan sunting

Passiflora tarminina adalah pokok tinggi yang memanjat dengan batang berbulu dan petiol. Di mana petiol menyertai batangnya, ia mempunyai stipula yang verukuran 4-7 kali 2–3 mm dan tidak lama lagi luruh. Daunnya tiga cuping dan berbulu di bawah tetapi biasanya berbulu di atas. Bunganya adalah bersendirian dan tergantung ke bawah. Pangkal bunga mempunyai hijau pucat braktea menutup ruang nektar yang membonjol. Tiub bunga (hypanthium) adalah 6-8 × 0.7–1 cm dan hijau pucat, manakala sepal dan kelopaknya adalah 3–6 cm panjang, merah jambu dan berserenjang dengan tiub bunga, atau terpantul. Buah-buahan runcing di kedua-dua hujung, adalah 10–14 cm panjang dengan 3.5-4.5 cm lebar dan masak kepada kuning atau oren terang. Buah-buahan yang mengandungi banyak biji yang tersemat dalam aril oren yang boleh dimakan.

P. tarminina dibezakan daripada P. tripartita var. mollissima dengan beberapa ciri. P. tarminina mempunyai stipula luruh kecil manakala P. tripartita var. mollissima mempunyai stipula tahan dan lebih besar. Sepal dan kelopak P. tarminina adalah serenjang kepada tiub bunga atau terpantul, sedangkan ia tidak begitu terbuka untuk P. tripartita var. mollissima. Panjang tiub bunga juga lebih pendek bagi P. tripartita var. mollissima berbanding P. tarminina.

Taksonomi sunting

Penempatan taksonomi spesies ini telah menjadi masalah buat beberapa tahun. Di Amerika Selatan ia telah dipertimbangkan di bawah P. cumbalensis, P. mollissima atau P. tripartita (spesies yang kini termasuk P. mollissima), atau sebagai kacukan.[1] Di Hawaii ia dirujuk sebagai P. mollissima.[2] Di New Zealand ia telah dimasukkan di bawah P. mixta[3][4] walaupun beberapa sumber juga menggunakan nama P. mollissima untuk spesies ini. Ia telah digambarkan sebagai spesies yang berasingan berlainan daripada mana-mana spesies ini pada tahun 2001.[1] Nama khusus memperakui ahli agronomi Colombia Tarmín Campos.

Nama-nama biasa untuk P. tarminiana termasuk markisa pisang (Australia, New Zealand, Afrika, Hawaii), curuba India, curuba ecuatoriana, curuba quiteña (Colombia), tacso amarillo (Ecuador), tumbo (Perú), pisang pōka (Hawaii) (dalam bahasa Hawaii perkataan pōka'a merujuk kepada sulur paut), markisa pisang utara (New Zealand).[5]

Taburan sunting

P. tarminiana berasal dari tanah tinggi tropika Amerika Selatan tetapi julat asal yang tepat tidak dapat dipastikan kerana ia telah ditanam secara meluas di rantau ini. Ia terdapat di kawasan tanah tinggi Colombia dan Andes Venezuela, Peru dan Ecuador selatan di mana ia ditanam dari sekitar 2000 - 3000 meter.[1] Ia telah dineutralkan di Australia, Guam, Hawaii, New Zealand dan Zimbabwe. Di kedua-dua Hawaii dan New Zealand ia dianggap sebagai spesies penakluk.[2][4]

Ia ditanam secara meluas di seluruh dunia, termasuk California, Réunion, Mexico, Panama dan Papua New Guinea.[1]

Rujukan sunting

  1. ^ a b c d Coppens d'Eeckenbrugge, G. (2001). "Passiflora tarminiana, a new cultivated species of Passiflora subgenus Tacsonia (Passifloraceae)" (PDF). Novon. Novon, Vol. 11, No. 1. 11 (1): 8–15. doi:10.2307/3393199. JSTOR 3393199. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2005-12-23. Dicapai pada 2015-09-22. Unknown parameter |coauthors= ignored (|author= suggested) (bantuan)
  2. ^ a b LaRosa A.M. (1984). "The biology & ecology of Passiflora mollissima in Hawaii". Cooperative National Park Resources Studies Unit, University of Hawaii, Department of Botany. Technical Report 50. Cite journal requires |journal= (bantuan)
  3. ^ Webb, C.J.; Sykes, W.R.; Garnock-Jones, P.J. (1988). The Flora of New Zealand: volume IV naturalised Pteridophytes, Gymnosperms, Dicotyledons. Christchurch, New Zealand: Botany Division Department of Scientific and Industrial Research. ISBN 0-477-02529-3.
  4. ^ a b Heenan, P.B.; Sykes, W.R. (2003). "Passiflora (Passifloraceae) in New Zealand: a revised key with notes on distribution". New Zealand Journal of Botany. 41 (2): 217–221. doi:10.1080/0028825X.2003.9512842. Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-07-05. Dicapai pada 2015-09-22.
  5. ^ Hawaii Department of Agriculture (2006). "Banana poka". Plant Pest Control Section Annual Report. Dicapai pada 2007-08-18.

Pautan luar sunting